Dram gedrag afleren hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Dram gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 16:16

Hoihoi

Ik heb een verzorgpony, ze is super lief, leuk en aardig.
Alleen zit ik met iets…
Altijd als ik een halster af of om doe, dan gaat ze drammen (met der hoofd soort van schuren tegen mij aan)
Ik wil dit gedrag afleren, omdat ik het super irritant vind! (In overleg met de eigenaar natuurlijk)
Ik weet alleen niet zo goed hoe.
Heeft iemand tips?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dram gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:21

Drammen is hier gewoon direct een brul en een tik op de neus. Moet allemaal zo moeilijk niet.

Flubberboot

Berichten: 2902
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Dram gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:22

Enorm consequent zijn en echt een tik geven elke keer ze het doet. Tet doet precies hetzelfde en als we ook maar 1 keertje lakser zijn, doet ze het weer voor een maand…

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:28

Poekkie schreef:
Drammen is hier gewoon direct een brul en een tik op de neus. Moet allemaal zo moeilijk niet.

Het betreft een paard van de zorgboerderij waar TS (13 jaar) dagbesteding heeft.
Zou niet zomaar aangeven dat TS een paard een tik moet geven.

Flubberboot

Berichten: 2902
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Dram gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:34

Oh ik had de leeftijd nog niet gezien…
TS ik zou begeleiding vragen om je te helpen :) Ik ga ervan uit dat er verstandige volwassenen aanwezig zijn?

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:37

Brainless schreef:
Poekkie schreef:
Drammen is hier gewoon direct een brul en een tik op de neus. Moet allemaal zo moeilijk niet.

Het betreft een paard van de zorgboerderij waar TS (13 jaar) dagbesteding heeft.
Zou niet zomaar aangeven dat TS een paard een tik moet geven.


Nou toch wel. Nu is het wat drammen en schuren, volgende week is het een kopstoot en een hersenschudding.
Meteen corrigeren bij ongewenst gedrag, niet 5 seconden later. Er wordt niet geschuurd tegen de mens aan.
Mocht TS te onervaren zijn om dit te corrigeren dan moet ze hulp vragen hierbij.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Dram gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:51

Ik denk dat in dit geval corrigeren niet werkt aangezien er verschillende mensen met het paard omgaan.

Ongewenst gedrag is vrij eenvoudig om te buigen met clickertraining. Met clickertraining kan je makkelijker (en vriendelijker) duidelijk maken aan een paard wat je van hem verwacht. Zo kan je het paard leren om zelf rustig het hoofd in het halster te steken en om stil te staan bij het afdoen van het halster. Het enige is dat je wel even goed moet leren/weten hoe clickertraining werkt, en je timing moet goed zijn. Het beste is als iemand met verstand van clickertraining dit aanleert bij het paard.

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 17:06

AstridJ schreef:
Ik denk dat in dit geval corrigeren niet werkt aangezien er verschillende mensen met het paard omgaan.

Ongewenst gedrag is vrij eenvoudig om te buigen met clickertraining. Met clickertraining kan je makkelijker (en vriendelijker) duidelijk maken aan een paard wat je van hem verwacht. Zo kan je het paard leren om zelf rustig het hoofd in het halster te steken en om stil te staan bij het afdoen van het halster. Het enige is dat je wel even goed moet leren/weten hoe clickertraining werkt, en je timing moet goed zijn. Het beste is als iemand met verstand van clickertraining dit aanleert bij het paard.


Ik zal eens overleggen met de eigenaar

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:16

Schreeuwen en tikken op de neus is eigenlijk meestal niet nodig, en als je bijvoorbeeld een hoofdschuw paard hebt al helemaal geen goed idee.

Er zijn veel manieren om je paard meer respect te leren, door grondwerk. Als ik tijdens grondwerk, of in de omgang, een corrigerende tik geef, doe ik dit steeds op de borst, of op de singellijn, afhankelijk van wat ik wil vragen. Bij sommige paarden kan ik best hard zijn hoor, maar nooit op het hoofd.

In jouw specifiek geval gaat het volgens mij om een slechte gewoonte:

halster aan / uit = schuren.

