Help mijn 2 jarige bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:13

Hoi allemaal

Ik heb een schat van een welsh pony ruin van 2, hij is best sociaal , stijgert niet.... maar naar naar de andere oudere pony is hij heel dominant. Maar dat is nog niet echt het probleem...

Ben je hem aan het poetsen of wil je hem aaien dan wil hij wel eens(meestal) bijten. Maar niet agresief bijten met oren in de nek. Ik denk meer dat het spelen/aandacht vragen beet is. Alleen het is nu al 2x tot bloedens toe gebeurt.

Elke keer als hij beet zette ik hem uit mijn ruimte maar het hielp niet... toen ben ik hem een tik (op advies van lerares) gaan geven op zijn neus. Maar ik voel me er niet goed bij

Zijn er andere manieren?

Ik heb ook flostouwtje... touwtje aan halster geprobeerd

Ook met wandelen is er de heenweg niks aan de hand maar zodra hij weet dat we op de terug weg zijn word hij heel druk/ wil hij soms ook bijten. Net of hij niet terug wil

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:20

Ik weet niet of het van toepassing is. Maar mijn paard werd heel erg happerig naar mijn handen ivm dat hij snoepjes wou. Ik heb hem toen aangeleerd om zijn hoofd weg te buigen als ik ah! Zeg. Met wortels getraind. Nu als hij gaat happen roep ik ah! En dan buigt hij zijn hoofd meteen weg, als beloning krab ik hem dan op z'n favoriete plekjes.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:33

Heeft je pony een echt speelmaatje? Eentje waar hij echt mee kan klieren, rennen, speels bijten etc?

snorkel1986

Berichten: 3021
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:38

Tja bijten is gewoon not done
Krijgt hij gewoon een klap waar ik bij kan .. niet meer niet minder
En gewoon doorgaan waar ik mee bezig was ze hebben het vaak heel snel door je bent echt geen weken je paard aan het slaan.. op de neus doe ik vaak niet voor ik daar ben is paard al vergeten waarom ik hem een tik geef
Dus echt pats boem en door kan prima samen met een strenge euh! En ze hebben het zo door

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:40

CapeS schreef:
Ik weet niet of het van toepassing is. Maar mijn paard werd heel erg happerig naar mijn handen ivm dat hij snoepjes wou. Ik heb hem toen aangeleerd om zijn hoofd weg te buigen als ik ah! Zeg. Met wortels getraind. Nu als hij gaat happen roep ik ah! En dan buigt hij zijn hoofd meteen weg, als beloning krab ik hem dan op z'n favoriete plekjes.

Die van mij bijt niet alleen naar handen, scheenbenen en mn borst ook. Ik train hem zonder voer maar kan dat eens proberen

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:42

Hilary schreef:
Heeft je pony een echt speelmaatje? Eentje waar hij echt mee kan klieren, rennen, speels bijten etc?

Nee die oudere pony is bang voor alles, hij is van stal eigenaar... helaas mag ik er van hun geen jonge pony bij kopen(hebben ook maar 2 stallen)

Ze rennen wel eens samen maar klieren niet

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:43

snorkel1986 schreef:
Tja bijten is gewoon not done
Krijgt hij gewoon een klap waar ik bij kan .. niet meer niet minder
En gewoon doorgaan waar ik mee bezig was ze hebben het vaak heel snel door je bent echt geen weken je paard aan het slaan.. op de neus doe ik vaak niet voor ik daar ben is paard al vergeten waarom ik hem een tik geef
Dus echt pats boem en door kan prima samen met een strenge euh! En ze hebben het zo door
nouja ik geef hem een maand een tik maar word niks minder maar kan erbij zeggen van euh dat is een goede optie

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:45

Dan vermoed ik dat je pony dat mist, een speelkameraadje. Omdat hij z’n ei niet kwijt kan en blijkbaar door de andere pony ook niet echt opgevoed wordt (aangezien je aangeeft dat de tweejarige dominant is over de oudere) probeert je pony het nu bij jou.
Hoewel ik het er mee eens ben dat bijten niet mag, vind ik dat je het de pony nou niet echt kwalijk kan nemen en zou ik toch op zoek gaan naar een plek waar je pony wel in een groepje komt met ruinen of hengsten van zijn eigen leeftijd, maar ook met een ouder dier dat kan opvoeden.

