Paard snel gestresst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:01

Excuses voor het lange verhaal maar ik loop momenteel tegen een probleem aan waar ik even niet weet hoe ik dit moet oplossen. Buiten bokt heb ik ook al meerdere mensen om hulp gevraagd maar ze hebben het of erger gemaakt of ze weten het ook allemaal niet dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Het is een lang verhaal.

2,5 jaar geleden kocht ik een zwaar verwaarloosd 3.5 jarig paard via een handelaar. Ik heb haar verhuisd naar een pensionstal waar eigenlijk alles heel goed ging. Alleen als het voertijd was kon zij vanwege de stress gaan weven op stal. Dit werd niet raar gevonden gezien zij dik 1 jaar lang bij de handelaar amper te eten heeft gehad en er werd mij verteld dat dit wel zou bijtrekken. Ook als het einde van de middag de paarden binnen gezet werden kon ze langs de draad gaan ijsberen tot dat zij binnen gehaald werd. Ze stond daar altijd samen met een vast paard in de paddock. Aan dit paard plakte ze ook echt enorm maar zodra het andere paard uit het zicht was als die uit de paddock gehaald werd dan was ze rustig.

Uiteindelijk na heel veel dokteren omdat ze allerlei vage klachten vertoonde en maar niet echt mooi op gewicht wilde komen kwamen we er achter dat ze maagzweren had. Deze zijn behandeld maar omdat er steeds minder ruwvoer gevoerd werd op stal en meer ruwvoer niet mogelijk was zijn wij tijdens de behandeling moeten verhuizen samen met het paard waar ze zo aan gehecht was. We kwamen bij mijn toenmalige insturctrice te staan waar ze op onbeperkt hooi kwamen te staan. Ze stonden op dat moment nog op de medicatie en knapte hier goed van op. Ze werd mooi dik en eindelijk had ik een paard dat uiteindelijk zelfs neigde naar te dik zijn in plaats van schraal. Helaas merkte ik dat ze daar echt niet op haar plek was. Waar ze normaal gesproken alleen weefde tijdens voertijd begon ze nu iedere keer als er maar iemand in de stal was volledig gestresst te weven. Ze hadden een zweep naast de box gelegd en iedere keer als ze begon te weven dat gaven ze haar een tik met de zweep door de tralies heen :? Dit heeft het uiteindelijk alleen maar erger gemaakt. Mijn paard was niet meer te hanteren en het paard wat voorheen nog door kleine kinderen buitengezet kon worden begon nu met buiten zetten bij andere te steigeren. Ook in het rijden was het niet meer het paard dat ik kende. Het lieve en altijd meewerkende paard begon ineens te bokken en er vandoor te schieten. Dat had ze nog nooit gedaan zolang ze onder het zadel was.

Ook als het andere paard nog op de wei stond en ik in het stalletje wilde gaan poetsen dan konden die 2 vreselijk op elkaar gaan roepen en stond ze gestresst te draaien op de poetsplaats. Uiteindelijk was het op deze plek echt niet meer paardwaardig voor mijn paard en ben ik vertrokken naar de stal waar ik nu sta.

Hier kwam ze in een paddockstal te staan (stal met uitloop van enkele meters) en overdag in een groepje van 4 paarden op de paddock. In de paddockstal bleef zij constant door de paddockstal ijsberen zodra er ook maar iemand bij haar stal in de buurt kwam. Zodra er niemand in de buurt was konden ze vanaf een afstand zien dat ze rustig was. Na enkele dagen kreeg ik al bericht van de staleigenaresse dat ze 's ochtends tijdens het voeren door de omheining van haar stal was gerend en dat ze rechstreeks naar de box van een ander paard was gerend waarmee ze overdag samen op de paddock staat. Gezien er op dat moment sneeuw lag en mijn paard op ijzers stond hebben we haar voor de veiligheid in een box in dezelfde schuur als het ene paard gezet. Dit ging goed en om meer stress te vermijden heb ik haar daar maar laten staan.

