2 jarig hengstje bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:06

PeanutGuapa schreef:
En hij bijt niet vaak heel af en toe aan het einde van het wandelen

1 keer bijten is al een no go. Dus ook 'af en toe'. Dat gedrag hoor je simpelweg af te straffen. Hij ziet zichzelf nu als leider van jou, dat hij sterker is dan jou en dat hij kan doen en laten wat hij wil bij jou. Een behoorlijke tik is dan niet zielig, dat is simpelweg rangorde aangeven.

Dreamboy

Berichten: 2455
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:12

PeanutGuapa schreef:
Ik heb helemaal geen zieke paarden hoor en ik heb ook een instructrice die mij helpt en ik ga hem nog niet laten castreren omdat hij geen he gstengedrag vertoont en hij gewoon lekker bij mijn andere paard staat en dat gaat super goed hoezo zou ik hem dan castreren


Je snapt het nog steeds niet of je wilt het niet snappen. Hij vertoond WEL hengsten gedrag. Misschien moet je je daar eerst eens iets meer in verdiepen. Succes verder.

DuoPenotti

Berichten: 29745
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:13

Maar het voorkomen door zo'n jong diertje niet te lang dingen te laten doen is het belangrijkste.
het is geen 7 jarige die al meer geestelijk kan hebben.

En hengsten gedag heeft hij wel, hier begint het bij.

Maar goed alles is gezegd ondertussen....

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:16

Ik heb echt intens medelijden met dit diertje, en alle andere dieren die op zo'n Penny manier gehouden worden (op stal zie je dingen voorbijkomen...... :roll: ). Helemaal overprikkeld, hartstikke jong, en geen sturing. De wereld zou een betere plek zijn als aanstaande diereneigenaren (en ouders, maar dat is een andere discussie) een examen af moesten leggen voordat een dier aangeschaft mag worden.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:21

Misschien je instructrice dan eens vragen om met je mee te lopen als ze er toch is, dan kan zij je wellicht een tip geven. Grondwerk lesje raadt ik je ook aan, maar dat zou nu misschien nog wat te veel (te lang) zijn. Soms moet je een 1 of 2 jarige ook gewoon even laten… :)

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:25

PeanutGuapa schreef:
Ik heb helemaal geen zieke paarden hoor en ik heb ook een instructrice die mij helpt en ik ga hem nog niet laten castreren omdat hij geen he gstengedrag vertoont en hij gewoon lekker bij mijn andere paard staat en dat gaat super goed hoezo zou ik hem dan castreren


Ik wijt het maar aan je leeftijd, dat je nog erg onwetend bent.
Het is een mooie pennydroom, een hengst hebben, maar bijten is typisch hengstengedrag......

Ik hoop oprecht dat je iemand hebt die jou begeleid meisje.....

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:32

Eens met ivy,

Daarnaast vraag ik mij af of jou andere paard een merrie is ja of nee?
Als dat het geval is, dan had ik nog maar wat harder nagedacht over castreren :+

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:35

Mijn andere paard is een ruin en als hij langs andere paarden komt kijkt hij er amper naar om en hij bijt alleen als hij overprikkeld is en hij heeft het hier heel goed hoor want de instructrice die mij begeleid vind dat het goed gaat

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:36

Ik ben niet voor castreren maar als je dit soort vragen op bokt moet stellen heb je of niet voldoende ervaring of niet de juiste begeleiding om een hengst te houden. En dan is het gewoon wachten op ongelukken.
Je praat hoofdzakelijk na wat andere bokkers hier zeggen. Castreren die hap en vlot. Of hele goede begeleiding zoeken. En dat liefst nog vlotter.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:37

En in de paddock of in de wei bijt hij nooit en hij komt altijd naar je toe om te knuffelen en ik heb al best veel verstand met paarden en mijn instructrice ook dus daarom laat ik hem nu gewoon nog hengst en als hij op me zou willen springen of steigeren naar mij laat ik hem gelijk castreren maar nu gaat het nog heel goed en de laatste keren dat ik gewandeld heb heeft hij niet gebeten

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:40

Ik had het in het begin een beetje verkeerd uitgelegd dus daarom vatten jullie het anders op en het gaat gewoon goed en ik heb al begeleiding maar omdat hij af en toe bijt wou ik graag weten wat ik daar tegen kan doen maar ik weet nu genoeg bedankt voor jullie advies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:43

Probeer om tijdens het wandelen je hand niet in de buurt van zijn mond te houden. Veel mensen nemen hun paard dichtbij de haak van het halstertouw / onderkant halster tijdens het lopen, maar dat triggert hengsten en ruinen met hengstengedrag. Natuurlijk hebben ze het recht niet om je dan te bijten, maar het is voor sommige paarden gewoon fijn om geen hand te voelen zo dichtbij.

Verder kan je het bijtgedrag afblokken door de top van je zweep (het verharde gedeelte zeg maar) richting zijn neus te wijzen tijdens het lopen als soort van fysieke barrière. Niet om dan maar in de zweep te bijten uiteraard.

En zoals sommigen zeiden, voorkom overprikkeling. Hij is nog erg jong. Je wil natuurlijk graag veel doen met je pony maar zijn emmertje is gewoon erg snel vol. Probeer misschien wat in te korten en vooral genoeg vrije dagen in te lassen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:44

PeanutGuapa schreef:
En in de paddock of in de wei bijt hij nooit en hij komt altijd naar je toe om te knuffelen en ik heb al best veel verstand met paarden en mijn instructrice ook dus daarom laat ik hem nu gewoon nog hengst en als hij op me zou willen springen of steigeren naar mij laat ik hem gelijk castreren maar nu gaat het nog heel goed en de laatste keren dat ik gewandeld heb heeft hij niet gebeten

Als hij dat doet kan je nog zoveel castreren als je wil dan ben je klaar.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:45

Robin_S schreef:
Probeer om tijdens het wandelen je hand niet in de buurt van zijn mond te houden. Veel mensen nemen hun paard dichtbij de haak van het halstertouw / onderkant halster tijdens het lopen, maar dat triggert hengsten en ruinen met hengstengedrag. Natuurlijk hebben ze het recht niet om je dan te bijten, maar het is voor sommige paarden gewoon fijn om geen hand te voelen zo dichtbij.

Verder kan je het bijtgedrag afblokken door de top van je zweep (het verharde gedeelte zeg maar) richting zijn neus te wijzen tijdens het lopen als soort van fysieke barrière. Niet om dan maar in de zweep te bijten uiteraard.

En zoals sommigen zeiden, voorkom overprikkeling. Hij is nog erg jong. Je wil natuurlijk graag veel doen met je pony maar zijn emmertje is gewoon erg snel vol. Probeer misschien wat in te korten en vooral genoeg vrije dagen in te lassen.

Dat is een goede tip ga ik doen en ik doe ook vrijwel niks met hem alleen ongeveer 3 of 4 keer per week een klein stukje wandelen en dan vooral lekker grasjes eten

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:46

Verkeerd gedrag afleren is veel moeilijker dan goed gedrag meteen aanleren. Als je op het punt komt dat hij gaat steigeren of op je springt dan loop je achter de feiten aan.

Dus zoek aub hulp als je hem perse hengst wil houden. Want aan je berichten in dit topic krijg ik eigenwijze pubervibes. Ik snap ook niet zo goed waarom je advies vraagt als je het allemaal al zo goed zelf weet. Zelfs ik als oude muts leer nog veel bij en je bent nooit uitgeleerd. Het is geen schande als je iets nog niet weet en zeker niet als je pas 13 jaar bent. Probeer het advies alleen wel goed in je op te nemen en het niet meteen af te serveren. Iedereen heeft hier het beste met je pony voor

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:49

PeanutGuapa schreef:
Dat is een goede tip ga ik doen en ik doe ook vrijwel niks met hem alleen ongeveer 3 of 4 keer per week een klein stukje wandelen en dan vooral lekker grasjes eten


Belangrijk daarbij is dat je met de top van die zweep dan NIET in of richting zijn neus gaat prikken, houd hem op één plek vlak naast zijn neus (ongeveer anderhalf keer je handbreedte) en houdt hem daar ook echt. Waar hij ook heen gaat met zijn neus, houdt die zweep op dezelfde plek. Anders beweeg je steeds de blokkade mee en dan weet je pony alsnog niet wat nou wel en niet echt een blokkade is. En vooral niet in zijn neus prikken, niet als blokkade, niet als straf, gewoon helemaal niet! Daar trigger je hem juist mee en wordt alles alleen maar onrustiger van.

En: CASTREREN. Als hij bovenop je duikt ben je véél te laat. Wees slimmer dan een Penny puber, als je écht om je dier geeft denk je aan ZIJN welzijn, niet om hoe cool het is als JIJ een hengst hebt. Hij moet een goed leven hebben en jouw verhalen aan je vriendinnen dat je een hengst hebt terwijl hij doodongelukkig is door de hormonen die komen door het hengst-zijn, dragen NIET bij aan een goed leven voor hem.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:51

capopjekop schreef:
Verkeerd gedrag afleren is veel moeilijker dan goed gedrag meteen aanleren. Als je op het punt komt dat hij gaat steigeren of op je springt dan loop je achter de feiten aan.

Dus zoek aub hulp als je hem perse hengst wil houden. Want aan je berichten in dit topic krijg ik eigenwijze pubervibes. Ik snap ook niet zo goed waarom je advies vraagt als je het allemaal al zo goed zelf weet. Zelfs ik als oude muts leer nog veel bij en je bent nooit uitgeleerd. Het is geen schande als je iets nog niet weet en zeker niet als je pas 13 jaar bent. Probeer het advies alleen wel goed in je op te nemen en het niet meteen af te serveren. Iedereen heeft hier het beste met je pony voor

Ik moet nog heel veel leren dat klopt maar ik denk dat mijn berichten anders overkomen dan ik bedoel maar het lijkt in mijn berichten of hij heel veel bijt enzo maar dat doet hij bijna niet maar wel af en toe maar ik wil hem nu gewoon nog graag hengst houden omdat hij eigenlijk nog heel braaf is en ik vind het ook zeker niet cool dat ik een hengst heb want ik vind hem er eigenlijk helemaal niet op lijken omdat hij heel rustig is naar andere paarden is enzo

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:54

En ik hou ontzettend veel van hem en de sinds een paar dagen bijt hij totaal niet meer met wandelen en is hij heel rustig waarom zou ik hem dan castreren

Avalanche

Berichten: 16081
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:55

Maar realiseer je je dat je je pony daar geen plezier mee doet? Al die hormonen in zijn lijf zorgen voor onrust en stress. Ik snap dat jij het wilt omdat je hem lief vindt, maar je doet er je pony geen plezier mee, meid.
Castratie geeft ook rust he :)

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:57

Maar hij heeft nu nog helemaal geen last van zijn hormonen en als ik ouder was en op me zelf woonde zou ik hem waarschijnlijk ook eerder castreren alleen nu woon ik nog thuis en mijn ouders vinden het castreren niet perse nodig omdat hij geen hengstengedrag vertoont en dat bijten komt al bijna niet meer voor

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:00

als het toch moet kan je het beter nu doen.

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:01

PeanutGuapa schreef:
En ik hou ontzettend veel van hem en de sinds een paar dagen bijt hij totaal niet meer met wandelen en is hij heel rustig waarom zou ik hem dan castreren


omdat ie ok zijn hengstengedrag op anderen en de andere paarden gaat vertonen en hij nu al op jou aan oefenen is. Wil jij je oudere paard naar de slacht brengen omdat die kleine hengst zijn knieën kapot heeft geslagen met achteruit trappen?

Molfre

Berichten: 2640
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:01

PeanutGuapa schreef:
En ik hou ontzettend veel van hem en de sinds een paar dagen bijt hij totaal niet meer met wandelen en is hij heel rustig waarom zou ik hem dan castreren

Omdat hij nog maar 2 jaar oud is en je er nu al problemen (hoe klein dan ook) mee ervaart.

Als je pony komend voorjaar VOL met hormonen komt van de lekkere merrie luchten en jij verbied het hem daar op te reageren (hij mag niet dekken). Dan zorgt dat voor een hoop frustratie dat zich zowel mentaal als fysiek uit. Als jij daar dan ook niet op de juiste manier mee om weet te gaan, gaat dat geen leuke situaties geven. Naast dat je paard ongelukkig wordt van zijn natuur die hem iets verteld en jij die hem dat niet laat doen.

fohadie
Berichten: 4304
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:03

TS, Mestwater is niet gezond, je Tinker is niet gezond, dat noem ik ziek. En als je echt ervaring of iemand met ervaring had, hoefde je niet zoveel topics te openen. Wat vinden je ouders er eigenlijk van?

Maar goed, succes met je hengst en ben benieuwd hoe lang het duurt voor je een topic opent met: help gevaarlijke pony! Je ondrrschat het hebben van een hengst. Daar kan jij niets aan doen, je bent nog maar 13 maar je ouders en je instructrice(een volwassenen iemand??) zouden beter moeten weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:04

Wij hebben onze shetlandhengst ook nooit moeten castreren. Hij was kalmer dan menig ruin, hij had het niet zo in zich blijkbaar.

Het is je ouders hun goed recht om af te wachten natuurlijk, zolang jullie de pony steeds eerlijk blijven evalueren.

@vuurvleugels bedankt voor de fijne en duidelijke aanvulling, zo bedoelde ik het inderdaad :)