De ideale 'kudde' (aan huis)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

De ideale 'kudde' (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 18:59

Ik ben me aan het oriënteren wat een goede groepsgrootte en samenstelling van mijn paardengroepje/kudde aan huis gaat zijn.

Nu heb ik een tinkermerrie op een PP staan, maar als ik straks aan huis mijn paard ga houden, wil ik er natuurlijk andere ponys bij.

Gezien de niet al te grote ruimte (zo'n 2400m2 leefruimte met track, rijbak/paddock en open stal), worden dit uiteraard geen grote paarden. In de zomer hebben ze apart nog weidegang.

Nu zat ik zelf te denken aan een grote shetlander of welshje A, en misschien nog een minipaardje erbij.

Is dit goed qua samenstelling? Of is 3 niet voldoende?

Daarbij ook de vraag of het dan beter merries kunnen zijn of dat zowel merries als ruinen geschikt zijn.
Kortom, nog wat openstaande vragen!;)

Ben erg benieuwd hoe jouw kudde is samengesteld en of je hier bewuste keuzes in hebt gemaakt.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:03

Ik heb er 3 en zou er graag nog een 4e bij willen. Ik vind 2 niet ideaal, want als er 1 weg gaat, dan blijft de ander alleen achter. Met 3 kan ik ook nooit met 2 weg met mijn bijrijdster bijvoorbeeld, want dan blijft er ook 1 achter. Dus 4 zou handiger zijn, zodat er altijd 2 of 3 achter blijven.
Mijn samenstelling is overigens 2 grote pony’s en 1 minishet. Nummer 4 zou ook een klein formaat zijn, echt als gezelschap.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:12

Altijd en doelbewust enkel ruinen gehad (vrijgezellengroep), want met merries had ik lopen dromen over veulentjes en dan heb je paarden teveel (iets met niet willen verkopen enzo).
Ik heb 2, 3 en 4 dieren gehad op huurweide. 4 is fijner qua dynamiek, maar 3 was qua verzorging en aandacht meer dan zat.
Mix van ruinen en merries kan goed gaan met 1 ruin en 1 of meer merries, maar meerdere ruinen op 1 of meer merries kan flink ruzie worden over van wie de merries zijn. En ruinen spelen anders (meer en ruiger) dan merries, dat maakt 1 ruin niet altijd prettig.
Te kleine was ook niet fijn trouwens, shet moest ik mij driedubbel voor vouwen om overal netjes bij te komen. Nu kon ik bij hem er op mijn kont veilig naast gaan zitten, maar prettig was het niet. Welshje van uiteindelijk 1.18-1.20 was wel een heel fijne maat, overal makkelijk bij kunnen zonder je in rare bochten moeten wringen. Iets groter scheelt ook iets met uitbreken, al is een goede omheining altijd belangrijk.
Laat wel alles wat je aan kleiner spul koopt even goed nakijken door de DA, mini op dwerggroei, losse knieen en gebit en dat laatste ook zelfs voor maatje welsh. Al is algemeen genomen tandjes meenemen in aankoopkeuring aan te raden, gebits problemen zijn ellendig en duur.

Anoniem

Re: De ideale 'kudde' (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:18

Onze kudde:

1 alfamerrie (een echte alfa)
2 andere merries
1 ruin die duidelijk de rol als hengst opneemt
1 ruin die enorm makkelijk, meegaand en speels is

Prachtige, harmonieuze kudde van grote paarden.

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:24

Daar kun je een aardige knuppel over in het hoenderhok gooien :j :

Wie denk jij dat je bent om te bepalen welk paard vriendjes mag worden met jouw paard?
Sommige paarden zijn daar lastiger in dan anderen maar jij bent wel degene die het in moet schatten (en nee, daar benijd ik je niks om :D )

Maar paarden zijn ook opportunisten. Zo kwam bij aankomst van een van onze paarden deze even alleen te staan met alleen een halve IJsco en een Shet in de paddock ernaast. Ze heeft ze een week niet aangekeken maar daarna stond ze te kroelen met ze, met name met de halve IJsco.

Maar die halve IJsco en de shet zijn nog steeds geen vriendjes en dat staat intussen al bijna 10 jaar samen! Ze tolereren elkaar maar daar blijft het bij.
Intussen staat daar een Tinker bij en die gaat prima met de halve IJsco en heel aardig met de Shet.

