Help mijn 2 jarige bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15182
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:01

Ayasha schreef:
Jackylove schreef:
Ik kan wel andere stal betalen wat iets duurder is maar ik.ga geen 300 a 400 betalen waar ze dan ook nog eens amper buiten komen. (1 a 3 uur)

Hier hebben we alle vrijheid en niet te veel andere mensen om ons heen. Ik wil niet dat iemand anders mijn paard binnen of buiten zet of voert. Mijn paard mijn verantwoordelijkheid. Waar hij nu staat is hij lekker lang buiten.... heeft een vriendje en is een mooie locatie.


Ik ben anti opfok dus dat gaat het nooit worden

Dan is een bijtpak ook nog altijd een optie, zoals ze voor de honden gebruiken. Want ondanks al je kennis en kunde in de NH krijg je het bijten niet af geleerd dus dan lijkt me de enige optie jezelf beschermen.

Ik weet niet of het een raar idee is maar ik zou hem dan terwijl ik met hem bezig was een graasmasker of iets anders wat op een muilkorf lijkt omdoen zodat we wat konden doen zonder dat hij kan bijten.En bij poetsen kort vastzetten zoals ik al schreef.Misschien is het maar tijdelijk jeugdgedrag en groeit hij over die behoefte heen.Je hebt ook jonge honden die voortdurend hun tanden op je oefenen,dat vind ik heel vervelend en de eigenaren( waar ik kwam) deden er niets aan.Maar misschien heeft het bij honden een andere achtergrond,dat weet ik niet. Overigens, gecondoleerd met je moeder ts. Zeker zal je paard op stress of verdriet reageren.

kampioen2be
Berichten: 366
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:04

Ik ben laatst gebeten door een veulen. 2 uur moeten bellen met HAP, want zij waren bang dat er kans was op infectie (uiteindelijk goed gegaan). Ik heb nu echt een lelijke plek (litteken) op mijn hand staan. In mijn geval was het echt verveling van het veulen (en wellicht ook wel stukje uit de opvoeding, want volgens de eigenaar was er niks aan de hand en wilde het veulen alleen maar 'lief' doen tegen mij.)
Ik heb niet alle berichten uit het topic gelezen, maar ik denk dat jou paard er veel baat bij zou hebben om bij leeftijdgenoten (ik zeg niet meteen opfok, maar een plek waar jongere paarden zijn. Die spelen meestal met dezelfde intensiviteit/accepteren zulk gedrag sneller niet, waardoor het ook niet aangeleerd wordt) zodat hij daar mee kan spelen.
Ik snap dat dit een lastige keuze/kwestie voor je is. Ik wil alleen meegeven dat eenmaal verkeerd aangeleerd gedrag lastiger is om te afleren. En een bijtend paard wil je niet.
Nu wil ik er nog wel bij vermelden: het veulen dat ik hielp met verzorgen was een stuk jonger en werd gewoon niet veel mee gedaan. Dus daar kan ook stukje verveling bij zitten. Desalniettemin vond ik de reactie van eigenaar erg vervelend, alsof het veulen niet de schuldige was van het bijten. Pas toen er gehapt werd naar de eigenaar werd er wel gekeken naar het probleem. Gaat nu veel beter: veulen is verplaatst naar een andere stal waar deze veel meer beweging krijgt in een grotere groep met verschillende leeftijden. Daar heeft veulen geleerd dat er rangorde is en dat bepaald gedrag niet goed is (in de groep).

flinders

Berichten: 50
Geregistreerd: 23-03-22

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:07

Het hoort zeker bij de leeftijd. Ik denk niet dat het eraan ligt hoe hard je slaat, al hoewel ze het wel even moeten voelen, maar ik denk eerder dat je sneller moet reageren. Een paard kan anders de link niet leggen. Onze 2 jarige bijten ook wel eens, maar de laatste tijd ook minder doordat we ze goed genoeg corrigeren. Meestal schrikken hun zo van mijn reactie dat ze daarom gaan nadenken. Ik sla ze niet abnormaal hard maar tik ze meteen terug, die snelheid is vooral wat t m doet denk ik.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:15

Jackylove schreef:
Hilary schreef:
Heeft je pony een echt speelmaatje? Eentje waar hij echt mee kan klieren, rennen, speels bijten etc?