Maar ook hier begon ze al met weven zodra er ook maar iemand de schuur in liep. Uiteindelijk ben ik haar op de Naf Magic gaan zetten en ik merkte echt een groot verschil. Ik zag haar niet meer weven en ook van andere stalgenoten kreeg ik te horen dat ze niet meer weefde als ze in de schuur waren. Van de staleigenaresse begreep ik dat ze alleen nog even kort weefde als het voertijd was maar zodra ze haar voer had was ze rustig.

Enkele weken terug ging ik voor het eerst in lange tijd weer op wedstrijd. De andere paarden gingen de paddock op en ik ging haar klaarmaken voor de wedstrijd. Ze was compleet over de zeik dat het paard waar ze zo aan plakt wel naar de paddock was en zij niet. Ze was op dat moment niet alleen want er stond nog een paard in de box naast haar. Ze was zo over de zeik dat ze een halstertouw kapot heeft getrokken en mij meerdere malen omver heeft gelopen terwijl ze normaal netjes stil staat en lekker staat te slapen. Eenmaal onderweg op de trailer was ze weer de rust zelf en op wedstrijd was ze heerlijk relax.

3 weken terug begon het mij op te vallen dat ze was gaan afvallen. Ik kreeg toen gemixte berichten te horen van stalgenoten. Enkele vertelde mij dat ze zo rustig was geworden en ze ook heel rustig op de paddock stond, maar enkele vertelde mij weer compleet tegengestelde berichten. Ze zou weven op stal zodra zij in de schuur iets kwamen pakken en ze liep de hele dag als een gek door de paddock te rennen. Het gekke was dat ik hier nooit iets van zag en de stalgenootjes waar ik dagelijks contact met had die zagen dit ook niet. Wij zagen alleen een paard dat steeds rustig stond te eten.

Uiteindelijk bleek dat er enkele 100 meter verder paarden op de wei gezet waren om op te bouwen voor het weideseizoen. Dit had zij gezien en bezorgde haar blijkbaar stress op de momenten dat die paarden op de wei stonden. Op deze momenten ging zij inderdaad flink tekeer op in de paddock. Ook als stalgenoten met hun paard aan de hand gingen grazen en zij zag dit dan kon ze flink tekeer gaan.
Afgelopen week is zij weer terug verhuisd naar de paddockstal met uitloop omdat het paard waar ze zo aan plakt naar de paddockstal verhuisde. Hier schijnt het nu wat beter te gaan maar nog kan zij stress krijgen als ze iemand met zijn paard aan de hand zag grazen.

Afgelopen weekend zijn ze de graswei op gegaan. Het paard waar ze zo aan plakt mag niet lang op het gras in verband met risico op hoefbevangen. Mijn paard heeft het juist nodig om op het gras te staan maar zodra het ene paard van de wei afgehaald werd bleef die mij mij langs de draad rennen ondanks dat er op dat moment nog 4 andere paarden op de wei stonden. Ik heb haar op dat moment op de wei laten staan en toen het ene paard uit het zicht was werd ze na enkele minuten rennen gelukkig wel rustig en ging eten. Gisteren kon ik haar uit de paddock halen en scheiden van haar maatje en bij de rest van de groep op de graswei zetten zonder problemen.

1.5 week geleden heb ik de dierenarts laten langskomen omdat ik het vermoeden had dat de maagzweren terug zijn. De dierenarts heeft dit bevestigd en gezien haar gedrag is het eigenlijk heel duidelijk dat dit veroorzaakt wordt door stress. Ik heb dus nu eigenlijk 2 problemen. Ik heb een paard dat zich op iedere plek wel een ander paard uitzoekt waar ze aan plakt en een paard dat om de kleinste dingen in de stress raakt.

Duidelijk is dat het gedrag op de vorige stal veel erger is geworden en dat het daar van "alleen weven tijdens voertijd" is gegaan naar "constant weven als iemand op stal is".

Zijn er mensen die tips hebben over hoe ik dit moet aanpakken? Want ik weet het momenteel even niet meer.

