Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 12:23

Jessix schreef:
Fijn dat ze het weer gezellig hebben! Hopelijk gaat het zo weer goed.


Als we merken dat ze weer heel hevig reageren, kunnen ze weer een paar dagen naast elkaar ipv bij elkaar.
Zéker zolang we de beide weien voor ons alleen hebben haha.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:36

Mijn ruin dekt (sort of) alleen als de merrie zich zo enorm op staat te dringen dat hij bijna niet meer anders kan (ze zet hem dus ook een soort van klem).
Meestal is dit alleen bij de eerste echte hengstigheid van het jaar; ze gaan dan een paar dagen apart met een draadje ertussen, daarna is dat een jaar niet meer nodig. Als het aan zou blijven houden bij elke hengstigheid zou ik voor de merrie wel aan de monnikspeper gaan. De ruin (nog) niet, eerst dan de merrie op de rit krijgen, zeg maar.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 18:52

Hilary schreef:
Mijn ruin dekt (sort of) alleen als de merrie zich zo enorm op staat te dringen dat hij bijna niet meer anders kan (ze zet hem dus ook een soort van klem).
Meestal is dit alleen bij de eerste echte hengstigheid van het jaar; ze gaan dan een paar dagen apart met een draadje ertussen, daarna is dat een jaar niet meer nodig. Als het aan zou blijven houden bij elke hengstigheid zou ik voor de merrie wel aan de monnikspeper gaan. De ruin (nog) niet, eerst dan de merrie op de rit krijgen, zeg maar.


Daar ben ik sinds vandaag idd aan begonnen :j Ik hoop echt dat het werkt, want ze zijn echt heel leuk samen.
Enkel wanneer mijn Daisy hengstig staat vind ik hen niet leuk als duo haha. Ik maak me echt zorgen om eventuele ongelukken, en ook stalgenoten zien er de gevaren wel van in.
De leeftijd, de artrose, het zich druk maken, het niet weg geraken, ...

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:46

Kan ze hem niet elke dsg even op stal zetten of uit de wei halen zijn portie hooi te laten eten?

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 17:16

Nicje87 schreef:
Kan ze hem niet elke dsg even op stal zetten of uit de wei halen zijn portie hooi te laten eten?


Goh, hij eet zo traaaag :') En ze heeft nog een ander zorgenpaardje, én heel moeilijke uren, dus echt alle dagen zal dit niet lukken. De stal afsluiten is nogal moeilijk, die heeft geen deuren en 2 openingen.

Ze hebben de voorbije dagen blij samen gestaan (overdag) maar gisteren ging het na 12 min. mis :')
Hij dacht dat het wel een goed idee zou zijn mijn Daisy te dekken... in de veel te lage stal :') Gelukkig was zijn eigenaar erbij, en heeft zij kunnen ingrijpen.

Vandaag dus maar weer even apart. Het poeder moet bij mijn Daisy natuurlijk ook nog gaan inwerken :)

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:55

Misschien geen populaire mening, maar als ik eerlijk ben zou ik voor die eigen stal gaan, zodra er weer een derde weidegenoot bij is.
Ik denk dat dit zowel jou als je paard veel rust zal geven.
En dan zit je ook niet met de eventuele extra hooikosten.

Zoals ik begrijp is contact over de omheining dan nog wel mogelijk.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 21:41

Temeraire schreef:
Misschien geen populaire mening, maar als ik eerlijk ben zou ik voor die eigen stal gaan, zodra er weer een derde weidegenoot bij is.
Ik denk dat dit zowel jou als je paard veel rust zal geven.
En dan zit je ook niet met de eventuele extra hooikosten.

Zoals ik begrijp is contact over de omheining dan nog wel mogelijk.


Die optie heb ik zeker, en hou ik absoluut in het achterhoofd. Als er vandaag of morgen een derde weigenoot bijkomt, terwijl ik niet zeker ben of het dekken zal ophouden, kies is sowieso voor mijn één-paard-wei.

Er zijn niet veel één-paard-weien bij ons, dus als ik die zou afgeven, ben ik ze echt kwijt. Gezien mijn niet zo sociale paard zie ik dat niet zitten. Als het met deze ruin niet lukt, zal het (gezien de ervaring van de voorbije 10 jaar) met een ander paard zeker niet lukken.

Zolang er geen derde partij in het spel is, wil ik het samen zetten nog wel een kans (of een paar kansen) geven. De poeder is ook nog niet ingewerkt bij mijn merrie. Zolang we de tijd hebben, wil ik dat zeker proberen.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 22:52

Update
Ze staan nog steeds overdag een aantal uur samen, en verder staan ze op hun eigen weitjes naast elkaar :)

Afbeelding

Afbeelding

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 07:40

Trieste update...

Ze stonden alweer een hele tijd overdag samen, af en toe werd er nog wel gedekt maar al veel minder, wij als eigenaars waren dus heel blij met deze combinatie. Ze stonden altijd te tweelingen, het waren echt dikke maatjes ondertussen.

De ruin is gisteren heel plotseling ingeslapen. Hij had koliek, met nog maar 10% overlevingskans indien ze zouden opereren. Hij had heel veel pijn, er was al een stuk van de darm afgestorven.

Slaapwel, knappe vriend...

Afbeelding

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:55

Och jeetje, net het hele topic gelezen... wat een nare wending zeg, heel veel sterkte!

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:59

Wat een nare wending zeg, sterkte

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:26

Bha wat een rot wending.
Sterkte voor de betrokken

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:01

Ik heb ook net alles doorgelezen en was zo aan het hopen dat dit verhaal wel leuk zou aflopen, dat het poeder bij je merrie zou geholpen hebben en dat ze samen hun oude dag konden doorbrengen.
Wat een triest einde, veel sterkte aan iedereen.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 12:39

Ze waren samen eindelijk tot rust gekomen. Lekker grazen, zij aan zij. Als de ruin van de buren nog maar naar Daisy keek, vloog haar vriendje al naar de draad. Van ver zag je niet eens wie wie is, zo dicht kropen ze altijd bij elkaar. Elkaars potten uitlikken, samen kroelen, vorige week lagen ze voor het eerst bij elkaar te dutten.

Hij laat een gigantisch gat achter in onze levens. De wei ziet er leeg uit, zonder hem.