Nee die oudere pony is bang voor alles, hij is van stal eigenaar... helaas mag ik er van hun geen jonge pony bij kopen(hebben ook maar 2 stallen)

Ze rennen wel eens samen maar klieren niet


Dit is één van de belangrijkste dingen voor jonge ruinen, dus: deze stal heeft niet de juiste faciliteiten voor je pony.

Jonge ruinen moeten kunnen spelen en je pony klinkt gefrustreerd. Bijten is niet oké, maar als jij je ei niet kwijt kan raak je ook gefrustreerd.

Wil je een pony die 24/7 blij is, of wil je een pony die blij is als jij het erf op komt omdat er dan eindelijk wat te doen is? En ben je bereid om als eigenaar je verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat je pony het leuker heeft?

anjali
Berichten: 15182
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:29

Ts moet de opvoedster en speelmaatje voor haar pony zijn. Ze heeft hem gekocht om wat mee te doen en niet om hem ergens in een opfok te gooien en een paar jaar later eens op te halen.Ze gaat er nu 2 keer per dag naar toe en als ze het op de juiste manier aanpakt moet dit best gaan lukken.Ze zou er wel goede begeleiding bij moeten hebben.Die stalhouder waar ze staat,kan die niet eens helpen?vaak hebben dergelijke mannen (boeren) behoorlijk wat overwicht en kunnen een paard snel duidelijk maken dat bepaald gedrag niet kan.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:35

Dan bijt hij de boer niet meer, maar dat helpt TS niet.
Paarden denken niet: oh als het bij hem niet mag dan mag het bij haar ook niet.

Misschien nog een tip. Als ik met jonge paarden ga wandelen dan moeten ze standaard uit mijn ruimte blijven. Ik wil ze wel naast me om het gezicht te kunnen zien, maar op minimaal een armlengte van me weg. Daar moeten ook blijven als er iets gebeurd, er wordt per definitie niet in mijn richting gesprongen, ook niet als schrikreactie. Op deze afstand kan hij ook niet bijten.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 25-03-22 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Berichten: 9828
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:36

Verwilderen in de opfok valt reuze mee! Er zijn ook wel opfok plekken waar je gewoon regelmatig langs kunt gaan. Mijn jonge paard heeft nadat ze bij haar moeder is weggehaald ook in de opfok gestaan. Ik heb haar zelf gefokt dus dat kon mooi op dezelfde stal. Ze is ook een soort natuurgebied in gegaan en ik ging 1x in de maand even langs om te aaien en te checken op wondjes. Mijn staleigenaar ging elke dag heen en als ze de auto al hoorden aankomen kwamen ze al in volle galop naar haar toe. Ze kwamen ook veel in aanraking met mensen zoals wandelaars en fietsers.

Mijn jonge paard liet zich ook gemakkelijk pakken en aaien. Ze ontwikkelde alleen wat verlatingsangst maar dit heb ik er heel snel weer uitgekregen toen ik met haar aan de slag ging. En tuurlijk kon ze wel even gek doen , maar welk jong paard doet dat nu niet? Als jong paard is elk paard onvoorspelbaar en soms ook wat gevaarlijk.


Ik vindt juist als ze teveel op jonge leeftijd met mensen in aanraking komen sneller verwend gedrag gaan vertonen. Ik gunde mijn paard de eerste 3 jaar lekker de vrijheid ze kan nu nog lang genoeg met mij samenwerken.

Beestje is heel erg gericht op mij en echt een van de braafste 3 jarigen ze is super rustig geworden in een paar maandjes tijd. Ze is door de opfok vooral lekker verkeersmak geworden scheelt mij echt al een hele hoop werk. Ze heeft zich snel aangepast van opfok naar rij en werkpaard. Ze is nu heel mensgericht en wil eigenlijk altijd met mij mee om wat te doen.


Uiteraard bijt die van mij ook wel eens met name met het poetsen. Een tik krijgt die van mij wel nu is nee zeggen vaak al genoeg. Maar hoe kort heb je je paard vaststaan? Als ze al bij je borst kunnen hebben ze aardig veel ruimte. Bij mij op stal moeten de paarden kort vaststaan. Zo kunnen ze ook niet te dicht met hun tanden bij je in de buurt komen en is een tik ook niet nodig en een kleine denk erom ze voldoende.

tones

Berichten: 5288
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:43

Ayasha schreef:
Jackylove schreef:
Ik kan wel andere stal betalen wat iets duurder is maar ik.ga geen 300 a 400 betalen waar ze dan ook nog eens amper buiten komen. (1 a 3 uur)

Hier hebben we alle vrijheid en niet te veel andere mensen om ons heen. Ik wil niet dat iemand anders mijn paard binnen of buiten zet of voert. Mijn paard mijn verantwoordelijkheid. Waar hij nu staat is hij lekker lang buiten.... heeft een vriendje en is een mooie locatie.


