Paard test mij, en dreigt mij.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jc22
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-04-22

Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 14:43

Sinds kort heb ik de overgang van pony naar paard gemaakt.
Hij is super braaf in de omgang maar loopt nu een beetje over mij heen.
Ik probeer zo overtuigend en consequent mogelijk te zijn en zie dat hij hier goed op reageert.

Met het op/af doen deken en op/af doen zadel wordt zijn gedrag extreem.
Vanaf kleine signalen als oren naar achter en zwiepen met de staart als ik in de buurt kom tot bijten, slaan/schoppen, me klem duwen en omhoog komen.
Zodra het deken op/af vast zit is er geen enkel probleem meer. zelfde geld voor het zadel.

De oude eigenaren hebben mij verteld dat dekens en singelen niet zijn ding zijn maar dit extreme gedrag nog nooit hebben gezien bij hem.

Mijn instructeur heeft hem toen hij trapte een schop terug gegeven ;( . Ik ben denk ik niet zelfverzekerd genoeg om dit gevecht in zo een extreme maten met hem aan te gaan en is dat ook niet wat ik wil tussen mij en me paard..

hebben jullie tips wat ik zou kunnen doen om dit aan te pakken? Ik zie voortaan gewoon enorm tegen op om iets met hem te doen wetend dat zijn deken af moet of zijn zadel op :(

+ 2 maanden geleden KG bij aankoop en rontgelogisch onderzocht.
+ zadelmaker is geweest heeft inderaad aanpassing gedaan maar is niets veranderd in gedrag

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:51

Welkom op bokt. Ben je 23 jaar of jonger?

Een paard test niet, een paard neemt de ruimte die hij krijgt. Maar testen en pesten doet een paard niet aan. Het dreigen met zadel en deken is ook niet om jou te plagen, maar dat is een uiting dat hij dat neit fijn vind. Het is aan jou om te onderzoeken wat dat kan zijn. Het kan zijn dat hij een hoge spierspanning heeft, dan is iets op zijn rug leggen vervelend. Dat zou je bijvoorbeeld eens door een osteopaat kunnen laten checken. Ik zou zijn reactie wel serieus nemenen het niet zien als testen of plagen.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:53

Da erbij halen want zulks gedrag is niet normaal.
Als pijn is uitgesloten, ga er dan op trainen. Dat hij het gaat associëren met iets leuks(bij elk stapje belonen met iets lekkers bijv)
Een gevecht moet je niet aangaan, wordt het niet leuker van, niet voor jezelf en niet voor het paard

HorsePassion
Berichten: 976
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:56

Ik heb dit gedrag eerder gezien bij een paard met maagzweren.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:58

Idd eerst meer uitzoeken op medisch vlak. Maar tegelijkertijd ook begrenzen. Pletten en aanvallen mag nooit. Hoe reageert hij nu op je instructeur? Vaak is direct doorpakken wel effectief

cheybinky

Berichten: 862
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:00

Onze pony begon dit soort reacties ook langzaam op te bouwen vorig jaar, al 16 jaar bij ons dus geen grote veranderingen. Bleek last te hebben van maagzweren, helaas begreep ik zijn hints niet gelijk. Ik denk dat hij wilde zeggen ‘ Let eens op, ik heb pijn’

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:02

Is hij medisch helemaal doorgelicht, voornamelijk op maagzweren, de rugwervels en nagekeken door een osteopaat etc? Want dit volgende stukje

jc22 schreef:
.... Vanaf kleine signalen als oren naar achter en zwiepen met de staart als ik in de buurt kom tot bijten, slaan/schoppen, me klem duwen en omhoog komen.
Zodra het deken op/af vast zit is er geen enkel probleem meer.


Gaan bij mij echt wel de nekharen omhoog staan. Als hij dit niet vanwege pijn of ongemak doet, heeft je instructeur groot gelijk door hem op dat moment een rotschop te verkopen. Levensgevaarlijk gedrag.. Haal er in dat geval zsm een goede instructeur bij!