Elisa2

Berichten: 37354
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:12

Ik denk dat deze stal te groot en onrustig voor jouw paard is.

Als ik zo'n dier zou hebben zou ik het verhuizen naar een kleine en stabiele stal met een stabiele kudde en vast voer en buiten zet tijden. Ik denk dat ze daar bij gebaat is, overzichtelijker, rust, structuur, regelmaat.

Kan natuurlijk wel dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan.

Anoniem

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:32

Ik dacht ook dat dat de optie was maar juist de vorige plek waar het dus helemaal mis is gegaan was een prive plekje waar maar 4 paarden stonden en waar verder niemand kwam. De eerste plek waar het tot nu toe nog het beste ging was een stal van 20 paarden waar het vrij druk was.

Momenteel staat ze ook op een stal van 25 paarden waar het altijd heel rustig is. Ik ben meestal zelfs alleen op stal zo rustig is het er. Ook hier zijn er vaste voer en buiten zet tijden en is er iedere dag structuur. Een stal zoeken is in deze omgeving echt bijna onmogelijk geworden. Tenminste als je zoekt naar een stal waar ze onbeperkt ruwvoer krijgen en zomer en winter voldoende buiten komen. Ik heb enkele maanden terug alle stallen hier in de omgeving afgebeld. Tot zelfs op 3 kwartier rijden maar alles wat een optie zou zijn zit vol en doet niet eens meer aan wachtlijsten. Ik denk ook niet dat van stal wisselen dit probleem gaat oplossen eerlijk gezegd.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:37

Ik zou haar ook verhuizen naar een rustiger stekje en een eigen vriendje er bij geven...

Ik heb ook zon plakker, die heeft nu zijn eigen shetje en nu heeft hij rust

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:47

oliebol lastig zeg....
Kunnen andere mensen tegenwoordig wel weer met haar omgaan zonder dat ze angst krijgt?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:49

Geef je nog steeds een supplement?
Misschien dat rustgevende kruiden, zoals passiebloem haar misschien kunnen ondersteunen.

Daarnaast zou ik niet te veel ingaan op het plak gedrag. Dus gewoon je ding doen en het negeren. Uiteraard positief gedrag dan wel belonen. Misschien dat het dan beter wordt.

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:50

Ik heb ook zo'n plakker en de 1e week a anderhalve week van zowel het weideseizoen als het paddockseizoen zijn niet leuk. Dan maakt het inderdaad niet uit dat er nog een ander paard naast haar staat, als maatje weggaat gaat ze gillen.

Hier kalmeert het later weer en dat lijkt bij jullie ook zo te zijn? Ik ondersteun die tijd met een supplement tegen stress en hormonen. Hier werd het gedrag veel erger toen ze een eierstoktumor bleek te hebben, is de jouwe al gecontroleerd?

Hier is het op kleine stal ook erger als op een grote stal raar genoeg. Hoe minder paarden, hoe meer ze gaat plakken. Bij grotere kudde kalmeert ze sneller. Als de stal verder zo goed is kan je eventueel nog aan de slag met gedragstherapie. Dat hebben wij ook gedaan toen merrie en het hielp wel voor een groot gedeelte.

En nog als laatste. De mijne op stal houden als de rest naar buiten gaat werkt niet. Dus zij gaat altijd mee en dan pak ik haar gewoon 5 of 10 minuten later weer. Met wedstrijden ook, of ik ga eerder weg als alles nog binnen staat, of ze mag heel kort mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:51

Ja iedereen kan haar normaal benaderen en andere stalgenoten kunnen haar ook probleemloos binnen en buiten zetten. Dan is ze juist heel makkelijk en super relax. Ze sjokt aan een los touwtje mee. Vorige week tijdens mijn vakantie hebben stalgenoten haar meegenomen aan de hand grazen. Dan is er niks aan de hand. Ze heeft geen angst.

