Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 15:12

Omdat ze bij ons al weer beginnen te knallen en ik ieder jaar weer hoop om dé oplossing te gaan vinden, hier maar weer een bericht. Ik hoop dat ik het juiste forum gekozen heb. Ik weet dat er al oudere onderwerpen hierover bestaan, maar ik heb de afgelopen jaren al zo veel geprobeerd dat ik juist op zoek ben naar iets nieuws, wat mogelijk nog niet in de oudere onderwerpen staat.

Mijn paard ervaart enorm veel stress van vuurwerk, maar ook van harde geluiden op het dak (kraken, regen, onweer etc.). Zonder een dak boven zijn hoofd is het een heel klein beetje minder, maar nog zeker heel veel stress.

Afgelopen jaren heb ik met de Chillpill van Vitalstyle (van oktober tm januari) en van die anti stress spuiten (op oudjaarsdag) voor elkaar gekregen dat hij beter zijn spanning kwijt kon, maar ze knallen bij ons zó veel en zó lang dat het zich langzaam opbouwt en hij zich steeds slechter voelt. Hij zit 2-3 maanden lang niet lekker in zijn vel, eet slecht en met oudjaar zelf is het echt complete paniek. Bij ons is het vanaf oktober al regelmatig raak met bijna elke avond wel series aan vuurwerkbommen, dus hij komt gewoon niet tot rust. Vorig jaar op 22 december geprobeerd om hem dan maar naar een rustige plek weg te brengen, omdat wij echt in een soort oorlogsgebied wonen. Maar zijn 'spanningsemmertje' was al bomvol door 1,5-2 maanden iedere nacht geknal, waardoor we hem met geen mogelijkheid geladen kregen.. En het is met werk etc voor mij niet te doen om hem 2-3 maanden ver van huis te zetten.

Dus bij dezen de vraag: heeft iemand nog tips, ideeën, technieken, supplementen, attributen, wat dan ook? Ik hoor het graag!

Deel van wat ik al geprobeerd heb
* De standaardadviezen doen hem helemaal niks. Extra eten eet hij niet (ook niet wat hij het allerlekkerst vindt), hij trekt zich niks aan van de rustige paarden om hem heen, licht aan/uit maakt geen verschil, radio/muziekbox vindt hij sowieso al eng.
* Vitalstyle ChillPill - helpt hem om de spanning af te laten vloeien, maar vorig jaar had ik op een gegeven moment het idee dat het niet zo veel meer deed
* Anti stress spuit - hier krijgt hij er 1 of 2 van op oudjaarsdag, maar geven hem vaak maar 30 minuten verlichting.
* Ik ben met oudjaar altijd op stal rond de jaarwisseling. Mijn aanwezigheid verandert zijn gedrag niet (hij doet het net zo erg als ik er wel of niet ben), maar ik wil hem graag in de gaten houden dat hij zich niet verwond o.i.d.

Wat ik wil proberen (iemand ervaring mee? ik hoor het graag!)
* Ik heb van Vitalstyle de Stresscontrol vloeistof gekocht, dit jaar nieuw op de markt dus ga ik begin oktober mee beginnen
* Een liquid titanium masker met geluidsdempende oren; ben ik me op aan het oriënteren, maar ik vind hier vooral ervaringen over op concours etc; ik zie er een van Fenwick, maar er zijn ook goedkopere versies (Lamicell Come Best).
* Daarnaast wil ik hem dit jaar Ekygard gaan geven, omdat ik denk dat alle stress een aanslag is op zijn maag en darmen. Hopelijk voelt hij zich daar al iets beter mee

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:16

Standaard bij ons op stal is het licht aan en muziek aan. Een heel zenuwachtig paard bij ons op stal kreeg altijd een Hildez drukpak aan, en een bepaald hoofd masker waar ik even de naam niet van weet, wat ook door druk de stress zou verlagen. naast een nervcontrol supplement. De angst was niet helemaal weg natuurlijk, maar hij was met dat pak en hoofsmasker echt een stuk relaxer en kon ook gewoon zijn hooi eten. Daarvoor stond hij altijd alleen maar nat in het zweet te tollen in zijn box.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:24