snorkel1986

Berichten: 3021
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:47

Jackylove schreef:
snorkel1986 schreef:
Tja bijten is gewoon not done
Krijgt hij gewoon een klap waar ik bij kan .. niet meer niet minder
En gewoon doorgaan waar ik mee bezig was ze hebben het vaak heel snel door je bent echt geen weken je paard aan het slaan.. op de neus doe ik vaak niet voor ik daar ben is paard al vergeten waarom ik hem een tik geef
Dus echt pats boem en door kan prima samen met een strenge euh! En ze hebben het zo door
nouja ik geef hem een maand een tik maar word niks minder maar kan erbij zeggen van euh dat is een goede optie

Zo hard al nodig zo zacht als kan...

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:47

Ik ben dan misschien van de oude garde. Maar zweepje mee en zodra hij het flikt om te bijten een tik op zijn borst en terug zetten. Is hij helemaal betoeterd. Ik ben echt niet zo van het slaan maar bijten of steigeren is echt not done bij mij. En even goed je stem verheffen.

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:49

Is het als je op bepaalde punten komt? het kan natuurlijk zo zijn dat het dier pijn heeft. En een leeftijdsgenoot is wel nodig voor een 2 jarige, dus misschien kun je het wel zo oplossen.
Ik ben absoluut tegen slaan, schoppen, etc. Maar bij bijten of dreigen krijgen ze hier wel een tik terug. Mijn shetlander vond het leuk om te bijten, in je nek te springen, ja, dan kon hij zeker een knal verwachten. Ik wil niet zeggen dat sommige paarden koppig zijn, maar het kan zeker wel een tijd duren tot ze het accepteren, vooral als hij altijd zijn zin krijgt bij het andere paard. Dus zolang het niet uit ongemak komt, geef ik je lesgeefster wel gelijk, tot bloedestoe bijten is geen lieflijk happen met de lippen dus daar mag je wel even streng voor zijn ts.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:53

Hilary schreef:
Dan vermoed ik dat je pony dat mist, een speelkameraadje. Omdat hij z’n ei niet kwijt kan en blijkbaar door de andere pony ook niet echt opgevoed wordt (aangezien je aangeeft dat de tweejarige dominant is over de oudere) probeert je pony het nu bij jou.
Hoewel ik het er mee eens ben dat bijten niet mag, vind ik dat je het de pony nou niet echt kwalijk kan nemen en zou ik toch op zoek gaan naar een plek waar je pony wel in een groepje komt met ruinen of hengsten van zijn eigen leeftijd, maar ook met een ouder dier dat kan opvoeden.


Opfok is voor mij helaas geen optie, en qua stalling heb je hier wel pension stallen maar mogen paarden maar amper buiten rest op stal(1 a 3 uur buiten) en dat is voor mij een no go.


Waar hij nu staat is qua acomodatie goed, ruime stal(zou nog een shet bij in kunnen en dan nog ruimte om te dollen) van 9 tot 7 op de wei en kan met hem trainen in een kleine paddock en veel wandel routes.

En eerlijk ook hier heb ik 2 maand naar gezocht. Stalling is moeilijk te vinden(wat ook nog betaalbaar is)

Vandaar ik liever het probleem wil oplossen ipv verhuizen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:59

Dat is gewoon heel klassiek jonge ruinen gedrag die niet goed hun ei kwijt kunnen.
Probeer eens of hij interesse heeft in een skippy bal of leren voetballen.
Bijten naar jou moet je echt niet tolereren. Eenhalf zacht tikje heeft geen nut. Het moet echt een heldere correctie zijn waarvan helder is dat het niet de bedoeling is. De truc is om dat razend snel te doen en zonder emotie. Dus pats boem klaar en verder waar je mee bezig was. Geen gezwaai of geschreeuw.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 23:02

Anastasia24 schreef:
Is het als je op bepaalde punten komt? het kan natuurlijk zo zijn dat het dier pijn heeft. En een leeftijdsgenoot is wel nodig voor een 2 jarige, dus misschien kun je het wel zo oplossen.
Ik ben absoluut tegen slaan, schoppen, etc. Maar bij bijten of dreigen krijgen ze hier wel een tik terug. Mijn shetlander vond het leuk om te bijten, in je nek te springen, ja, dan kon hij zeker een knal verwachten. Ik wil niet zeggen dat sommige paarden koppig zijn, maar het kan zeker wel een tijd duren tot ze het accepteren, vooral als hij altijd zijn zin krijgt bij het andere paard. Dus zolang het niet uit ongemak komt, geef ik je lesgeefster wel gelijk, tot bloedestoe bijten is geen lieflijk happen met de lippen dus daar mag je weli even streng voor zijn ts.