Daihyo beschrijft goed waarom er geen vast gegeven is in het aantal. Het hangt af van de manier waarop je met je paarden om gaat. Drie is prima als je steeds met eentje werkt maar sommige paarden hebben er ook geen problemen mee om een poos alleen te staan. Het ligt dus ook aan je individuele paarden.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:26

Als het een kudde moet worden, heb je dieren nodig van hetzelfde ras. En liefst ook familie van elkaar... Maar dat is erg moeilijk natuurlijk wanneer ze niet bij jou geboren worden. Paarden/pony's bij elkaar zetten kan. Het wordt lang niet altijd een echte kudde die elkaar goed verstaat. Wel een groep die kan samenleven en veel aan elkaar heeft. Ik zou het verschil in grootte wel zoveel mogelijk beperken als dat kan.

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 19:32

josien_m_ schreef:
Als het een kudde moet worden, heb je dieren nodig van hetzelfde ras. En liefst ook familie van elkaar... Maar dat is erg moeilijk natuurlijk wanneer ze niet bij jou geboren worden. Paarden/pony's bij elkaar zetten kan. Het wordt lang niet altijd een echte kudde die elkaar goed verstaat. Wel een groep die kan samenleven en veel aan elkaar heeft. Ik zou het verschil in grootte wel zoveel mogelijk beperken als dat kan.


Ja inderdaad, het wordt meer een samengestelde groep:)
Wat is de reden dat je het hoogteverschil tussen de paarden zo klein mogelijk zou laten zijn?

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:36

Irishcob89 schreef:
josien_m_ schreef:
Als het een kudde moet worden, heb je dieren nodig van hetzelfde ras. En liefst ook familie van elkaar... Maar dat is erg moeilijk natuurlijk wanneer ze niet bij jou geboren worden. Paarden/pony's bij elkaar zetten kan. Het wordt lang niet altijd een echte kudde die elkaar goed verstaat. Wel een groep die kan samenleven en veel aan elkaar heeft. Ik zou het verschil in grootte wel zoveel mogelijk beperken als dat kan.


Ja inderdaad, het wordt meer een samengestelde groep:)
Wat is de reden dat je het hoogteverschil tussen de paarden zo klein mogelijk zou laten zijn?

Vaak komen relaties dan gemakkelijker tot stand; al was mijn eerste paard (1,65) helemaal in haar nopjes met een Welsh-A, de rest boeide haar minder :D

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:38

Dat wij nog op pension stonden hebben wij er een 2e bij gekocht. Dit omdat het normaal was dat paarden daar alleen stonden, sinds augustus ‘22 staan ze thuis. Maar niks eromheen. Mijn bruine kan nog wel alleen staan, maar mijn fjord (met wel een rugzakje helaas) wordt helemaal paranoia als mijn bruine al uit zicht is. Daarom hebben we begin dit jaar een Welsh A hengst gekocht, de andere 2 zijn ruinen. Dit gaat eigenlijk prima, ik kan nu gewoon 1 meenemen op pad en als we met de 2 grote mannen weggaan kan mijn Welsh prima een paar uurtjes alleen. Hem hebben we gekocht bij mensen waar hij eigenlijk geen klik had met hun andere paard, dus dat verklaart misschien waarom hij dit prima vindt.

De combi zo vind ik wel leuk, Welshje en de bruine zijn nog jong. Fjord al wat ouder, je ziet ze nu afwisselend van elkaar spelen en eten. Maar alles hangt af van t paard, karakter en of ze de klik met elkaar hebben. Wij hebben daarom ook de keus gemaakt voor een A Welsh omdat mijn fjord al eens met een shet heeft gestaan, maar was te klein om mee te spelen en we zagen dat hij dit niks aan vond. Daarbij is het hengstje heel makkelijk, probeert wel eens uit, maar heeft geen overdreven ‘hengstenstreken’.

Afbeelding

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:42

Het is soms maar net hoe goed de kudde matcht met elkaar. Ik heb er dit moment 4 lopen, maar jaren waren dit er 3. Die 3 ging heel goed, ik had een haflinger en fjord die dikke maatjes zijn. En een shetlander die een beetje een loner is.

