Pijn of hengsten gedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jax123
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-22

Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 19:23

Hoi allemaal,

Ik heb een 3 jarige hengst en ik heb hem nu net 2 maanden.
Hij was toen net zadelmak.
Een zadelfitter laten komen en zij heeft een zadel aangemeten. Vervolgens heb ik deze 4 weken gebruikt en toen kreeg hij een verdikking op zijn rug, net onder zijn schoft. Ik hoef maar te wijzen en hij begint al met het rillen met zijn huid. Uiteraard heb ik niet meer gereden. De verdikking is weg, en de zadelfitter heeft het zadel aangepast zodat er meer ruimte is voor.
Maar... Ik mag hem nog niet eens poetsen op of in de buurt van zijn schoft komen. Doe ik dat wel, dan slaat hij met zijn achterbeen (of hij dreigt te gaan slaan).
De dierenarts heeft hem (met praam) onderzocht en kan niets geks vinden. Voor de zekerheid word er bloed afgenomen om te kijken of er toch wellicht iets is wat niet zichtbaar is.
De dierenarts zei dat het ook hengstengedrag kan zijn.
Hij is heel braaf en heel soms kan hij wel eens stiekem bijten maar hij is ook pas 3 :o
Verder: hij brult niet, loopt met andere paarden in de molen enz...

Herkennen jullie dit? Nogmaals er word eerst uitgesloten dat hij niets mankeert.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:50

Hoe lang heeft het nu gehad om te genezen? Het klinkt voor mij wel als een pijnreactie. Of een reactie omdat het eerst pijn heeft gedaan, en hij nu er nog steeds van overtuigd is dat het pijn doet

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:11

Een hengst is ook maar een paard he.

Hoe is jullie grondwerk? Respect voor persoonlijke ruimte/ volgen/ gedrag tijdens longeren etc?

Captain

Berichten: 21398
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:36

Klinkt niet als hengstengedrag, maar dat hij pijn heeft of verwacht dat aanraking op die plek pijn gaat doen.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:56

Lijkt mij ook pijn of toch associatie met pijn.
Ik zou hem tijdelijk met een ander zadel rijden ook om echt uit te sluiten dat het aan het zadel licht.
Wel vreemd dat het zadel een verdikking gaf bij zijn schoft. Vraag me af hoe dat zadel er onderaan uitziet en op zijn rug en welke aanpassing er heeft plaatsgevonden.

Jax123
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 21:00

Prima2Donna schreef:
Hoe lang heeft het nu gehad om te genezen? Het klinkt voor mij wel als een pijnreactie. Of een reactie omdat het eerst pijn heeft gedaan, en hij nu er nog steeds van overtuigd is dat het pijn doet


Dat denk ik dus zelf ook... A.s. zaterdag 4 weken

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:02

Mij lijkt dit ook eerder een reactie uit pijn dan uit hormonen. Als het door hormonen zou komen, zou ik verwachten dat hij ook andere hengsten dingen deed.

Jax123
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 21:03

betadine schreef:
Lijkt mij ook pijn of toch associatie met pijn.
Ik zou hem tijdelijk met een ander zadel rijden ook om echt uit te sluiten dat het aan het zadel licht.
Wel vreemd dat het zadel een verdikking gaf bij zijn schoft. Vraag me af hoe dat zadel er onderaan uitziet en op zijn rug en welke aanpassing er heeft plaatsgevonden.



Ik snap je helemaal, maar ik kan hem geen eens borstelen in de buurt van de schoft, laat staan rijden met een ander zadel. Ze heeft het zadel in een soort koude drukpers gedaan, zodat hij "voor" meer omhoog komt. Als ik erop zat was de ruimte tussen schoft en zadel te weinig.

Jax123
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 21:04

Flubberboot schreef:
Mij lijkt dit ook eerder een reactie uit pijn dan uit hormonen. Als het door hormonen zou komen, zou ik verwachten dat hij ook andere hengsten dingen deed.


