Inzicht in de cyclus van de merrie voor een fijnere samenwerking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16095
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:40

Ibbel schreef:
Beemsterkaas schreef:
Verder begrijp ik de interesse van TS in dit onderwerp ook wel, zeker als ze zelf merkt dat de menselijke cyclus zoveel bepalend is. Het hoeft zeker geen antropomorfisme te zijn als je dan denkt dat dit bij paarden misschien ook zo is, hormonen is biologie, bij mensen en bij paarden.


Ha, nou ben ik toevallig bioloog, en er zijn werelden van verschil in hormoonsystemen tussen mensen en dieren.
Kijk alleen al naar het typisch menselijke fenomeen menstruatie en menopauze* wat niet bij dieren voorkomt

* OK, menopauze komt bij één walvissoort plus Orka's voor

Ik weet dat je dat bij honden en katten niet hebt, maar bij primaten ook niet?

Piepiekuiken
Berichten: 240
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 12:39

Ibbel
Of ik niet gigantisch aan het antropomorfiseren ben? Wie zal het zeggen? :)
Maar dat maakt niet uit voor mijn vraag toch? Mijn conclusie kan uiteindelijk gewoon zijn dat het geen toegevoegde waarde heeft.

Ik ben gewoon eigenwijs, soms naief enz, maar als niemand het zich afvraagt zullen we er nooit een antwoord op hebben. Wie niet waagt wie niet wint :)

Geen ervaring met wetenschappelijk onderzoek. Ook de scriptie (hbo) was ‘schrijf een scriptie; doe wat literatuuronderzoek, doe wat veldonderzoek, succes’.
Dus ik zal daar echt wel de nodige steken laten vallen.
Ik doe mijn best met zoveel mogelijk rekening te houden maar helemaal in je eentje, zonder al teveel begeleiding vind ik dat eerlijk gezegd verschrikkelijk ingewikkeld.

Maargoed, het is maar een theorie. Een idee. En gevolg van een eigen visie.

Het leuke is dat ik dus aan de hand van bestaande informatie, of je daar nou in gelooft of niet, wél kan onderbouwen waarom het wellicht wel invloed kan hebben.

Wbt de causaliteit. Heb je het dan over mij in mijn eigen voorbeeld? Of dit toegepast op paarden?

Ik vraag me af waarom niemand in lijkt te gaan op hoe dit misschien de onderlinge interactie tussen eigenaar en paard zou kunnen beinvloeden.
Of hebben jullie simpelweg geen interactie?

Bij mensen, onderling, kun je toch ook spreken van een verbeterde samenwerking of grotere tevredenheid over de samenwerking wanneer je inzicht hebt in de processen/emoties/gevoelens van een ander?
Waarom zou dat in een relatie tussen paard-eigenaar niet zo werken?

Als iemand me daar duidelijk antwoord op kan geven, be my guest :)

Ibbel, je hebt gelijk wanneer je zegt dat stél dat er iets uitkomt, dat het dan niet op iedereen van toepassing is.
Ik begrijp je punt.
Er zijn ook genoeg factoren die het moeilijk maken om te bepalen in welke fase van de cyclus de merrie zit, zeker als er weinig symptomen zijn.

Maar als blijkt dat er in de 4 voorkomende fasen toch steeds weer bepaald gedrag oid naar voren komt, moet er toch een manier zijn om daar iets mee te kunnen?

DuoPenotti,

Dat wat je aangeeft is toch al een stap in de goede richting?
Wat mijn idee dan is; wat zou het toevoegen als je dan iets gaat doen waar hij op dat moment wel echt plezier aan beleeft bijvoorbeeld? Dat is in mijn ogen anders dan af stappen en een rondje buiten stappen.

Oke, tenzij hij buiten stappen echt helemaal het einde vindt.
Als zon situatie dan ook nog eens iets is wat elke cyclus terugkomt, dan ben je er toch al?

Beemsterkaas,
Ja die strakke planningen kom ik ook regelmatig tegen. Paard moet en zal doen wat er op dat moment gewoon verwacht wordt. Dáár komt wel een hoop frustratie bij kijken vaak.

