Paard omtrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Paard omtrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 20:33

Hoi hoi,
Ik heb al rondgezocht op bokt, maar kon geen topics vinden over dit exacte onderwerp.

De paarden waar ik op rijd luisteren niet altijd goed op mijn teugelhulpen. Of dat nou in een rustige stap, of in een harde (ren) galop in de bak of buiten is terwijl ze er vandoor gaan, Ze luisteren niet. Als dit gebeurd gaat het hoofd naar de kant waar ik ze heen stuur, maar het paard blijft dezelfde kant op lopen.

De paarden waar ik op rijd reageren slecht op beenhulpen. 2 van de paarden reageren helemaal niet op beenhulpen (naar de zijkant, vooruit wel). Dat hebben ze nooit geleerd.

Door dit probleem ontstaan vaak gevaarlijke situaties. Zo gaan we vaak bijna tegen prikkeldraad aan (een deel van de omheining van de bak), we gaan bijna de greppel in, we rijden bijna iemand omver, of het paard rent in blinde paniek door de bak heen, waarna we naar een paar rondjes nog wel eens tegen iemand aan botsen, die dan soms van het paard af valt. Dit laatste is al eventjes niet meer gebeurd, maar je weet maar nooit... Bijna elke keer heb ik wel problemen met dat prikkeldraad.

Zoals ik al zei ontstaan hierdoor gevaarlijke situaties. Stel je voor we zijn een keer buiten, En ik moet het paard omtrekken/wegsturen, hoe moet ik dat doen?

Ik doe natuurlijk alles het liefst met zo min mogelijk druk in de mond, of dingen die de paarden gestrest maken.

Ik ben op zoek naar tips over hoe ik de paarden makkelijk stuur of omtrek. Ps. 'met 2 teugels sturen' werkt niet zo eventjes :j

Waarom klinkt dit zo penny? :+

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Paard omtrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:36

Stap 1 is werken in de bak aan de beenhulpen. Als dat helemaal goed gaat ga je naar buiten.

Mijn pony is 10 jar geleden op hol geslagen (daarna gelukkig nooit meer). We gingen in rengalop de weg op. Levensgevaarlijk. Ik heb hem toen op een kleine volte getrokken waardoor hij langzamer ging.

Dit doe ik alleen en alleen in nood! Eerst werken aan je basis. Succes

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:37

Heb je les? Dit klinkt als een vrij ingewikkeld probleem, dit moet je niet via Bokt willen oplossen.

En hoe lang blijft dat prikkeldraad nog staan, tot er een paard aan overlijdt? Paarden en prikkeldraad is echt een no-go...

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:38

Ik zou starten met het prikkeldraad weg te halen.

Daarnaast een hele goede instructeur vinden of iemand die er veel verstand van heeft de paarden laten trainen.
Het zijn echt gevaarlijke situaties en een paard dat een bit vastpakt en aan de kletter gaat omtrekken kan heel gevaarlijk zijn.
Omtrekken is een noodoplossing en niet een standaard onderdeel in je training.

Deze paarden moeten echt vanaf de basis getraind worden. Dat vergt behoorlijk wat ervaring omdat er ook dingen afgeleerd moeten worden.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 03-03-22 20:41, in het totaal 3 keer bewerkt

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 20:39

Bowo schreef:
Heb je les? Dit klinkt als een vrij ingewikkeld probleem, dit moet je niet via Bokt willen oplossen.

En hoe lang blijft dat prikkeldraad nog staan, tot er een paard aan overlijdt? Paarden en prikkeldraad is echt een no-go...



De enige les die ik heb is privé les op een manege. Daar sloegen ze wel eens op hol. Nu rijd ik op een braver paard. De rest van de paarden staan echter niet op een manege, dit zijn mijn bijrijdpaarden.