Nou precies dit denk ik dus ook. Alleen de dierenarts zegt dat ze dit wel vaker zien... Vandaar mijn vraag hier

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:06

Misschien een second opinion bij een andere dierenarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:07

Ik zou het meer tijd geven, want of hij heeft nog pijn of hij associeert dit nog met pijn.
Sowieso belangrijk om helder te krijgen welke van de 2 dit is.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:13

Koelen lijkt me wel op zijn plaats, desnoods met een zakje bevroren erwtjes in een handoek gewikkeld. Er opleggen en 10 minuten vast houden meer niet.

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:40

Nou er kan wel een wervel gebroken zijn of gekneusd .Bof je nog dat je niet gelanceerd ben door je paard.Jammer zo n ervaring voor een jong paard.Lijkt me geen vakvrouw die zadel passer .

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:52

mrie schreef:
Koelen lijkt me wel op zijn plaats, desnoods met een zakje bevroren erwtjes in een handoek gewikkeld. Er opleggen en 10 minuten vast houden meer niet.

Hoe moet TS koelen als ze die hele schoft niet eens kan aanwijzen?

office schreef:
Nou er kan wel een wervel gebroken zijn of gekneusd .Bof je nog dat je niet gelanceerd ben door je paard.Jammer zo n ervaring voor een jong paard.Lijkt me geen vakvrouw die zadel passer .

Dat is nogal snel conclusies trekken of niet?
Het kan ook een simpel iets zijn wat snel verholpen is. Hoeft niet meteen te betekenen dat het aan het zadel ligt en dat die zadelmaakster slecht is.


TS, ik zou een second opinion nemen bij een tweede dierenarts of jouw huidige dierenarts aanspreken en zeggen dat er echt iets mis is.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:55

Flubberboot schreef:
office schreef:
Nou er kan wel een wervel gebroken zijn of gekneusd .Bof je nog dat je niet gelanceerd ben door je paard.Jammer zo n ervaring voor een jong paard.Lijkt me geen vakvrouw die zadel passer .

Dat is nogal snel conclusies trekken of niet?
Het kan ook een simpel iets zijn wat snel verholpen is. Hoeft niet meteen te betekenen dat het aan het zadel ligt en dat die zadelmaakster slecht is.



Nou, ts schrijft dat het zadel op de schoft zakt zodra ze erop ging zitten. Dat over het hoofd zien is wel een enorme blunder hoor..

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:57

troi schreef:
Flubberboot schreef:
Dat is nogal snel conclusies trekken of niet?
Het kan ook een simpel iets zijn wat snel verholpen is. Hoeft niet meteen te betekenen dat het aan het zadel ligt en dat die zadelmaakster slecht is.


Nou, ts schrijft dat het zadel op de schoft zakt zodra ze erop ging zitten. Dat over het hoofd zien is wel een enorme blunder hoor..

Ik lees hoe TS dat schrijft dat dat was voor ze het zadel weer aan liet passen? En dat dat nu niet meer is?

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:05

Flubberboot schreef:
troi schreef:

Nou, ts schrijft dat het zadel op de schoft zakt zodra ze erop ging zitten. Dat over het hoofd zien is wel een enorme blunder hoor..

Ik lees hoe TS dat schrijft dat dat was voor ze het zadel weer aan liet passen? En dat dat nu niet meer is?


Ze heeft een zadel verkocht dat vast zat tegen de schoft en pas nadat het paard er een blessure van had opgelopen is het aangepast. Blijft een enorme blunder toch??

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:28

Ik neig ook naar pijn en zou denk ik voor een 2nd opinion gaan. Wellicht heb je een DA in de buurt die bijv ook osteo of chiro is? Ik vind het jb dit soort gevallen fijn als je iemand hebt die sterk is in de bigger picture (als in oog voor bot, spier, gewricht en/of zenuw).