Ibbel

Berichten: 49202
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:48

Piepiekuiken schreef:
Wbt de causaliteit. Heb je het dan over mij in mijn eigen voorbeeld?


Je eigen n=1 ervaringen. Je ervaart een correlatie, maar het is goed mogelijk dat je die correlatie denkt te zien ómdat je 'm wilt zien.

Even een neutraal voorbeeld: er loopt een heel topic hier op bokt van mensen die niet kunnen slapen als het volle maan is. Daar is vrij veel onderzoek naar gedaan, en er is nog nooit een causaal verband tussen slapeloosheid en de stand van de maan gevonden.

Toch zijn er legio mensen die de link leggen.
Alle keren dat ze niet kunnen slapen als het géén volle maan is, vergeet men. Alle keren dat men gewoon geslapen heeft bij volle maan, is die volle maan niet opgevallen. Bv omdat het zwaar bewolkt was.
En zo krijg je 'observer bias'. Je ziet alleen wat je wilt zien/in je theorie past.
En dat is de dood voor goed onderzoek :D

Overigens, de manier waarop je zonder begeleiding het scriptie-/onderzoeksbos ingestuurd wordt op een HBO-opleiding is stuitend.

Piepiekuiken
Berichten: 240
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 12:57

Ibbel schreef:
Piepiekuiken schreef:
Wbt de causaliteit. Heb je het dan over mij in mijn eigen voorbeeld?


Je eigen n=1 ervaringen. Je ervaart een correlatie, maar het is goed mogelijk dat je die correlatie denkt te zien ómdat je 'm wilt zien.

Even een neutraal voorbeeld: er loopt een heel topic hier op bokt van mensen die niet kunnen slapen als het volle maan is. Daar is vrij veel onderzoek naar gedaan, en er is nog nooit een causaal verband tussen slapeloosheid en de stand van de maan gevonden.

Toch zijn er legio mensen die de link leggen.
Alle keren dat ze niet kunnen slapen als het géén volle maan is, vergeet men. Alle keren dat men gewoon geslapen heeft bij volle maan, is die volle maan niet opgevallen. Bv omdat het zwaar bewolkt was.
En zo krijg je 'observer bias'. Je ziet alleen wat je wilt zien/in je theorie past.
En dat is de dood voor goed onderzoek :D

Overigens, de manier waarop je zonder begeleiding het scriptie-/onderzoeksbos ingestuurd wordt op een HBO-opleiding is stuitend.


Duidelijk :) thanks!

Ik probeer daar wel waakzaam voor te zijn. Alleen ja, behoorlijk ingewikkeld af en toe.
Ook nog in een wereld waar het niet kunnen trekken van een causaal verband geen vreemd gegeven is -> natuurgeneeskunde.
Dat is niet altijd nodig, want de resultaten liegen er vaak niet om.
Maar maakt het wel lastig om realistische verbanden aan te kunnen duiden.

Avalanche

Berichten: 16095
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:37

Piepiekuiken schreef:
Ook nog in een wereld waar het niet kunnen trekken van een causaal verband geen vreemd gegeven is -> natuurgeneeskunde.

Als je geen causaal verband kunt concluderen, komt dat vaak omdat die er niet is.

Dat mensen verbanden zien, wil niet zeggen dat ze er ook zijn. Ook natuurgeneeskunde zou gewoon science based moeten zijn.

Ibbel

Berichten: 49202
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:06

ikke schreef:
Ehm, als paarden 40 of 50 zouden worden, zou het dan ook niet gebeuren?
Immers, de levensverwachting van een mens is verdubbeld in, pak 'm beet, de afgelopen 200 jaar.
Toen hadden ze ook geen idee van "menopauze".