Ik heb vorig jaar vuurwerkangsttraining met mijn hond gedaan. In principe moet dat ook met je paard kunnen.
Het begint met heel simpel; één knalerwtje gooien. Hond reageert/ziet/hoort het? Beloning er in. Nog een ertwje; hond reageert? Snoep er in.
enz enz enz Niet al te lang volhouden, het koppie kan vol raken. De grens opzoeken. De truc is de hond te leren dat een knalletje betekent; snoepje. Dit gaan uitbouwen. In principe moet dit met een paard ook kunnen. Nou zou ik het zelf niet gaan doen in je eentje naar aanleiding van mijn vier regeltjes uitleg hier. Het is allemaal wel wat genuanceerder dan dat ik het hier uitleg. Maar wellicht heb je een hondentrainer in de buurt die vuurwerkangsttraining doet en het wel wil proberen met jou en je paard.
(Wat een tof woord voor galgje trouwens. )

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:47

Ik wilde inderdaad ook zeggen, vuurwerktraining. Heb je weleens vuurwerkfilmpjes afgespeeld? Eerst op volume 1, dan 2, 3, 4, en dus steeds iets harder, etc. En dan steeds iets leuks eraan koppelen. Is er iets wat hij heel erg lekker vindt? Zodra hij ook maar 1 signaal geeft van ontspanning, beloning geven.

Wat ik zo lees reageert jouwe vrij heftig, wat met een supplement denk ik niet opgelost gaat worden.

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:09

weet je wat een paard het engst vind, dingen die maar af en toe gebeuren of dat ie soms een x tegen komt of nog nooit tegen is gekomen.

dus wat je zou moeten doen is harde geluiden als normaal maken.

dus niet voorzichtig gaan doen want dan kan ie er van schrikken, nee normaal of eigenlijk overdreven normaal gaan den zodat het gewoon wordt. Met voeren metalen emmers gebruiken en 1 meenemen met daarin wat knikkers of steentjes en deze bewegen tijdens het voeren, liefst ook overal geluids dingen ophangen, rammelende metalen staafjes in de wind die geluid maken je paard heeft in feite te steriel geleefd voor geluiden

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:15

Wij ontzien onze Brix al dik 12 jaar niet Speurneusc, en toch vind hij vuurwerk dood-eng.
Brix leeft totaal niet steriel voor geluiden, maar vuurwerk trekt hij niet.
Het gaat dus niet altijd op wat je zegt.
Bovendien is het een aanname, je weet niet hoe het paard van TS leeft en opgevoed is.

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:17

Mijn tuiger heb ik jaren onder de dope moeten stoppen omdat hij uit angst over de wand heen wilde klimmen.
Een stalverhuizing heeft het geheel doen verdwijnen. Hij staat nu in een buitenstal met luik. En bij hem mag als enige het luik niet dicht met oud en nieuw. Want zolang hij kan zien dat er niets aan de hand is, raakt hij niet in paniek.

Mijn tinker is een ander verhaal.
Die gaat rondjes draaien. Ook met harde wind en slagregens/hagel.

Bij haar helpt Nerv Control van Pavo heel erg goed.

