Paard snel gestresst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:24

Ik doe precies hetzelfde idd, pol. Had ik ook al geschreven. Of 10 minuten mee naar buiten of eerder weg.

Anoniem

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:27

Klopt, dat was achteraf gezien ook niet zo heel slim van mij :o Op de eerste stal ging het namelijk wel altijd goed als ik haar meenam naar de poetsplek zodra de rest naar buiten ging. Ik had er zelf niet bij stil gestaan dat ze momenteel meer stress krijgt dan op de eerste plek. De volgende keer zal ik het ook zeker niet meer zo aanpakken en zal ik haar of met de rest mee naar buiten laten gaan voor 10 minuten of zorgen dat ik vertrokken ben voordat de rest naar buiten gaat!

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:47

Kan gebeuren, hè? Nu kan je proberen het te voorkomen, maar als het altijd goed gegaan is had je daar geen reden voor.

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:21

Een heel andere denklijn, maar heb je al eens een bloedonderzoek gedaan? Tekorten of overschotten van bepaalde vitamines/mineralen kunnen heel gekke dingen doen met een paard

Anoniem

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:26

Bloedonderzoek is 1,5 jaar terug gedaan. Kwam toen niet veel geks uit behalve vitamine E tekort. Die ben ik toen gaan bijvoeren. Wellicht wel handig inderdaad om binnenkort nog eens een bloedonderzoek te laten doen.

Alsof mijn paard dit topic heeft gelezen maar vanavond was ik er tijdens voertijd en ze was rustig :D geen geweef en gewandel door haar paddockbox! Hopen dat het zo blijft.

Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:36

Na een verhuizing kan het ook maar zo 6 maanden duren voordat paarden weer op hun gemak zijn. En als ze dan eindelijk een beetje gesetteld zijn begint het weideseizoen en staat alles weer op zijn kop. Dat laatste heb ik momenteel. Veel oefenen en geduld helpen zeker. Ik kan eventueel ESDR nog aanraden bij verlatingsangst. Geeft hele goede resultaten bij mijn paard!

Anoniem

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:40

Update: sinds ze volledig de graswei op mogen is haar stress een flink stuk minder geworden. Vandaag kon ik haar zelfs uit de kudde halen en haar 200 verder in haar uitloopstalletje zetten en haar relax poetsen. Stond er zelf van te kijken. Alleen op het moment dat haar vriendinnetje van de wei gehaald werd ging haar stress nivo een klein beetje omhoog maar dat was na enkele tellen ook weer terug gezakt.

Inmiddels staat ze wel even een nachtje op de kliniek omdat ze morgen een maagscopie krijgt vanwege haar maagzweren maar ook op de kliniek was ze eigenlijk heel relax. Ik hoop dat dit zo blijft als ze morgen weer terug is.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:17

LV19952 schreef:
Update: sinds ze volledig de graswei op mogen is haar stress een flink stuk minder geworden. Vandaag kon ik haar zelfs uit de kudde halen en haar 200 verder in haar uitloopstalletje zetten en haar relax poetsen. Stond er zelf van te kijken. Alleen op het moment dat haar vriendinnetje van de wei gehaald werd ging haar stress nivo een klein beetje omhoog maar dat was na enkele tellen ook weer terug gezakt.

Inmiddels staat ze wel even een nachtje op de kliniek omdat ze morgen een maagscopie krijgt vanwege haar maagzweren maar ook op de kliniek was ze eigenlijk heel relax. Ik hoop dat dit zo blijft als ze morgen weer terug is.

Kan het zijn dat ze op de graswei voldoende voeding krijgt vooral wat betreft de vitamine E en daarom uit de stress modus komt. Heb begrepen dat paard in het verleden altijd te weinig heeft gehad. Is het mogelijk om haar op goed gras te houden, dus niet alleen nu in mei voldoende gras maar blijvend?

Anoniem

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:30

Ze kan tot en met oktober op de graswei blijven lopen! Tekort aan vitamine E zal het niet zijn lijkt mij gezien ik al zeker 1,5 jaar vitamine E bijvoer. Zal het er straks met de dierenarts nog eens over hebben. Gisteren al besproken dat de maagzweren bij haar zeer waarschijnlijk ontstaan door stress. Straks eens vragen wat zij er van denkt.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard snel gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:35

Wat een fijne update! koppie omlaag en grazen worden ze sowieso ontspannen van. En de meeste paarden knappen op van voorjaarsgras (mits met beleid gevoerd).

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:19

LV19952 schreef:
Ze kan tot en met oktober op de graswei blijven lopen! Tekort aan vitamine E zal het niet zijn lijkt mij gezien ik al zeker 1,5 jaar vitamine E bijvoer. Zal het er straks met de dierenarts nog eens over hebben. Gisteren al besproken dat de maagzweren bij haar zeer waarschijnlijk ontstaan door stress. Straks eens vragen wat zij er van denkt.

Als er voldoende gras blijft , is dat een mooie oplossing!