Nice try, but no bananas :))

De gemiddelde leeftijd in de Middeleeuwen was zo laag door ziektes en kindersterfte. Als je naar de gemiddelde leeftijd kijkt in de populatie van 21 en ouder, was dat toen al 65 jaar.
Kijk je naar gemiddelde leeftijden van vrouwen in kloosters (geen zwangerschapsgerelateerde sterfte) in de Middeleeuwen ligt dat ook boven menopauzeleeftijd.
Bij de betere standen lagen de gemiddelde leeftijden sowieso al rond de 65 jaar. Leeftijden van 80 en hoger kwamen ook toen al voor.

Oh, en ezels worden makkelijk 50. Hebben nog steeds geen menopauze.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Inzicht in de cyclus van de merrie voor een fijnere samenwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:31

TS, heb jij inzicht in de cycli van je kennissen, vrienden, collega‘s en klanten?

Ik vind niemand bewust specifiek „aardiger“ in week 1,2, of 4.
Is dat abnormaal?

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:48

Sizzle schreef:
TS, heb jij inzicht in de cycli van je kennissen, vrienden, collega‘s en klanten?

Ik vind niemand bewust specifiek „aardiger“ in week 1,2, of 4.
Is dat abnormaal?

Alleen als die ook in week 1,2, of 4 verkeren. Daarom zou ik het wel handig vinden als we een soort kleurkcode in zouden voeren (of nummercode) :j

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:57

Nee dat is niet abnormaal Sizzle :)

Veel (de meeste?) vrouwen gebruiken hormonale anticonceptie. Dus dat geeft sowieso geen correct beeld.

Bij de vrouwen zonder (hormonale) anticonceptie is er een heel groot spectrum, gaande van vrouwen die helemaal niets merken tot vrouwen die letterlijk heel hun cyclus voelen. Van eisprong naar eerste menstruatiedag en alles ertussen.

Daar is ook PMS voor en door al ruimschoots onderzocht.

De hormoonschommelingen doorheen de cyclus, incl. eisprong en start van de menstruatie, kunnen effect hebben. Een verhoogd libido tijdens de eisprong, enorme vermoeidheid net voor de menstruatie,.. noem maar op.

Natuurlijk gaat jouw collega het (als het goed is toch :+ ) niet aan je neus hangen dat ze echt heel veel zin heeft in een kindje maken die dag. Maar de partner kan het verschil bijvoorbeeld wel merken.

Ik ben er zeker van dat er de komende jaren nog veel onderzoek zal zijn naar hoe een vrouw zich voelt doorheen de cyclus, veel uitgebreider dan enkel PMS.

Dus ik begrijp zeker waar TS naartoe wil :) ik vind het een progressieve manier van denken en eigen aan een goede onderzoeker, jezelf vragen stellen die nog niet gesteld zijn ;-)

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Inzicht in de cyclus van de merrie voor een fijnere samenwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:06

Ik denk dat je zulke vragen alleen kunt oplossen door een dagboek te gaan bijhouden. Zowel bij vrouw als merrie.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:49

Beesmsterkaas, ik begrijp ook waar het heen gaat, maar zie ook de potentiele bias erin :)
Immers bestaat DE vrouw niet. Zolang je attent bent op algemeen gedrag is het uiteindelijk irrelant of het komt door de progesteron spiegel of omdat diegene net ruzie gehad heeft of de cavia gestorven is.
Als je uitgaat van hormoonschema‘s bedrieg je jezelf. Dan kom je in situaties waarin je volgens de kalender rustig aan moet doen maar energie hebt voor 10 of omgekeerd.

Voor sport is het wel relevant ivm gerichte spieropbouw en blessures.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 27-04-23 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16095
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Inzicht in de cyclus van de merrie voor een fijnere samenwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:53

Dat denk ik ook hoor.
Ik heb bij mijn merries ook altijd ingespeeld op gedrag wat ze lieten zien, en sommige zaken (zoals lichamelijke reacties) zijn door de cyclus min of meer voorspelbaar. Maar niet iedere cyclus is gelijk.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:55

Bij de meeste paarden is bijv. het weer waarschijnlijk veel belangrijker. Dropt de temperatuur dan kun je er de donder op zeggen dat ze super fit en alert zijn.
Dan ga je op die dag niet een beetje saai werk doen.