Ze krijgt op dit moment nog steeds de Naf Magic bijgevoerd. ik hoop dat het nu alleen in het begin van het weideseizoen zo is en dat het bijtrekt. Afgelopen maanden heeft ze er wel constant op de paddock last van gehad. Ik laat haar normaal inderdaad ook altijd naar buiten gaan samen met de rest ook al is het maar voor 5 minuten. Maar dit keer ging dat niet omdat de ingang van de paddock echt een modderpoel was en we op wedstrijd vertrokken. Dat was dus geen succes.

Eierstoktumor is die van mij nog niet op onderzocht.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:58

Hele tekst getypt alles weg.

Ik heb ook zo'n paard. Maar heb ze thuis staan dus kan veel gedoseerder omgaan met zijn stresspunten. En dan gaat het echt wel beter en beter. Heel langzaam althans (jaren, niet dagen of weken), dit blijft altijd bij dit paard horen. Het probleem is: stress levert dan stress op. Dus als ze dan ergens anders spanning over hebben, neemt het plakgedrag alleen maar toe wat meer stress is enz enz. Kun je het zo aanpakken dat je net aan de randjes van de stress kunt knabbelen heb je een opnening voor verbetering.

In jou geval heb je minder te zeggen over de omstandigheden en kun je dat 'knabbelen minder goed organiseren, en zou ik dit probleem echt bij de kern aanpakken samen met een gedragstrainer. Want het is niet makkelijk maar je kán er wel gericht aan werken.

Overigens werkt het bij die van mij een stuk beter als hij degene is die weg gaat ipv degene niet achter blijft. Dus kan bijvoorbeeld zijn 'plakpaard' later de wei op? ipv eerder weg. Dat soort kleine aanpassingen kunnen wellicht nog helpen.

En inderdaad: meer paarden in totaal lijkt hier ook iets minder plakgedrag.

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:01

LV19952 schreef:
Ja iedereen kan haar normaal benaderen en andere stalgenoten kunnen haar ook probleemloos binnen en buiten zetten. Dan is ze juist heel makkelijk en super relax. Ze sjokt aan een los touwtje mee. Vorige week tijdens mijn vakantie hebben stalgenoten haar meegenomen aan de hand grazen. Dan is er niks aan de hand. Ze heeft geen angst.

Ze krijgt op dit moment nog steeds de Naf Magic bijgevoerd. ik hoop dat het nu alleen in het begin van het weideseizoen zo is en dat het bijtrekt. Afgelopen maanden heeft ze er wel constant op de paddock last van gehad. Ik laat haar normaal inderdaad ook altijd naar buiten gaan samen met de rest ook al is het maar voor 5 minuten. Maar dit keer ging dat niet omdat de ingang van de paddock echt een modderpoel was en we op wedstrijd vertrokken. Dat was dus geen succes.

Eierstoktumor is die van mij nog niet op onderzocht.


Ik zou dus proberen of je het schema als je op wedstrijd wilt aanpassen aan de tijden dat ze naar buiten gaan. Eerder van stal vertrekken bijvoorbeeld of tijd plannen dat je de benen nog snel kan afspuiten voordat je weg moet.

Daarnaast dus gedragstherapeut en eventueel overleg met de da over mogelijke afwijkingen aan baarmoeder, eierstokken enzovoorts

Hier was hartslag van paard in 1 klap van normaal naar boven de 120 / 140 als haar maatje wegging. En dan werd ze dus blind qua gedrag en gevaarlijk voor zichzelf en anderen. Met therapie hebben we dat een heel stuk beter gemaakt. Stress bleef maar niet zo extreem en gaat steeds iets beter.

Babootje

Berichten: 26346
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:04

Gebruik je nog NAF Magic? Kost wat, maar ik vind het wel heel goed spul. *edit* ik zie dat ze t nog krijgt..
Heb je opgelet of het met hengstigheid erger is of juist minder?