Ik ben anti opfok dus dat gaat het nooit worden

Dan is een bijtpak ook nog altijd een optie, zoals ze voor de honden gebruiken. Want ondanks al je kennis en kunde in de NH krijg je het bijten niet af geleerd dus dan lijkt me de enige optie jezelf beschermen.


Plus, je kunt m met die bijtarm een mooie opdoffer verkopen.

Beter een keer goed, dan altijd maar “Foei! Stouterd”.

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:44

Ik vraag me af of jullie een kleuter ook in een huis laten wonen met alleen een paar bejaarden er bij die geen zin hebben in kleuterspelletjes en waarbij er dan 2x per dag even iemand komt om kind eten te geven en bezig te houden. Paar speeltjes om de deur gooien en dan moet kind wel happy zijn toch? :+

Voor TS voelt een tik geven niet goed, dan heeft het ook geen nut. Zo iets moet je min of meer uit reflex doen, ga je er over nadenken of het wel eerlijk is dan klopt de timing en intentie al niet meer. Dus moet er gezocht worden naar een andere oplossing.

Deze pony heeft speelmaatjes nodig. De alarmbellen zouden af moeten gaan als je pony ontsnapt als jij er niet bent. Klinkt mij alsof je pony gefrustreerd is en niet happy waar hij nu woont. Leuk dat jij er 2x per dag een uurtje heen wil maar je pony woont er 24/7 hé. Mijn paard stond op een super fijne stal maar kwam al schreeuwend naar het hek gedraafd als ik een dag niet was geweest. Is dat aandoenlijk of zielig? Ik denk dat 2e. En vergis je er niet in hoeveel speel behoefte sommige ruinen/hengsten kunnen hebben. Die van mij is 18 en speelt nog uren op een dag :').

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:48

anjali schreef:
Ts moet de opvoedster en speelmaatje voor haar pony zijn. Ze heeft hem gekocht om wat mee te doen en niet om hem ergens in een opfok te gooien en een paar jaar later eens op te halen.Ze gaat er nu 2 keer per dag naar toe en als ze het op de juiste manier aanpakt moet dit best gaan lukken.Ze zou er wel goede begeleiding bij moeten hebben.Die stalhouder waar ze staat,kan die niet eens helpen?vaak hebben dergelijke mannen (boeren) behoorlijk wat overwicht en kunnen een paard snel duidelijk maken dat bepaald gedrag niet kan.


Sorry, maar wat een bizarre reactie...

Een echte paardenliefhebber ziet dat een persoon geen vervanger kan zijn van een speelmaatje voor een jonge, speelse ruin.

Er is ook zoveel grijs tussen je paard in een opfok dumpen en met een bejaard paard zetten. Mijn jonge paarden had ik het liefst in gemengde kuddes.

DuoPenotti

Berichten: 29975
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:49

Annet_Dottie schreef:
Ik heb het hele topic even gelezen en merk dat ik het een beetje tenenkrommend vind worden dat iedereen blijft roepen verhuizen. Ts heeft aangegeven dat er bij haar in de omgeving niks is en dat zij alles op de fiets moet doen. Het is heel vervelend dat de pony wellicht een speelmaatje mist, maar als ze de pony ergens neer zet waar ze er zelf met mazzel misschien één keer in de week heen gaan wat is daar de lol aan dan? Jullie moeten ook begrijpen dat niet in elke omgeving overal stallen voor het kiezen staan natuurlijk, en als een stal ineens dubbel zo duur is en ze daar maar hooguit 3 uurtjes buiten komen word de pony er ook niet beter van.

Verder denk ik vooral consequent blijven, desnoods met je stem er bij. Toen ik nog een eigen pony had wilde zij ook wel eens gemeen zijn maar omdat ze zo stem gericht getraind was op alle vlakken kon ik haar meestal op die manier al corrigeren zonder te hoeven slaan..
Verder ben ik niet zo thuis in jonge pony's en opvoeding daarvan dus kan ik je niet verder helpen dan dit.

Dus?

