Paard trapt en bijt naar zweep.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Paard trapt en bijt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 11:52

Sinds kort zit de basis bij Nova er helemaal in. Ik vond het een goed idee om te beginnen met grondwerk om te gaan wijken voor druk. (Ik heb al redelijk wat ervaring met grondwerk maar nog nooit dit meegemaakt) Hierbij gebruik ik mijn zweep als verlenging van mijn arm, maar zij reageert heel heftig op de zachte druk van de zweep eigenlijk overal. Ze is tot haar derde levensjaar (nu 4) in Spanje geweest en ik weet niet wat zich daar heeft afgespeeld. Haar eerste reactie bij de zweep tegen haar buik is een trap maar daarna wijkt ze wel voor de druk, dus het is niet dat ze het niet snapt! Ik beloon haar ook enorm na een aantal wijkende stapjes. Is dit een kwestie van wennen en laten zien dat ik haar niet straf maar beloon? Of hoe moet ik dit oplossen?

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard trapt en bijt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:12

Les nemen van een goede grondwerkinstructeur. Op basis van deze info valt er weinig te zeggen en iemand die het paard en gedrag ziet kan hier veel beter veilig op antwoorden. Met trappende paarden altijd voorzichtig zijn! Het kan aangeleerd gedrag of niet snappen zijn maar het kan ook een voorbode voor escalatie of veel meer problemen zijn. Vandaar, niet met adviezen op bokt zelf gaan uitproberen maar les nemen!

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Re: Paard trapt en bijt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 12:14

Helemaal goed! Bedankt :)

Anastasia24

Berichten: 2735
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:18

Spelenderwijs laten wennen, dat zou ik doen, maar inderdaad les is het belangrijkste.
Laat haar de zweep aanraken met haar neus, snoepje, laat der achter de zweep aanlopen, etc. pas later stadium is gaan kriebelen met de zweep op der schoft zonder iets te vragen, gewoon wachten tot zij ontspant en weghalen. Persoonlijk zou ik niet de druk eraf halen als zij trapt, pas als ze normaal wegstapt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard trapt en bijt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:01

Echt wat lessen nemen.

Als ik het zo lees ga je te snel voor haar en heb je stappen overgeslagen. Misschien dat het normaal wel werkt, maar bij zo een paardje niet.

Onze nieuwe, oudere shet dachten we ook "gewoon" even de voetjes op te tillen om uit te krabben. Die trapte heel gericht. Even wat stappen terug gedaan en behandeld alsof ze niks kon en niemand vertrouwde. Daarna ging het snel en kunnen we ze zonder gedoe optillen.

Er zijn ook altijd mensen die dat "wel even" oplossen, maar dat is niet nodig. En juist door het vertrouwen te krijgen, gaan de volgende stappen weer makkelijker.

Zodra je met een zweep of stick werkt kan het zo nauw kijken hoe je die gebruikt. En zeker bij paarden zonder vertrouwen of goede basis kan het snel teveel zijn.
En juist de minimale signalen dat het wel goed ging moet je herkennen. Maar als mensen hun doel al een stap verder hebben, zien ze vaak niet wat ze overslaan om daar te komen.

Elisa2

Berichten: 37703
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard trapt en bijt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:35

Ik denk dat ze geirriteerd raakt door de aanraking van de zweep, de buik is een gevoelige plek. Doet ze het ook als je de zweep heel zachtjes tegen haar bil aan laat komen? En hoe is ze sowieso als je haar op het lijf aanraakt met de zweep? vind ze dat eng?

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 18:45

Elisa2 schreef:
Ik denk dat ze geirriteerd raakt door de aanraking van de zweep, de buik is een gevoelige plek. Doet ze het ook als je de zweep heel zachtjes tegen haar bil aan laat komen? En hoe is ze sowieso als je haar op het lijf aanraakt met de zweep? vind ze dat eng?


Eigenlijk overal.. behalve op haar borst. Ze is er totaal niet bang voor, maar een beetje een geïrriteerd gedrag.

Amber_anne

Berichten: 6960
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard trapt en bijt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:46

Misschien is the friendly game van parelli interessant voor je

Er staan filmpjes van op youtube

Lindsey_99
Berichten: 2526
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard trapt en bijt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:58

Gezien dat ze erg jong is, je niets van haar verleden weet, hoe ze is ingereden, ze dit jaar een veulen heeft gehad, verbaast het me niet. Ze is dus voor haar derde jaar ingereden. In Spanje zijn ze niet zo zachtzinnig over het algemeen. Inderdaad een paar lessen nemen om goed op te starten met haar en de communicatie af te stemmen zonder zweep erbij.

Elisa2

Berichten: 37703
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:29

YaraMaria schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat ze geirriteerd raakt door de aanraking van de zweep, de buik is een gevoelige plek. Doet ze het ook als je de zweep heel zachtjes tegen haar bil aan laat komen? En hoe is ze sowieso als je haar op het lijf aanraakt met de zweep? vind ze dat eng?


Eigenlijk overal.. behalve op haar borst. Ze is er totaal niet bang voor, maar een beetje een geïrriteerd gedrag.


Ik denk dat ze heel gevoelig is, voor een paard is het normaal om geirriteerd te raken bij iets op het lijf. Denk maar aan wat er gebeurd als er een vlieg op de huid zit.

Ik zou de zweep gewoon net niet tegen het lijf houden, ik denk dat dat al voldoende "hulp" is. Mocht ze daar niet op reageren dan kun je een keer aanraken zodat ze de link legt.

Ik ben zelf wel heel streng, trappen is echt een forse correctie..hoe geirriteerd ook. Dat mag niet. (vaak is een stemcorrectie wel voldoende)

Les nemen is altijd een goede tip.

Gitana

Berichten: 2715
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:56

Ik wil niet een hele groep over 1 kam scheren, maar.. ik denk dat je gezien de herkomst en de reactie van je merrie er wel vanuit kunt gaan dat ze een zeer slechte ervaring heeft met de zweep/stok/whatever.
Bij jou voelt ze zich nu waarschijnlijk veel beter thuis, is haar zelfvertrouwen goed op peil, wordt ze niet gemept (neem ik aan) en daardoor durft ze te reageren op jouw zweep.
Dus idd even wat stapjes terug. Ze moet leren dat die zweep niets ergs is en dat kan tijd kosten. Als ze zo geirriteerd reageerd, is met de zweep werken nu ook een frustrerende gebeurtenis voor haar, dat is ook niet positief natuurlijk. Misschien kan je beginnen met iets simpels als belonen met een snoepje, dat zou bij mijn merrie goed werken.