2 jarig hengstje bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 15:59

Hallo
Ik heb een vraagje want mijn shetlander hengstje bijt vaak als we gaan wandelen en dan ook best hard en ik geef dan wel vaak een tik maar niet te hard want dat vind ik wel een beetje zielig is het denk ik niet maar kan ik dit ook op een andere manier oplossen voor de rest is hij heel lief en in de wei en de paddock bijt hij pracktich nooit alleen als we gaan wandelen
Afbeelding
Dit is hem heel schatiig maar ook echt een draak

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:08

1 keer eens wel een brul en een harde tik geven zonder daarna boos te blijven. Bijten is echt een no-go. Maar een goede timing echt wel opgelost na een keer of 2.
Niet beginnen met al die softe ‘niet-zielige’ kreetjes, achteruit stappen, aandacht afleiden etc maar gewoon duidelijk een grens leren. Een goede basisopvoeding met grenzen is het beste dat je een paard kan geven.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:09

Inderdaad, niet zielig gaan vinden. Nu is het opvoeden en hem leren wat wel en niet mag.

DuoPenotti

Berichten: 29737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:13

Zachte tikjes zijn idd zielig.
Want die geef je en hij leert er niets van. Dus die blijf je geven.
Beter 1 keer wat harder en goed duidelijk zijn.

Maar ik lees dat hij het in de wei niet doet.
Alleen met wandelen.
Dan kan het heel goed zijn dat jou wandeling veel te lang duurt.
Zulke peuter kan zich 10 minuten concentreren.
En ja daarna gaan ze vaak klieren. Hun manier om te zeggen het is teveel.
Dus daar zou ik het eerste verandering in brengen.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:16

Bijten vind ik gevaarlijk gedrag en straf ik echt af.
Hoe schattig of zielig ook. Ik wil geen bijtende, trappende, maaiende of duwende dieren. Probeer het gedrag te voorkomen, kan ook echt een fase zijn. Als hij het alleen doet met wandelen ga je ff paar weken niet meer wandelen.
Ga lekker iets leuks doen waar bij je positief kunt belonen.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:22

Als mijn pony echt bijt dan krijgt ie een dusdanige tik en een stemcorrectie dat hij schrikt. Maar dat is gelukkig zelden tot nooit nodig geweest. Hooguit toen ik hem net had.

Ik ken m'n ponys inmiddels door en door en weet precies wanneer ze iets willen doen dat niet mag. Dus voor die tijd zeg ik al waarschuwend pas op en zo nodig stuur ik ze uit m'n ruimte. Door het gedrag voor te zijn hoef je niet steeds te corrigeren. En kun je juist positief gedrag belonen. Dus probeer zijn lichaamstaal te lezen en hem voor te zijn.

Staat hij in de paddock wel met een vriendje? Kan hij zijn energie kwijt en kan hij lekker spelen?

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:29

Heel kort wandelen, zo’n kleintje kan het mentaal niet aan om langer dan 10 minuten met iets bezig te zijn / zich te gedragen naar onze maatstaven.
Dus zorg ervoor dat je niet langer wandelt als 5 minuten zodat het in principe niet eens in zijn hoofd op komt om te bijten.
Zorg ervoor dat je van te voren weet dat iets een hele grote kans heeft tot succes en beloon wat hij goed doet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:36

Allemaal weer lekker makkelijk gezegd, maar dan kan je tikken gaan geven tot je een ons weegt, want er is te weinig info bekend, dus zomaar wat roepen heeft 0,0 nut.

Hoe lang ken je dit beestje al en ben je met hem bezig?
Wat was zijn basis? Heeft hij het zgn veulen abc geleerd? En is hij daarna in handen geweest en CORRECT behandeld?
Hoe wordt hij gehouden? Heeft hij speelmaatjes?

Hoe lang ga je wandelen en waar?

Onze mini shet was 3wkn dat hij bij ons kwam met zijn moeder en kon niks. Hij kon best happen, dus dat ook gecorrigeerd, maar zeker niet door lukraak een tik op zijn hoofd te geven. Het is heel belangrijk dat je snel reageert, goed reageert en het kwartje ook even echt valt bij hem. Als de correctie geen effect heeft, blijf je bezig, maar je ziet wel degelijk duidelijk wanneer een correctie binnenkomt.

Niet boos worden of gefrustreerd raken en ook niet erop gaan anticiperen dat hij wel weer gaat bijten. Soms zijn ze ook echt aan het ontdekken met hun lippen en hebben niet altijd de intentie om te gaan bijten.

Onze quarter jaarling is bij ons geboren en heeft eigenlijk vanaf geboorte nooit de neiging gehad om te bijten, maar die eerste start heeft echt wel het verschil gemaakt.
Als je bij een 1,2 of 3 jarige een start mist is het als onervaren persoon een lastige leeftijd om mee aan de gang te gaan als ze dit soort dingen laten zien.