Ik kan helaas niks doen aan het prikkeldraad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:42

Les nemen. Wellicht dat je eigen zit het probleem is. Als ik bij Lady aan de binnenteugel ga trekken om de volte op te gaan en verder met mijn lichaam niet goed mee beweeg en ruimte geen vanuit mijn binnenknie geef dan trekt zij een sprintje naar de andere kant van de bak met haar kop omhoog. Doe je nagenoeg niks met je teugels en geef je met je eigen lichaam aan waar je naartoe wil is niks aan de hand.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:49

Puur voor dit probleem in stap/draf, niet in rengalop: Door hard te trekken aan één teugel, beweeg je het hoofd wel die richting op, maar je geeft ze dan veel meer kans om over de andere schouder weg te vallen. Dit zie je heel vaak op maneges gebeuren, ruiters die proberen om de paarden om te trekken, waarbij het paard stug door blijft lopen over de buitenschouder. Kunst is dus om te begrenzen met je andere teugel, zodat het hoofd niet zo ver naar binnen kan buigen. Je wil immers de schouders bewegen, niet het hoofd. Les nemen lijkt mij een heel goed idee!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paard omtrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:59

Als het meerdere paarden zijn die slecht aan het been zijn en niet goed op de teugels reageren dan moet je oorzaak wellicht gezocht worden in wat ze dan gemeen hebben: De Ruiter.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:24

mrie schreef:
Als het meerdere paarden zijn die slecht aan het been zijn en niet goed op de teugels reageren dan moet je oorzaak wellicht gezocht worden in wat ze dan gemeen hebben: De Ruiter.

Of gewoon een stel paarden waar jaren geleden een zadeltje op gemikt is, hoofdstel erom en karren maar. Deze paarden zijn niet volgens Bokt maatstaven opgevoedt en beleerd. Er zijn er meer van dan je denkt.
Hierbij redt je het niet als je weinig ervaring hebt, dat is best een flink project en vooral proberen geen ongelukken te maken. Ts hiervan de schuldt geven is te makkelijk
Haal alsjeblieft dat prikkeldraad weg voor je er zelf ook een keer inhangt ts

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard omtrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:31

Ik zou er als ik jou was wel hulp bij halen. Het klinkt inderdaad niet zo veilig nu...

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:34

Dit klinkt als een hele gevaarlijke situatie.

Ik opteer ook voor een lesgever....... dit is echt niet safe zo.

Ik durf je zo ook geen tips te geven.

mars_mellow schreef:
Hulp erbij halen is helaas in deze situatie niet mogelijk.


Dan raad ik je aan te stoppen, want dit klinkt als een uitstekend recept voor serieus kapotte paarden en mensen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:39

Is er op de manege niet iemand die je wil helpen?
De tips hier helpen misschien een beetje, je zou jezelf eens kunnen filmen en dan goed kijken wat er gebeurt en wat je anders kan doen.

Maar misschien is grondwerk voor een betere basis ook een idee want je neemt best een risico

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard omtrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:42

Ik heb een super instructrice gevonden via marktplaats ooit XD Ik adviseer je om een goede instructrice te vinden en les te nemen. Je paard moet het leren en dat moeten jullie samen doen

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:45

Ts, dit klinkt als een serieus probleem met echt wel flinke risico's. Wij kunnen jou niet goed helpen via een beeldscherm en les is niet mogelijk? Beetje lomp gezegd, maar is het geen idee om naar een bijrijd paard te zoeken dat geen 'project' is? Zodat je geen lessen hoeft te nemen en (zo goed als) onbezorgd naar buiten kan? Ik snap dat je blij bent met deze kans om twee paarden te rijden, maar het gaat een keer fout en dat is het dus al een paar keer gegaan... Dit vergt (al wel niet maanden) aan grondwerk(lessen) uitbouwend naar onder het zadel, dit kun je helaas niet fiksen met een paar bokt-tips...

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard omtrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:01

Het gaat vooral om zelf echt heel snel zijn (leiding nemen), want als een paard al vaart heeft is het levensgevaarlijk om hem om te trekken. Een training die je voordat het fout gaat zou kunnen doen, is de one rein stop, dat komt uit de western hoek, je laat de achterbenen kruizen en het werkt als een reflex (noodstop). En ook altijd heel erg belangrijk STEM hulp trainen en zorgen dat je een super goede vertrouwensband opbouwt. Met alleen aan je teugel trekken ga je het nooit winnen.