Wat ik zou doen is dit gewoon in alle rust en stilte met een snoepje oplossen :o

Doe je het halster uit: doe dit heel rustig en zorg ervoor dat hij de kans niet krijgt om te schuren. Op het moment dat hij niet schuurt kun je belonen en het snoepje geven.
Zoals iemand zegt hierboven: clickertraining. Gaat om positieve bekrachtiging. Alleen heb ik de clicker zelf bij paarden nog nooit gebruikt.

Doe je het halster aan weer hetzelfde: juiste moment afwachten en dan belonen.

Is er iemand op stal die je dit even kan voordoen? Dat is toch net iets makkelijker.
Pony's pikken dit doorgaans heel snel op Y)(^)

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Dram gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:46

Heeft ze jeuk, dat ze wil schuren? misschien helpt het om eerst haar hoofd te aaien (borstelen wellicht?) zodat de jeuk weg is, en dan het halster op of af doen.

Wat mij logischer lijkt is dat dit een vorm van bedelen is, dat ze van iemand snoep krijgt wanneer het halster op of af krijgt, en dat ze daardoor verwacht dat ze dat van jou ook gaat krijgen. En dat ze het wil afdwingen door je te vervelen als je niks geeft.
Wat anderen al zeggen: ik zou het aankaarten bij de eigenaar, die zal vast al weten van het gedrag, die kan je daarmee helpen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:29

Brainless schreef:
Poekkie schreef:
Drammen is hier gewoon direct een brul en een tik op de neus. Moet allemaal zo moeilijk niet.

Het betreft een paard van de zorgboerderij waar TS (13 jaar) dagbesteding heeft.
Zou niet zomaar aangeven dat TS een paard een tik moet geven.


Ja hoor laten we dan tips geven als grondwerk en snoep aan een 13 jarige, dat werkt zo veel veiliger en efficienter :+
Zo moeilijk moet het echt niet zijn. En een tik is nu ook niet met de zweep erop rossen he.

(Overigens grondwerk voor zo een klein simpel probleempje is nu ook wel van een mug een olifant maken)

Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:36

Er is een verschil tussen bedelen, iets duidelijk maken naar de eigenaar of lichamelijk ongemak hebben (zoals jeuk). Een hoofdstel dat niet lekker zit moet zo snel mogelijk af, misschien zit het halster niet fijn(te laag, te strak, etc), er zijn veel meer redenen die logisch kunnen zijn. ''Een tik'' als tip geven is geen slim idee als je niet de situatie weet en vooral niet naar een 13jarige.
Voedselweigering aanleren, dus grondwerk, is makkelijk op te pakken en beter dan maar een tik op de neus bij een situatie die wij niet kennen.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:58

Poekkie ik denk dat je op mijn reactie doelt, ik zal even verduidelijken.

Grondwerk gaf ik aan als context waarin je een "tik" gebruikt en hoe (tenminste, hoe ik dat doe).
Ik zeg niet dat dit meisje grondwerk moet doen. Lijkt me ook helemaal niet realistisch om in je eentje als jonge tiener een paard op te gaan voeden op de manier die ik in mijn hoofd heb. Gewoon eerder: aan de mensen die hun paard slaan als hij drammerig doet.

Als oplossing voor het meisje, dacht ik aan het geven van een snoepje als het goed gaat, met een beetje hulp van iemand op stal.
En dat is geen 'even denken, hoe zou ik dit aanpakken'-oplossing, maar gewoon uit eigen ervaring geput, en de meest handige en kindvriendelijke oplossing van alle mogelijkheden voor zo'n probleem.

Hopelijk is dat duidelijker zo :-)

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dram gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:22

Maar je ziet toch zelf ook dat snoepbeloningen uit de hand bij kindjes in 90% van de gevallen resulteren in een bijtende en opdringerige pony?
Ik zou als eigenaar nooit willen dat mijn paarden voor dit soort dingen snoep krijgen van bijrijders om die reden.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Dram gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:39

Had jij dit als 13-jarige gekund met behulp van een stalgenoot? Vast wel :)

Verder maakt mijn tip niets uit hoor - het is niet meer dan een reactie op een forum en die kan het meisje lezen, over nadenken (of niet) en vervolgens wat mee doen (of niet). Net zoals ze dat met jouw tip kan doen.

