Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16095
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:52

Dat is helemaal aan jou hoe je dat oppakt. Het was van mij uit alleszins niet zo bedoeld en blijkbaar ben jij de enige die dit zo opvat :)

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:02

Ik heb letterlijk dik gedrukt wat je hebt geschreven…. Als je als ouders ziet dat je kind spanning heeft met iets…school, vriendjes, sport, ruzies en je geeft er aan toe creëer je geen faalangst.
Je helpt je kind met het verwerken of probeer het te begeleiden en te steunen

Je kind laten stikken of pushen creëer je meer angst.

Persoonlijk vind ik wel dat haar ouders haar beter mogen begeleiden maar het zijn zelf geen paarden mensen en dan is het vaak anders.
En ik vind ook niet dat je moet zeggen dat als ze opgeeft dat het makkelijker wordt en verhaal van rietje en omvallen
Komop zeg…. Doorzetten met iets wat je niet leuk vindt.

Wat…. Jij wilde dierenarts worden je gaat doooor….want…… anders ben je een loser.
Been gebroken met turnen je wilt stoppen….echt niet…je gaat door anders heb je geen doorzettingsvermogen

Je bent bang voor je hond….. niet zeiken op training en je houdt um tot zijn dood
Oooo je wilt niet meer zorgen voor hem…. Ja that’s life dooooooorgaan je moet het was je keuze


Ik geloof dat het toch een beetje anders werkt hoor ……

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:22

tita schreef:
Ik heb letterlijk dik gedrukt wat je hebt geschreven…. Als je als ouders ziet dat je kind spanning heeft met iets…school, vriendjes, sport, ruzies en je geeft er aan toe creëer je geen faalangst.
Je helpt je kind met het verwerken of probeer het te begeleiden en te steunen

Je kind laten stikken of pushen creëer je meer angst.

Persoonlijk vind ik wel dat haar ouders haar beter mogen begeleiden maar het zijn zelf geen paarden mensen en dan is het vaak anders.
En ik vind ook niet dat je moet zeggen dat als ze opgeeft dat het makkelijker wordt en verhaal van rietje en omvallen
Komop zeg…. Doorzetten met iets wat je niet leuk vindt.

Wat…. Jij wilde dierenarts worden je gaat doooor….want…… anders ben je een loser.
Been gebroken met turnen je wilt stoppen….echt niet…je gaat door anders heb je geen doorzettingsvermogen

Je bent bang voor je hond….. niet zeiken op training en je houdt um tot zijn dood
Oooo je wilt niet meer zorgen voor hem…. Ja that’s life dooooooorgaan je moet het was je keuze


Ik geloof dat het toch een beetje anders werkt hoor ……

Heb jij faalangst (gehad)?
Of ben je een professional in het begeleiden van kinderen met faalangst?
Zo nee, dan snap ik dat je dit zo opschrijft, want dit is echt stierepoep. Wát een onzin. Echt, ongelooflijk.
De enige manier waarop je faalangst kunt doorbreken is door uit je comfort zone te stappen. Maar door iedere keer maar te stoppen, bevestig je juíst de angst. En wordt het erger.

Ik kan zeggen dat ik compleet door mijn faalangst heen ben gekomen en dat is gelukt op de manier zoals Avalanche het omschrijft. Doorzetten.
Is dat altijd leuk? Nee, zeker niet. Makkelijk? Ook niet.
Natuurlijk moet je niet in het extreme gaan zitten, maar uiteindelijk worden veel dingen waarin je doorzet een succeservaring, en daar gaat het om.
Zo kom je er van af, en niet door een nieuwe faalervaring te creeeren zoals jij nu voorstelt. Dát is pas schadelijk.

Avalanche

Berichten: 16095
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:36

Precies :) en ik raad dit bewust ook zo aan, omdat ik weet dat het zo werkt met faalangst :)

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:08

Achterom schreef:
tita schreef:
Ik heb letterlijk dik gedrukt wat je hebt geschreven…. Als je als ouders ziet dat je kind spanning heeft met iets…school, vriendjes, sport, ruzies en je geeft er aan toe creëer je geen faalangst.
Je helpt je kind met het verwerken of probeer het te begeleiden en te steunen

Je kind laten stikken of pushen creëer je meer angst.

