Paard stormt weide of stal in.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:03

Nikass schreef:
Het is alleen een advies waar ts niets aan heeft, als je niet uitlegt hoe ze dat zou moeten doen.


Maar dat is exact iets wat je niet op papier kunt uitleggen. Beste is iemand ernaast die met TS samen gaat kijken waar er iets mist.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:36

Ibbel schreef:
Nikass schreef:
Het is alleen een advies waar ts niets aan heeft, als je niet uitlegt hoe ze dat zou moeten doen.


Ik heb een heel stappenplan uitgeschreven...


Mijn opmerking is dan ook geen reactie op jouw bericht.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:53

Nikass schreef:
Mijn opmerking is dan ook geen reactie op jouw bericht.


Snap ik, maar TS heeft er ook nog niet op gereageerd - wat dan wel weer wat jammer is :D

Melzazu
Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:27

Ik ga met Ibbel mee.

Ginne
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 18:55

maralyn schreef:
Nikass schreef:
Het is alleen een advies waar ts niets aan heeft, als je niet uitlegt hoe ze dat zou moeten doen.


Dat is exact wat ik ook bedoel.

Grote verschil in opvoeden en opvoeden verschilt per persoon en per trainer.
En ik kan mij voorstellen dat ts er wel een vervelend beeld bij heeft.


Het was vooral de zin "opvoeden die handel" die mijn bloed doet koken.
Het is zo'n lief flink paard. Met grondwerk ook enorm goed meewerkende. Ze doet het amper nog naar haar stal of de deur moet echt eng staan. Je kan ze ook gewoon rustig uit de weide halen enkel er in is een probleem. Maar ze gaat straks na het rijden gewoon achterwaarts binnen.

Ginne
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 18:59

Ibbel schreef:
Nikass schreef:
Het is alleen een advies waar ts niets aan heeft, als je niet uitlegt hoe ze dat zou moeten doen.


Ik heb een heel stappenplan uitgeschreven...


Dat heb ik ook gelezen en zo hebben we het met de stal ook gedaan. Dat lukt ook beter. Trailer geen enkel probleem. Gaat ze zo alleen op.

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:11

Achteruit de stal in kan een quick fix zijn voor die situatie. Het onderliggende probleem pak je er echter niet mee aan.
Niks mee mis voor de korte termijn, lost je rennend-de-wei-in in probleem niet op.
Dat het trailerladen goed gaat laat al zien dat je de oplossing van het probleem niet moet zoeken per situatie. Er zijn veel dingen die al goed gaan schrijf je. Toch is er een onderliggend probleem wat je met grondwerk zou kunnen verhelpen.

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:37

Ginne schreef:
maralyn schreef:


Dat is exact wat ik ook bedoel.

Grote verschil in opvoeden en opvoeden verschilt per persoon en per trainer.
En ik kan mij voorstellen dat ts er wel een vervelend beeld bij heeft.


Het was vooral de zin "opvoeden die handel" die mijn bloed doet koken.
Het is zo'n lief flink paard. Met grondwerk ook enorm goed meewerkende. Ze doet het amper nog naar haar stal of de deur moet echt eng staan. Je kan ze ook gewoon rustig uit de weide halen enkel er in is een probleem. Maar ze gaat straks na het rijden gewoon achterwaarts binnen.


Kokend bloed is denk ik niet nodig hoor :) Je lijkt het woord "opvoeden" als negatief te ervaren, en ik geloof niet dat het verkeerd bedoeld was. Het ìs inderdaad een kwestie van (her)opvoeden, in de zin van: het paard bijbrengen dat dit 1) ongewenst gedrag is en 2) totaal niet nodig is, die smalle doorgang gaat haar niet opeten :)

Als ze het echt enkel en alleen bij de wei heeft, en niet (meer) bij de stal, trailer, op andere locaties, ... zou je ook gewoon de doorgang breder kunnen maken van de wei? Ik zou dat wel maar tijdelijk doen, als het mijn paard was :) Prikpalen erbij, doorgang verbreden tot het punt waar ze comfortabel de wei in wandelt, en telkens een paar centimeter versmallen, tot de doorgang weer de normale breedte heeft.

Als dat geen optie is, zou ik het ook doen zoals hier al vernoemd werd. Mijn overleden merrie is ooit met een achterbeen in een elektrische draad terecht gekomen bij het willen betreden van de wei. Zij was daarna natuurlijk ook nogal druk als ik haar de wei op wilde zetten, ze vergeten zoiets helaas niet snel.
Bij ons werkte het inderdaad om rust te creëren door haar stil te zetten, een aai te geven, een koekje te geven, en dan een paar passen verder te zetten. Zodra er spanning kwam, opnieuw stil zetten. Je bent even onderweg op die manier, je mag vooral geen haast hebben op zo'n moment, maar ze "leren" het wel op die manier: "we gaan rùstig naar de wei, en pas dàn mag je ook echt op de wei en pas dan klik ik je los".

Edit - ik zou zelf wel ook anders handelen naargelang de oorzaak, en waarschijnlijk ook naargelang het paard.
Er zijn paarden die louter uit enthousiasme zo de wei willen instormen.
En er zijn er die het uit angst doen.
Bij angst moet je met het ene paard net doorlopen, bij het andere werkt dat niet en moet je het dier kijk-tijd geven. Doe dat bij het "verkeerde" paard en dat gaat mis. Bij angst zou de doorgang verbreden kunnen werken, bij een enthousiasteling zou ik dat niet doen, ik zou dan niet nog meer ruimte willen geven voor zulk gedrag.

Jij kent je paard beter dan wij, dus jij zal veel beter kunnen inschatten vanwaar dit gedrag komt.
Het is toevallig geen probleem dat aan een slechter zicht aan 1 kant kan liggen?

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:32

Ibbel heeft goede tips gegeven.

Het gedrag wat je beschrijft herken ik van een heel sensibele merrie. Bij dat paard werkt het heel goed als je eigen energie laag is, en als je bij voorbeeld met je aandacht bij iets in de wei bent en niet bij het hek, de doorgang of het paard. Alsof dat paard voelt waar je aan denkt of naar kijkt.

Hoe breed is de doorgang naar de wei? En staat ze daar alleen, of zijn er andere paarden die op haar reageren waardoor ze het spannend vindt?

Ginne
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-09-23

Re: Paard stormt weide of stal in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 20:52

Ondertussen met de tips gaat ze fijn rustig de weide in. Bedankt allemaal

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:53

Ginne schreef:
Ondertussen met de tips gaat ze fijn rustig de weide in. Bedankt allemaal

+:)+