Ik denk dat je al heel veel doet voor haar. Je let op maagzweren, bent verhuist naar een stal met onbeperkt ruwvoer. Het stress gedrag zit er mogelijk al langer, kan gewoon haar karakter zijn, en dan het lukt meestal niet om dat er helemaal uit te krijgen.
Wat een dombo's zeg op die eerdere stal...
Weven is een verkoopvernietigend gebrek en als je een paard daarop zou willen retourneren moet een DA het binnen een week hebben geconstateerd. Dus met "even afwachten" ben je meestal te laat. Weven kan wel wat minder worden maar het gaat nooit "over".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:08

pol013 schreef:
Hele tekst getypt alles weg.

Ik heb ook zo'n paard. Maar heb ze thuis staan dus kan veel gedoseerder omgaan met zijn stresspunten. En dan gaat het echt wel beter en beter. Heel langzaam althans (jaren, niet dagen of weken), dit blijft altijd bij dit paard horen. Het probleem is: stress levert dan stress op. Dus als ze dan ergens anders spanning over hebben, neemt het plakgedrag alleen maar toe wat meer stress is enz enz. Kun je het zo aanpakken dat je net aan de randjes van de stress kunt knabbelen heb je een opnening voor verbetering.

In jou geval heb je minder te zeggen over de omstandigheden en kun je dat 'knabbelen minder goed organiseren, en zou ik dit probleem echt bij de kern aanpakken samen met een gedragstrainer. Want het is niet makkelijk maar je kán er wel gericht aan werken.

Overigens werkt het bij die van mij een stuk beter als hij degene is die weg gaat ipv degene niet achter blijft. Dus kan bijvoorbeeld zijn 'plakpaard' later de wei op? ipv eerder weg. Dat soort kleine aanpassingen kunnen wellicht nog helpen.

En inderdaad: meer paarden in totaal lijkt hier ook iets minder plakgedrag.


Nu je het zegt, haar weghalen en haar vriendje achterlaten werkt inderdaad wat beter ja. Gisteren heb ik haar uit de paddock gehaald bij haar vriendje weg en haar naar de graswei gebracht waar nog enkele andere paarden stonden. Toen gaf ze er niks om dat ik haar weg haalde en ging ze in de wei meteen grazen. Alleen heb ik er natuurlijk niks over te zeggen wanneer een stalgenoot zijn of haar paard van de wei af haalt. Maar wellicht inderdaad wel een tip.

Gedragstrainer is ook nog iets waar ik aan heb zitten denken. Alleen ben ik daar momenteel een beetje terughoudend in gezien het juist mis is gegaan met een instructrice die beweerde dat ze altijd wist hoe ze dit soort problemen moest oplossen maar het juist erger heeft gemaakt.

@Babootje: Er is geen verschil in haar gedrag tijdens de hengstigheid. Terugbrengen zou ik haar ook binnen die week nooit hebben gedaan. Ze werd daar echt compleet verwaarloosd terwijl het zo echt een paard is met een gouden karakter en alles voor je doet. Alleen ze zit zichzelf af en toe behoorlijk in de weg :(:)

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:12

Ja, zo'n instructie is niet fijn. Ik was ook sceptisch hoor, maar kende iemand die dus een therapeut erbij had gehaald bij haar paard. Die therapeut heb ik opgezocht en reviews van gelezen, plus uitgebreid gevraagd hoe zij werkte.
Dat was dus nooit aanpakken, wel met hartslagmeter werken om sneller stress te kunnen waarnemen en dan met oa grondwerk en emdr voor paarden (dat vond ik echt te zweverig maar hielp wel haha). Dat grondwerk was vooral voor ons om te leren hoe je haar uit die paniek kon halen en echt gericht op ons paard, wat voor haar het beste werkte.
En dus ook tig keer geoefend met dat maatje weghalen en weer terug brengen, zodat je echt werkte aan het probleem op het moment dat het gebeurde.

Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:22

Jeetje wat lastig! Ik zou in dit geval juist kijken naar een plek waar je paard 24/7 in een kudde kan staan met voldoende paarden zodat er altijd een groep om haar heen is. Hoe meer paarden in de kudde, hoe minder heftig het is als de leukste eruit gaat vaak. Je paard zal dan langzaam het vertrouwen krijgen nooit alleen opgesloten te staan.

