Wat doe je met zo'n (rot) bok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25437
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:06

Poekkie schreef:
Kinke schreef:
flossen is helaas precies wat het zegt, het bit door de mond heen raggen :(


Op de moment dat je dreigt gelanceerd te worden is imo al wat werkt gerechtvaardigd. Al vrees ik dat flossen alleen niet veel gaat doen.


Hier werkte het wel... Niet als ik erop zat, want dan was je gewoon te laat. Maar wel aan de longeerlijn. Hij werd echt blind voor omgeving en dus echt een gevaar voor zichzelf en anderen, dan moet je wel ingrijpen en de enige manier om hem snel weer op de wereld te krijgen was een harde ruk aan de lijn. Ook wel eens gewerkt toen hij de 1e tekenen liet zien toen ik opstapte maar dat was dus nog niet ontploffen en ik kon er toen snel afspringen. Echt niet tof om te moeten doen, en ja heel zielig voor het paard maar wel de veiligste optie. Op dat moment moet je iets, daarna moet je nadenken hoe je het kan voorkomen

Maar goed, bij de mijne was het 'normaal' en niet vanuit pijn maar angst als emmer overliep. Veel makkelijker dus, want leren de 1e signalen te zien en het ontploffen was over (nadat ik er wel 2 keer lelijk afgegaan was met oa gebroken stuitje en later toen er nieuwe triggers waren nog 2 keer waarvan 1 keer echt overlopen met stiften...) bij hem wist ik dat dit erin zat vanaf dag 1 alleen hoe te voorkomen was nog lastig. Dat duurde een paar maanden voordat we echt alles konden voorkomen.

Ts, heel veel sterkte. Ik zou ook eerst medisch wat laten uitsluiten want zo ineens vind ik het erg raar.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:13

Dat het is gebeurd na de behandeling van de osteo vind ik wel opmerkelijk genoeg om dat verder te laten onderzoeken. Ik zou dan eerder aan een kliniek denken, en ook daar heb je dierenartsen die ook osteopaat zijn dus dat is dan mooi meegenomen.

Als je lichamelijk uit kan sluiten dan nog een goed na gaan wat er is gebeurd en wat er nu weer allemaal gebeurd als je weer verder kan met je paard. Ik ben ooit zo gelanceerd door mijn paard en pas jaren later toen ik beter leerde kijken naar paardentaal/gedrag zag ik de hele minimale signalen van mijn introverte paard. Die hield alles in tot het moment dat de bom barsten.

Maar naar hoor, als je zo'n klapper maakt. Dat doet best wel wat met je vertrouwen. Vraag ook daar gerust hulp bij. En als het niet goed voelt, luister dan naar je gevoel en stap af. Vanaf de grond kun je het ook vaak oplossen en het uitzitten is niet voor iedereen even makkelijk.

Voor nu beterschap!

Zoolgangster

Berichten: 9710
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:41

ruitje schreef:
Nog een andere gedachte: Is het wel een goede Osteo die je erbij had? Niet dat er nu juist iets verkeerd zit?


Goeie vraag... is osteopaat niet een "vrij beroep" in de zin van, iedereen kan zich zo noemen, het is in Nederland niet gereglementeerd?


Sterkte en beterschap, TS.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:12

Onze jonge hengst was eigenlijk super braaf. Kwam buiten, had sociaal contact en deed vrij nooit echt heel gek.

Uit het niks gaf hij onder mijn man een keer een rodeo. Normaal blijft hij wel zitten, maar dit hield niet op en hij kon zich laten vallen zonder erge gevolgen.

We hebben zijn rug op de foto laten zetten, kwam niks uit en weer rustig begonnen.

Hij is gecastreerd en kon zo nog meer buiten. Helaas viel hij andere paarden aan. Soms echt uit het niks. Hij kreeg ook andere dingen, dus verder laten onderzoeken en uiteindelijk gehele hals op de foto laten zetten.
Er was schade te zien en we vermoeden dat hij in een bepaalde houding erge pijnscheuten kreeg. Hij wilde bijv ook heel laag lopen of heel hoog met zijn hoofd en hals.