Persoonlijk vind ik wel dat haar ouders haar beter mogen begeleiden maar het zijn zelf geen paarden mensen en dan is het vaak anders.
En ik vind ook niet dat je moet zeggen dat als ze opgeeft dat het makkelijker wordt en verhaal van rietje en omvallen
Komop zeg…. Doorzetten met iets wat je niet leuk vindt.

Wat…. Jij wilde dierenarts worden je gaat doooor….want…… anders ben je een loser.
Been gebroken met turnen je wilt stoppen….echt niet…je gaat door anders heb je geen doorzettingsvermogen

Je bent bang voor je hond….. niet zeiken op training en je houdt um tot zijn dood
Oooo je wilt niet meer zorgen voor hem…. Ja that’s life dooooooorgaan je moet het was je keuze


Ik geloof dat het toch een beetje anders werkt hoor ……

Heb jij faalangst (gehad)?
Of ben je een professional in het begeleiden van kinderen met faalangst?
Zo nee, dan snap ik dat je dit zo opschrijft, want dit is echt stierepoep. Wát een onzin. Echt, ongelooflijk.
De enige manier waarop je faalangst kunt doorbreken is door uit je comfort zone te stappen. Maar door iedere keer maar te stoppen, bevestig je juíst de angst. En wordt het erger.

Ik kan zeggen dat ik compleet door mijn faalangst heen ben gekomen en dat is gelukt op de manier zoals Avalanche het omschrijft. Doorzetten.
Is dat altijd leuk? Nee, zeker niet. Makkelijk? Ook niet.
Natuurlijk moet je niet in het extreme gaan zitten, maar uiteindelijk worden veel dingen waarin je doorzet een succeservaring, en daar gaat het om.
Zo kom je er van af, en niet door een nieuwe faalervaring te creeeren zoals jij nu voorstelt. Dát is pas schadelijk.

Je hebt gelijk maar ik vind nier dat het gepusht of geforceerd moet worden. Het moet nog steeds haar eigen keuze zijn. En ja, ik heb ook faalangst. Op haar leeftijd was het enorm erg. Tegenwoordig een stuk minder. Ik praat uit ervaring.
Mijn ouders hebbrn me altijd aangemoedigd en geadviseerd om mijn angsten voor ogen te zijn. Maar ze hebben het nooit gepusht of geforceerd. Dat zou naar mijn idee alleen maar avarechts werken in de meeste gevallen. Als ik de keuze maakte om niet door te zetten, dan was dat ook goed.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 01:24

Maar online advies geven over de faalangst, terwijl TS pas 15 is en haar ouders misschien niet meelezen is ook niet heel handig. Je weet niet hoe TS het opvat en thuis wel of niet bespreekt.

Niemand weet hier ook hoe de ouders zijn en dit soort dingen verder oppakken op 1 enkele reactie die TS beschrijft na.

En soms krijg je gewoon nooit een band met een paard. Met mn huidige merrie dacht ik echt; waarom moest ik haar per se hebben en waar we beginnen we weer aan. Maar ze zat binnen no time in mn hart en we hebben elkaar echt gekozen. Mijn man en zij zijn geen beste match, waar haar moeder zijn alles was.

Maar ik heb ook zeker 4x een langere tijd een paard gehad waar ik gewoon geen band mee kreeg. Ik was er goed voor, maar ze kropen niet in mn hart zoals ik mn grote liefdes heb zitten.

Wil niet zeggen dat je er niet fijn mee kan werken ofzo. Waren op 1 na weer net de paarden waar mijn man weer wel gek mee was.