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:03

Het eerste wat in mij opkomt is ook laten checken op maagzweren. Dit klinkt als pijn uiting en niet als testen.

Sintara

Berichten: 7419
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:06

Nog een heel ander iets dat het kan zijn: Sommige paarden worden helemaal kriegel van mensen die heel voorzichtig /sneaky dingen bij ze willen doen. Gewoon kalmpjes doorpakken vinden zij veel prettiger. Probeer er rekening mee te houden dat je het zadel zo goed mogelijk neerlegt zonder de singel er half onder of het dekje dubbel.
Met de deken ook, leg deze bijvoorbeeld vanaf de rechterkant op zodat er geen gespen en riemen onder komen met opleggen

cheybinky

Berichten: 862
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:03

Sintara schreef:
Nog een heel ander iets dat het kan zijn: Sommige paarden worden helemaal kriegel van mensen die heel voorzichtig /sneaky dingen bij ze willen doen. Gewoon kalmpjes doorpakken vinden zij veel prettiger. Probeer er rekening mee te houden dat je het zadel zo goed mogelijk neerlegt zonder de singel er half onder of het dekje dubbel.
Met de deken ook, leg deze bijvoorbeeld vanaf de rechterkant op zodat er geen gespen en riemen onder komen met opleggen


Als bijvoeging op jouw verhaal… goed dat je hier mee komt. Onze tinker is hier altijd iets gevoelig op geweest door zijn verleden. Bij ons gaat het veel beter sinds wij alles los hebben, dus een los dekje erop, dan het zadel er netjes van bovenaf op en dan de singel.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:25

Ik zou eens een dierenarts mee laten kijken op het moment dat je een deken wisselt of zadel op/af doet. Zulke extreme reacties zou ik zelf duiden als pijn/ongemak.
Mocht daar niks uitkomen, het klein aan gaan pakken. Ipv geheel opzadelen bijvoorbeeld eens alleen een dekje erop en eraf halen, een slap dekensingeltje omdoen, etc. En ook eens verschillende mensen mee laten kijken, wat zien zij wat er gebeurd? Misschien zie je per ongeluk dingen over het hoofd.
Je schrijft zelf dat je zo overtuigd en consequent mogelijk doet, en het paard daar al goed op reageert. Dat is al heel goed. Misschien kan je meer kleine dingetjes ontdekken die positief effect hebben. En vandaar uit verder werken.
Succes!

Avalanche

Berichten: 16065
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:57

Silenna schreef:
Is hij medisch helemaal doorgelicht, voornamelijk op maagzweren, de rugwervels en nagekeken door een osteopaat etc? Want dit volgende stukje

jc22 schreef:
.... Vanaf kleine signalen als oren naar achter en zwiepen met de staart als ik in de buurt kom tot bijten, slaan/schoppen, me klem duwen en omhoog komen.
Zodra het deken op/af vast zit is er geen enkel probleem meer.


Gaan bij mij echt wel de nekharen omhoog staan. Als hij dit niet vanwege pijn of ongemak doet, heeft je instructeur groot gelijk door hem op dat moment een rotschop te verkopen. Levensgevaarlijk gedrag.. Haal er in dat geval zsm een goede instructeur bij!

Nee, dat heeft de instructeur niet. Dat is echt de allerdomste reactie ooit.

De oplossing is hier het paard het concept personal space aan te leren, en maken dat het leuk is om met jou dingen te doen.
Als een paard je associeert met nare dingen is deze reactie helemaal niet raar namelijk. Niet erg geciviliseerd, maar dat zijn paarden sowieso niet.

Voor de reactie op singel en deken kun je sowieso medische hulp vragen. Als paard last heeft van de rug (ik associeer het minder met maagzweren, want normaal zit een dekensingel niet zo strak) is het niet zo raar dat hij niet wil dat je erop gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:03

Avalanche schreef:
Nee, dat heeft de instructeur niet. Dat is echt de allerdomste reactie ooit.