Dit moment heb ik dezelfde haflinger en shet, maar een 2 jarige trekpaardxtinker merrie en een 1 jarige tinker hengst erbij. De haf en 2 jarige zijn goede maatjes. De 1 jarige hangt een beetje aan de haflinger alsof het zijn mama is.. maar die wordt hem regelmatig zat.. En stuurt hem dan naar de shet. Wat dan weer een goed speel maatje is.

Daarnaast als ik er 2 mee neem uit rijden/wandelen of iets dergelijks. Blijven er altijd 2 achter.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:50

kijk ook even hoe je merrie nu is?
wat voor soort pony gaat ze het meest mee om.
met wie kan ze gezellig kriebelen en samen eten?
zo’n soort pony moet er bij denk ik.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:59

Ik heb alleen ruinen staan. Mijn shire en A-pony van beiden 14, en een lusitano van 19. Zijn een heel harmonieus clubje, ze spelen en groomen. Over een paar maanden komt mijn jonge lusitano van dan 2.5 erbij. Hopelijk krijgt die wat aansluiting en ook opvoeding. M'n shire delft gewoonlijk het onderspit qua weggestuurd worden bij het eten etc. Dus het is fijn dat ik op m'n eigen stukje genoeg voerpunten en rust voor hem kan voorzien.

Ik vind het wel met ieder paard dat erbij komt exponentieel meer werk. Meer hooipunten om te vullen en meer mesten, vaker hooi bestellen, vaker brok bestellen, vaker mest laten ophalen, vaker reparaties etc. Mijn leven was wel een stuk makkelijker toen ik alleen nog de shire en A-pony had staan. Beiden konden ook heel goed alleen blijven als ik met de ander op stap ging. En ook met zijn tweeën kunnen ze spelen en kroelen en hun ding doen. Dus ik zou zelf niet per se afschrikken van "maar 2 paarden hebben staan'.

Sintara

Berichten: 7422
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:03

Mijn paard heeft nu op verschillende plekken gestaan en hoewel ze een voorkeur voor vosjes lijkt te hebben, zie ik verder geen lijn in ras of geslacht ofzo. Op de eerste plek was ze helemaal gek op een klein introvert tinkertje en een mega sensibele fjord.
Later was ze best friends met een IJslander, toen 2 shets, later een draver en een kwpn.. nu zijn het een draver en een nrps :+

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De ideale 'kudde' (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:17

Ik heb er 4, 2 Lusitano's en 2 mini pony's. Ze staan in setjes van 2, naast elkaar. Het zijn allemaal mannetjes en echt maatjes. Toen mijn andere paarden nog leefde had ik er 3 staan in de wei en ook dat ging prima. Ik zoek ook wel altijd een karakter waarvan ik denk dat het wel zal passen en tot nu toe is dat elke keer gelukt.

pien_2010

Berichten: 43466
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:26

24 oo vierkante meter is weinig. Dat beperkt je. Dus in mijn ogen maximaal twee ponies/ paarden en dan nog sobere paarden en hooi bijvoeren. Het gaat nl niet alleen om het gras, maar ook zul je de kak moeten verwijderen op zo'n klein stukje en als het niet al te intensief beloopt wordt krijg je bij veel regen minder modder. Dus je zult zeker ook een stuk moeten bestraten bij de (inloop) stallen.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:36

Wij hebben 2 minishetten, een fries x haflinger van 1.55-1.60 en een Groninger van 1.75-1.80.

Vanwege het spelen, het krauwen en het gelijkwaardig zijn, wil ik tussen de verschillende dieren geen groter verschil dan zo'n 30cm.

En met een jong dier (tot een jaar of 4, maar tot 7 niet alleen 15+'ers) wil ik maximaal 2 jaar tussen 2 dieren, waarbij de rest wel ouder kan zijn. Maar ik heb allerlei voorbeelden gezien waarbij een ouder dier een veulen/jaarling als weidemaatje kreeg, direct als opvolger, maar in vrijwel alle gevallen was het eigenlijk sneu voor het jonge dier. Die mist namelijk het geconstante geklier dat die jonge dieren onder elkaar doen. Bij ons zat er 3.5 jaar tussen en ondanks dat de oudste door ondervoeding (tandprobleem) en trauma wat vertraagd was in zijn ontwikkeling (voordat hij in ons bezit kwam), zag je toch dat de jongste, die met 15 maanden kwam, eigenlijk al geen eerlijk speelmaatje had. Het liep zo en een extra dier erbij kopen puur voor deze reden ging op dat moment echt niet, maar had wel een stuk leuker geweest voor de jongste, ondanks dat de toen bijna 5-jarige met grote regelmaat met hem speelde, maar het verschil was toch echt al te groot.