Zeker als mensen dan online gaan roepen dat je wel een flinke tik mag geven, maar niemand ziet wat er gebeurt, hoe je reageert en of dat dan op het goede moment op de juiste manier is. Gaat het namelijk mis, kan je ook veel meer ellende krijgen. Dan wordt het een spel of ze raken juist schuw en moet je dat weer gaan verhelpen. Alles zit in de hoe en de timing.

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:38

10 x zachtjes en nix geleerd of 1x hard en het is voor tijdje klaar, ff volhouden maar bij zachte tikjes duurt het wel jaartje voordat ie dat snapt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:49

speurneusc schreef:
10 x zachtjes en nix geleerd of 1x hard en het is voor tijdje klaar, ff volhouden maar bij zachte tikjes duurt het wel jaartje voordat ie dat snapt.


Onzin. Ook harde tikken worden normaal als je dat op de verkeerde manier doet, dus te vaak, op verkeerde moment etc.

Als iemand hulp vraagt op Bokt kan je er min of meer al vanuit gaan dat ze dit zelf niet goed kan en dus al snel teveel of te hard gaat slaan zonder enig effect.

Als je kijkt hoe hard jongens met elkaar spelen, kan hij er nog harder overheen gaan bijten of ook de beentjes gaan gebruiken.

Daarbij is iets aanleren of afleren met angst nooit de beste oplossing. Vroeg of laat krijg je dat ergens terug, een nieuw probleem etc.

Als ik de kleine smurf corrigeerde, stond hij echt wel even na te denken, maar werd er niet bang van.

Heb ook wel paarden (gehad) die klappen hebben gehad, die zijn of waren echt niet zo onder de indruk.

Het zegt wat over de mens die dat nodig heeft, dat wel.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 17:50

Hij is bij ons met 9 maanden gekomen en kan toen goed naast je lopen maar voor de rest nog niet heel veel hij staat met mijn andere paard en ze spelen af en toe wel eens en hij staat 24/7 buiten en kan dus zo veel rennen als tie wil ik heb ook niet het gevoel dat hij zich verveelt ik wandel ook meestal geen lange stukken maar hij is eigenlijk nooit moe door het wandelen want hij zit boordevol energie en ik geef ook weleens een hardere tik maar dat helpt dan even maar de vlgde keer doet hij het weer maar soms als we gaan wandelen hapt hij geen 1 keer meestal als hij veel energie heeft ik wandel een paar keer per week meestal niet langer dan een kwartiertje af en toe iets langer maar dat is eig bijna nooit. Maar volgensmij vind hij het ook leuk om te bijten ofzo want bij m'n andere paard bijt hij ook best vaak maar die bijt gewoon terug. De volgende keer als hij een hap geef dan geef ik gewoon een harde klap terug. En trouwens hapt hij in de wei ook wel eens maar dan vooral bij andere mensen.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 17:57

En als ik wat langer met hem ga wandelen nemen we veel gras pauzes tussendoor

TinkerTreas

Berichten: 3703
Geregistreerd: 03-08-04

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:16

Mijn 2 jarige shet (merrie), gaat bijten als haar emmertje overloopt. Dus als je teveel met haar doet, als ze iets erg spannend vindt.

Ik zou eerst proberen te achterhalen waar het bijten vandaan komt. Zeker omdat hij het in de paddock niet doet.
Als het puur hengsten gedrag is, zou hij het in de paddock ook doen lijkt me.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 18:44

TinkerTreas schreef:
Mijn 2 jarige shet (merrie), gaat bijten als haar emmertje overloopt. Dus als je teveel met haar doet, als ze iets erg spannend vindt.

Ik zou eerst proberen te achterhalen waar het bijten vandaan komt. Zeker omdat hij het in de paddock niet doet.
Als het puur hengsten gedrag is, zou hij het in de paddock ook doen lijkt me.

Ik denk dat het bij mijn pony ook daardoor komt als het iets te veel voor hem wordt want meestal ook aan het einde van de wandeling doet hij het ook vooral en soms ook tussendoor maar hij bijt ook in het touw en eigenlijk alles waar hij in kan bijten bijt hij in dus ik denk dat het ook een stukje speelsigheid is

prompter

Berichten: 11160
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:46

Zorgen dat hij uit je ruimte blijft, dan kan hij je geeneens bijten. En inderdaad, hou de sessie kort en leuk.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:47

PeanutGuapa schreef:
Hij is bij ons met 9 maanden gekomen en kan toen goed naast je lopen maar voor de rest nog niet heel veel hij staat met mijn andere paard en ze spelen af en toe wel eens en hij staat 24/7 buiten en kan dus zo veel rennen als tie wil ik heb ook niet het gevoel dat hij zich verveelt ik wandel ook meestal geen lange stukken maar hij is eigenlijk nooit moe door het wandelen want hij zit boordevol energie en ik geef ook weleens een hardere tik maar dat helpt dan even maar de vlgde keer doet hij het weer maar soms als we gaan wandelen hapt hij geen 1 keer meestal als hij veel energie heeft ik wandel een paar keer per week meestal niet langer dan een kwartiertje af en toe iets langer maar dat is eig bijna nooit. Maar volgensmij vind hij het ook leuk om te bijten ofzo want bij m'n andere paard bijt hij ook best vaak maar die bijt gewoon terug. De volgende keer als hij een hap geef dan geef ik gewoon een harde klap terug. En trouwens hapt hij in de wei ook wel eens maar dan vooral bij andere mensen.