De oplossing is hier het paard het concept personal space aan te leren, en maken dat het leuk is om met jou dingen te doen.
Als een paard je associeert met nare dingen is deze reactie helemaal niet raar namelijk. Niet erg geciviliseerd, maar dat zijn paarden sowieso niet.

Voor de reactie op singel en deken kun je sowieso medische hulp vragen. Als paard last heeft van de rug (ik associeer het minder met maagzweren, want normaal zit een dekensingel niet zo strak) is het niet zo raar dat hij niet wil dat je erop gaat zitten.


Hoezo allerdomste reactie? Als jij daar op dat moment staat en het paard dreigt jou schade aan te richten, dan kreeg ik van mij ook een flinke fysieke reactie. Ongenoegen uiten prima, maar niet op die manier.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:10

Maagzweren. Zeker als het paard onlangs van stal veranderd is, is dit zeer waarschijnlijk. Eens een kuur gastroguard kan wonderen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:11

Als een paard pijn heeft en je zijn signalen mist door hem een trap te verkopen ben je behoorlijk verkeerd en afbouwen ipv opbouwend bezig.

DuoPenotti

Berichten: 29715
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:15

Op dat moment zou hij van mij ook lik op stuk krijgen.
Ook al weet ik dat het eigenlijk niet eerlijk is...
In de meeste gevallen heeft hij al 100 keer eerder kleinere signalen gegeven die hem niets brachten dus moet hij wel groot.
Maar helaas op dat moment heeft hij toch pech zou ik dan meekijken.

Ik dacht ook niet meteen aan de maag.
Want de deken singel zit daar niet.

Niet passende deken, niet passend zadel, rugproblemen is wat ik eerder denk.
Maar kan ook vanuit angst zijn.
Te lomp zadel deken er op.
Of juist uit frustratie van steeds aan de deken trekken omdat hij scheef zit.

Uitzoeken dus.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:22

Je kunt het wel bij het paard leggen, maagzweren, maar dat weet je alleen na goed onderzoek. Hoe ben je in je gedrag naar je paard toe? Als je onzeker bent, voelt het paard zich in zijn nieuwe omgeving niet veilig. Paarden testen niet. Paarden pesten niet. Paarden doen wat hun instinct hun ingeeft. Niet veilig: van zich af slaan, bijten, wegrennen. Zadel, deken….alles kan dan te veel zijn voor een paard. Omdat het dier aanvoelt dat je spanning hebt. Van een schoppende instructeur leer je niet zoveel. Zorg voor iemand die jou begeleidt met dit paard, iemand met verstand van gedrag van mens en paard. Bij twijfel over gezondheid van je paard haal je er een DA bij. Goed onderzoek geeft duidelijkheid.

Avalanche

Berichten: 16065
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:23

Mindim schreef:
Avalanche schreef:
Nee, dat heeft de instructeur niet. Dat is echt de allerdomste reactie ooit.

De oplossing is hier het paard het concept personal space aan te leren, en maken dat het leuk is om met jou dingen te doen.
Als een paard je associeert met nare dingen is deze reactie helemaal niet raar namelijk. Niet erg geciviliseerd, maar dat zijn paarden sowieso niet.

Voor de reactie op singel en deken kun je sowieso medische hulp vragen. Als paard last heeft van de rug (ik associeer het minder met maagzweren, want normaal zit een dekensingel niet zo strak) is het niet zo raar dat hij niet wil dat je erop gaat zitten.


Hoezo allerdomste reactie? Als jij daar op dat moment staat en het paard dreigt jou schade aan te richten, dan kreeg ik van mij ook een flinke fysieke reactie. Ongenoegen uiten prima, maar niet op die manier.

Ik ken verschillende paarden waarbij je dat niet kunt na vertellen. Leuk idee maar als je een explosief exemplaar hebt, die echt kwaad is, heb je dan een heel groot probleem. Zeker bij omhoog komen, nooit gaan slaan, want paard is dan in een heel goede positie om terug te slaan en kan dat echt heel wat harder dan jij.

Veel effectiever is om op dat moment de druk eraf te halen, gewoon even bij de situatie weghalen. Is sowieso veel rechtvaardiger naar het paard ook.