Anastasia24

Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 02:46

Ts haar ouders doen het perfect. De keuze ligt bij haar. Dat is wat zij uit deze situatie gaat halen, wanneer je beter kunt zeggen ''het is te veel, dit hoort leuk te zijn, dit wil ik niet'' of wanneer zet ik door. Spijt naderhand zal dat duidelijk maken.
Rondom paarden zette ik altijd jaren en jaren door tot depressies aan toe. Ook niet wat je wilt. Ts heeft het paard nu een jaar, de tips van lessen nemen zijn gegeven, het is aan haar en haar ouders of zij dat nog wilt proberen, zo niet, dan niet. De gesprekken die ts met haar ouders heeft zijn echt wel meer dan die ene zin die zij hier opschrijft, daar kunnen wij niets over oordelen. Misschien hebben haar ouders haar wel gevraagd het te blijven proberen, misschien doen ze dat al voor weken maar soms is het gewoon op, en dat is oké.
Ts; ik volg je topic al een tijdje. Alleen jij kan een beslissing maken, je faalt niet wat je ook kiest, misschien kun je hier in therapie over spreken, ook over je paard en wat nou wijsheid is.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:11

Als je ,terwijl je nog onervaren bent, blijft doormodderen met met een paard wat ook nog jong en onervaren is en qua karakter niet met je matcht, dan kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Wat ook voor het paard niet goed is want als hij verkocht moet worden nadat de eigenaresse gewond zou zijn geraakt, dan krijgt hij moeilijker een goede nieuwe start.Als ik de moeder van ts zou zijn dan zou ik haar aanbieden dit paard te verkopen, eerst een tijdje een verzorg- of leasepaard te nemen om te kijken wat voor soort paard wel bij haar past, en dan later die proberen over te kopen of een andere hele brave leermeester. Het is een hobby he en de bedoeling dat het leuk is.Nog een dure grap ook als je ze op een pensionstalling hebt staan.

Lieser
Berichten: 1527
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:59

anjali schreef:
Als je ,terwijl je nog onervaren bent, blijft doormodderen met met een paard wat ook nog jong en onervaren is en qua karakter niet met je matcht, dan kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Wat ook voor het paard niet goed is want als hij verkocht moet worden nadat de eigenaresse gewond zou zijn geraakt, dan krijgt hij moeilijker een goede nieuwe start.Als ik de moeder van ts zou zijn dan zou ik haar aanbieden dit paard te verkopen, eerst een tijdje een verzorg- of leasepaard te nemen om te kijken wat voor soort paard wel bij haar past, en dan later die proberen over te kopen of een andere hele brave leermeester. Het is een hobby he en de bedoeling dat het leuk is.Nog een dure grap ook als je ze op een pensionstalling hebt staan.

Eens.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:41

Ik heb je topic gelezen maar niet al de reacties dus mss val ik in herhaling
IK vroeg me af of het dier verhuisd is of nog op de plek staat waar hij stond toen je hem kocht.kreeg.
Doe je veel anders als de vorige eigenaar en krijg je nog wel les bijv
Wat bij ons erg hielp was dat een ander op onze pony reed en i zag wat dat beestje kon dat mijn dochter een vorm van jaloezie kreeg en dat ook wilde en toen de motivatie er weer was. 15 is idd een leeftijd waarin je ook andere interesses krijgt en als je echt geen klik meer hebt met je paard en het rijden etc dan is het verstandig om goed na te denken of je er nog wel mee verder wilt. Je kan tijdelijk iemand zoeken die het van je overneemt en kijken hoe dat voelt mss krijg je wel weer zin of met iemand samen.. mss vind je het prima zo en kan je op deze manier op zoek naar een andere eigenaar
Praat met je ouders idd. ik weet niet of die actief zijn in de paardenwereld? Ik ben ergens van mening dat als je ergens aan begint het af maakt, dus ook een dier, Maar goed een paard heeft wel zijn verzorging nodig en als iemand anders het van je over kan nemen ( en jij blijft nog de eigenaar) kan jezelf goed nadenken wat je wilt


succes

grace1989
Berichten: 822
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:44