Enige nadeel hieraan is dat het best stress gevoelig kan zijn om 24/7 in groephuisvesting te leven. De omstandigheden moeten dan wel echt goed zijn voor een stressgevoelig paard. Dus, veel ruimte om elkaar te ontlopen, voldoende veilige schuilmogelijkheden, een rustige kudde met niet al te veel verloop, voldoende voerplekken en echt onbeperkt ruwvoer. Vaak ontbreken er wel 1 of meerdere factoren helaas.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:14

Ik heb ook een merrie die weeft, stressgevoelig is en verlatingsangst heeft. Ze is ook zo als jong paard uit de handel gekocht door de vorige eigenaar.

Ze is inmiddels 23, het weven, de stressgevoeligheid en de verlatingsangst zijn nooit volledig verdwenen, kun je nagaan...

Ik zou echt een hele lange post kunnen schrijven over wat ik allemaal doe om haar min of meer stabiel te houden, maar de tijd ontbreekt me. Zoek gewoon naar de dingen die zij vraagt om rust en vrede te vinden. Wij passen ons aan aan dit paard, dat is de enige manier. Zelfs de andere paarden passen zich aan aan haar.

Onbeperkt ruwvoer is echt een must en vooral tijdens de lente / zomer kunnen grazen in kudde. Heel het jaar door is nog beter, maar dat is niet overal realiseerbaar.

Sky_As

Berichten: 4752
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:16

Ik denk dat dit een paard is die misschien wel goed functioneert in het concept paddock Paradise, en dan in een vrij grote groep....
want zo te horen weeft ze alleen op stal. Ik heb even gemist of er in de paddocks waar ze staat onbeperkt hooi is.
Maar ik denk dat zo'n paard op 24/7 buiten in een grote groep het het beste gaat doen, en het minste stress heeft.....

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:20

Celebi schreef:
Jeetje wat lastig! Ik zou in dit geval juist kijken naar een plek waar je paard 24/7 in een kudde kan staan met voldoende paarden zodat er altijd een groep om haar heen is. Hoe meer paarden in de kudde, hoe minder heftig het is als de leukste eruit gaat vaak. Je paard zal dan langzaam het vertrouwen krijgen nooit alleen opgesloten te staan.

Enige nadeel hieraan is dat het best stress gevoelig kan zijn om 24/7 in groephuisvesting te leven. De omstandigheden moeten dan wel echt goed zijn voor een stressgevoelig paard. Dus, veel ruimte om elkaar te ontlopen, voldoende veilige schuilmogelijkheden, een rustige kudde met niet al te veel verloop, voldoende voerplekken en echt onbeperkt ruwvoer. Vaak ontbreken er wel 1 of meerdere factoren helaas.


Hoewel dat zeker helpt (hoe beter de basis hoe meer marge je hebt) is het zeker niet 'de oplossing'. Die van mij leeft ook al 8 jaar in een 24/7 groep en dit blijft. Zit er gewoon in. Is gewoon een onzeker ei.
Daarom ook mijn tip om het probleem gewoon echt gericht aan te pakken. Dus het paard ander gedrag aan leren in die situaties en daarmee zwelf de tools in handen te geven om zichzelf meer confortabel te maken.

En Ts; met alle respect. Maar verwijs je naar de gedragsaanpak met het zweepje? Dat lijkt in niks op het werk van een goede gedragstrainer.
Ik zou het eerder in een hoek als de leerlingen van annemarie van de toorn en aanverwanten zoeken.
Het voordeel is wel dat je nu geleerd hebt wat NIET werkt en je beter door kunt vragen. De volgende keer dus meer kans van slagen.

Anoniem

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:32

24/7 buiten heb ik ook al over nagedacht. Die mogelijkheid is er bij ons op stal. Ik weet dat een stalgenoot haar paard het liefst 24/7 buiten wil hebben. Daar heeft ze het afgelopen weekend nog over gehad en die 2 zouden eventueel samen 24/7 buiten kunnen. Alleen weet ik niet of ik dat durf omdat wij in een gebied zitten waar wolven gesignaleerd zijn. Ze staat nu ook wel in een stal met uitloop maar toch wat meer op het terrein.

