2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paarden_kind
Berichten: 12
Geregistreerd: 21-04-22

2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 14:22

Hoi allen,

Ik heb sinds januari een ijslander x arabier merrie van 2. In het begin ging alles goed, maar ze stond sinds de komst van een nieuwe ruin (6jaar) op stal heel unrustig.

Het begon heel goed, ze stonden naast elkaar op paddock (niet in de zelfde stalgang) en waren vanaf dag 1 elkaar te voeren onder het draad door. Daarna kwam er enorme hengstigheid bij mijn merrie, ik en mijn dierenarts verwachten dat dit haar allereerste hengstigheid is geweest, de ruin en mijn merrie wisten allebij niet wat ze hiermee moesten en mijn merren begon heen en weer te lopen langs het draad dat zover mogelijk bij die ruin vandaan was.

In de paddock aan de andere kant naast haar stond mijn lease ruin van 22. Hier heeft ze het altijd goed mee kunnen vinden.

Ik heb toen besloten om haar aan de andere kant van die ruin te zetten op het hoekje met hem en een dominante merrie van 8. Dit ging wel beter, maar al snel was ze weer aan het lopen. Nu alleen de hele paddock rond in plaats van alleen langs 1 draad heen en weer. Ze staat vaak te kriebelen met de merrie en als het fris is staan ze met zn 3en te spelen. Het is dus niet dat ze het niet kan vinden met de buren.

Op stal heeft ze nooit zoiets laten zien. Ze staat daar naast een friese merrie van 14. Helaas is het niet mogelijk om ze op paddock ook naast elkaar te zetten aangezien de eigenaresse van de fries dat niet wilt. Ze stonden in het begin wel naast elkaar, voor de nieuwe ruin kwam. Dat ging probleemloos.

Mijn merrie krijgt overigens dagelijks beweging. Ik gooi haar elke dag los in de longeercirkel, helaas mag dat niet in de bak, en 3 keer per week train ik met haar met de beginselen van longeren en loswerken. De andere dagen speel ik met der.

Ze staat zo'n 10 tot 14 uur op paddock per dag en heeft altijd ruwvoer en water. Ook heb ik een wilgentak in haar paddock liggen ter verijking en lag er een speel bal, maar daar deed ze niks mee en die ligt nu in de stal.

De paddocks zijn niet heel groot, zo'n 5 bij 5 meter, en de enige paddocks die vrij zijn zijn degene waar ze nu in staat en degene waar ze hiervoor stond. De stal is erg ruim 3.5 bij 3 meter. Zelf is ze een pony van zo'n 1.43 op dit moment.

Als jullie ideeën hebben over wat dit zou kunnen zijn dan hoor ik dat graag.

Kinke

Berichten: 20542
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:26

dus jouw paard staat nooit samen met andere paarden? Altijd apart van elkaar?

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:27

Teddy_Bambi schreef:
De paddocks zijn niet heel groot, zo'n 5 bij 5 meter, en de enige paddocks die vrij zijn zijn degene waar ze nu in staat en degene waar ze hiervoor stond. De stal is erg ruim 3.5 bij 3 meter. Zelf is ze een pony van zo'n 1.43 op dit moment.

Ik denk dat je hier je antwoord al hebt. Dat is geen paddock, maar een buitenstal zonder dak := Heb je geen mogelijkheid om de paddock groter te maken?

Silly1972

Berichten: 14781
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:28

5X5 is wel echt klein voor een 2 jarige merrie, echt een sprintje trekken kan ze dus niet.

Wordt ze wel eens los gegooid met andere paarden waar ze kan spelen, ravotten en racen?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:31

Arm dier, ze horen lekker de wei op met soortgenoten, helemaal op deze leeftijd.tragisch dit.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:32

Zoek een goede opfok plek voor je merrie. Waar ze lekker kan spelen en stoeien, sprintjes trekken etc.

Op deze manier ontwikkel je allerlei slechte gewoontes.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:33

Dit pak ik er ook even uit: Mijn merrie krijgt overigens dagelijks beweging. Ik gooi haar elke dag los in de longeercirkel, helaas mag dat niet in de bak, en 3 keer per week train ik met haar met de beginselen van longeren en loswerken. De andere dagen speel ik met der.

Merrie is nog maar 2. Die hoeft echt niet zoveel al te doen. Iets minder aan het werk zetten en pas weer oppakken als ze 3 of 4 is.
En ik zou zeggen: Andere stal zoeken waar ze met soortgenoten de wei op kan om te spelen en te ravotten.

Als het weide seizoen er is. Staat/mag ze dan wel in de kudde?