Wat lastig zeg. Sterkte.

BigOne
Berichten: 38321
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:32

Opladen, naar goede kliniek en echo van die plek maken. Voor hetzelfde geld zijn er wat spieren goed kapot.
En weet je plannen niet met hem maar dan kun je hem ook eventueel laten castreren.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8338
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:40

Als je dierenarts niets kan vinden zou je een second opinion voor je zadel kunnen laten doen, klinkt namelijk wel alsof je paard of lang pijn gehad heeft of nog pijn heeft. Gezien je het zadel 4 weken hebt gok ik dat er daar iets niet klopt. Als tip, zoek een zadelpasser die aangesloten zit bij de branchevereniging, bij zadelpassers en makers is dit de VZTD.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:23

Heeft hij niet zijn schoft gebroken?
Of iets specifieker een of meer doornuitsteeksels van de eerste rugwervels? Dit zou de bult en de reactie verklaren. Als het niet tussen de schouders zit kan je het op een rontgenfoto zien als het goed is. Zit het wel tussen de schouderbladen dan kan je het alleen met een autopsie bevestigen voor zover ik weet. ik zou met dit verhaal een goede kliniek bellen. Dit klinkt niet als hengstengedrag en ook niet alsof het op te lossen is met een zadel. Ik zou op zijn minst niet meer rijden tot je zeker weet dat er niets echt stuk is.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:30

Een boom in de pers stoppen zodat hij smaller word en van voren meer omhoog komt is in theorie een goed idee. In de praktijk betekent het meestal dat je hierdoor te weinig ruimte meer hebt om de schouders onder de boom door te laten bewegen. Waardoor je van die kuilen naast de schoft krijgt doordat die weggedrukt worden. Waardoor het zadel nog smaller gemaakt moet worden omdat de spieren daar artrofie krijgen... en je in een vicueuze circel zit. Helemaal met een jong paard die nog breder gaat worden en dus ruimte nodig heeft om breder te worden. De voorkant van de boom zou aangepast moeten worden aan de schouders van het paard, niet de schoftspieren. Daar zijn de kussens voor. En als een zadel over de schoft zakt als hij breed genoeg is voor de schouders, past ie niet op dit paard. Zoek alsjeblieft een andere zadelmaker als je de medische dingen achter de rug hebt.

Jax123
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-22

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 11:04

Allemaal super bedankt voor jullie mee denken. Er word bloed afgenomen bij hem. Daarna krijgt hij een week pijnstillers. Indien zijn rillen en dreigen te slaan door pijn komt zou hij dan dus niet meer dat gedrag moeten laten zien (beredenatie dierenarts). Ik ga natuurlijk evengoed dan niet rijden.... Vertrouwen in de zadelfitter heb ik om eerlijk te zijn ook niet echt meer. Maar het zadel zoals het nu versteld is heb ik nog niet kunnen proberen. Ik vind het ook een grote blunder dat ik als "leek" haar moet vertellen dat de ruimte aan de voorkant van t zadel te weinig is. Terwijl ik juist iemand laat komen zodat het ook goed past/gebeurd. Het zadel kan in ieder geval terug. Nu eerst zorgen dat t paard hersteld

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:08

Hou wel voor ogen dat dit niet zo zwart-wit als de DA nu schetst. Er zijn meerdere soorten pijnen. Als in, stel het is zenuwpijn, dat neemt een ‘gewone’ pijnstiller niet weg.

Ik zou het zelf eerst andersom doen, uitzoeken of er iets stuk is en dan pas pijnstillers.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 28-04-22 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:11

Goed bezig TS. Hou wel in de gaten dat niet alle soorten pijn vedwijnen met pijnstillers. Zenuwpijn en pijn van gebroken botten komen er gewoon doorheen. Dus een spierscheur of gebroken bot ga je niet kunnen uitsluiten met pijnstillers helaas.