Ik hou van dolfijnen, mijn zwembad is toch groot genoeg?
Als iets niet kan, kan het niet. Mensen moeten eens niet menen dat alles maar kan.
Dat geldt ook voor de mensen die een paard op een stal houden met maar 1 uur buiten, we zijn 1980 al even voorbij....

Daarnaast had ze ook een 10 jarige kunnen kopen, dan was de stal prima geweest.
Het is haar keuze, met haar anti opfok idee, dat het paard zich nu kapot verveeld. (en opfok heb je in vele varianten)

En nee hij mag dan nog steeds niet bijten.
Dat is met een getimde flinke knal ook meteen afgeleerd.
Maar ook daar heeft ze de skills niet voor, dus ook daar had een 10 jarige wellicht ook bete gepast.
Een jong paard opvoeden heb je andere ruimte, andere paarden en ervaring voor nodig dan een paard die alles al kent.

Maar ik blijf het oneerlijk vinden dat een paard gestraft moet worden omdat hij zijn energie niet kwijt kan.
Net zo als ik het oneerlijk vind dat paarden met een slof gereden worden want ze zijn zo fris...met 1 uur mini paddock per dag.
Allemaal logisch gevolg van egoïstisch handelen.

anjali
Berichten: 15182
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:54

In verschillende disciplines moeten paarden als ze 2 zijn al aan het werk.Bijv. in de rensport en bij western worden ze dan ook al getraind. Ik vind dit fout hoor daar niet van.Maar een 2jarige is geen kleuter meer en oud genoeg om manieren te leren en met een mens wat te doen, op de grond dan.Ik zou toch die stalhouder eens laten helpen,als ts er zelf mee bezig is.Het paardje kent die man toch en ik denk dat 1 duidelijke correctie genoeg kan zijn om die pony duidelijk te maken dat hij moet doen wat ts wil.Het is gewoon even de verhoudingen duidelijk laten maken.

Rocamor

Berichten: 10951
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:08

anjali schreef:
In verschillende disciplines moeten paarden als ze 2 zijn al aan het werk.Bijv. in de rensport en bij western worden ze dan ook al getraind. Ik vind dit fout hoor daar niet van.Maar een 2jarige is geen kleuter meer en oud genoeg om manieren te leren en met een mens wat te doen, op de grond dan.Ik zou toch die stalhouder eens laten helpen,als ts er zelf mee bezig is.Het paardje kent die man toch en ik denk dat 1 duidelijke correctie genoeg kan zijn om die pony duidelijk te maken dat hij moet doen wat ts wil.Het is gewoon even de verhoudingen duidelijk laten maken.


In 3e-wereldlanden werken 8-jarigen ook al volop mee, ipv kind te zijn. Die verwende snotblagen hier in Nederland dus ook maar aan het werk zetten gedurende 6 dagen in de week? :+

Die stalhouder gaat niks oplossen. De TS moet opgevoed worden. Ze heeft al een juf, maar toch gaat het niet goed. Wellicht andere instructie proberen?

Kan de pony uberhaupt zijn ei wel kwijt op de plek waar ie nu staat? Is de wei / paddock groot genoeg om eens lekker gek te doen?

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:16

Bijten is inderdaad een no go, ook bij een kleine pony.

Ik adviseer je een woord te koppelen aan de corrigerende tik.
Timing en reactie bij een corrigerende tik is cruciaal.

Alleen al de beweging naar bijten moet bij jou een reactie oproepen. Koppel het woord ah, uh of nee aan je tik. Het woord komt gelijk met je handeling, de tik dus, niet ervoor of erna.
Als je hier consequent in blijft kan je uiteindelijk de tik achterwege laten en is het woord zelf al genoeg om je pony te corrigeren.

Actie = reactie - je hoeft echt niet gericht te meppen op de neus maar gewoon waar je je op dat moment bevind, de hals/schouder/bil what ever. Het gaat om de reactie.

Vraag hulp aan je instructrice als je dit lastig vind. Een pony een tik geven is in dit geval niet zielig. Jij bent de baas en bijten is niet oke. Als je dit nu niet goed gaat aanpakken heb je met pech straks een dominante pony die verder gaat dan "alleen" bijten. Jij bent de baas, niet je pony.

poetser

Berichten: 4317
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:00

Als dit gaat over de pony in jouw profiel, dan denk ik gelijk aan wels/tinker kruising? Bont zijn welsjes al niet en zijn bouw lijkt veel op een pony van bovengenoemde kruising die ik gekend heb. Dan hebben we het al niet meer over een klein ponytje, maar pony die flinke schade kan toebrengen.