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:37

Het lijkt erop dat ze haar ei niet goed kwijt kan. Ze heeft een kleine paddock en ze wordt losgegooid in een longeerring. Wanneer kan ze eens echt lekker een sprintje trekken als zij dat wil? En dan niet toevallig alleen op de momenten dat jij haar los gooit? Met een draad ertussen kunnen ze nooit echt kuddegedrag vertonen en spelen. Dus ik denk dat de problemen al grotendeels op te lossen zijn door een paard vriendelijkere stalling te zoeken.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:43

Ze staat in een iets vergrote buitenstal eigenlijk. Kan niet spelen en niet rennen. Tja..

En helemaal met ijslander bloed, die worden pas met een jaar of 5-6 opgepakt.

Ik zou haar de vrijheid gunnen in een goede opfok tot ze een jaar of 5-6 is en dan pas dingen als longeren etc mee gaan doen.

Paarden_kind
Berichten: 12
Geregistreerd: 21-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 14:44

xYaartje schreef:
Dit pak ik er ook even uit: Mijn merrie krijgt overigens dagelijks beweging. Ik gooi haar elke dag los in de longeercirkel, helaas mag dat niet in de bak, en 3 keer per week train ik met haar met de beginselen van longeren en loswerken. De andere dagen speel ik met der.

Merrie is nog maar 2. Die hoeft echt niet zoveel al te doen. Iets minder aan het werk zetten en pas weer oppakken als ze 3 of 4 is.
En ik zou zeggen: Andere stal zoeken waar ze met soortgenoten de wei op kan om te spelen en te ravotten.

Als het weide seizoen er is. Staat/mag ze dan wel in de kudde?


Ja dan komt ze op een kudde met 4 andere paarden. Helaas is een opfok geen optie omdat die pas vanaf mei plek hebben voor nieuwe paarden hier in de buurt. Andere stallen met meer ruimte in de paddocks zal je ook niet vinden in de buurt. Het is ook niet alsof ik haar intensief train, ik vraag of ze mee loopt met me of wisselt van kant als ik dat vraag. Als ik merk dat het teveel is of ze niet wilt, dan stop ik ook meteen.

Ze staat in de circel ook wel met andere paarden, maar alleen als de eigenaren van die paarden aanwezig zijn.

Het weideseizoen begint hier over 2 weken

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:46

Opfok vanaf mei klinkt toch als een mooie optie? Dan staat ze over +/- 10 dagen al in een paardvriendelijke omgeving om lekker met soortgenoten op te groeien! :j

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:47

Mei is 10 dagen van nu. Dus heb je al een afspraak?
Tot 4 jaar is basis sociale vaardigheden van paarden, ze in die tijd isoleren is meer dan funest voor later in een kudde kunnen functioneren. Goede, sociale groep in met die merrie.

Paarden_kind
Berichten: 12
Geregistreerd: 21-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 14:47

Hier in de buurt zal je ook geen opfok vinden die paarden willen houden die ouder zijn dan 3. Dan zou ik haar dan weer moeten verplaatsen

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:48

Met een merrie maakt dat toch niet uit, of ze 2,3 of 4 zijn
Lekker de opfok in.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:49

Teddy_Bambi schreef:
Hier in de buurt zal je ook geen opfok vinden die paarden willen houden die ouder zijn dan 3. Dan zou ik haar dan weer moeten verplaatsen


Dan kijk je toch naar een opfok wat verder weg. Het voorde van een opfok is dat je er weinig heen hoeft omdat ze prima staan

Paarden_kind
Berichten: 12
Geregistreerd: 21-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 14:52

Amber_anne schreef:
Teddy_Bambi schreef:
Hier in de buurt zal je ook geen opfok vinden die paarden willen houden die ouder zijn dan 3. Dan zou ik haar dan weer moeten verplaatsen


Dan kijk je toch naar een opfok wat verder weg. Het voorde van een opfok is dat je er weinig heen hoeft omdat ze prima staan


Ik heb geen auto en geen mogelijkheid om te komen naar een opfok verderweg. Ik zal wel nog een keer kijken naar de opfokstallen in de buurt.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:53

Maar dan heeft ze in ieder geval een jaar echt weer jong paard kunnen zijn. Dan kan je, als ze 3 is, weer verder zien. Dus als je nu de optie hebt haar volgende maand naar de opfok brengen en daar zo lang mogelijk laten staan. Je doet niet alleen je paard maar uiteindelijk ook jezelf er een heel groot plezier mee.

