Wat bedoelt mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 12:43

Ik ben sinds een paar maanden rustig aan bezig met het opleiden van mijn 3jarige ruin (opleiden als in paarden abc en straks hopelijk zadelmak maken). Dat gaat over het algemeen best goed alleen hij vertoont bepaald gedrag wat ik niet helemaal kan plaatsen: zodra ik van de hals richting de schouder/oksel poets, draait hij direct zijn hoofd naar mij toe. Hij heeft weleens gehapt dus ik stuur (de) hem eigenlijk altijd weg. Maar, als ik het toe laat, lijkt hij juist aandacht te willen, hij blijft dan zo staan (met de hoofd/hals opzij gebogen) en als ik hem dan kroel, lijkt hij dat fijn te vinden. Om vervolgens weer een keer te willen bijten.
Wie herkent dit gedrag?

Captain

Berichten: 21401
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:49

Dat doet die van mij ook, die geeft dan aan dat er een plekje zit waar hij gekriebeld wil worden. :') Maar hij bijt alleen zichzelf op dat plekje, mij niet.


Indien jouw paard echt jou aan het bijten is zou ik hem gewoon consequent terugduwen met z'n hoofd de goede richting op. En zodra er tanden in het spel komen een ferme tik. Maar dan ben je eigenlijk al te laat.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:59

Bijten of terug kroelen?
Hij geeft waarschijnlijk gewoon aan dat het daar kriebelt en moedigt je aan door te gaan door terug te frotten. Net als paarden dat onderling doen.
Kan met de bovenlip zijn of zachtjes ‘bijten’.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 15:39

Captain, dat filmpje! Geweldig _O-
Misschien moet ik hem inderdaad meer toelaten en wil hij gekriebeld worden. En wil hij terug kriebelen, hetzij met iets teveel tand (hij is sowieso niet zo subtiel)

Marigold, bedankt ook voor jouw reactie!

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:41

Mijn paard wijst met zijn neus aan waar ik moet krabbelen want daar jeukt het, wil hij ook niet zoiets :D ?

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 15:55

En kan als zo'n verzoek tot kroelen toch in happen/bijten overgaat? Ik zeg ook wel eens tegen hem dattie wel zachtjes moet doen omdat ik geen paard ben..

DuoPenotti

Berichten: 29745
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:58

Dat kun je ze leren.
Ik zeg altijd kroelen mag, maar geen tandjes.
Dan is een paar keer Euh of nee zeggen als er toch tanden gebruikt worden snel duidelijk. :j

Maar heb je nog nooit een paard gehad dan die dit doet?
Dat verbaasd mij eigenlijk een beetje want ik ken er geloof ik geen die het niet doet :D

Suzanne F.

Berichten: 49281
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:00

Dat kan je ze leren inderdaad. Dan doen ze het alleen met de lip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:02

lletam schreef:
En kan als zo'n verzoek tot kroelen toch in happen/bijten overgaat? Ik zeg ook wel eens tegen hem dattie wel zachtjes moet doen omdat ik geen paard ben..
Helaas reiken de cognitieve vaardigheden van een paard niet zo ver dat ze dat begrijpen als je het ze zo uitlegt. De methode van DuoPenotti is wat dat betreft effectiever.

Sure_lee

Berichten: 10412
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:28

Ik heb ook een enthousiaste terug kriebelaar. Heerlijk vind ik dat. Maar ben altijd wel een beetje alert want in haar enthousiastme voel ik wel eens tandjes dus dan komt er ook een ' niet met je tandjes!'.. en dan gaat ze weer vrolijk verder met haar lippen.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 16:56

Duopenotti: dit is zeker niet mijn eerste paard alleen hoe hij het doet kende ik nog niet. Hij heeft een poosje echt gehapt (was toen nu hengst), dat is er aardig uit. Hij draait snel naar je toe, dat is vaak met bijten, maar blijft vervolgens soort van wachten, zo van ga je nog kriebelen..?

Susanne f: dan zitten we misschien in die fase, dat hij moet leren wat het verschil is...