Avalanche

Berichten: 16095
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Inzicht in de cyclus van de merrie voor een fijnere samenwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:59

Als het zonnetje ineens schijnt, zijn bepaalde zaken ook voorspelbaar :')

Het is wat dat betreft ook lastig om een factor te isoleren, er is best veel waar paarden op reageren, en dat mag ook.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:30

Ik heb een volbloed merrie in training gehad. Tijdens de hengstigheid was daar niets mee te beginnen.
Gewoon de wei in, was veruit het beste.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:53

nikkel schreef:
Ik heb een volbloed merrie in training gehad. Tijdens de hengstigheid was daar niets mee te beginnen.
Gewoon de wei in, was veruit het beste.

Of miste je de juiste onderhandelingsskills?

Ooit een kennis gehad met een F1 (Afrikaner) merrie en dat ging altijd goed behalve de paar keer per jaar dat hun periode precies gelijk was.
Dan moest ze gewoon twee dagen niet trainen maar het bos in en dan was het goed.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:58

Pony is heel schrikkerig tijdens d'r hengstigheid.

Paard zit dan niet lekker in d'r lijf. Heeft een trage dag, kijkerige dag en loperige dag waarbij ze die dagen moeizaam te rijden is en stijf is in de lendenen.
Ze blijft hele jaar door knipogen na het plassen en heb d'r weleens op d'r echo gehad maar is niks mis gelukkig.
Heb door de hengstigheid wel constant een dip in mijn rijden waardoor de motivatie ook weer verdwijnt en we niet echt voorruit gaan helaas.

Avalanche

Berichten: 16095
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:07

Avanti schreef:
Pony is heel schrikkerig tijdens d'r hengstigheid.

Paard zit dan niet lekker in d'r lijf. Heeft een trage dag, kijkerige dag en loperige dag waarbij ze die dagen moeizaam te rijden is en stijf is in de lendenen.
Ze blijft hele jaar door knipogen na het plassen en heb d'r weleens op d'r echo gehad maar is niks mis gelukkig.
Heb door de hengstigheid wel constant een dip in mijn rijden waardoor de motivatie ook weer verdwijnt en we niet echt voorruit gaan helaas.

Ook gekeken naar een cyste?

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:22

Avanti schreef:
Pony is heel schrikkerig tijdens d'r hengstigheid.

Paard zit dan niet lekker in d'r lijf. Heeft een trage dag, kijkerige dag en loperige dag waarbij ze die dagen moeizaam te rijden is en stijf is in de lendenen.
Ze blijft hele jaar door knipogen na het plassen en heb d'r weleens op d'r echo gehad maar is niks mis gelukkig.
Heb door de hengstigheid wel constant een dip in mijn rijden waardoor de motivatie ook weer verdwijnt en we niet echt voorruit gaan helaas.

Ehm, dat doet elke merrie altijd na het plassen; dat is normaal gedrag. Heeft niks met hengstigheid te maken.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:03

Meen je dat nou??? Nou dan ben ik al jaren in de verkeerde veronderstelling dat ik het daaraan kan zien.
Is het dan ook niet zo dat de staart langer omhoog blijft met de hengstigheid en ze dit langere tijd na het plassen blijven doen?

Ibbel

Berichten: 49202
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:10

Een hengstige merrie plast vaker kleine beetjes, maar knipoogt ook zonder geplast te hebben. Ze blijven soms ook wat langer knipogen, maar 'the telltale sign' is eerder het knipogen zónder te plassen, dan het wat langer knipogen na het plassen.
Verder is de urine aan het eind van de hengstigheid (als ze ook echt dekbereid zijn) troebel.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:14

Bij de volbloed merrie, kon je evengoed al geen been aanleggen, tijdens de hengstigheid werd dat iets met gevaar voor eigen leven.

MyWishMax

Berichten: 25366
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:03

Hier zag je al mijn merries alleen duidelijk knipogen tijdens hengstigheid, niet normaal als zr niet hengstig waren. Dan was het zo minimaal dat je het niet eens zag. Zodra je ze echt zag knipogen waren ze hengstig.