Concept paddock paradis is niks voor haar. Zij kan ook voor de deur van de paddock staat weven als het haar teveel wordt of gestresst langs de omheining gaan lopen. Ze doet dit trouwens niet dagelijks. Maar regelmatig staat ze wel voor de poort van de paddock te weven of zenuwachtig langs de draad te lopen. Op de paddock is een grote hooruif met afdak aanwezig waar altijd hooi in zit. Zodra het hooi bijna op is wordt er een nieuwe baal ingeschoven dus er is altijd hooi beschikbaar.

@ Pol013: Tsja, als maar lang genoeg een groepje mensen roept en je een beetje hersenspoelt hoe goed dat iemand is dan ga je vanzelf geloven dat oplossingen de goede zijn... Ik weet nu iniedergeval hoe het niet moet. Zal eens opzoek gaan naar een gediplomeerd gedragstherapeut. Weet jij toevallig iemand die in regio Limburg komt want op dat gebied ben ik echt helemaal onbekend.

Sky_As

Berichten: 4752
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:56

24/7 met maar 1 ander zou ik niet doen, want als die dan weg gaat krijg je zeker stress (dat is bij 80% van de paarden zo als ze maar met zijn 2en staan...)

Bij een goed paddock Paradise is het natuurlijk wel heel anders dan een stal met uitlooppaddock, of een stal waarbij ze overdag een paar uur buiten staan..... vaak gaan paarden dan vanzelf mee in het ritme van de groep, en is er niet echt een uitgang om bij te gaan staan> wil overigens niet zeggen dat het weven geheel stopt, maar de meeste paarden (uiteraard niet allemaal) functioneren wel het best in een vaste niet al te kleine kudde met 24/7 buiten en onbeperkt kunnen eten en bewegen...

Het is uiteraard wel zoeken naar een goede paddock Paradise (Jaarsveld in Utrecht is bijv. prachtig, maar zo zijn er nog wel meer), en niet dat het een drekveld met wat hooi is....want zoals er slechte stallen zijn, zijn er ook slechte paddock paradises

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:17

Ik zou een en ander met slim management proberen aan te pakken, maar ook een fysiotherapeut erbij halen. Paarden kunnen heel veel stress in hun lichaam vasthouden, en dat beïnvloedt echt de voeropname. Ze gebruiken dan veel meer calorieën dan normaal.

En verder ga ik met Pol mee, ik denk ook dat haar leren om beter met spanning om te gaan echt heel fijn kan werken.

Elisa2

Berichten: 37354
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:33

24/7 buiten zou weleens een hele goede oplossing kunnen zijn voor haar, maar dan wel met meedere paarden inderdaad.

Verder worden er al heel veel goede tips gegeven, eierstokken zou ik ook na laten kijken. Ik denk dat je paard verlatingsangst heeft en wellicht ook een alpha merrie is. Die zijn zeer gefocust op de kudde bij elkaar houden.

Met goede gedragstraining is er aan de verlatingsangst wel te werken, maar een pasklaar antwoord voor dit paard zal er nooit zijn denk ik. Zoals hier iemand al mooi aan gaf blijft het aanpassen aan en naar het paard zelf denk ik.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:45

Helemaal eens met voorgangers; En een Paddock Paradise is een prachtig concept; mits je een goede kunt vinden die er ook aan voldoet. Het schort nog al eens aan hoe een PP correct ingericht is, juist aantal paarden voor de omvang, tracks, voerplaatsen etc.
https://www.horseinmind.nl/wat-is-een-paddock-paradise/ zou voor dit paard wel eens mentaal heel goed kunnen zijn. Met name in een stabiele niet te kleine kudde kan ze weer 'gewoon' paard zijn en zal de stress na een tijd hopelijk zover afnemen dat het weven stopt. Wellicht dat inlezen en rondkijken naar eentje in de buurt de moeite waard is.

