Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:39

Een kudde is geen vergelijk.

Een kennis van mij heeft minishetjes. 2 topmerries en een ggk hengst. De hengst is super beleeft tegen de dames en in het dekseizoen staat hij er gewoon tussen maar als hij daar het jaar rond moest staan zou hij ultiem gefrustreerd raken. In zijn „normale leven“ legt hij uit speelsheid volwassen koudbloed ruinen tegen de grond met zijn hele 75 centimeter.

Reggledoos
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:06

Mijn schoonvader heeft een hengst en merrie minishet 24/7 bij elkaar en dat gaat prima. Ook het merrie veulen van afgelopen jaar loopt er nog bij. Ik hoop echt dat die eerdaags verplaatst gaat worden maar vooralsnog gaat ook dat prima, hengst speelt (vriendelijk) met het veulen

pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:09

rien10 schreef:
boerderij50 schreef:
Hi! Ik zoek ervaring van mensen die een hengst en een merrie 24/7 samen hebben staan en ik hoor graag hoe dat bij jullie gaat.

Uitleg:
We hebben deze week een merrie gecombineerd met een hengst (omdat we graag een veulentje willen, maar ook omdat we hopen dat deze twee 24/7 samen kunnen staan). Maar voor nu blijft de hengst de merrie heel vaak dekken, terwijl de merrie inmiddels niet meer hengstig is. Zou dat in de tijd afnemen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen (en houd het een beetje vriendelijk ;-))

Ik denk dat niemand daar ervaring mee heeft omdat niemand het doet.


Ik ken genoeg merens hengsten die bij hun kudde merries staan ook als die veulens krijgen. Hercule heeft vroeger ook jaren bij zijn vader en moeder en andere veulens in de kleine groep gestaan bij zijn fokker. Hij was altijd zeer teder en voorzichtig met jong grut.
Ik wist eerlijk gezegd niet dat dit zo bijzonder is omdat het daar al zo lang zo normaal is. De merries bevallen ook buiten. Paarden staan wel 7x24 uur buiten op royale wei.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:02

Pien, een kudde zie je wel vaker.
TS heeft het over 1:1.

Dat kan goed gaan maar is aanzienlijk moeilijker te matchen. Maar net zo goed heb je geluk.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:16

Hier ervaring met een hengst, ruin en twee merries in een kudde en dat gaat prima (Shetlanders)! Echter hebben zij wel de ruimte om uit elkaar te gaan en hun eigen ruimte op te zoeken wanneer ze dat willen.
Mijn ruin heb ik tot nu toe 2x succesvol samen gevoegd met een hengst in de kudde. Binnenkort wanneer de nieuwe hengst komt hoop ik mijn ruin voor de 3de keer succesvol met een hengst samen te voegen.
Wanneer de nieuwe hengst komt is de verhouding hengst, ruin en drie merries.
Mijn ruin is erg speels en dat is voor de hengst dan heel fijn. Hengst en ruin lopen er ook gewoon bij wanneer de veulens worden geboren. Ook dat gaat goed! Mijn ruin krijgt dan de taak om voor oppas te spelen.

Of het 1 op 1 (1 hengst en 1 merrie) samen gaat dat durf ik echt niet te zeggen. Mijn ervarig ligt echt in kudde verband en daarvan weet ik dat het goed gaat.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 02:06

Ik weet van vroeger meerdere, serieuze fokkers die hun dekhengst buiten lieten met 1 vaste merrie die dan ook elk jaar gedekt mocht.

Mensen hebben snel vooroordelen, maar dat zijn het dan ook.

De mensen die ik kende hadden bijv een ervaren merrie of een wat oudere merrie of geblesseerde merrie die prima als gezelschap diende voor de hengst en de hengsten waren allen rustig op deze manier gehouden.

Jouw verhaal is wat vreemd, want normaal dekt een hengst als een merrie het toelaat in haar vruchtbare periode. Een merrie die niet wil mept normaal van zich af en dan heeft een nette hengst daar ook respect voor. Daarom kunnen ze ook samen als ze drachtig is.

Drachtige merries zouden juist erg vriendelijk zijn tegen hengsten en evt merries zodat hun veulen niet wordt gepakt na geboorte. Ongeacht of ze dan samen staan, zou dat de natuurlijke reactie erachter zijn.

Maar er zijn ook hengsten die niet hebben geleerd hoe het hoort. Vaak jong afgespeend, kort of niet in een gemengde kudde gelopen, dus kent de taal niet goed.

Weet ook wel dat hengsten in kuddes een beetje verkracht gedrag vertonen, maar daar mist vaak een stuk respect dat niet is bijgebracht vanaf geboorte, door oa merries in de kudde.

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:01

Ik zou het even aanzien, misschien is de merrie nog hengstig. En komen ze binnenkort meer tot rust.
Hier in de buurt staat 1 shetje alleen op een joekel van een perceel, en sinds kort staat er een shetje bij (ik denk ook een hengstje om te dekken). Hoe die twee steeds samenklitten is hartverwarmend. Alleen staan voor een pony is niet fijn. Ze zoeken steun en veiligheid bij elkaar.

En anders misschien een ander maatje zoeken voor je shetlander of de hengst in het najaar laten castreren ofzo?

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:37

Mijn ene buurman heeft jarenlang een Shethengst met 1 merrie samen gehad, jaarrond. Ook nog eens op een klein postzegellandje. Later is een dochter 'blijven plakken' en was het een groepje van 3, maar ik heb nooit een veulen van die dochter gezien. Hengst bleef dus instinctief ook nog eens van z'n eigen kind af.

Andere buurman had jaarrond een Shethengst in z'n kudde van een merrie of 10 lopen. Of en toe kwam er eens een andere hengst. Dat ging meestal goed, maar z'n laatste hengstje kón irritant willen blijven dekken, niet normaal. Vooral jongere merries waren vaak de sjaak bij hem. De 'matrons' in de groep sloegen hem wel het draad door als het moest.

Oftewel, soms gaat het goed, soms gaat het niet.