Mkango: eens hoor

Sure-lee: dat is het misschien, al is enthousiastme bij hem eerder lompigheid; maar idd het verschil moet ie gaan leren

DuoPenotti

Berichten: 29745
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:57

Ik zei ook niet dat dit je eerste paard is.
Ik vroeg of dit het eerste paard is die dit doet :)

Onali

Berichten: 18474
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:14

Ik heb een kontkrabber, die duwt of zet steevast zijn kont in mijn richting.
Geen last van tandjes zo :')

Sommige vinden het dan wel weer eng dat hij zo resoluut met de billen aan komt zetten.

DuoPenotti

Berichten: 29745
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:18

Haha dat doet mijn merrie ook. Al vanaf klein veulentje.
Draait ze heel rap om zo van en nu mijn kont :D
Ik kan me voorstellen dat als je haar niet kent je kan schrikken.
Wel kijkt ze er lief bij, dat scheelt.
En als je dan haar kont kriebelt staat ze helemaal met je hand mee te wiegen en haar hoofd heel laag.

Maar ze doet aan de voorkant ook mee kriebelen met de lippen.

Zij zou van een penny meisje moeten zijn die de hele woensdag middag en weekend staat te knuffelen en te frutten :P :+
Ze kan er nooit genoeg van krijgen.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 08:30

Ik heb er nog 's goed opgelet en het lijkt inderdaad alsof hij gekriebeld wil worden (contact maken). Ik moet daar weer op leren vertrouwen denk ik, gezien het bijtverleden.

En hij mag leren dat tanden niet mogen :)

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:32

Als hij tanden gebruikt sowieso niet belonen met "kriebelen" zeker als hij al bijterig was.
Hij mag best aangeven dat hij dat wil, maar zo lang er tanden bij komen kijken gewoon weer terug duwen.
Geeft hij het netjes aan met wat aanwijzen of gefrummel, dan natuurlijk wel.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 10:31

Voor wie dit nog leest: het lijkt erop dat paardlief en ik elkaar weer een beetje beter begrijpen. Kroelen en kriebelen prima, maar klaar is klaar. En aan opdringen doen we ook niet, dan loop ik even weg of ga hoeven uitkrabben ofzo.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 09:23

We zijn inmiddels al weer een jaar verder en het gaat over het algemeen hardstikke goed. Loopt inmiddels onder het zadel en is eigenlijk super braaf.
Alleen het 'bijten' blijft een dingetje.
Hij is nogal oraal ingesteld,als in hij wil alles in z'n mond nemen en/of erin happen. Ik heb het idee dat hij heel graag een hapje uit mij wil nemen. Niet uit rottigheid maar uit nieuwsgierigheid.
Hij snuffelt en is eigenlijk heel lief maar dan hoor ik toch die tanden. En ja, ik ben daar toch voorzichtig in geworden want zit niet op een bijt te wachten. Maar dat is dus nu een dingetje geworden.
Hoe kan ik daar nou het beste mee omgaan?

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:48

Hem andere dingen geven die hij wel met zijn tanden mag onderzoeken. Borstels, touw, zo'n bal met handvat, wat je maar hebt.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:56

Duidelijk zijn.
Jam van mij was ook heel bijterig als 3 jarige. Zelfs 1 persoon een keer een tetanus injectie moeten halen omdat hij zo lief keek en mijn "let op hij bijt" alleen had verwacht met oren in de nek :') Ook met regelmaat hengsten in handen en die zijn soms ook wat bijterig op jonge leeftijd.
Maar ook hij deed het dus ook uit spelen en nooit uit agressie. Agressie is vaak duidelijker vanuit spelen zijn wij zelf vaker geneigd om het iets meer toe te staan. Maar dat moet je dus juist niet doen.

Alles wat maar leek op een hap kreeg gewoon een grote correctie. Lees, hij kreeg echt een harde mep van me bij bijten.
En daar echt heel consequent in zijn. De kleinste poging met de tanden meteen bestraffen.
Dan is het duidelijk en leren ze het snelste. En dit ook vertellen aan andere mensen die hem in handen hebben. Dat maakt het voor het paard simpel en ook niet verwarrend.

Uiteindelijk was het bijten er helemaal uit. En kon je uren met hem knuffelen en frummelen zonder dat er tanden bij kwamen kijken. Hij liep bijvoorbeeld met wandelen altijd met zijn neus op mijn schouder in mijn haar te frunniken. En dat mocht ook. Omdat de grens gewoon duidelijk was voor hem.