Hij is uitgebreid besproken door een groep veeartsen, maar het was te complex.

Natuurlijk hoeft het niet altijd zo dramatisch te zijn, maar het is soms een zoektocht voor je de oorzaak vindt en veel wordt bij de eerste, simpele onderzoeken gemist.

Daarom zou ik ook kijken naar het management, zijn omgang met andere paarden, het zadel en daarna ook je eigen zit, houding, balans en hulpen.

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:45

Ik denk dat het voor jou echt een heel 'ongelukkig' moment was ts. Paard was weer lekker los in zijn lijf en is vrolijk(?) op buitenrit dus gooit hij dat eruit. Maár het kan ook de andere kant zijn; hij heeft zich zo vast in zijn lijf gezet door pijn en voelt dat nu weer erger.
Zou dat toch even onderzoeken. Qua zagen en trekken, ja, dan ben je eigenlijk al te laat. Vindt ik persoonlijk ook zeker geen oplossing. Je krijgt inderdaad je paard niet terug in echt gevaar, zorg dat je al 10 stappen vooruit bent. Grondwerk lessen volgen en hem leren kennen, zodat je het precies kunt aanvoelen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 18:01

Dank jullie wel voor alle gestes en beterschaps wensen. Dat doet me goed

Er wordt hier niet geflost, dat is nog nooit in me opgekomen en ik vind het nogal wreed. Je geeft het paard iets waar hij vooral tegenin zal willen gaan.
Niet dat ik heilig ben hoor ik kan een paard best aanpakken zeker als ik vind dat het gedrag gevaarlijk is.

Veel mensen adviseren om naar stalmanagement, voer, lichaamsbeweging, kuddegedrag te kijken. Ik kan jullie verzekeren dat dat continu aandacht heeft.
De oorzaak van het vele vastzitten in zijn lijf is ook bekend, hij heeft geen problemen aan het gebit, de veearts komt af en toe eens kijken.

Zorgen dat hij zijn hoofd niet kan laten zakken.... In de bak kan dat prima, maar ik zoek ook wel eens ontspanning. Kun je lekker buitenrijden als je steeds bezig bent het hoofd te controleren? Misschien zijn jullie sneller dan ik.
Ik voel hem al best wel aan, maar deze keer zag hij iets wat ik niet zag, schrok en was het in een seconde gebeurt. Hij was dus niet lollig en blij zich even aan het loswerken.

Ik vraag mij af of hij nu zijn lijf verbetert stiekem in een Ferrari aan het veranderen is. Hij is altijd all sensitief en ik moet goed opletten en vooruit denken. De osteo is overigens een betrokken meedenker in de proces.

De slotgedachte is hier vanuit mijn bed en onder de morfine vandaan: Zal ik nog genoeg vertrouwen hebben of is mijn hobby met mij aan het stoppen?

MyWishMax

Berichten: 25437
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:11

Ik ben ondanks die enorme klappers het vertrouwen niet verloren en heb nog vele jaren met hetzelfde paard met veel plezier gereden. (En geen klappers meer omdat ik veel eerder zag of voelde dat het eraan kwam) Dat hoop ik voor jou ook!

KiKiDo

Berichten: 80
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:03

Het klinkt allemaal heel erg pijnlijk! Je hebt ook een lekkere temperatuur uitgekozen om binnen en aan de pijnstilling te liggen. Bah.. wat een smakkerd. Veel beterschap!

Ervan uitgaande dat je eerst nagaat of hij echt Happydepeppie is met zijn nieuwe lichaam of juist het tegenovergestelde:

Je vraagt je af of je iets met hulpteugels zou kunnen opvangen? Ik zou dat persoonlijk niet durven. Ten eerste denk ik dat ik daar niet snel genoeg mee ben, en ten tweede.. het paard heeft toch zijn hals nodig voor zijn balans. Als hij die vanwege hulpteugels niet voldoende kan gebruiken, zou zijn reactie wellicht nog gekker kunnen zijn.