Nee en het is ook niet dagelijks, 2 dagen niet gebeten en vandaag weer 2x :(

Had aan staleigenaar gevraagd of ik er een shet bij mocht halen, maar dat mocht niet :( zou niks helpen + zijn maar 2.stallen.

Opfok is helaas geen optie er zit er geen in de buurt en je mag er niet 2x daags heen en als je er bent mag je niks met je eigen paard doen(destijds naar geinformeerd)


Dan blijf ik toch die tik geven en dan erbij zeggen dat het niet mag.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 23:06

Sizzle schreef:
Dat is gewoon heel klassiek jonge ruinen gedrag die niet goed hun ei kwijt kunnen.
Probeer eens of hij interesse heeft in een skippy bal of leren voetballen.
Bijten naar jou moet je echt niet tolereren. Eenhalf zacht tikje heeft geen nut. Het moet echt een heldere correctie zijn waarvan helder is dat het niet de bedoeling is. De truc is om dat razend snel te doen en zonder emotie. Dus pats boem klaar en verder waar je mee bezig was. Geen gezwaai of geschreeuw.


Hij heeft een yoga ball :) en binnen paar dagen krijgt hij een grote paddock met dingen voor verijking. Autobanden om op te staan heuveltje , liksteenbar en ben nog verder op onderzoek qua ideetjes.

Misschien sla ik idd wel te zacht

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:09

Je hebt het ook over trainen in de kleine paddock, ik ben wel benieuwd hoe je met hem traint. Je pony is pas 2 jaar en heeft behoefte aan vriendjes en andere paarden die hem kunnen opvoeden. Als het nu al zo begint ben ik bang voor zijn gedrag in de toekomst..

BigOne
Berichten: 38323
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:13

Hoelang heb je hem? Ervaring met jonge pony’s ? Eten uit de hand gegeven?
Stel je eens gewoon streng op en misschien nog beter, haal er iemand bij die je goed voordoet wat je moet doen. Aai aai periode ben je namelijk al voorbij , hier moet gewoon goed duidelijk gemaakt worden op een manier die hij begrijpt dat er niet gebeten word. Want het komt wel op timing aan.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:14

Onze pony werd plotseling heel bijterig nadat ze op een manege was gestald.

Na enig onderzoek bleek dat ze van de ene bezoeker een snoepje kreeg en van de andere een klap op haar neus, soms zelfs allebei van een en dezelfde persoon. Eerst een snoepje en dan een klap, of andersom. Kortom, ze was gewoon vals geworden omdat ze steeds anders werd behandeld.

Toen ze weer aan huis stond (na een klein jaar) was het bijten na een paar weken helemaal over en is ook niet teruggekomen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:37

Ik ben het gaan negeren, ik lette erg op en op bijt momenten zorgde ik er voor dat hij er niet bij kon maar ik liet dat niet merken. De enige die daar na nog werd gebeten was mijn dochter omdat ze het niet negeerde.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:43

Negeren gaat natuurlijk niet als hij in je hand bijt terwijl je hem vast hebt en dat is wat hij doet als ik het goed begrijp.
Er zijn handige trucjes om bij een bijtreactie iets in je hand te hebben dat heel hart of onaangenaam is zodat het paard zichzelf als het ware bestraft en jij niets hoeft te doen. Dat werk goed en efficient maar het vereist handigheid en goed inzicht wanneer het paard wil gaan bijten.
Als ik lees dat je twijfelt dan zou ik hulp vragen. Een twijfelachtige tik maakt het meestal enkel erger. Je wil ook niet overdrijven en hem bang maken.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:58

Bijten is niet oké maar deze pony mist dingen in zijn basisbehoeften. Zet hem nog lekker een of twee jaar in de opfok. Daar hoef je niet twee keer per dag heen. Is voor jezelf op het moment misschien minder leuk maar voor je pony echt beter.