Afbeelding
Zo wandelden we altijd :')

Ook bij het pakken van spullen... krijgt hij iets in zijn omgeving, of geef ik het aan, mocht hij er mee spelen. Zo niet, blijf je er vanaf. Duidelijk en consequent zijn geeft zulke oraal ingestelde paarden veel rust en hou je er uiteindelijk een paardenvriend aan over waar je niet continu hoeft op te letten waar hij zijn tanden in zet.

Afbeelding
Gekregen speelgoed :+

miereneter

Berichten: 2560
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:02

Herkenbaar, Iletam. Ik heb een vijfjarige ruin die op alles wil kauwen. Halstertouw, zadel, teugel, mens, maakt niet uit. Het is geen stalondeugd, want hij staat buiten in een kudde. Heeft het altijd al gehad. Ik heb verzaakt om het consequent af te leren. Het is niet heel erg, hij bijt niet, maar hapt soms wel, en mijn halstertouwen en teugels lijden er onder.

Er is wel een harde grens bij mij, waar ik consequent in ben: er wordt dus niet in mensen gehapt. Dan krijgt hij een stemverheffing (werkt meestal) of als het moet een tik. Voor het poetsen ga ik het nu ook proberen met een extra touw om op te kauwen, zoals Josien schreef, dat is een goede tip.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:09

Ik ben denk ik strenger, in tuig wordt ook niet gebeten :+ Dat is ook een no go. En na een tijdje is een stemhulp inderdaad genoeg.
En ja, het heeft veel tijd, teugels en kapote neusriemen gekost in het begin :')
Zelfs een volledig opgetuigde kerstboom waar hij mee vandoor ging :+
Zeg ook niet dat het snel of makkelijk is, maar ze zijn echt leerbaar met duidelijkheid.

Kijk een paard kan zelf niet goed inschatten welke spullen wij wel en niet willen waar ze in bijten.
Daarom heb ik het ook heel duidelijk gemaakt met: "wat je krijgt mag je in bijten en slopen, wat je niet krijgt gewoon niet"

Het enige wat niet af te leren was, was spullen slopen als hij buiten stond... springschoenen, paddock onderdelen. Want voor zijn gevoel had hij dat dus gekregen :')

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 11:05

Bedankt voor jullie reacties!
@ calsemgeest ik ben het met je eens dat dat eigenlijk stevig gecorrigeerd moet worden. Net als @miereneter ben ik daar denk ik iets te soft in (geweest). Al vind ik mezelf behoorlijk consequent, ben ik bij hem toch te aardig geweest denk ik.
Ook omdat het ergens ook heel lief is eigenlijk, vind ik het lastig om hem stevig te corrigeren. Al is jouw verhaal zeker bemoedigend, dat ze het wel kunnen leren (en blijven knuffelen)
En wat jij zegt en @josien ook: iets geven waar hij op mag kauwen, maar nooit in de mens

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:23

Ik vind dat helemaal niet (te) soft! Het is altijd goed om te kijken wat wel fijn is voor je paard zonder te slaan. ( of eufemistisch een stevige correctie geven...) Zoals je in het begin zegt: wat zegt mijn paard met zijn gedrag? en dat is een zoektocht voor jullie beiden. Paarden kunnen onderling wel hardhoevig zijn, maar daarvoor zijn er al veel kleinere signalen onderling geweest en ze proberen dat juist wel te vermijden om ook zelf heel te blijven.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Wat bedoelt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:37

Slaan vind ik juist helemaal niet werken, ik duw mijn paard altijd zijn hoofd opzij en wil dat hij uit mijn ruimte blijft.
Ik fiets regelmatig en omdat ik dan soms het stuur vast moet houden ben ik een gemakkelijk slachtoffer en de Arabier is heel snel maar ook in het ontwijken en dan wordt het een spelletje en levert alleen maar extra energie/spanning op.
Dus als ik het rustig doe, nee zeggen op lage toon en ik druk hem van me af met mijn vingers achter de kaak (dat kuiltje bij zijn nek) dan gaat het rustig en werkt veel beter!