Als je straks geen roze olifantjes meer ziet van je morfine, ben je misschien in gelegenheid om wat youtube filmpjes m.b.t. grondwerk te gaan kijken? Bijvoorbeeld Tristan Tucker of Warwick Schiller. Zodra je weer mobiel bent zou ik dit soort dingen gaan doen. Ik wist het niet van mezelf, maar ik vind het erg leuk om te doen. Om op een andere manier verbinding met mijn paard te krijgen. Als je vanaf de grond bezig bent, vallen er misschien nog andere dingen op waardoor de puzzelstukjes in elkaar vallen. Je krijgt dan vast vanzelf een keer het buikgevoel dat je weer op die Ferrari wil klimmen en anders komen er zeker andere oplossingen voorbij.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:38

Oei, dat is sowieso geen leuke ervaring. Ik ken je gevoel wel een beetje. Ik heb mijn ruin vanaf dat hij 8 maanden oud was. Inmiddels is hij bijna 9. Tussen zijn 6e en 7e jaar heb ik ook een paar van dat soort rodeo-acties gehad. 1 x op buitenrit met een paar gekneusde ribben tot gevolg en 1 x tijdens crossles waarna ik 2 weken niet meer kon zitten. Kop tussen de voorbenen in combinatie met vol gas tussendoor. Voor mij totaal niet uit te zitten.

Charlie is hondsbrutaal en dapper, en tegelijkertijd heel werkwillig. Maar wel snel beledigd. Hij is altijd heel duidelijk geweest in zijn communicatie en hij is altijd heel duidelijk geweest als hem iets dwars zit. En dat vind ik ook prima. Het is een soort hele grote shetlander in gedrag, maar tegelijkertijd heel gevoelig. Altijd 24/7 buiten gestaan in een stabiele kudde en laag in het voer omdat hij snel dik wordt.

Toen hij na het zadelmak maken en doorrijden sterker en leniger werd en daardoor zelfverzekerd en een ook een beetje puberig, was alle nuance even weg. Nieuw dekje wat meneer niet lekker zat? Rodeo. Koppie vol? Rodeo…. En achteraf begon het nadat hij een tijdje met een beginnende vorm van straalkanker boxrust had gehad weg van de kudde net op een moment dat hij een van de chefs van de kudde was geworden. Terug in de kudde was hij ook echt irritant dominant naar de rest, terwijl hij juist een hele kalme stabiele leider was. Uiteindelijk was het waarschijnlijk de combinatie van al deze factoren waardoor hij even minder grappig was.

De oplossing in ons geval? Na een check door de dierenarts, een osteobehandeling (ik heb een DA die tevens osteo is). Daarna een ontspanningsbehandeling van de fysio om de spieren weer los te maken en tijd…

En ook ik was het vertrouwen behoorlijk kwijt. De oplossing daarvoor? Mezelf kwetsbaar opstellen, goede instructie die begrip voor mij en mijn pony heeft en een tijdlang alleen maar buitenritten met ruiters en paarden die ik vertrouw en die ons steun kan bieden.

En Charlie? Die is nog altijd heel uitgesproken in zijn mening en gevoel, maar hij probeert het nu eerst te vertellen zonder dat ik direct op de grond lig. En ik blijf wel naar hem luisteren. Vorige week werd hij op het strand gestoken door ik denk een daas. Hij was woedend aan het schudden, aan het hupsen op de plaats en aan het happen naar de plaats waar het kreng zat. Maar hij bleef wel bij me. Aantal weken geleden ging hij ineens staken onder het zadel en liep weg als hij mij zag op het weiland. Terwijl hij normaal altijd vooraan staat om mee te komen. Oftewel, er zit iets niet lekker. Ik rijd hem er niet bruut doorheen op zo’n moment. Zijn jaarlijkse APK van DA/ osteo stond al gepland en er zat inderdaad iets een beetje vast. Paard weer los en hij loopt weer als een zonnetje en is weer gezellig.