Een hele vervelende situatie.
Het lijkt mij voor jullie beiden het beste als je een nieuw huisje voor je pony zoekt.
Voor jou is dit niet leuk maar ook zeker voor jouw pony niet. Die verdient ook beter.
Je schrijft dat je heel onzeker bent wat zeker van grote invloed heeft op haar gedrag.
Verder is het moeilijk te beoordelen vanachter de laptop.
Doe jullie beiden een plezier en neem afscheid van elkaar.
Veel succes gewenst.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 10:46

lnvdh schreef:
Ik heb je topic gelezen maar niet al de reacties dus mss val ik in herhaling
IK vroeg me af of het dier verhuisd is of nog op de plek staat waar hij stond toen je hem kocht.kreeg.
Doe je veel anders als de vorige eigenaar en krijg je nog wel les bijv
Wat bij ons erg hielp was dat een ander op onze pony reed en i zag wat dat beestje kon dat mijn dochter een vorm van jaloezie kreeg en dat ook wilde en toen de motivatie er weer was. 15 is idd een leeftijd waarin je ook andere interesses krijgt en als je echt geen klik meer hebt met je paard en het rijden etc dan is het verstandig om goed na te denken of je er nog wel mee verder wilt. Je kan tijdelijk iemand zoeken die het van je overneemt en kijken hoe dat voelt mss krijg je wel weer zin of met iemand samen.. mss vind je het prima zo en kan je op deze manier op zoek naar een andere eigenaar
Praat met je ouders idd. ik weet niet of die actief zijn in de paardenwereld? Ik ben ergens van mening dat als je ergens aan begint het af maakt, dus ook een dier, Maar goed een paard heeft wel zijn verzorging nodig en als iemand anders het van je over kan nemen ( en jij blijft nog de eigenaar) kan jezelf goed nadenken wat je wilt


succes


Ik heb mijn stalgenoot en 1 vriendin er af gelopen dagen op laten rijden. En bij hun liep ze dus wel heel braaf, prima en zelfs heel mooi. en jammer genoeg, was dit nog meer het teken voor mij, dat ik dat niet kan en dat ik haar niet de goeie begeleiding geef als ze het bij hun wil kan.

Jessix

Berichten: 16458
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:52

anjali schreef:
Als je ,terwijl je nog onervaren bent, blijft doormodderen met met een paard wat ook nog jong en onervaren is en qua karakter niet met je matcht, dan kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Wat ook voor het paard niet goed is want als hij verkocht moet worden nadat de eigenaresse gewond zou zijn geraakt, dan krijgt hij moeilijker een goede nieuwe start.Als ik de moeder van ts zou zijn dan zou ik haar aanbieden dit paard te verkopen, eerst een tijdje een verzorg- of leasepaard te nemen om te kijken wat voor soort paard wel bij haar past, en dan later die proberen over te kopen of een andere hele brave leermeester. Het is een hobby he en de bedoeling dat het leuk is.Nog een dure grap ook als je ze op een pensionstalling hebt staan.

Helemaal mee eens. Je bent niets verplicht. Je doorzettingsvermogen kun je inzetten voor school en alle andere dingen die belangrijk zijn. Hobby moet leuk zijn. Zelf in rot rijden vind ik mijn paarden geweldig en ik zou niets anders willen. Maar als dat niet het geval zou zijn dan is deze hobby veel te duur en tijdrovend. Als je vergist hebt daarin is het echt geen schande en over de opvoeding van TS gaan wij helemaal niet. Dus laten we dat gewoon lekker aan de ouders laten.