Ik ben zelf heel zachtaardig met paarden. Mijn eerste paard was een KWPN veulen. Stond in een ruinenkudde met alle leeftijden door elkaar en kon prima zijn ei kwijt. Ondanks mijn jonge leeftijd vonden mensen dat hij keurig opgevoed was. Toen hij 2 à 3 jaar was begon ook hij met happen en mede door mijn jonge leeftijd was ik er in het begin te laat bij. Straffen had dus geen zin op dat moment. Echter observeerde ik zijn gedrag wel, zowel in de hand als in de kudde en begon te herkennen wanneer hij wilde bijten. Het orenspel is zo belangrijk hierin! Vanaf dat moment kon ik hem corrigeren voor hij mij kon raken en na 2 x een perfect getimede correctie was het ook klaar en hield hij het klieren voor de kudde.

Probeer dus op zijn oren te letten (en zoek een manier voor hem om in de paddock/weide zijn ei kwijt te kunnen). Observeer zijn orenspel en probeer daar een lijndraad in te vinden. En wees alsjeblieft voorzichtig, je zal niet de eerste zijn die ook ineens hoeven rond de oren geslingerd krijgt indien dit gedrag niet of incorrect gecorrigeerd wordt!

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:09

Amado7 schreef:
Ik ben dan misschien van de oude garde. Maar zweepje mee en zodra hij het flikt om te bijten een tik op zijn borst en terug zetten. Is hij helemaal betoeterd. Ik ben echt niet zo van het slaan maar bijten of steigeren is echt not done bij mij. En even goed je stem verheffen.



Precies dat!
TS is te onduidelijk!

Het moet meteen en vooral een goeie klap geven ook. Mijn toen 2 jarige arabische hengst wilde mij ook bijten, en wel met de oren naar achteren…. Direct een enorme klap gegeven op de zijkant van zijn mond. Toen wilde hij het nog een keer doen! Dus de zweep direct gebruikt en een goeie klap tegen zijn mond aan, en hij heeft het nooit meer gedaan. Enkel eh of ho is voldoende! En hij is er niet bang van geworden. Dat heet opvoeding en hij heeft het heel goed begrepen waarom…..

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:34

Ik vind de focus op slaan in dit topic maar vreemd. Niet alleen omdat slaan vervelend is (ik vind het in elk geval helemaal niet leuk), maar vooral ook omdat je dan nogal laat bent: het paard heeft al gebeten en de situatie is al uit de hand gelopen.

Er zit bijna altijd een verhaal achter het bijten. Het bijten is het eindpunt, maar niet het begin. Dus ik zou allereerst denken: kijk eens goed naar de omstandigheden waarin het gebeurt. Wat is de aanleiding, wat wil de pony ermee bereiken, zijn er signalen die hij al eerder geeft? Gebeurt het als je iets vraagt dat hij niet wil? Of gebeurt het nadat hij al een tijd opdringerig is?

Wat je namelijk wilt is dat je dan al eerder iets kunt veranderen. Als hij opdringerig is, dan is het zaak om al veel eerder je eigen ruimte in te nemen en hem alleen maar toe te laten dichtbij te komen als hij meewerkend en zacht is. Zodra hij baldadig of opdringerig wordt, zelfs al is dat alleen nog maar zichtbaar aan zijn oren en z'n lichaamshouding -> meer ruimte.

Als het in reactie is op dingen die je vraagt, dan weet je dat je daarmee aan de gang moet. Daar speelt een beetje hetzelfde bij trouwens: je moet niet wachten met corrigeren tot hij echt bijt, maar al veel eerder reageren op lichte spanning. Als jij een stapje opzij vraagt en hij bijt niet maar legt wel z'n oren plat en zwiept met z'n staart, dan is het nog niet goed. Dat hoef je niet te bestraffen, maar in de meeste gevallen is het dan nuttig om het nog een keer te vragen, te kijken of hij minder gespannen reageert en dan belonen voor zijn medewerking.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 19:02

Heey allemaal , wat een reacties allemaal zeg te veel om iedereen apart te behandelen(al ga ik dat bij sommige wel doen)