De minishetten staan bij ons niet op hetzelfde veld/pp als de grote paarden. Zij staan achter 2 draden op 25 en 50cm hoogte, de grote paarden staan (op sommige stukken) achter 2 draden op 80 en 160cm hoogte. Ook is hun voerbehoefte dusdanig verschillend dat ook enkel overdag samen staan heel lastig wordt. Wel staan ze regelmatig naast elkaar, als de shetten stukken erf mogen begrazen (iedere dag 30-40 minuten) en gaat dat prima.

In jouw geval zou ik dus waarschijnlijk op zoek gaan naar een exmoor en een medium shetlander (90-100cm), eventueel zelfs 2 medium shetlanders naast die exmoor. Bij 2 zoudeen die shetten dan ook jonge dieren (veulens of jaarlingen) kunnen zijn.

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 20:45

ellepel schreef:
kijk ook even hoe je merrie nu is?
wat voor soort pony gaat ze het meest mee om.
met wie kan ze gezellig kriebelen en samen eten?
zo’n soort pony moet er bij denk ik.


Mijn merrie is wel sociaal, maar redelijk op zichzelf. Ze eet graag waar ze zelf wil, en opzich mag iedereen er wel bij. Ze heeft een andere tinkermerrie (beetje onderaan de rangorde) die ik wel als haar vriendin beschouw. Maar mijn merrie neemt eerder een ander paard onder haar hoede, dan dat ze er nou zo uitgebreid mee staat te kroelen. Dus lastig om dan het best passende karakter te vinden!

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 20:47

pien_2010 schreef:
24 oo vierkante meter is weinig. Dat beperkt je. Dus in mijn ogen maximaal twee ponies/ paarden en dan nog sobere paarden en hooi bijvoeren. Het gaat nl niet alleen om het gras, maar ook zul je de kak moeten verwijderen op zo'n klein stukje en als het niet al te intensief beloopt wordt krijg je bij veel regen minder modder. Dus je zult zeker ook een stuk moeten bestraten bij de (inloop) stallen.


Ja klopt, het is een beperkte ruimte maar wel goede paden en Verharding etc. Dus ze kunnen wel jaarrond overal bij. Het is bij huis dus qua mest e.d. goed bij te houden.

Ik twijfel vanwege de ruimte dan ook aan de hoeveelheid,of zo'n minipaardje/shetlander er nog bij kan.

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 20:52

Mizora schreef:
Wij hebben 2 minishetten, een fries x haflinger van 1.55-1.60 en een Groninger van 1.75-1.80.

Vanwege het spelen, het krauwen en het gelijkwaardig zijn, wil ik tussen de verschillende dieren geen groter verschil dan zo'n 30cm.

En met een jong dier (tot een jaar of 4, maar tot 7 niet alleen 15+'ers) wil ik maximaal 2 jaar tussen 2 dieren, waarbij de rest wel ouder kan zijn. Maar ik heb allerlei voorbeelden gezien waarbij een ouder dier een veulen/jaarling als weidemaatje kreeg, direct als opvolger, maar in vrijwel alle gevallen was het eigenlijk sneu voor het jonge dier. Die mist namelijk het geconstante geklier dat die jonge dieren onder elkaar doen. Bij ons zat er 3.5 jaar tussen en ondanks dat de oudste door ondervoeding (tandprobleem) en trauma wat vertraagd was in zijn ontwikkeling (voordat hij in ons bezit kwam), zag je toch dat de jongste, die met 15 maanden kwam, eigenlijk al geen eerlijk speelmaatje had. Het liep zo en een extra dier erbij kopen puur voor deze reden ging op dat moment echt niet, maar had wel een stuk leuker geweest voor de jongste, ondanks dat de toen bijna 5-jarige met grote regelmaat met hem speelde, maar het verschil was toch echt al te groot.