Omdat ik begrijp dat mijn reactie niet helemaal duidelijk in 2 delen opgesplitst was, wilde ik het graag nog even voor je uitleggen. En voor de andere mensen die misschien twijfelden.

hagelslag
Berichten: 9073
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:48

Telpeva schreef:
Heeft ze jeuk, dat ze wil schuren? misschien helpt het om eerst haar hoofd te aaien (borstelen wellicht?) zodat de jeuk weg is, en dan het halster op of af doen.

Wat mij logischer lijkt is dat dit een vorm van bedelen is, dat ze van iemand snoep krijgt wanneer het halster op of af krijgt, en dat ze daardoor verwacht dat ze dat van jou ook gaat krijgen. En dat ze het wil afdwingen door je te vervelen als je niks geeft.
Wat anderen al zeggen: ik zou het aankaarten bij de eigenaar, die zal vast al weten van het gedrag, die kan je daarmee helpen.



Indien de ene merrie hier begint met schuren.
Dan heeft ze smerige oren. Die worden dan schoon gemaakt met een doek (binnenkant vd oor)
En dan doet ze het een tijdje niet

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 08:05

Beemsterkaas schreef:
Poekkie ik denk dat je op mijn reactie doelt, ik zal even verduidelijken.

Grondwerk gaf ik aan als context waarin je een "tik" gebruikt en hoe (tenminste, hoe ik dat doe).
Ik zeg niet dat dit meisje grondwerk moet doen. Lijkt me ook helemaal niet realistisch om in je eentje als jonge tiener een paard op te gaan voeden op de manier die ik in mijn hoofd heb. Gewoon eerder: aan de mensen die hun paard slaan als hij drammerig doet.

Als oplossing voor het meisje, dacht ik aan het geven van een snoepje als het goed gaat, met een beetje hulp van iemand op stal.
En dat is geen 'even denken, hoe zou ik dit aanpakken'-oplossing, maar gewoon uit eigen ervaring geput, en de meest handige en kindvriendelijke oplossing van alle mogelijkheden voor zo'n probleem.

Hopelijk is dat duidelijker zo :-)


Ik ga deze manier doen een snoepje geven als ze het goed doet ik geef een paard liever geen tik als het niet zo’n groot probleem is :)

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:23

Suzanne F. schreef:
Brainless schreef:

Het betreft een paard van de zorgboerderij waar TS (13 jaar) dagbesteding heeft.
Zou niet zomaar aangeven dat TS een paard een tik moet geven.


Nou toch wel. Nu is het wat drammen en schuren, volgende week is het een kopstoot en een hersenschudding.
Meteen corrigeren bij ongewenst gedrag, niet 5 seconden later. Er wordt niet geschuurd tegen de mens aan.
Mocht TS te onervaren zijn om dit te corrigeren dan moet ze hulp vragen hierbij.


Precies, consequent zijn ongeacht de reden! Er wordt niet geschuurd tegen de mens aan. Punt.

Met snoepjes zou ik al helemaal niet gaan werken, vrees dat het gedrag dan alleen maar erger gaat worden. TS, heb je begeleiding in het omgaan met de pony's daar?

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:26

Poekkie schreef:
Maar je ziet toch zelf ook dat snoepbeloningen uit de hand bij kindjes in 90% van de gevallen resulteren in een bijtende en opdringerige pony?
Ik zou als eigenaar nooit willen dat mijn paarden voor dit soort dingen snoep krijgen van bijrijders om die reden.

Eens, en niet alleen bij kinderen......

Veel mensen kunnen niet goed timen in die dingen. Dat gezegd hebbende, is de eerder aangeraden tik vaak ook heel beroerd getimed waardoor paard kopschuw wordt.

Is er een reden dat het paard schuurt? Een van mijn paarden deed het, ik heb dan het nylon halster vervangen voor een leren halster en het was opgelost. Ze deed het wel niet tegen mij aan.

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dram gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:34

Nah, sommige mensen delen volgens mij graag tikken uit.

Maar ff realistisch, als je een voedselbeloning niet kan timen, kun je dat met een tik ook niet.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dram gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:37

Als iemand consequent is dan is een stemverheffing al voldoende, het gaat meer om consequent zijn en het paard duidelijk maken wat wel of geen gewenst gedrag is door grenzen te stellen.