De reden dat ik geen 10 jarige gekocht heb was om ik wel een eigen paard wou maar niet echt zoekende nog. Jacky is op mijn pad gekomen.... had ik hem niet genomen was hij de handel in gegaan of naar de slacht(waren letterlijk de woorden van vorige eigenaar)

Het plan was dat hij bij een vriendin op de wei kwam(hadden we afgesproken) toen mocht het van de wei eigenaar ineens niet meer. (Op die plek heb ik hem ook voor het eerst gezien en band opgebouwd)

Dus toen moest ik zoeken.... ben bij allemaal pensionstallen geweest in de buurt .... en de dingen die je hoort zijn schrikbarend.... 1 a 3 uur per dag buiten... of weides van postzegelformaat waar ze amper de benen kunnen strekken..... en op veel plekken willen ze geen paarden onder de 3. Heb zowel pensionstallen als particulier gevraagd. Tot ik hier terecht kwam. En we hebben alles hier wat we nodig hebben.... een grote stal ëen kleine paddock voor grondwerk/vrijheidsdressuur. En 2 grote weides 1 word binnen paar dagen een paddock zodat ze minder op gras komen. Een vriendje voor hem. En ja ik had graag een shetlander erbij gekocht maar dat mag ik helaas niet en dat accepteer ik.

Vooral om dit erg kleinschalig is houd ik van deze plek en ik ga echt NIET verhuisen. En ook opfok gaat NIET gebeuren. Ik ben tegen opfok om ik vind dat paarden daar verwilderen en hun spelen de baas over MIJN pony. En daar bedoel ik mee dat hun beslissen wanneer je je pony mag zien en dat je niks met hem mag doen. Ik vind dat vreselijk en dat gaat echt nooit niet gebeuren. Ook niet voor een weide seizoen.

Dus stop aub met die dingen aan te raden ik heb vaak gezegd dat ik daar niet voor open sta.


Ik wil de mensen die me condoleren ivm mijn moeder bedanken...hoe ik mij voel? Slecht maar ben blij wanneer ik weer op stal ben. Zelfs van de kleine dingen als uitmesten kan ik genieten. En wanneer we lekker aan het wandelen zijn ontspannen we alle twee(kun je zien aan zijn lichaamstaal).  Ik heb veel steun aan jacky.

Mijn timing wanneer hij bijt..... ik geef hem meteen een tik wanneer hij heeft gebeten. Maar warsch idd te zacht en te veel met het idee als hij maar niet bang word, die knop zal ik proberen om te zetten en de tip om er een nee aan te koppelen en een harde borstel daar ga ik zeker mee aan de gang.  Ook doe ik een stap terug en ga weer meer focussen op de afstands oefening.


De problemen wat ik in december had was dat hij niet langs andere paarden kon lopen en dan druk werd en mijn weg probeerde af te snijden... daar zijn mijn trainer en ik mee bezig geweest en nu maakt het niks meer uit.

Wij zijn nog bezig met trainen van vast zetten want hij gaat dan hangen... het gaat wel steeds beter.

Ik vind absoluut dat bijten een no go is vandaar ik hier naar alternatieven zocht, maar nu weet ik dat het bij die tik moet blijven maar met wat aanpassingen.

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe en ik sta nog open voor alternatieve aanpak

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 19:05

poetser schreef:
Als dit gaat over de pony in jouw profiel, dan denk ik gelijk aan wels/tinker kruising? Bont zijn welsjes al niet en zijn bouw lijkt veel op een pony van bovengenoemde kruising die ik gekend heb. Dan hebben we het al niet meer over een klein ponytje, maar pony die flinke schade kan toebrengen.

Ik ben zelf heel zachtaardig met paarden. Mijn eerste paard was een KWPN veulen. Stond in een ruinenkudde met alle leeftijden door elkaar en kon prima zijn ei kwijt. Ondanks mijn jonge leeftijd vonden mensen dat hij keurig opgevoed was. Toen hij 2 à 3 jaar was begon ook hij met happen en mede door mijn jonge leeftijd was ik er in het begin te laat bij. Straffen had dus geen zin op dat moment. Echter observeerde ik zijn gedrag wel, zowel in de hand als in de kudde en begon te herkennen wanneer hij wilde bijten. Het orenspel is zo belangrijk hierin! Vanaf dat moment kon ik hem corrigeren voor hij mij kon raken en na 2 x een perfect getimede correctie was het ook klaar en hield hij het klieren voor de kudde.