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 22:07

beline1 schreef:
Het gaat vooral om zelf echt heel snel zijn (leiding nemen), want als een paard al vaart heeft is het levensgevaarlijk om hem om te trekken. Een training die je voordat het fout gaat zou kunnen doen, is de one rein stop, dat komt uit de western hoek, je laat de achterbenen kruizen en het werkt als een reflex (noodstop). En ook altijd heel erg belangrijk STEM hulp trainen en zorgen dat je een super goede vertrouwensband opbouwt. Met alleen aan je teugel trekken ga je het nooit winnen.



Goed gezegd. Ik zal er naar kijken, bedankt.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:11

Wat ik vermoed als ik dit verhaal lees, is dat het helemaal niet gaat om paarden die er vandoor gaan, maar TS die geen controle heeft over het tempo en niet kan sturen.
TS beschrijft heel accuraat wat er gebeurt als je alleen aan de binnenteugel trekt maar de schouder blokkeert en geen controle hebt over wat je benen en heupen doen.

Heel banketstaaf, maar heel veel mensen leren op de manege rijden op de manier van: aan de linkerteugel trekken is linksaf, rechterteugel trekken is rechtsaf en aan 2 teugels trekken is ho. Dat werkt prima op manegepaarden, omdat die altijd zo gereden worden, maar op privépaarden werkt dat niet.

Dan zijn de paarden dus geen projecten, maar is de ruiter dat.

En als ik de OP lees is dat exact wat hier aan de hand is. Combineer dat met prikkeldraad en onervaren paarden, die niet zo vergevingsgezind zijn als manege paarden en je hebt een recept voor ongelukken.

Imo heb je dan 2 reële opties: les nemen, maar dat kan niet volgens TS.

Dan een verzorgpaard zoeken waar je wel les mag nemen. Je kunt verschrikkelijk veel leren van deze situatie.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:15

Kun je omschrijven welke hulpen je geeft om bijvoorbeeld een wending naar rechts te maken? Dus qua teugel-, been- en zithulpen?

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 22:16

Avalanche schreef:
Wat ik vermoed als ik dit verhaal lees, is dat het helemaal niet gaat om paarden die er vandoor gaan, maar TS die geen controle heeft over het tempo en niet kan sturen.
TS beschrijft heel accuraat wat er gebeurt als je alleen aan de binnenteugel trekt maar de schouder blokkeert en geen controle hebt over wat je benen en heupen doen.

Heel banketstaaf, maar heel veel mensen leren op de manege rijden op de manier van: aan de linkerteugel trekken is linksaf, rechterteugel trekken is rechtsaf en aan 2 teugels trekken is ho. Dat werkt prima op manegepaarden, omdat die altijd zo gereden worden, maar op privépaarden werkt dat niet.

Dan zijn de paarden dus geen projecten, maar is de ruiter dat.

En als ik de OP lees is dat exact wat hier aan de hand is. Combineer dat met prikkeldraad en onervaren paarden, die niet zo vergevingsgezind zijn als manege paarden en je hebt een recept voor ongelukken.

Imo heb je dan 2 reële opties: les nemen, maar dat kan niet volgens TS.

Dan een verzorgpaard zoeken waar je wel les mag nemen. Je kunt verschrikkelijk veel leren van deze situatie.


Sorry, maar wat is dit nou weer?
Hoe kom je er op om al deze dingen zomaar te bedenken?

Dit ligt aan de opvoeding van de paarden, niet aan mij. Ik vraag tips om er voor te zorgen dat ik het paard beter laat luisteren naar mijn hulpen. En nu stuur ik met 1 teugel en stop ik door te trekken aan de teugels, ik heb geen controle, ik heb niet goed leren rijden, dus beter zoek ik een ander verzorgpaard? :j

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 22:18

xChanelx schreef:
Kun je omschrijven welke hulpen je geeft om bijvoorbeeld een wending naar rechts te maken? Dus qua teugel-, been- en zithulpen?


Ik geef druk met mijn linker been, hou mijn rechterhand iets lager en naar rechts, en mijn linkerhand iets hoger en ook richting de rechterkant, maar niet over de hals. Qua zithulpen niets speciaals.
Ik heb zo leren rijden. Helaas zijn deze paarden niet hoog opgeleid. Stelling en buiging etc is geen ding en zo. De eigenaren hebben ook niet erg veel kennis wat betreft dressuur. Het is echt puur een hobby/gezelschaps paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:24

Als ik door jouw tekst heen lees heeft Avelanche wel gelijk. Als je op mijn paard alleen aan de linkerteugel trekt om linksaf te gaan maar verder niet mee zit dan raakt zij daar zo van in de war (teugel zegt naar links maar zit zegt rechtdoor) dat zij er van door kan schieten. Als je op het bijrijdpaard van mij alleen aan de linkerteugel trekt om naar links te gaan zal zij ook alleen dr kop naar links doen en verder rechtdoor lopen en versnellen.