Waarom zou je überhaupt twee keer per dag er heen moeten?

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 00:00

Bijten is bij mij ook ver over de grens. Had van de week een 2-jarige die al paar keer de oren in de nek legde, maar verder niets verkeerd deed, totdat ze ineens dus wél hapte. Nou dat mocht even héél duidelijk zijn dat ik dat niet accepteer. Maar zorg inderdaad wel dat ze hun energie kwijt kunnen. Leeftijdsgenootje gaat helaas niet altijd. Onze beide jonkies hebben wel lekker in de opfok mogen spelen, maar staan inmiddels beide apart met oudere pony's. En als ik met ze bezig ben hebben ze zich te gedragen. De rest van de dag kunnen ze doen en laten wat ze willen.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 00:02

Jackylove schreef:
Sizzle schreef:
Dat is gewoon heel klassiek jonge ruinen gedrag die niet goed hun ei kwijt kunnen.
Probeer eens of hij interesse heeft in een skippy bal of leren voetballen.
Bijten naar jou moet je echt niet tolereren. Eenhalf zacht tikje heeft geen nut. Het moet echt een heldere correctie zijn waarvan helder is dat het niet de bedoeling is. De truc is om dat razend snel te doen en zonder emotie. Dus pats boem klaar en verder waar je mee bezig was. Geen gezwaai of geschreeuw.


Hij heeft een yoga ball :) en binnen paar dagen krijgt hij een grote paddock met dingen voor verijking. Autobanden om op te staan heuveltje , liksteenbar en ben nog verder op onderzoek qua ideetjes.

Misschien sla ik idd wel te zacht


:7 je sla te zacht? Ze voelen een vliegje op hun huid... en nee ik zeg niet dat je het moet pikken maar keihard gaan meppen is niet de oplossing lijkt mij. Je geef al aan dat het niet helpt dus is het kijken naar een andere oplossing.
Zoals hierboven al aangegeven word kan hij waarschijnlijk zijn ei niet kwijt en daar kan je geen oplossing voor vinden. Je zegt opfok is geen optie maar kan je hem dan niet het weide seizoen met een groep jonge paarden op het land zetten? En dan hard opzoek naar een plekje waar het wel kan?
Kan je hem in die tussentijd niet mentaal vermaken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 00:02

marleen_usar schreef:
Ik ben het gaan negeren, ik lette erg op en op bijt momenten zorgde ik er voor dat hij er niet bij kon maar ik liet dat niet merken. De enige die daar na nog werd gebeten was mijn dochter omdat ze het niet negeerde.

Serieus, bijten negeren? Gevaarlijk gedrag, en dat is bijten, negeren is vragen om ongelukken.

Wat versta jij onder een "tik" TS?
en in vredesnaam, wat train je met een twee jarige? Zo'n dier hoort ergens met andere paarden sociale vaardigheden op te doen, niet op stal te staan met een oud paard dat niet van hem moet weten.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 00:08

Amado7 schreef:
Ik ben dan misschien van de oude garde. Maar zweepje mee en zodra hij het flikt om te bijten een tik op zijn borst en terug zetten. Is hij helemaal betoeterd. Ik ben echt niet zo van het slaan maar bijten of steigeren is echt not done bij mij. En even goed je stem verheffen.


Ik ben dan misschien van een nóg oudere garde; mij is geleerd dat je je weinig moet bemoeien met jonge paarden. Niet mee ‘trutten’ maar mooi op de wei of opfok zetten.
Je verpest er snel iets aan en daar heb je lang last van tot en met de kans dat ze ‘verpest’ raken door je pogingen tot opvoeden terwijl zo’n jonkie alleen wou spelen / baldadigheid kwijt wil.
Natuurlijk, het veulen abc als veulen nog bij de merrie loopt, zodat ie zich laat bekappen enzo.
Maar verder dus in een kudde die hem opvoed en waar hij kan ‘razen’.
Tot het moment dat je ermee aan het werk gaat, dus met 2,5 a 3 jaar.

Deze pony mist speelmaatjes. Kan zn ei niet kwijt.
Misschien goed om hem alsnog een jaartje in te scharen? Het zal zijn karakter vast goed doen en voorkomt dat je moet optreden met alle gevolgen van dien zoals strijd en kopschuwheid.