Ik ben er van overtuigd dat er altijd een reden is als paarden ineens zo gaan reageren, terwijl het soms best een overtrokken reactie kan zijn. En het is super lastig om daar samen een goede weg in te vinden, maar het loont de moeite. Maar zorg ook echt dat jijzelf voldoende tijd neemt en steun zoekt om het vertrouwen weer op te bouwen.

Heel veel sterkte!

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:49

Mijn paard heeft me dit 1x geflikt onder het zadel, aan de longe doet ze het wekelijks. Ik heb het geluk dat ik vrij makkelijk dit soort dingen uitzit en ik heb dus een keer vol gas een tik met de zweep gegeven voor naar voren. Als ze op de plek dit soort sprongen doen zit je dit te moeilijk uit. Ze is er zo van geschrokken dat ze dit echt nooit meer heeft gedaan. Ik ben van mening dat het moment dat je wil gaan flossen en je eigen balans verliest en ik vind in de mond straffen gewoon geen goed idee

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:17

Ik zou m laten rijden door iemand die wel tegen een bokje kan om te kijken of het er uit te rijden valt.
En anders verkopen als rodeopaard.

Nielojram

Berichten: 7837
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:37

De keer dat mijn wijlen paard dit bij mij deed, was ik gewoon niet dapper genoeg om het voortouw te nemen in een spannende situatie.
6x een rodeobok, en ik lag op grond met een gebroken rug..

Het was mij bij mij echt een leiderschap-probleem, paard was echt kipfit..

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:48

Mijn oude paard heeft me dit een paar x geflikt, daarbij in de lucht omspringend. Nee, zat ik ook niet uit, maar had wat meer geluk met de landing. Heb ook echt geen idee hoe je eenmaal in de situatie zo'n rodeo nog kan stoppen, óf dat nog te stoppen is...

Oorzaak was bij mij heel duidelijk: paard was vanaf beleren met stang gereden, en onder groepsdruk (stang is zielig...) heb ik een paar x trensen geprobeerd. Na de 3e trens, en rodeo binnen 5 minuten heb ik toch maar weer naar het paard geluisterd. De rest van zijn leven tevreden op stang gelopen. :')

Bij jouw paard mischien eens overleggen met osteo...of blij ei want hoera los lijf, of mischien toch ergens last van?

Lukasje
Berichten: 11338
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:20

Jessix schreef:
Dat het is gebeurd na de behandeling van de osteo vind ik wel opmerkelijk genoeg om dat verder te laten onderzoeken. Ik zou dan eerder aan een kliniek denken, en ook daar heb je dierenartsen die ook osteopaat zijn dus dat is dan mooi meegenomen.


Dit komt ook in me op. Deed je paard het voordien niet en nu na de osteobehandeling wel, dan zit er volgens mij fysiek iets niet goed. Dit zou ik proberen uitsluiten door naar een goede kliniek te gaan.

Veel beterschap met je ribben !

har166

Berichten: 2043
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:09

Hoeveel tijd zat er tussen de behandeling en jullie buitenrit?

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:12

En hoe ging het rijden voor dit nare ongeval.
Altijd braaf zou je ook nog kunnen denken dat hij groot reageert op insecten.
Of was het rijden altijd meer spanning dan rust. Dan hoef er maar iets kleins te zijn voor een explosie

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:00

He wat naar! Heel veel beterschap!

Is dit trouwens hetzelfde paard wat zo hard in de achteruit ging buiten?

Over het algemeen ga ik er vanuit dat een paard dat echt in rodeo modus gaat meestal pijn heeft. Vlak na een osteopathie behandeling wijst daar ook op. Niet dat ze iets “verkeerd” kunnen duwen ofzo :D maar een paard zet vaak alles vast als reactie op pijn. Als je dan alle spierspanning (die een noodzakelijke compensatie was) losmaakt, dan kan dat averechts werken.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 23:08

har166 schreef:
Hoeveel tijd zat er tussen de behandeling en jullie buitenrit?


