Bijtend paard afleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Bijtend paard afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 08:20

Hallo,

Ik ga zoals jullie weten vanmiddag bij mijn nieuwe verzorgpony kijken.

Ik was gister bij haar, er was ook een oud-klasgenootje (hoe toevallig ook weer hè)
En zij zei dat Bella bijt, ik denk niet omdat ze gemeen is, maar dat ze dat gewoon doet, zonder reden.
Ik wil niet dat ze mij gaat bijten.

Heeft iemand tips, om in het begin, al aan haar duidelijk te maken, dat ze dat niet moet flikken bij mij.
Ik ben zelf heel rustig bij paarden. (geleerd bij de zorgboerderij)
En als ze niet luisteren probeer ik het gewoon weer opnieuw, ik raak niet zomaar in paniek.

Willen jullie zoveel mogelijk tips geven vóór begin van de middag. Dan ga ik er namelijk naartoe. Ik zou het heel erg waarderen!

Freekieee

Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Bijtend paard afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:23

Lijkt mij handiger om dat eerst vanmiddag mrt de eigenaar te bespreken?

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:28

Niet bang er voor zijn, zelfverzekerd overkomen, lief zijn. Dan bijten ze niet zomaar.
Meestal bijten ze niet in één keer maar dreigen ze daar voor nog. Dan meteen boos praten (niet schreeuwen) het maakt niet uit wat je zegt en je hand in de lucht doen. Met je hand in de lucht lijk je namelijk groter en kun je evt het hoofd nog zachtjes op zij duwen, weg van jou.

Bedenk ook dat een paard niet zomaar bijt. De ene bijt sneller als de andere maar er is altijd wel wat (gebeurd). Natuurlijk mag het niet en mag je het afstraffen maar probeer wel te kijken waar het vandaan komt.

Friezenkind
Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:30

Eerst bespreken met de eigenaar wat er aan de hand is. Een ander kan wel zeggen dat ze bijt maar in hoeverre is dat waar?

Wonkeydonkey

Berichten: 139
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:32

Hengsten bijten zomaar, dus die vlieger gaat niet altijd op.

Met de eigenaar in gesprek gaan, je kan niet zomaar beginnen met corrigeren van andermans paard.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:45

Friezenkind schreef:
Eerst bespreken met de eigenaar wat er aan de hand is. Een ander kan wel zeggen dat ze bijt maar in hoeverre is dat waar?

:j Precies dit.

Ja, ik heb een hele effectieve manier om een paard af te leren te bijten maar dat is eigenlijk een geval: don't try this at home!
Die houd ik dus ook even voor me totdat je weet of ze wel echt bijt, waarom ze dat doet en wat de eigenaar ervan zegt.

In ons geval ging het om een jonge, onopgevoede hengst. Dat is alleen al anders dan een volwassen merrie.
Overigens; succes met het oefenen van je onderhandelingsskills }>

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Bijtend paard afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 08:54

Dankjewel ik zal het even navragen bij de eigenaar en zal mijn stem verheffen en mijn handen in de lucht doen

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:12

Wonkeydonkey schreef:
Hengsten bijten zomaar, dus die vlieger gaat niet altijd op.

Met de eigenaar in gesprek gaan, je kan niet zomaar beginnen met corrigeren van andermans paard.


Klopt, maar ik ga ervan uit dat dit hier niet het geval is.

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Bijtend paard afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 09:24

Hoe bedoel je dat je niet vanuit gaat dat dat het geval is

Sorry ik heb autisme soms is iets net onduidelijk voor mij en moet iets beter uitgelegd worden

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31327
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:55

RobinQuibus schreef:
Hoe bedoel je dat je niet vanuit gaat dat dat het geval is

Sorry ik heb autisme soms is iets net onduidelijk voor mij en moet iets beter uitgelegd worden


Dat was een antwoord op het stukje erboven, waarin staat "Hengsten bijten zomaar".

De pony heet Bella en je hebt het over 'ze', dus waarschijnlijk is het geen hengst.

Avalanche

Berichten: 16102
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijtend paard afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:20

Ik geloof er ook niet in dat een paard zonder reden bijt. Het is niet omdat we de reden niet zien, dat hij er niet is.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:27

Nicole288 schreef:
RobinQuibus schreef:
Hoe bedoel je dat je niet vanuit gaat dat dat het geval is

Sorry ik heb autisme soms is iets net onduidelijk voor mij en moet iets beter uitgelegd worden


Dat was een antwoord op het stukje erboven, waarin staat "Hengsten bijten zomaar".

De pony heet Bella en je hebt het over 'ze', dus waarschijnlijk is het geen hengst.


Zo bedoelde ik het :j hengsten kunnen wel eens om niks bijten. Maar andere paarden hebben er altijd een reden voor. Soms doordat een situatie lijkt op iets wat ooit gebeurd is en niet leuk is. Soms omdat jij iets doet wat niet leuk is.
Het ene paard bijt snel bij een klein niet leuk iets en een ander paard zal pas bijten als er echt iets ergs is. Maar eigenlijk is er altijd wel iets.

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 14:17

Avalanche schreef:
Ik geloof er ook niet in dat een paard zonder reden bijt. Het is niet omdat we de reden niet zien, dat hij er niet is.

Inderdaad. :j Het bijten van hengsten kan ook van alles zijn, van spel tot frustratie en alles er tussen in.

TS overleg dit soort dingen met de eigenaar. Als je mijn nieuwe verzorgster zou zijn zou ik dat waarderen, zeker als je zelf niet weet wat te doen met dit gedrag. Of eigenlijk heb je dit gedrag zelf nog niet eens meegemaakt, maar er alleen van gehoord toch?

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:05

Jessix schreef:
Avalanche schreef:
Ik geloof er ook niet in dat een paard zonder reden bijt. Het is niet omdat we de reden niet zien, dat hij er niet is.

Inderdaad. :j Het bijten van hengsten kan ook van alles zijn, van spel tot frustratie en alles er tussen in.

TS overleg dit soort dingen met de eigenaar. Als je mijn nieuwe verzorgster zou zijn zou ik dat waarderen, zeker als je zelf niet weet wat te doen met dit gedrag. Of eigenlijk heb je dit gedrag zelf nog niet eens meegemaakt, maar er alleen van gehoord toch?

Dat lijk je uit de OP op te kunnen maken.

Een goede opening hiervoor zou kunnen zijn: goh, ik heb gehoord dat ze weleens zou bijten. Klopt dat?
Als dat inderdaad zo is, kan je volgende vraag zijn: weet u hoe dat komt en wat kan ik ermee of hoe ga ik daarmee om?

Dan heb je je eerste punten als verzorger al gescoord nog voordat je in de buurt van de pony bent gekomen :D

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Bijtend paard afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:30

paarden kunnen ook bijten doordat mensen ze veel uit de hand voeren

Avalanche

Berichten: 16102
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijtend paard afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 18:35

Uit de hand voeren is het probleem niet. Toegeven aan dramgedrag is dat wel. Food sharing is iets wat mensen doen om een band op te bouwen, paarden doen dat in zekere zin ook, niet als in dat ze elkaar eten geven (wat wij wel doen) maar ze delen het wel.
Maar op het moment dat we het eisen van voer gaan belonen door het voer alsnog te geven, weet het paard dat hoe langer hij doorgaat, succes uiteindelijk wel komt, en daarom gaan ze bijten. Gewoon als middel om hun zin te krijgen.

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Bijtend paard afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 07:18

Wat veel reacties in een keer zeg wauw!
Leuk! Ik heb hier zeker weten wel wat aan bedankt