Vreemd gedrag na vertrek vriendje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Vreemd gedrag na vertrek vriendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 19:35

Hallo

Mijn merrie staat in een kudde van 5 paardjes ongeveer. Met 1 van de ruinen had ze echt een enorme klik, hij stond ook naast haar op stal.

Helaas is deze over 2 weken verhuisd. Sinds zondag staat er dus een nieuw ponytje in de kudde.

Sinds enkele dagen wil ze s ochtends de stal niet meer uit, loopt dikwijls terug naar binnen.. Als ze dan buiten is zondert ze zich dikwijls af op de weide enzo..dus ze lijkt verdrietig/ongelukkig ik weet het niet.
Nog iemand hier ervaring mee en of ik daar iets aan kan helpen of heeft dit gwn tijd nodig. Ben niet gewend ze zo te kennen.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:41

Paarden kunnen volgens mij ook zeker rouwen /missen.
Mijn paard had ook een “ beste vriendin “, toen deze overleden was ,was mijn paard ook helemaal niet zichzelf.
Heeft ook wel een paar weken geduurd .

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:07

hier roepen ze dan vaak een dag wat en dan is het eigenlijk wel over.
ik zou zeker kijken of ze goed met de nieuwe overweg kan.
kan ze buiten wel ongestoord eten? zie je dat er verder wel genoeg rust en ruimte is voor je paard?
eventueel bij twijfel de merrie toch even temperaturen,kan ook zijn dat ze wat onder de leden heeft

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:10

Mijn haflinger is ook verhuisd omdat de stal stopte.
Hij had een heel leuk vriendinnetje die ook naast hem stond, waar we mee op vakantie gingen en is echt 4 maanden in diepe rouw geweest. Ik heb zelfs de dierenarts laten komen omdat hij helemaal strak van de spanning/stress stond.

Geef het de tijd.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 20:12

Ja ocharme
Ja hoor, ze hebben 4 weides tot hun beschikking en ze staat meestal alleen nu en de rest op een ander stuk ondanks ze makkelijk bij hun kan staan. Dacht dat het mss ook iets met leiderschap te maken kon hebben mss is de nieuwe ruin wat dominant of dergelijke normaal is zij de leidende merrie zowat.

Oei stress, en hoe merkte je dat dan?

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 20:44

ellepel schreef:
hier roepen ze dan vaak een dag wat en dan is het eigenlijk wel over.
ik zou zeker kijken of ze goed met de nieuwe overweg kan.
kan ze buiten wel ongestoord eten? zie je dat er verder wel genoeg rust en ruimte is voor je paard?
eventueel bij twijfel de merrie toch even temperaturen,kan ook zijn dat ze wat onder de leden heeft


Kan ik idd wel eens doen, ze hoest ook wat af en toe maar is van het stof. Maar je weet nooit, bedankt voor de tip

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:56

Een paard kan wel degelijk rouwen. Hoe lang dat proces duurt is afhankelijk van het feit, of er bijv. een vervanger is.