Probeer dus op zijn oren te letten (en zoek een manier voor hem om in de paddock/weide zijn ei kwijt te kunnen). Observeer zijn orenspel en probeer daar een lijndraad in te vinden. En wees alsjeblieft voorzichtig, je zal niet de eerste zijn die ook ineens hoeven rond de oren geslingerd krijgt indien dit gedrag niet of incorrect gecorrigeerd wordt!


Gaat idd over die pony, ik ken zijn vader niet maar zijn moeder wel. Hij is nu 1,26 qua schofthoogte. Zijn moeder was welsh en dat staat ook in zijn paspoort. Maar kan dan vader misschien ooit gekruist is ik heb geen idee.

Hier zie je de bouw beter

Afbeelding

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 19:09

anjali schreef:
Ts moet de opvoedster en speelmaatje voor haar pony zijn. Ze heeft hem gekocht om wat mee te doen en niet om hem ergens in een opfok te gooien en een paar jaar later eens op te halen.Ze gaat er nu 2 keer per dag naar toe en als ze het op de juiste manier aanpakt moet dit best gaan lukken.Ze zou er wel goede begeleiding bij moeten hebben.Die stalhouder waar ze staat,kan die niet eens helpen?vaak hebben dergelijke mannen (boeren) behoorlijk wat overwicht en kunnen een paard snel duidelijk maken dat bepaald gedrag niet kan.


Daar doe ik mijn best ook voor, en idd ik geniet van de tijd met mijn paard ik ga hem echt niet ergens dumpen van red je maar

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 19:12

Ayasha schreef:
Jackylove schreef:
Ik kan wel andere stal betalen wat iets duurder is maar ik.ga geen 300 a 400 betalen waar ze dan ook nog eens amper buiten komen. (1 a 3 uur)

Hier hebben we alle vrijheid en niet te veel andere mensen om ons heen. Ik wil niet dat iemand anders mijn paard binnen of buiten zet of voert. Mijn paard mijn verantwoordelijkheid. Waar hij nu staat is hij lekker lang buiten.... heeft een vriendje en is een mooie locatie.


Ik ben anti opfok dus dat gaat het nooit worden

Dan is een bijtpak ook nog altijd een optie, zoals ze voor de honden gebruiken. Want ondanks al je kennis en kunde in de NH krijg je het bijten niet af geleerd dus dan lijkt me de enige optie jezelf beschermen.

Ik weet niet of het een raar idee is maar ik zou hem dan terwijl ik met hem bezig was een graasmasker of iets anders wat op een muilkorf lijkt omdoen zodat we wat konden doen zonder dat hij kan bijten.En bij poetsen kort vastzetten zoals ik al schreef.Misschien is het maar tijdelijk jeugdgedrag en groeit hij over die behoefte heen.Je hebt ook jonge honden die voortdurend hun tanden op je oefenen,dat vind ik heel vervelend en de eigenaren( waar ik kwam) deden er niets aan.Maar misschien heeft het bij honden een andere achtergrond,dat weet ik niet. Overigens, gecondoleerd met je moeder ts. Zeker zal je paard op stress of verdriet reageren.[/quote]

Stress is er zeker om ik het ziekenhuis wil aanklagen.... dat overheerst het verdriet momenteel

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 19:18

Hingarden schreef:
TS ik wil even zeggen dat ik je geweldig vind!

Ik vind het zo fijn om je te horen zeggen dat je twee keer per dag naar je paard gaat om buiten te zetten, binnen te zetten, voeren en waarschijnlijk uitmesten. Als je zoveel verantwoordelijkheid neemt, dan hou je echt van je paard.
Beter dan al die Penny bobo’s die hun paard glimmend in een stal hebben staan en zelf niet eens weten wat hun paard te eten krijgt en hoeveel. Omdat ze hun eigen paard nog nooit van hun leven zelf hebben gevoerd. Verder zeg je dat je een instructeur hebt die met je mee kan kijken. Je bent goed bezig. :j


Als ik lees hoe je, je paard nu hebt staan, zou ik daar zelf ook niet snel weggaan. Zoiets ga je niet snel weer vinden. Het is alleen wel balen dat het andere paard niet echt wil spelen. Want die van jou heeft daar toch wel duidelijk behoefte aan.
Ken jij andere mensen in de buurt die paarden hebben? En dan het liefst paarden van dezelfde leeftijd als die van jou.
Want dan zou het nog een optie kunnen zijn om bijvoorbeeld één keer in de week af te spreken om de paarden bij elkaar te laten spelen. Ik heb dat vroeger ook wel gedaan met mijn ruin. Die stond samen met een merrie die daar ook niet zoveel behoefte aan had.
Dus ging ik één keer in de week naar mijn vriendin die ook een ruin had en dan lieten we ze even heerlijk samen spelen.