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:52

Bibi_2022 schreef:
lnvdh schreef:
Ik heb je topic gelezen maar niet al de reacties dus mss val ik in herhaling
IK vroeg me af of het dier verhuisd is of nog op de plek staat waar hij stond toen je hem kocht.kreeg.
Doe je veel anders als de vorige eigenaar en krijg je nog wel les bijv
Wat bij ons erg hielp was dat een ander op onze pony reed en i zag wat dat beestje kon dat mijn dochter een vorm van jaloezie kreeg en dat ook wilde en toen de motivatie er weer was. 15 is idd een leeftijd waarin je ook andere interesses krijgt en als je echt geen klik meer hebt met je paard en het rijden etc dan is het verstandig om goed na te denken of je er nog wel mee verder wilt. Je kan tijdelijk iemand zoeken die het van je overneemt en kijken hoe dat voelt mss krijg je wel weer zin of met iemand samen.. mss vind je het prima zo en kan je op deze manier op zoek naar een andere eigenaar
Praat met je ouders idd. ik weet niet of die actief zijn in de paardenwereld? Ik ben ergens van mening dat als je ergens aan begint het af maakt, dus ook een dier, Maar goed een paard heeft wel zijn verzorging nodig en als iemand anders het van je over kan nemen ( en jij blijft nog de eigenaar) kan jezelf goed nadenken wat je wilt


succes


Ik heb mijn stalgenoot en 1 vriendin er af gelopen dagen op laten rijden. En bij hun liep ze dus wel heel braaf, prima en zelfs heel mooi. en jammer genoeg, was dit nog meer het teken voor mij, dat ik dat niet kan en dat ik haar niet de goeie begeleiding geef als ze het bij hun wil kan.


Oke dan weet je dat het inderdaad niet aan het paard ligt, maar de vraag is meer..wil jij dit ook kunnen of niet? Want het is geen schande dat je dit (nu nog niet) kan, maar je kan hier wel naar toe groeien.

Eventueel kan iemand je helpen zoals al aangedragen werd in dit topic door je paard een paar keer per week door te rijden zodat het makkelijker wordt voor jou.

manzano

Berichten: 23962
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:54

Bibi_2022 schreef:
Ik heb mijn stalgenoot en 1 vriendin er af gelopen dagen op laten rijden. En bij hun liep ze dus wel heel braaf, prima en zelfs heel mooi. en jammer genoeg, was dit nog meer het teken voor mij, dat ik dat niet kan en dat ik haar niet de goeie begeleiding geef als ze het bij hun wil kan.


Nou ja; je kan er in ieder geval iets positiefs uit halen dat ze het bij hen goed deed.... want dan is er waarschijnlijk lichamelijks niks mis met de pony. Lijkt me hele opluchting.
Vervolgvraag is dan of je er wil in investeren om dat ook te leren. Met de juiste begeleiding kan jij dat ook leren natuurlijk. Maar als je zegt; ik heb andere interesses gekregen is dat ook geen schande. Dat is op je 15e echt niet gek. Niet voor niets dat veel ouders jonge meiden juist geen pony geven omdat interesses veranderen (vriendinnen, vriendjes, uitgaan etc). Heel normaal en niks om je voor te schamen. Het enige dat je dan wel moet doen is je verantwoording nemen en een goed huisje zoeken voor je pony zodat jullie beiden gelukkig worden.
En dat heeft verder niks te maken met falen of wat dan ook.

DuoPenotti

Berichten: 29767
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:55

Bibi_2022 schreef:
Ik heb mijn stalgenoot en 1 vriendin er af gelopen dagen op laten rijden. En bij hun liep ze dus wel heel braaf, prima en zelfs heel mooi. en jammer genoeg, was dit nog meer het teken voor mij, dat ik dat niet kan en dat ik haar niet de goeie begeleiding geef als ze het bij hun wil kan.

Maar alles kan geleerd worden. :j
En dat is dan de vraag, wil je dit ook zelf leren of niet?
Wil je daar de moeite in stoppen? Want vanzelf gaat het niet.

En je hebt haar dus niet echt verpest want anders deed ze het nu ook niet meteen goed.
Alleen jullie moeten dat dus samen leren.

Je zou dus kunnen vragen of die vriendinnen haar 1 keer in de week blijven rijden, zodat ze ook goed blijft lopen. En dat jij nu goede les gaat halen.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:58

Aan de ene kant een geruststelling dat je paard het bij een stalgenoot en vriendin niet doet, maar al kan de hele wereld op je paard rijden en lukt het jouw niet heb je er nog niks aan.