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:48

Een PP vinden in Limburg wordt wel een uitdaging ben ik bang. Ze liggen óf in uithoeken van de provincie, óf er is een wachtlijst van 2+ jaar.. (eigenlijk geldt dat ook uberhaupt voor stallen met weidegang, dus ik snap dat TS blij is waar ze staat). Ben het er wel mee eens dat het daarbuiten een goede oplossing zou kunnen zijn overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:54

Paddock Paradise heb ik een half jaar terug voor gekeken maar om iets fatsoendelijks te vinden is in mijn omgeving zoals hierboven wordt aangegeven bijna onmogelijk. Of ze zijn vol en doen al niet eens meer aan wachtlijsten of het voerbeleid past niet bij mijn paard. Of ze willen geen paard van 1,80 aannemen. Of de reistijd is te lang. Ik wil graag dagelijks naar mijn paard toe kunnen zoals ook nu in het geval van de maagzweren ik zelf dagelijks kan bijvoeren en het goed in de gate kan houden.

Ik ben voor mijn huidige stalling al uitgeweken naar Duitsland omdat er in Limburg gewoon niks fatsoendelijks te vinden is.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:06

Citaat:
Enkele weken terug ging ik voor het eerst in lange tijd weer op wedstrijd. De andere paarden gingen de paddock op en ik ging haar klaarmaken voor de wedstrijd. Ze was compleet over de zeik dat het paard waar ze zo aan plakt wel naar de paddock was en zij niet. Ze was op dat moment niet alleen want er stond nog een paard in de box naast haar. Ze was zo over de zeik dat ze een halstertouw kapot heeft getrokken en mij meerdere malen omver heeft gelopen terwijl ze normaal netjes stil staat en lekker staat te slapen. Eenmaal onderweg op de trailer was ze weer de rust zelf en op wedstrijd was ze heerlijk relax.

Dit zijn situaties waar ik ook een beetje slim mee om moet gaan. En dat kun jij ook best, al sta je op een pensionstal.
Ga je op wedstrijd rond de tijd dat de paarden buiten gaan? Ik zorg er dan voor dat hij óf nog even mee buiten kan en hem dan op ga halen. Al is het maar 10 minuten, hier helpt dat.
Of ik zorg er voor dat hij even weg/bezig is op het moment dat de paarden weg gaan en keer dan pas terug naar de stal.
Of ik ga eerder naar de wedstrijd en doe daar meer van de voorbereidingen (vlechten in de trailer bijvoorbeeld).
Of ik hou zijn favoriete paard ook nog even op stal (maar dat zal voor jou moeilijk zijn).

Overigens is 'jou omver lopen' nooit oke. Ook niet in stress situaties. Dus werken aan jullie verhoudingen kan óók geen kwaad. En dat hoeft echt niet vanuit dominantie (al ben ik wel heeel erg voor grenzen). Maar je paard moet/mag ook leren dat ze vertrouwen uit jou kan halen. Dat ze over je heen loopt betekend voor mij dat dat ook nog niet helemaal optimaal is.
Voordeel daarvan is dat die van mij nog heel goed kan 'copen' zolang in binnen zijn beeld blijf. Ik moet daar dus wel aan denken vooraf. Dus al zijn spullen moeten dan klaar liggen voor ik hem ga halen.

Ik zoek overigens ook heel regelmatig juist zijn moeilijke punten op hoor. Je kunt niet altijd alles voorkomen dus kun je het maar beter oefenen. Maar dan liever niet als je daarna meteen een les of wedstrijd gepland hebt en met een bonk spanning aankomt (+ dat voor mij de lol er dan ook wel snel af is als ik zie dat mijn paard het absoluut niet naar zijn zin heeft)

Vermoeiend zijn ze wel, dit soort paarden :+

Dus daarom zoiets (als voorbeeld van het feit dat het wel een trainbaar probleem is, ze zit niet in jouw buurt en wellicht zijn er betere methodes):
https://www.youtube.com/watch?v=cM95aSqz_vE
Hier zie je ook hoe mega klein ze de stapjes maakt voor dit paard.