Maar zoals hierboven al gezegd; er zij opfokplekken zat door het hele land heen, dus verder weg kijken is de moeite waard.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 21-04-22 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14781
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:53

Teddy_Bambi schreef:
Hier in de buurt zal je ook geen opfok vinden die paarden willen houden die ouder zijn dan 3. Dan zou ik haar dan weer moeten verplaatsen


Ja? Dus? Die van mij stond een uur rijden bij mij vandaan omdat er geen geschikte in de buurt was

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:55

Even een vraagje tussendoor, is het een paard van 2020 of eentje van 2019 die binnenkort 3 wordt?

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:58

Je kan een bedrijf inschakelen die jou merrie naar de opfok brengt. Verder hoef je er weinig heen want zij hoeft ook weinig. Helemaal in de zomermaanden.
Zoek er 1 die ook in de winter maanden de groepen buiten zet.

Of een pensionstal waar de paddocks voor de winter wst groter zijn en ze minimaal 1 speelmaatje heeft waar ze ook mee kan spelen in die paddock dus. En dan de zomer de wei weer op.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:58

Ik zou verder weg gaan kijken. Een 2 jarige hoort in een kudde en niet in een buitenstal en binnenstal. Helaas ontwikkel je met dit soort stalopties alleen maar onrust en stalondeugden. Hoe groot is de wei als ze daar over 2 weken op kan? Als dat respectabel is zou ik haar verplaatsen als je iets fatsoenlijks gevonden hebt. Maar in ieder geval vòòr het eind van het weideseizoen. Als dat ook dit soort ministukjes zijn zou ik zsm voor een opfok of pensionstal verder weg gaan. Of een oproepje op fb/marktplaats oid voor een plek bij een particulier.

Paarden_kind
Berichten: 12
Geregistreerd: 21-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 14:59

Rex_Rolfo schreef:
Even een vraagje tussendoor, is het een paard van 2020 of eentje van 2019 die binnenkort 3 wordt?


Ze is van 2020. Ik wil trouwens echt niet dat het overkomt alsof ik niet het beste voor haar wil. Ik zal kijken naar opfokstallen, maar er zijn er maar een stuk of 5 die voor mij te doen zijn op de fiets. 1 daarvan is alleen voor sportpaarden. Ik heb geen rijbewijs en geen auto. Ik zal kijken of er 1 is waar ze terecht kan.

Paarden_kind
Berichten: 12
Geregistreerd: 21-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 15:00

Sas_Mon schreef:
Ik zou verder weg gaan kijken. Een 2 jarige hoort in een kudde en niet in een buitenstal en binnenstal. Helaas ontwikkel je met dit soort stalopties alleen maar onrust en stalondeugden. Hoe groot is de wei als ze daar over 2 weken op kan? Als dat respectabel is zou ik haar verplaatsen als je iets fatsoenlijks gevonden hebt. Maar in ieder geval vòòr het eind van het weideseizoen. Als dat ook dit soort ministukjes zijn zou ik zsm voor een opfok of pensionstal verder weg gaan. Of een oproepje op fb/marktplaats oid voor een plek bij een particulier.


Ze hebben een flink stuk wei, denk wel meer dan 100 meter lang, 20 meter breed

DuoPenotti

Berichten: 29714
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:00

paard van 2..alleen.
in een veredelde stal....

Echt dan kun je zelf toch wel bedenken waar het probleem zit?
En de volgende 20 jaar ook....

Het is geen 1980 meer, dat dit nog aangeboden word en erger, nog gebruik van gemaakt word...
Wegwezen hier, nooit meer naar terug, voor elk paard een ellendige plek.

Nu hup naar een stal waar ze de hele winter in groepsverband de hele dag buiten kunnen, op een plek waar ze ook een sprintje kunnen trekken. En in de zomer op de wei met zijn allen.
En als dat nu tijdelijk ver weg is, dan is dat maar zo.
Als ze nu 24/7 buiten gaat zijn hoef er niet gewandeld en getut te worden.

Paarden_kind
Berichten: 12
Geregistreerd: 21-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 15:02

Cioccolato schreef:
Je kan een bedrijf inschakelen die jou merrie naar de opfok brengt. Verder hoef je er weinig heen want zij hoeft ook weinig. Helemaal in de zomermaanden.
Zoek er 1 die ook in de winter maanden de groepen buiten zet.

Of een pensionstal waar de paddocks voor de winter wst groter zijn en ze minimaal 1 speelmaatje heeft waar ze ook mee kan spelen in die paddock dus. En dan de zomer de wei weer op.


Volgend winterseizoen komt er een ruin van haar leeftijd naar stal en komen zij samen in een dubbele paddock