Paarden zijn een dure hobby en daar moet je plezier uit halen vind ik. Het kan best zijn dat een ander paard een betere match is en je hier wel plezier mee hebt.

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:04

tita schreef:
Avalanche wat een ontzettende nare denigrerende post is dit, bah je hebt zelf geen kinderen je weet niet hoe je moet klaar staan voor een kind, hoe je ze moet steunen en begeleiden

En ga kind niet met je paard vergelijken alsof jij de wijsheid in pacht heb
pushen is NOOIT goed, en je hoeft niet zo te benadrukken dat ze iets fout heeft gedaan als ik jouw topics lees denk ik ook wel eens uuuuuuuuhhhhhh doe normaal en dan zeg ik ook niet dat je fout bezig bent

Nogmaals Bibi

Stoppen is geen schande trek het je niet aan jij wist ook niet dat het zo zou lopen er is vast wel een oplossing maar onder dwang en negativiteit les gaan nemen wordt niemand blij van
Luister naar je gevoel…. Niet naar bokt jouw gevoel komt op de eerste plek.

Ik snap niet dat bokt zo zit te hameren over lessen, opvoeding, manier van paard houden
Volgens mij is de eerste stap toch echt kijken wat bibi wil…. Niet of haar paard gelukkig en gezond is…eerst moet zin weten wat ze wilt en volgens mij weet ze dat wel maar vindt ze het doodeng op die beslissing te nemen en zoekt ze beetje steun alleen komt er verkeerde steun…of niet precies wat ze zoekt


Er zit een wereld van verschil tussen pushen en iemand leren doorzetten he, het is belangrijk om te leren dat niet altijd alles makkelijk gaat en leuk is maar door te zoeken naar manieren waarop het wel weer leuk wordt dan leer je iemand probleem oplossend denken. Anders krijg je mensen die bij alles wat tegenzit later de handdoek in de ring gooien. Daarnaast gewoon rekening houdend met het gevoel van de TS. Oftwel er zitten weer eens zoveel nuances hier in.

Voorbeeldje, wij hadden vroeger een fjord die er altijd met mij vandoor ging als kind..in het bos, en dressuurproeven deden we in galop want ik kreeg hem nooit meer terug. Ik heb daar zo vaak huilend vanaf willen stappen en nooit meer op willen stappen en gewild dat mijn ouders een andere pony voor me kochten. Mijn achternichtje kreeg bijna ieder jaar een nieuwe mooie en makkelijke pony.
De fjord was een familliepaard, en ik wilde ook een eigen makkelijke pony. Maar mijn ouders zeiden gewoon, als je dit wilt dan ga je er zelf maar voor sparen, zelf kopen en zelf onderhouden en ondertussen leer je maar je wil er op te leggen en rijdt je maar op wat er voor handen is. Dat heeft mij leren doorzetten, toen ik eindelijk mijn wil kon leggen op de fjord kon ik ieder paard rijden. Eigenlijk was het dier voor mij veel te mans en ik te jong maar het was tevens een van de belangrijkste levenslessen die ik toen leerde en dat was op een nog jongere leeftijd dan de TS had.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:12

Bibi_2022 schreef:
Ik heb mijn stalgenoot en 1 vriendin er af gelopen dagen op laten rijden. En bij hun liep ze dus wel heel braaf, prima en zelfs heel mooi. en jammer genoeg, was dit nog meer het teken voor mij, dat ik dat niet kan en dat ik haar niet de goeie begeleiding geef als ze het bij hun wil kan.