En wat betreft het bijten. Dat moet hij echt afleren, anders gaat het van kwaad tot erger.
En je geeft zelf al aan dat je moeite hebt om hem te straffen, omdat je het zielig vindt of bang bent om hem pijn te doen. En precies hier gaat het dus fout! Want je geeft hem wel een tik, maar je meent het helemaal niet. Dat voelt een paard meteen. Dus de volgende keer als hij je bijt, dan ga je niet denken…. Ahhh zielig ik moet hem een tik geven. Maar dan roep je zo hard je kan “ en nou ben ik er klaar mee” en je geeft hem een hijs! En daarna geen medelijden, maar doorgaan met het geen waar je mee bezig was. Alsof er nooit iets gebeurd is.

Succes! Je komt op mij over als een echte ouderwetse paardenmeid, zo één die zelf alle verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen paard en niet bang is om vies te worden! En daar mag je best trots op zijn!


Haha dat klopt ik laat zelfs niemand anders uitmesten.... en ik mest dan meteen de stal üit voor de staleigenaar

Wanneer ik lees.dat mensen maar 1x daags na hun paard gaan en zelfs weigeren klusjes te doen.... dan snap ik echt niet waarom ze een paard hebben. Je weet dat die klusjes erbij horen.

Dank je voor je advies

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:29

TS als eigenaar ben je verantwoordelijk voor de mentale gezondheid van je paard. Je paard is van jou afhankelijk hiervoor.
Heel leuk dat je principes dan zijn dat je er twee keer per dag heen wilt en je je stal perfect vindt maar voor je paard is dat het duidelijk niet.

Je kan het symptoom bestrijden maar je moet de oorzaak aanpakken. Vind je het niet zielig om je paard te straffen terwijl hij gewoon te veel energie heeft en dat kwijt moet? Nee bijten is niet oké maar je paard ontzeggen van sociale contacten ook niet.

De hoeveelheid die je naar je paard gaat geeft ook niet aan hoe goed je als eigenaar bent. Hoe kom je daar bij?

DuoPenotti

Berichten: 29975
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:30

Het vervelende is als je een fijne opfok vind je hem niet dumpt maar het prachtige leven van spelend paard geeft.
Het prachtige leven van zijn energie kwijt kunnen.
Waar hij leert wat grenzen zijn.
En daar heeft hij geen mens voor nodig.
Jij kunt hem niet missen. Andersom prima als hij goed staat.

Maar helaas... Alsof elke opfok hetzelfde is..

Ik heb hier aan huis opfok paarden gehad.
5 tegelijk.
Leeftijd 2 tot 5.
Merries en ruinen.
Al kwam men elke dag... Maar de eigenaren zijn tussendoor 1 keer geweest.
En de merrie die geen halster om kon deed ik bij vertrek er zo 1 om en de eigenaar stond echt te kijken van hoe kan dat nou. Tot zover verwilderd :D

Maar goed dat wil je niet.

Ik wens je veel succes met je paardje.

En ik lees nu pas van je moeder.
Sterkte :knuffel:

Zebrastreep

Berichten: 9828
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:43

Niet elke opfok is zo dat je je paard niet kunt zien of op mag halen. Ik had een hele fijne opfok waarbij ik mijn jonkie gewoon op kon halen als ik dat wou , maar ik wou dat zelf niet omdat ik haar vrijheid gunde. Wel gingen we ze regelmatig aan de hand verweiden.

Voordat ze 3 werd gingen we regelmatig met een clubje jonge paarden aan de wandel. Daarna haalde ik mijn jonge paard zelf op en nam haar paar keer mee naar stal. Dit mocht ook zeker van de stal eigenaren. Ook genoeg stalgenoten die maar al te graag helpen dus als ik wou had ik hulp kunnen krijgen.

En bij de meesten is het wel zo dat je je paard niet op kunt halen maar er zijn ook zeker wel plekken waar dat wel gewoon kan. Ik had een hele unieke plek wat dat betreft maar soms moet je gewoon even goed zoeken.