Een week of drie

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 23:11

DuoPenotti schreef:
En hoe ging het rijden voor dit nare ongeval.
Altijd braaf zou je ook nog kunnen denken dat hij groot reageert op insecten.
Of was het rijden altijd meer spanning dan rust. Dan hoef er maar iets kleins te zijn voor een explosie


Hij is voor mij een handvol: sensitief, spanning opbouwen, spanning afvoeren. En wat je zegt dan hoeft er maar iets kleins te gebeuren. Het punt is alleen dat dát er wat gebeurt voorspelbaar is, maar dat zijn reactie nu volkomen nieuw is en dat is de kopzorg

grace1989
Berichten: 828
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:48

Heftig. Ik kan me voorstellen dat je er enorm van geschrokken bent.
Allereerst veel beterschap

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 01:08

Je geeft nu nog weinig info. Je zegt dat het management continu de aandacht heeft en je weet wat de oorzaak is van het vastzitten in het lijf.

Maar wil je dat mensen hier meedenken, is elk detail toch echt van belang. Nu roept iedereen van alles, maar jij wil er straks weer ontspannen op kunnen zonder nieuwe ongelukken.

Ik zie soms filmpjes van bijv Feather Light en zij zit ook aardig wat uit. Ik ben geen lid, maar ga ervan uit dat alle medische oorzaken zijn uitgesloten voor een paard daar komt en dan is het bij haar vooral een kwestie van vertrouwen opbouwen.

En dat is eigenlijk al heel lang mijn motto; Ik vertrouw mijn paarden, maar veel belangrijker; zij vertrouwen mij. Nu bijv met 2 bange shetjes die niks kende bezig. Is iets "makkelijker" maar het gata om het proces.

Mijn merrie bijv was meer van het steigeren aan de hand en onder het zadel en in stal draaien en dreigen. De grootste truc is wel niet boos worden en niet gefrustreerd raken.

Het beste is straks een zeer kundig iemand erbij om je te helpen. Ik heb met lesgeven vaak meegemaakt dat mensen met angst vooral vertrouwen terug krijgen als ze zien dat hun paard braaf is en hoe je dingen kan oplossen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 06:20

Wat een nare val TS. Beterschap :(:)

Ik vind het ook best weinig informatie. Wat is de reden dat hij zich vastzet in het lijf? Je zegt wel het gebit niet, maar persoonlijk denk ik dat het gebit hier niks te maken heeft met zo'n rodeo sessie, ik denk dat ook eerder aan rug, hals of SI.

Hulpteugels houden bokken niet tegen, zijn veelal eerder bedoeld om te zorgen dat een paard het hoofd niet omhoog kan gooien, bij bokken brengen ze het hoofd net omlaag.
Bij ponies zie je soms wel een anti-bokriem die over de hals heen gaat richting het zadel, maar ik denk als het paard echt veel kracht zet dat zoiets ook wel kan gaan breken of juist schade aanricht aan de hals/nek van het paard.

Toen ik een draver reed op de manege gaf deze altijd een rodeosessie als je galop vroeg. Ik moest dit altijd voorwaarts oplossen, ben blij dat ik er nooit vanaf gevlogen ben.

Als medisch alles in orde is zou ik hier of goede begeleiding bij halen zodat je terug vertrouwen krijgt in rijden met dit paard. Of het paard even uitbesteden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 06:28

Je bedoelt denk ik een zgn. graasteugel. Maar dat gaat niks doen. Rodeo bokkers krullen zich op....

Een paard kan natuurlijk gewoon eens flink bokken omdat hij schrikt of goed fris is. Bokken is vrij 'normaal' gedrag voor gezonde, jonge, jolige of wat schrikachtige paarden.