De minishetten staan bij ons niet op hetzelfde veld/pp als de grote paarden. Zij staan achter 2 draden op 25 en 50cm hoogte, de grote paarden staan (op sommige stukken) achter 2 draden op 80 en 160cm hoogte. Ook is hun voerbehoefte dusdanig verschillend dat ook enkel overdag samen staan heel lastig wordt. Wel staan ze regelmatig naast elkaar, als de shetten stukken erf mogen begrazen (iedere dag 30-40 minuten) en gaat dat prima.

In jouw geval zou ik dus waarschijnlijk op zoek gaan naar een exmoor en een medium shetlander (90-100cm), eventueel zelfs 2 medium shetlanders naast die exmoor. Bij 2 zoudeen die shetten dan ook jonge dieren (veulens of jaarlingen) kunnen zijn.


Ja toch wel zoveel? Dus in totaal dan 3 of 4 (2 grote en 1 of 2 kleine). En wat is je reden voor een Exmoor? Wellicht omdat ze sober zijn, net als een tinker?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:53

bij ons zoeken de tinkers elkaar ook wel vaak op zie ik, zijn toch vaak wel kriebelaars die elkaar ook graag kriebelen.
dus eventueel kijk je naar een tinker erbij?
en dan nog een kleinere pony zodat er niet een alleen achterblijft?

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 21:10

Exmoors zijn een flinke slag kleiner dan tinker, rond de 1.25. Daarmee zijn ze een passend maatje zowel voor de tinker als de shet(ten). Ze passen qua voeding inderdaad goed bij zowel de shetten als de tinker, maar daarnaast is de B-pony een wat ongebruikelijkere maat qua rassen en aan Exmoors valt dan nog behoorlijk te komen voor een normaal bedrag.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: De ideale 'kudde' (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 22:55

Waarom geen 2 tinkers waarbij de 2e dan best wat kleiner mag zijn. Even alleen zijn valt meestal goed te leren en ze hebben, als het klikt, echt wat aan elkaar. Verschillende rassen hebben verschillende temperamenten, verschillende behoeften en verchillende gebruiken. Sommige rassen hebben echt een eigen "cultuur" als je dat zo zeggen kan. Sommigen zijn renners en vluchters, andere rassen zijn meer van het observeren en onderzoeken. De verschillen zijn misschien niet groot in onze ogen, paarden zien dat vast anders. Kijk maar naar hoe jij zelf je vrienden kiest.

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 23:11

Ik had er 4 staan (1 D pony, 1 C/B en twee Btjes), dat vond ik een fijn aantal. Relatief makkelijk met 1 of 2 weg en kon ze opdelen in duo's waarbij ik twee dan extra gras kon geven en twee in de dieetgroep zaten.
Helaas sinds kort nog maar 3 en hoewel ik dat ook jaren heb gehad, vind ik het nu lastig qua aantal. Dus ik wil op ten duur wel weer terug naar vier (of 5 :+ ).
Ik heb wel 4x zoveel grond. 4 op een kwart zou mij krap lijken.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: De ideale 'kudde' (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 23:44

Ik begon met mijn ruin in zn eentje en dan gewoon op pension. Hij is makkelijk, geinteresseerd en kan goed 'opvoeden' met geduld en een gezonde portie eye rolls als zo'n jonkie weer heftig staat te doen. Wel vind ie alles buiten het perceel doodeng. Uiteindelijk alles zelfstandig gaan doen en wilde ik uiteraard een paard erbij. Dit werd mijn clown (ook ruin nu) die heel graag rent, vliegt en holt. Inmiddels is hij aardig opgevoed door mijn oudste en vanaf het begin hebben ze het goed kunnen vinden. Ik zou er heel graag een merrie bij willen ooit maar heb het gevoel dat ik daar niet teveel naar opzoek moet gaan maar dat het op mijn pad komt. Ik zou heel graag een veulentje willen fokken ooit en nee die kan ik dan niet wegdoen. Dus daar moet ik mn plek op voorbereiden :')
Ik denk dat 3 prima is, maar 4 kan ook. Wel veel poep scheppen pffff. Vind 2 al veel.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Re: De ideale 'kudde' (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 01:34

Ik zou niet alleen kijken naar het sociale aspect, maar ook naar je management.

Kies paarden met dezelfde ruwvoerbehoefte, met dezelfde wensen qua bodembedekking, qua management van de voeten etc.

Ik zie hier veel mensen een shet opperen. Maar die vind ik nou juist lastiger te managen met een groter ras samen :o