En dat zie je nu verkeerd. Het is geen teken dat jij het niet kan, het is het teken dat jij vooral les nodig hebt.
Om de woorden van Arne Koets aan te halen: 'je paard kan allang dansen, jij bent degene die moet leren dat met hem te doen'. En dat betekent les nemen, de meeste mensen kunnen dat namelijk niet alleen doen :(:)

Anoniem

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:38

Eens met Siamsmeesje. Dit ligt niet aan de pony maar aan jou. Investeer in les, in jou zelf, in een band tussen jou en jou pony. Dit is iets waar je nog tegen aan gaat lopen met andere paarden en pony’s. Je hebt zo te lezen een erg brave pony, dus zie dit als een kans om samen met haar te leren en te ontwikkelen.

Lieser
Berichten: 1527
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:44

Elisa2 schreef:
Voorbeeldje, wij hadden vroeger een fjord die er altijd met mij vandoor ging als kind..in het bos, en dressuurproeven deden we in galop want ik kreeg hem nooit meer terug. Ik heb daar zo vaak huilend vanaf willen stappen en nooit meer op willen stappen en gewild dat mijn ouders een andere pony voor me kochten. Mijn achternichtje kreeg bijna ieder jaar een nieuwe mooie en makkelijke pony.
De fjord was een familliepaard, en ik wilde ook een eigen makkelijke pony. Maar mijn ouders zeiden gewoon, als je dit wilt dan ga je er zelf maar voor sparen, zelf kopen en zelf onderhouden en ondertussen leer je maar je wil er op te leggen en rijdt je maar op wat er voor handen is. Dat heeft mij leren doorzetten, toen ik eindelijk mijn wil kon leggen op de fjord kon ik ieder paard rijden. Eigenlijk was het dier voor mij veel te mans en ik te jong maar het was tevens een van de belangrijkste levenslessen die ik toen leerde en dat was op een nog jongere leeftijd dan de TS had.


Blijkbaar beschouw jij jezelf als de maat der dingen. Je vindt dat jij het heel zwaar hebt gehad, dus moeten anderen hetzelfde doormaken. Maar dat is jouw verwachting en heeft niets met TS te maken.

Ik hoop dat je, na de harde leerschool did je blijkbaar gehad hebt als kind, milder voor jezelf wordt. In plaats van harder voor anderen.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:00

Bibi_2022 schreef:
Ik heb mijn stalgenoot en 1 vriendin er af gelopen dagen op laten rijden. En bij hun liep ze dus wel heel braaf, prima en zelfs heel mooi. en jammer genoeg, was dit nog meer het teken voor mij, dat ik dat niet kan en dat ik haar niet de goeie begeleiding geef als ze het bij hun wil kan.


Compliment nummer één: dapper gedaan. +:)+
Compliment nummer twee: nuttig onderzoek / proefneming.
+:)+

Ken je de uitdrukking 'meer van hetzelfde'...?
Of een variant hierop: 'als je doet wat je altijd gedaan hebt, blijf je de resultaten krijgen die je altijd kreeg'.

En uiteraard zegt nu jouw faalangst: 'Zie je wel, ik kan het niet, ik ben een kluns en het wordt nooit wat.'
...één van mijn gevleugelde uitdrukkingen : 'Ga niet om met angst, er is zoveel leuker gezelschap'. :(:)
Angst is een alarmbel en als dat alarm 'te gevoelig staat afgesteld' kan dat je leven flink vergallen.
(Lang leve de 21ste eeuw, we hebben emdr, er is hypnose en nog veel meer aan technieken.)

De grote vraag is, waar m het verschil in zit.

Één verschil kan ik zo al noemen: 'beginners geluk'.
Een béétje braaf dier gedraagt zich als er voor het eerst een nieuw iemand op zit. Leer je elkaar nader kennen, wordt het anders.

Een van de valkuilen die ik had, was ""dat ik het zo graag zo goed wilde doen"". De aanhalingstekens staan er omdat ik het :o :o :o een uitstekende eigenschap vind.
Maar als Knollie iets deed wat ik niet wilde of niet goed snapte, ging ik te veel en te vaak nadenken (wat op zichzelf ook niet verkeerd is) - maar ik werd op die momenten een soort lappenpop in plaats van ruiter.
... terwijl Knollie graag wilde weten wat ik nou wilde.
(Ik heb een zelfde soort experiment gedaan: kennis er op, 'het zag er niet uit', maar het dier deed opeens van alles en nog wat.)