Slaan is wat anders dan een tikje geven, de meest vervelende paarden zijn vaak degene die niet opgevoed zijn en waar niet consequent mee omgegaan wordt. TS kan het beste goede begeleiding zoeken.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:45

je kan veel beter de begeleiding daar vragen wat te doen.
zij kennen het paard ,weten misschien ook waarom het zo doet.
misschien duurt het omdoen te lang en duwt het paard daarom met het hoofd.

dus vraag begeleiding daar of ze je willen helpen wat het beste is

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:49

Elisa2 schreef:
Als iemand consequent is dan is een stemverheffing al voldoende, het gaat meer om consequent zijn en het paard duidelijk maken wat wel of geen gewenst gedrag is door grenzen te stellen.

Slaan is wat anders dan een tikje geven, de meest vervelende paarden zijn vaak degene die niet opgevoed zijn en waar niet consequent mee omgegaan wordt. TS kan het beste goede begeleiding zoeken.


Eens. Snoepjes geven leidt alleen maar tot meer ellende aangezien het ‘probleem’ hem lijkt te zitten in te weinig respect voor TS. Dan gaat snoepjes het probleem alleen maar erger maken.
Ik snap niet dat zulke Penny-oplossingen hier serieus worden aangedragen door volwassen bokkers.

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:28

Heel goed dat je hem geen tik wilt geven ts, gewoon niet doen als je je daar niet prettig bij voelt :) zoiets moet je wel goed kunnen timen, en je moet ook weten waar precies, en hoe hard... Nah, dat zou ik lekker aan de eigenaar over laten, of aan de begeleiding.
Had je nog kunnen navragen hoe anderen het probleem oplossen? Je zult neem ik aan niet de enige zijn die met dit paard om gaat en die dit probleem tegen komt, misschien dat je begeleiding juist hele handige tips heeft. Zij kennen jou en het paard beter als wij!

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:54

RobinQuibus schreef:
Beemsterkaas schreef:
Poekkie ik denk dat je op mijn reactie doelt, ik zal even verduidelijken.

Grondwerk gaf ik aan als context waarin je een "tik" gebruikt en hoe (tenminste, hoe ik dat doe).
Ik zeg niet dat dit meisje grondwerk moet doen. Lijkt me ook helemaal niet realistisch om in je eentje als jonge tiener een paard op te gaan voeden op de manier die ik in mijn hoofd heb. Gewoon eerder: aan de mensen die hun paard slaan als hij drammerig doet.

Als oplossing voor het meisje, dacht ik aan het geven van een snoepje als het goed gaat, met een beetje hulp van iemand op stal.
En dat is geen 'even denken, hoe zou ik dit aanpakken'-oplossing, maar gewoon uit eigen ervaring geput, en de meest handige en kindvriendelijke oplossing van alle mogelijkheden voor zo'n probleem.

Hopelijk is dat duidelijker zo :-)


Ik ga deze manier doen een snoepje geven als ze het goed doet ik geef een paard liever geen tik als het niet zo’n groot probleem is :)


Ik had inderdaad van je begrepen dat het niet zo'n heel groot probleem is, verder is ze toch wel gewoon lief en makkelijk in de omgang? Dus niet drammerig of jou een duw geven, dat soort dingen?

Zoals ik het lees is het gewoon een oude ingesleten gewoonte die ze misschien zelf niet eens meer doorheeft.

Iemand hier zei om een ander halster te proberen, en nog iemand om de oren schoon te maken. Dat zou ik zeker ook even checken, je weet maar nooit :)

Komt helemaal goed hoor.

Zoals ik zei, probeer even iemand op stal te vragen om mee te kijken (of de eigenaar), doel is om haar op het punt te krijgen dat ze niet schuurt en dan belonen. Waarom een snoepje als beloning? Dat haalt haar reflex weg van haar oude gewoonte en leert haar een nieuwe in de plaats.

Maakt het haar net meer vervelend? Dan doe je het niet, dat spreekt voor zich. Jij kent haar het beste :)

En natuurlijk, zoals velen hier zeggen: consequent zijn, en leiderschap tonen. Maar dat doe je altijd, de hele tijd, bij elk paard. En daar zul je de komende jaren als vanzelf ook nog in groeien én sterker worden :)

Veel plezier nog met je verzorgpony!