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:46

Een paard kan niet anders zijn ongenoegen uiten dan te bijten en te trappen, dat is hun manier van pijn\ongemak\angst uiten. Snel een andere instructeur vinden ts en jouw paard door de medische molen halen. ik heb geen ervaring met maagzweren, maar veel bokkers hier wel dus doe iets met die tips.

Friezenkind
Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-21

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:15

Hoe oud is het paard? En is hij een deken, zadel gewend. Ik weet met mijn jonkie die kreeg ineens fulltime een zadel en deken op ik gok een maand voordat ik hem kocht. Maar ook bij een halstertouw over zijn rug heen wou hij al bijten. Na maanden trainen en rustig aan doen met dingen op gaat het stukken beter, alleen met een deken om kan hij lelijk doen.
Medisch was er niks aan de hand, de da/osteo/fysio dachten alle drie dat hij snel ‘verkoop klaar’ gemaakt was en alles met zn rug als werk of niet leuk associeerde.

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:30

Hoe werd er vroeger gezadeld?
Ik heb ook eens een lespaard gehad waarbij er in het verleden te ruw werd gezadeld. Paard ging er dus ook bij bijten wanneer er met het zadelen en aansingelen bezig was. Was het klaar dan was het over

Marigold

Berichten: 12590
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:30

Zet je hem vast tijdens opzadelen?
Voor sommige paarden maakt dat het verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:35

Avalanche schreef:
Ik ken verschillende paarden waarbij je dat niet kunt na vertellen. Leuk idee maar als je een explosief exemplaar hebt, die echt kwaad is, heb je dan een heel groot probleem. Zeker bij omhoog komen, nooit gaan slaan, want paard is dan in een heel goede positie om terug te slaan en kan dat echt heel wat harder dan jij.

Veel effectiever is om op dat moment de druk eraf te halen, gewoon even bij de situatie weghalen. Is sowieso veel rechtvaardiger naar het paard ook.


Het paard trapte in deze, kwam niet omhoog. Schoppen ze gericht dan geef ik zekers wel lik op stuk, evenals met tanden in mijn lijf, vind ik echt een no go. Schopt ie in het luchtledige dan niet.

En vanzelf moet je eerst het dier door de medische molen halen en uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt, en is het niet medisch dan dmv training corrigeren en dan vind ik het ook helemaal niet erg dat een paard zijn ongenoegen duidelijk aangeeft. Maar gericht naar de persoon uithalen, nee dat vind ik niet acceptabel.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:41

Omdat je paard nieuw is, kan het echt van alles zijn.
Maagzweren zijn zeker niet uitgesloten, mijn paard reageerde ook opeens vrij agressief bij de dekensingels vastmaken, ik hoefde maar naar die buik te wijzen… Maar ik wist uiteraard dat dat niet normaal gedrag voor haar was.

Ik zorg dan gewoon dat ze me niet kan bijten, door het touw over een balk te slaan. Ze mag aangeven dat het niet fijn is, maar ik voorkom uiteraard dat ik een paar tanden in me krijg.

Verder kan het ook een reactie zijn op altijd met agressie/te snel/te ruw aangesingeld zijn, rugpijn, buikpijn, zadelpijn, etc.

Ik zou er eerst een goeie gedragstrainer bijhalen. Dan kan die misschien meekijken of het pijn is of gedrag.

Agressie met agressie beantwoorden is niet zo nuttig. Pijn of onzekerheid of onwil gaan niet opeens weg als je een harde schop geeft. Ze geven het alleen niet meer aan.

Anoniem

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 23:41

Na laten kijken of die niet ergens pijn heeft. Een paard reageert niet zomaar zo heftig om jou te pesten. Heb er niet zo lang terug ook 2 gekend die trapte, steigerde en je omver liepen als je alleen al met een dekje aan kwam. 1 bleek de schoft kapot te hebben en de andere zat ook gigantisch vast in de rug. Beide paarden reageerde dus zo vanwege pijn.