Je ego (zoiets als trots) vindt het niet leuk, kan ik uit ervaring melden. Maar een goede ruiter rijdt nu eenmaal zonder ego...

En het voordeel van mijn tweede instructrice was, dat ik een groot deel van het nadenken aan haar kon overlaten.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:13

Ik heb het al vaker gezegd .Volgens mijn ervaring is simpelweg de combinatie van ts en deze jonge Spaanse merrie (niet bepaald een gemakkelijk type voor een beginner) niet goed.Het paard is pas 6, moet ts dan de rest van hun levens maar doormodderen met een paard dat niet bij haar past? Want het is echt niet de bedoeling dat je een paard hebt en het dan niet leuk is samen. Als je verkering hebt en het klikt niet dan maak je het toch ook uit? Niet helemaal hetzelfde deze vergelijking maar ook een paard is een levend wezen met een eigen ziel en karakter wat heel goed bij jou kan passen of ook heel slecht. Wat je pas merkt als je het samen geprobeerd hebt.

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:32

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:
Voorbeeldje, wij hadden vroeger een fjord die er altijd met mij vandoor ging als kind..in het bos, en dressuurproeven deden we in galop want ik kreeg hem nooit meer terug. Ik heb daar zo vaak huilend vanaf willen stappen en nooit meer op willen stappen en gewild dat mijn ouders een andere pony voor me kochten. Mijn achternichtje kreeg bijna ieder jaar een nieuwe mooie en makkelijke pony.
De fjord was een familliepaard, en ik wilde ook een eigen makkelijke pony. Maar mijn ouders zeiden gewoon, als je dit wilt dan ga je er zelf maar voor sparen, zelf kopen en zelf onderhouden en ondertussen leer je maar je wil er op te leggen en rijdt je maar op wat er voor handen is. Dat heeft mij leren doorzetten, toen ik eindelijk mijn wil kon leggen op de fjord kon ik ieder paard rijden. Eigenlijk was het dier voor mij veel te mans en ik te jong maar het was tevens een van de belangrijkste levenslessen die ik toen leerde en dat was op een nog jongere leeftijd dan de TS had.


Blijkbaar beschouw jij jezelf als de maat der dingen. Je vindt dat jij het heel zwaar hebt gehad, dus moeten anderen hetzelfde doormaken. Maar dat is jouw verwachting en heeft niets met TS te maken.

Ik hoop dat je, na de harde leerschool did je blijkbaar gehad hebt als kind, milder voor jezelf wordt. In plaats van harder voor anderen.


Ehm nee, dat is nu precies wat ik NIET zeg en ik vind ook niet dat ik het heel zwaar heb gehad maar dat ik iets heel waardevols heb geleerd. Een heel belangrijk verschil. ;)

Moderatoropmerking:
laatste stukje discussie verwijderd

Rubs

Berichten: 516
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:45

Ik vind het knap dat ts hier hulp vraagt, dat is ook een stap in verantwoordelijkheid nemen.

Ts je twijfelt nu nog over verkopen en daarom kun je jezelf ook een ultimatum stellen:

3 maanden lang 1x per week les nemen van een instructeur die je kan helpen met rechtrichten.
Na die 3 maanden beslissen wel of niet verkopen, en je dan ook houden aan deze afspraak met jezelf.

Ik heb pas na 1,5 jaar een goede band met mijn paard gekregen. Ik vond hem in het begin zelfs eng omdat hij zo ril en temperamentvol is, en wel eens een ongepland sprintje trekt.. Een goede instructeur heeft mij enorm geholpen, ik geniet van de lessen, en ik weet nu veel beter waar ik mee bezig ben. En ik ben stapelgek op mijn paard geworden en ken hem nu door en door.

Als je besluit te verkopen is dat helemaal oké!!
Hou je ons op de hoogte?