Dit is hoe het rijden op maneges aangeleerd word. Manegepaarden accepteren dit maar op de meeste eigen paarden kom je daar niet mee weg. Dat is helemaal niet erg maar wil jij dit kunnen oplossen dan zal er echt een instructrice met jou moeten meekijken en jou moeten vertellen wat je op dát moment moet doen. Het maakt het rijden overigens ook veel leuker. Waarom kun ke eigenlijk geen les nemen?

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:25

Ja dan snap ik wel waarom hij de bocht niet omgaat, want dan blokkeer je keurig de rechterschouder.

En dat is dus exact wat ik bedoel in mijn vorige post. Dan kun je wel beledigd zijn, maar je beschrijft heel accuraat wat er gebeurt als de ruiter het paard blokkeert. Ik haal het echt uit jouw eigen woorden.

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 22:27

Deze paarden zijn niet zo goed opgeleid. De eigenaren trekken ook maar wat. Ik heb meer ervaring dan deze eigenaren. Dat is helemaal niet gemeen bedoeld of zo, maar de paarden kennen geen zithulpen en al dat. Daarom vind ik het lastig. Ik ben sowieso al op zoek naar een nieuw verzorgpaard, aangezien ik het niet eens ben met de manier waarop alles gaat daar.

Oke Avalanche, in dat geval, bedankt voor de tips.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:29

In de basis zou ik vooral werken aan het rijden op de binnenhoefslag. Rechtuit, wenden, rechtuit (dus ook op de korte zijde), wenden enz. Veel afwisseling tussen rechte en gebogen lijnen.

Qua hulpen wil ik je meegeven om in ieder geval goed te kijken waar je heen gaat, je navel daarheen te richten en je schouders iets(!) mee te draaien --> op een natuurlijke manier.
Je handen kunnen op gelijke hoogte blijven. Laat je buiten-elleboog rustig aansluiten aan je zij, hierdoor ligt als het goed is de teugel mooi tegen de buitenschouder. Je binnenhand kan inderdaad opzij om de wending aan te geven, daarna weer op z'n plek. Lager of richting je knie: niet doen. Liever dan iets openen en naar voren, als je de richting aan wil geven.

Let er op als je druk geeft met je buitenbeen dat je niet gaat verzitten en scheef gaat zitten, paarden reageren erg gevoelig op zithulpen, meer nog dan op de rest van je hulpen.

Ze zeggen niet voor niets dat je met je handen het hoofd bestuurt en met je zit het hele lichaam.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:34

mars_mellow schreef:
Deze paarden zijn niet zo goed opgeleid. De eigenaren trekken ook maar wat. Ik heb meer ervaring dan deze eigenaren. Dat is helemaal niet gemeen bedoeld of zo, maar de paarden kennen geen zithulpen en al dat. Daarom vind ik het lastig. Ik ben sowieso al op zoek naar een nieuw verzorgpaard, aangezien ik het niet eens ben met de manier waarop alles gaat daar.

Oke Avalanche, in dat geval, bedankt voor de tips.

Een paard hoeft niet goed opgeleid te zijn om dit te snappen.

Elk paard blokkeert als je met de binnenhand terugwerkt, en dan kunnen ze de bocht niet om.

Probeer dit: buitenhand blijft contact houden met de mond. Binnenhand opzij en naar voren (klinkt raar, eens als je het probeert, is het heel logisch, ik beloof het)

Buitenbeen op de plek laten. Niets mee doen, is gewoon een natte dweil zo los. Navel wijst in de richting waar je heen wilt (alsof je een zaklampje op je buik hebt waarmee je de weg wijst). Binnenbeen laat je los en lang, en ga je desnoods overdreven laten vallen.

Dit snapt echt elk paard, zelfs een 3 jarige pup die je inrijdt snapt dit.