Wat jammer dat dit hetgene is wat je oppakt uit de tips. Geef een kleuter die niet goed weet wat ie moet doen bij spanning en dan zoals zoveel jonge ruinen/hengsten graag z'n tanden inzet een flinke klap, in plaats van hem te leren wat hij wél kan doen :(
Als mijn jonkie spanning heeft en wil bijten, weet ie dat hij z'n hoofd voor zich moet houden. Even m'n hand op z'n kaak is genoeg om het hoofd terug te sturen. En dan ontspant hij eigenlijk ook vrijwel altijd al. En anders pakt ie de lijn even vast als een soort fopspeen, en laat hij 'm eigenlijk altijd vrijwel meteen weer los.
Dat het spanning is lijkt me zeer aannemelijk. Ga je wandelen met een ander paard erbij of alleen met hem? Fysiek moe is wat anders dan mentaal moe/overprikkeld. Dat hij best nog kan rennen na zo'n wandeling betekent niet dat het niet teveel was...

BigOne
Berichten: 38331
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:49

Nog hengst dus straks eerst maar castreren en verder, last iemand die er verstand van heeft eens mee wandelen. Je moet namelijk echt direct reageren en niet na 5 seconden want dan straf je terwijl hij niets doet.
Onze toen nog jonge merrie heeft het 1 keer gedaan, flinke brul en even een schop tegen de kont( met platte kant) en nooit weer gedaan.

En Jemma, wanneer jij bij een paard dat wil bijten nog de tijd hebt om even je hand op z’n kaak te leggen is dat eerder speels happen want wanneer hij echt wil bijten ben je daar te laat voor.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 19:00

Ik ga hem niet laten castreren en ik geef hem bijna nooit een tik omdat je dus zoals Big one zegt dat je meestal te laat bent en ik geef ook vaak een harde brul en dan is hij ook best onder de indruk en ik probeer ook het negatieve gedrag te negeren en het positivie gedrag te belonen

DuoPenotti

Berichten: 29737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:02

Waarom niet castreren?
Dat is een hele goede tip.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 19:02

Maar hij vind het wel altijd heel leuk om te wandelen want als ik hem dan meeneem om te wandelen wil hij eigenlijk heel de tijd lekker rennen en als ik merk dat hij er klaar mee is stop ik ook

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 19:03

DuoPenotti schreef:
Waarom niet castreren?
Dat is een hele goede tip.

Ik vind het niet echt nodig omdat hij eigenlijk geen hengstengedrag vertoont alleen af en toe bijten

DuoPenotti

Berichten: 29737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:04

Dat is hengstengedrag
En als je dan al moet vragen wat te doen is de uitkomst dat er nog wel vervelender gedrag bij komt dan dit.

En de pony heeft niks aan die ballen, wel last van de hormonen.

Heeft hij trouwens ook een speelvriendje?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:07

BigOne schreef:
Nog hengst dus straks eerst maar castreren en verder, last iemand die er verstand van heeft eens mee wandelen. Je moet namelijk echt direct reageren en niet na 5 seconden want dan straf je terwijl hij niets doet.
Onze toen nog jonge merrie heeft het 1 keer gedaan, flinke brul en even een schop tegen de kont( met platte kant) en nooit weer gedaan.

En Jemma, wanneer jij bij een paard dat wil bijten nog de tijd hebt om even je hand op z’n kaak te leggen is dat eerder speels happen want wanneer hij echt wil bijten ben je daar te laat voor.


Ik heb hem van kleins af aan geleerd dat ik z'n hoofd opzij buig als hij wil bijten. Dus hij zet inderdaad niet in 1x z'n tanden in me. Toen ik het hem aanleerde had ik inderdaad meer nodig om hem te stoppen: hem blocken met m'n hele onderarm/elleboog parallel aan z'n hoofd en dan terugschuiven naar voren.
Hoe kost je arm/hand omhoog bewegen meer tijd dan een beuk uitdelen?

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 19:21

En in de wei en paddock bijt hij eigenlijk nooit dus het is denk ik geen hengstengedrag maar omdat hij gewoon overprikkeld is als hij een poos gewandeld heeft

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:26

PeanutGuapa schreef:
En in de wei en paddock bijt hij eigenlijk nooit dus het is denk ik geen hengstengedrag maar omdat hij gewoon overprikkeld is als hij een poos gewandeld heeft


Dat is denk ik de goede conclusie; hij doet het als hij overprikkeld is. Dus maak je wandelingen veel kleiner en breng hem niet in de positie dat hij zich zo ellendig voelt dat bijten z'n communicatimiddel wordt :)
Het is nog maar een kleuter.. En ik weet zeker dat hij daarvoor al signalen van spanning/overprikkeling die opbouwt laat zien. Ga er maar eens op letten :)
Laatst bijgewerkt door J_emma op 16-08-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt