Paard stormt weide of stal in.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ginne
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-09-23

Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 09:32

Hallo iedereen,
Mijn nieuwe paard stormt de weide, paddock en haar stal in. Wij hebben op stal draaideuren over de volledige lengte en als deze volledig open staat stapt ze rustig binnen, vanaf ze half open staat is het een gevaarlijke situatie. Weide is de draad volledig open en toch stormt ze er doorheen om dan om te draaien en rustig te wachten tot ik haar los klik. Heeft iemand tips om dit te verhelpen?

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:37

Opvoeden die handel.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:39

Ik denk dat ze het spannend vindt. Mijn pony doet het ook met smalle doorgangen. Ik zet haar eerst voor het hek stil. En ze mag er van mij pas doorheen als ze rustig is. Ik praat tegen haar om haar gerust te stellen en haar rustiger te laten lopen.

DuoPenotti

Berichten: 29735
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:41

Klinkt mij meer als angst.
Kun je het niet on deeltjes op gaan bouwen?
Paar pasjes lopen. Halt houden. Aai eventueel snoepje. Weer een paar pasjes. Hetzelfde. Ja ben je even bezig. Maar dan haal je haar wel uit dat ritme.
En dan zo ook kunnen gaan zien. Waar zit dat punt van weg willen stormen. En daar juist op dat punt de rust er in.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:44

er zal vast iets gebeurd zijn waardoor ze het zo spannend vind dat ze er liefst snel doorheen gaat.
probeer het heel rustig aan te pakken.
ik heb er een gehad die haar heup eens had gestoten aan een deur die weer terugviel en die wilde er later ook doorheen stormen.
misschien dat die van jou bang is voor de draad.
steeds even stil laten staan tot de spanning weg is en zo heel rustig aan met veel oefenen het vertrouwen terug gekregen :j

als je facebook hebt: zoek even de pagina op van natural horse mo, zij heeft hele goede tips eventueel zoek je contact voor info
Laatst bijgewerkt door ellepel op 04-09-23 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:44

Bij de wei: stormt je paard door het hek? Omdraaien, teruglopen en opnieuw. Stormt ze weer? Omdraaien, teruglopen en opnieuw. Zodra ze ook maar íets minder hard stormt, de hemel in prijzen en losklikken.
Dagelijks oefenen, iedere keer een beetje meer rust 'eisen' voor ze los mag.

Naar stal: deuren volledig open. Paard loopt er dan rustig doorheen zeg je. Je houdt nu iedere keer halt in de opening. Paar keer herhalen, belonen, en op stal.
Na een paar keer oefenen ga je de deuren steeds verder sluiten, tot het punt dat ze niet meer lekker wil halthouden. Oefenen, oefenen, oefenen, tot ze op dat punt ook rustig halt houdt.
Zodra dat er in zit: deuren weer verder dicht. Net zolang tot jouw paard ieder stapje door die deuren alleen op jouw commando zet.
Zorg er wel voor dat de deuren veilig goed vaststaan als je ze half open hebt! Het laatste wat je wilt is dat er een deur tegen haar aanwaait, want dan ben je weer terug bij af, en verder terug dan af vermoedelijk. Zoiets zal ooit wel gebeurd zijn nl...

Ginne
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 09:48

Echwel schreef:
Opvoeden die handel.


Het is soms meer dan dat hoor. Ik heb echt al jaren paarden. En deze is echt super lief in de omgang enkel dit doet ze volgens mij uit pure angst. Dus "opvoeden" is dan kort door de bocht
Laatst bijgewerkt door Ginne op 04-09-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:49

Meerdere malen op een Dressuurstal met zo'n probleem gezeten. Meerdere paarden.

Waar bij tijd en rust niet voldoende was, was rustig achteruit gaan de oplossing.

Wel in combinatie met de vraag om hun hoofd laag te doen.

Alle drie paarden die ik in handen heb gehad, was het probleem opgelost.

Alle drie hadden ze een trauma oorzaak. Kon het paard dus niet helpen.

Ginne
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 09:56

maralyn schreef:
Meerdere malen op een Dressuurstal met zo'n probleem gezeten. Meerdere paarden.

Waar bij tijd en rust niet voldoende was, was rustig achteruit gaan de oplossing.

Wel in combinatie met de vraag om hun hoofd laag te doen.

Alle drie paarden die ik in handen heb gehad, was het probleem opgelost.

Alle drie hadden ze een trauma oorzaak. Kon het paard dus niet helpen.


Achteruit helpt in de paddock dus inderdaad. Maar in de weide niet. Ik denk dat ze de doorgang in haar ogen echt te smal hebben gemaakt.

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:05

Zou heel goed kunnen!! Vaak komt daar inderdaad die vlucht reactie vandaan.

Ik zie het ook veel op stal.

Wat super goed dat je hulp en oplossingen zoekt.
Velen proberen het op te lossen met... Nouja, veredelde benaming van geweld zeg maar.

Ginne
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 10:21

maralyn schreef:
Zou heel goed kunnen!! Vaak komt daar inderdaad die vlucht reactie vandaan.

Ik zie het ook veel op stal.

Wat super goed dat je hulp en oplossingen zoekt.
Velen proberen het op te lossen met... Nouja, veredelde benaming van geweld zeg maar.


"Opvoeden" zeg maar. Ze verdient het echt niet, ze heeft wel wat meegemaakt. Heb haar niet zo gezond bij me gekregen in april. Maar ondertussen is ze zo mooi geworden en zijn we rustig terug aan wedstrijden aan het denken. Ze kent een aantal PSG oefeningen en heeft bij haar eerste eigenaar een prachtig leven gehad en was netjes geschoold. De eigenaar ertussen verdient het niet om paarden te houden in mijn ogen en nu probeert ons gezin haar terug de liefde te geven die ze verdient.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:31

Ginne schreef:
maralyn schreef:
Zou heel goed kunnen!! Vaak komt daar inderdaad die vlucht reactie vandaan.

Ik zie het ook veel op stal.

Wat super goed dat je hulp en oplossingen zoekt.
Velen proberen het op te lossen met... Nouja, veredelde benaming van geweld zeg maar.


"Opvoeden" zeg maar. Ze verdient het echt niet, ze heeft wel wat meegemaakt. Heb haar niet zo gezond bij me gekregen in april. Maar ondertussen is ze zo mooi geworden en zijn we rustig terug aan wedstrijden aan het denken. Ze kent een aantal PSG oefeningen en heeft bij haar eerste eigenaar een prachtig leven gehad en was netjes geschoold. De eigenaar ertussen verdient het niet om paarden te houden in mijn ogen en nu probeert ons gezin haar terug de liefde te geven die ze verdient.


Jammer dat het woord 'opvoeden' bij jou een negatieve connotatie heeft, maar dat is wel wat er moet gebeuren. Dat hoeft echt niet gepaard te gaan met geweld. Maar met consequent zijn en belonen.
Wellicht is het bij de vorige eigenaar mis gegaan en zul jij moeten gaan "her opvoeden".

pmarena

Berichten: 48195
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:35

Je zou kunnen oefenen met braaf achter je blijven lopen door smalle doorgangen heen.
Zou je in de bak al kunnen oefenen met iets van hindernismateriaal ofzo. Stilstaan in het poortje. Daar wat lekkers geven. Zodat paard rustig wordt in een smalle doorgang en het iets is waar je niet per-sé snel doorheen hoeft :(:)

Roodvos

Berichten: 6678
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:51

Babootje schreef:
Jammer dat het woord 'opvoeden' bij jou een negatieve connotatie heeft, maar dat is wel wat er moet gebeuren. Dat hoeft echt niet gepaard te gaan met geweld. Maar met consequent zijn en belonen.
Wellicht is het bij de vorige eigenaar mis gegaan en zul jij moeten gaan "her opvoeden".
Nee Babootje, dan heet het grondwerk :Y) :+ .

Maar goed, dus wat Ibbel beschrijft. Eventueel nog te combineren met een (paar) pasjes achterwaarts vragen. Oefen dat ook eens midden in de bak/paddock. Paar passen naar voren, halt, terug, naar voren, halt, naar voren, halt, terug, halt, terug, naar voren. Enz enz. Net zolang tot je haar focus zo op jouw hebt dat je haar voeten elke pas kan controleren. En niet eindeloos doorgaan natuurlijk. Maar steeds korte sessies, liever dagelijks 2 min dan 2x per week 15 minuten.

Sintara

Berichten: 7422
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:56

Je kunt het eventueel ook in de bak oefenen met balkjes, staanders, 1 staander en een muur.. dan zit je niet met eventuele draden om in te blijven hangen of andere veiligheidsrisico's

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:05

Dus opvoeden is geweldadig zijn...
Nee consequent en duidelijk zijn.dat is.opvoeden

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:55

Roodvos schreef:
Babootje schreef:
Jammer dat het woord 'opvoeden' bij jou een negatieve connotatie heeft, maar dat is wel wat er moet gebeuren. Dat hoeft echt niet gepaard te gaan met geweld. Maar met consequent zijn en belonen.
Wellicht is het bij de vorige eigenaar mis gegaan en zul jij moeten gaan "her opvoeden".
Nee Babootje, dan heet het grondwerk :Y) :+ .


Niet ingewikkeld doen hoor. Bij mij heet het gewoon opvoeden (net als in kinderen opvoeden; ook niet de bedoeling dat je dat met geweld doet.)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:13

Het is alleen een advies waar ts niets aan heeft, als je niet uitlegt hoe ze dat zou moeten doen.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:28

Achteruit vind ik altijd prettig. Ik heb er een meegemaakt die de rijbaan instormde, iedere keer weer. Totdat ze aan de longeerlijn de baan in mocht stormen, na een tijd (ik meen een maand of wat) viel het kwartje A) dat er niets engs was, B) dat ze niet in haar mond gehangen werd, men bewoog met de longeerllijn aan het paard vast, mee. Is gewoon een zeer braaf manege paard geworden die aan de hand door een beginner binnen te brengen was. Deze methode zal heus niet voor alle paarden gelden, maar voor dit paard werkte het. Verder heb ik al goede tips voorbij zien komen.

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:36

Nikass schreef:
Het is alleen een advies waar ts niets aan heeft, als je niet uitlegt hoe ze dat zou moeten doen.


Dat is exact wat ik ook bedoel.

Grote verschil in opvoeden en opvoeden verschilt per persoon en per trainer.
En ik kan mij voorstellen dat ts er wel een vervelend beeld bij heeft.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:40

Hmmm. Vindt ze de trailer ook eng? Met de smalle doorgang?
Wat je kan doen is door middel van staanders of palen een doorgang te maken, en deze steeds wat smaller te maken. Iedere keer als ze braaf en rustig er doorheen gaat belonen en als ze het eng begint te vinden een stapje terug. Positief houden.

Ik denk dan een beetje aan hoe je ook een trailer probleem op kan lossen, waarbij je begint met het paard tussen twee hindernissen te laten gaan, die ook steeds dichter bij elkaar komen :)

Goed dat je het iig vraagt en niet met geweld probeert het paard op de plek te zetten +:)+

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:42

Nikass schreef:
Het is alleen een advies waar ts niets aan heeft, als je niet uitlegt hoe ze dat zou moeten doen.


Ik heb een heel stappenplan uitgeschreven...

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:43

Ik denk dat het gaat over de onliner post "Opvoeden die handel!"

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:49

Wat kan helpen is het oefenen van de “squeeze game”. Dat is een grondwerk oefening waarbij je je paard leert om door smalle ruimtes te lopen.
Daarbij leer je je paard ook om, nadat ze door die doorgang zijn gegaan zich weer naar je om te draaien. Zorg dat je touw niet te kort is. 3 meter is lekker om mee te werken vond ik. Zorg ook dat je niet klem komt ;-). Jouw veiligheid is belangrijk. Dus paard eerst erdoor sturen en dan naar jou toe laten draaien. Snoepje als “bedankt” hielp hier ook goed nadat ‘ie naar me toe was gedraaid. Dan merk je dat het steeds rustiger gaat.
Er zijn mensen die de methodes van Parelli bespugen, maar die 7 games vind ik echt een hele fijne basis geven. Squeeze game is de 7e en met een paard dat al veel in handen is ben je zo door de eerste paar heen hoor.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:55

In de bak 2 balken op afstand van elkaar leggen en er samen door heen stappen en dan de balken steeds iets dichter tegen elkaar bij elke stap als er vertrouwen is.
Als dat goed gaat, de balken op twee springstandaards leggen en er tussen door stappen en de afstand verkleinen.
Zo kan er niets gebeuren en het paard leert dat doorgangen niet spannen hoeven te zijn.
neem je tijd en rust en ga steeds een stapje verder............