Met training zorg je dat het paard je vertrouwt en je begeleiding accepteert. En daarmee wordt bokken in principe niet echt 'normaal' gedrag.
Aan jou de taak te herkennen of de rodeo sessie valt onder joligheid, schrikken, pijn, ongemak, onbegrip etc. Eigenlijk alles is hierboven al genoemd.
Vervolgens handelen naar je vermoeden, of je vermoedens proberen te bevestigen. En dan proberen de oorzaak aan te pakken.

Op het moment zelf is het gedrag gevaarlijk en een gebroken nek wil niemand. Zulke acties moet je zo snel mogelijk stoppen en wat mij betreft gebruik je dan al je kracht en mogelijkheden om het hoofd weer boven water te krijgen en de vier voeten weer in beweging. Liever een mondhoek kapot bij het paard dan met een ambulance afgevoerd hoor, echt!

Denk je dat je huisvesting en fysieke problemen hebt uitgesloten. En durf je zelf nog, zorg dan dat je vlug, handig en stabiel genoeg bent om liefst de aanzet tot bokken al te kunnen stoppen.
Vraag anders een handige ruiter, zij kunnen ook vaak meedenken over oorzaken.
Blijf steeds in de gaten houden wat de oorzaak kan zijn en of je genoeg hebt gedaan om de oorzaak weg te nemen.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:51

Met de inderdaad wat summiere informatie ga ik mee met wat Kelly Ann zegt, het paard schrok en reageerde dus het is geen gemenigheid maar hij is kennelijk zo atletisch dat hij heel snel en groot kan reageren. Daarnaast lees ik dat dit paard al een handvol voor je is, sensibel, en makkelijk gespannen en nu onvoorspelbaar geworden in zijn reacties.

De vraag is of jij snel en handig genoeg gaat zijn/ worden om ermee om te leren gaan of dat je nu angst hebt ontwikkeld waardoor het eerder erger dan beter wordt? (wat heel normaal is na zo'n val) Denk ook voor al aan je eigen veiligheid.

Wat ik zou doen is hem laten doortrainen door iemand die handig genoeg is in de bak, kijken of hij daar wel betrouwbaar genoeg kan zijn/ worden voor jou. Dan als je hersteld bent weer oppakken met deze persoon of een andere prof die veel van paardengedrag weet en herkent. Kijken of je het zelf nog durft...zo ja, dan zorg je eerst dat alle voorwaarden in de bak goed zijn en je de spanning en reacties kan controleren voordat je weer het bos in gaat.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:10

Art_Ificious schreef:
Wat een nare val TS. Beterschap :(:)

Ik vind het ook best weinig informatie. Wat is de reden dat hij zich vastzet in het lijf? Je zegt wel het gebit niet, maar persoonlijk denk ik dat het gebit hier niks te maken heeft met zo'n rodeo sessie, ik denk dat ook eerder aan rug, hals of SI.

Hulpteugels houden bokken niet tegen, zijn veelal eerder bedoeld om te zorgen dat een paard het hoofd niet omhoog kan gooien, bij bokken brengen ze het hoofd net omlaag.
Bij ponies zie je soms wel een anti-bokriem die over de hals heen gaat richting het zadel, maar ik denk als het paard echt veel kracht zet dat zoiets ook wel kan gaan breken of juist schade aanricht aan de hals/nek van het paard.

Toen ik een draver reed op de manege gaf deze altijd een rodeosessie als je galop vroeg. Ik moest dit altijd voorwaarts oplossen, ben blij dat ik er nooit vanaf gevlogen ben.

Als medisch alles in orde is zou ik hier of goede begeleiding bij halen zodat je terug vertrouwen krijgt in rijden met dit paard. Of het paard even uitbesteden.


TS zit vol morfine en pijn.
Ik kan je zeggen dat je dan niet helemaal functioneert zoals je zou moeten.

Misschien moeten we haar even de tijd geven om wat meer in detail te treden.