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 16:30

rien10 schreef:
Ik heb vorig jaar vuurwerkangsttraining met mijn hond gedaan. In principe moet dat ook met je paard kunnen.
Het begint met heel simpel; één knalerwtje gooien. Hond reageert/ziet/hoort het? Beloning er in. Nog een ertwje; hond reageert? Snoep er in.
enz enz enz Niet al te lang volhouden, het koppie kan vol raken. De grens opzoeken. De truc is de hond te leren dat een knalletje betekent; snoepje. Dit gaan uitbouwen. In principe moet dit met een paard ook kunnen. Nou zou ik het zelf niet gaan doen in je eentje naar aanleiding van mijn vier regeltjes uitleg hier. Het is allemaal wel wat genuanceerder dan dat ik het hier uitleg. Maar wellicht heb je een hondentrainer in de buurt die vuurwerkangsttraining doet en het wel wil proberen met jou en je paard.
(Wat een tof woord voor galgje trouwens. )


Zo’n training voor paarden ben ik nog niet tegen gekomen. Zijn reactie is zo heftig, dat ik dat ook niet aandurf met een hondentrainer omdat het trainen van een hond toch wel anders is dan mijn dinosaurus van 750 kilo Mocht je iets weten voor paarden, sta ik daar zeker voor open!

speurneusc schreef:
weet je wat een paard het engst vind, dingen die maar af en toe gebeuren of dat ie soms een x tegen komt of nog nooit tegen is gekomen.

dus wat je zou moeten doen is harde geluiden als normaal maken.

dus niet voorzichtig gaan doen want dan kan ie er van schrikken, nee normaal of eigenlijk overdreven normaal gaan den zodat het gewoon wordt. Met voeren metalen emmers gebruiken en 1 meenemen met daarin wat knikkers of steentjes en deze bewegen tijdens het voeren, liefst ook overal geluids dingen ophangen, rammelende metalen staafjes in de wind die geluid maken je paard heeft in feite te steriel geleefd voor geluiden


Helaas is vuurwerk (zeker in mijn regio) niet iets wat maar heel weinig voorkomt. Ze knallen eigenlijk het hele jaar door wel eens en vanaf oktober is het dagelijks raak. Regen, onweer en hagel is in Nederland ook niet iets sporadisch. Ik ga ook geen dingen met veel geluid uit de weg, maar probeer dingen met geluid juist wel te doen. Je kan bij hem in stal iets boren en dan staat ie gewoon toe te kijken, bladblazers, machines etc kan ik naartoe lopen. Dus dat hij te steriel geleefd zou hebben heeft voor geluid, ben ik het niet mee eens. Het zijn echt specifiek de knallende geluiden die een probleem zijn en met name die die van bovenaf komen. Maar het is altijd het proberen waard, thanks!

Sabbientje schreef:
Mijn tuiger heb ik jaren onder de dope moeten stoppen omdat hij uit angst over de wand heen wilde klimmen.
Een stalverhuizing heeft het geheel doen verdwijnen. Hij staat nu in een buitenstal met luik. En bij hem mag als enige het luik niet dicht met oud en nieuw. Want zolang hij kan zien dat er niets aan de hand is, raakt hij niet in paniek.

Mijn tinker is een ander verhaal.
Die gaat rondjes draaien. Ook met harde wind en slagregens/hagel.

Bij haar helpt Nerv Control van Pavo heel erg goed.

Hij staat al in een buitenstal met luik, maar dit helpt hem niet. Zodra de knallen komen draait hij zich om en gaat met z’n kop omhoog tegen de achterwand heen en weer rennen.

Nerv control heb ik nog niet geprobeerd, wel al meerdere keren gehoord. Dus als de stresscontrol niks doet ga ik die eens proberen!

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:37

rien10 schreef:
Wij ontzien onze Brix al dik 12 jaar niet Speurneusc, en toch vind hij vuurwerk dood-eng.
Brix leeft totaal niet steriel voor geluiden, maar vuurwerk trekt hij niet.
Het gaat dus niet altijd op wat je zegt.
Bovendien is het een aanname, je weet niet hoe het paard van TS leeft en opgevoed is.


wanneer is er vuurwerk? hele jaar door? nee dus

dus prop je hem vol met middeltjes dat ie wel net bewust is van zijn omgeving maar geen puf meer heeft om te reageren, of te wel pappen en nat houden en hopen dat het goed gaat.... maar bang blijft ie, zo niet banger, want hij heeft die enge knallen wel gehoord maar kon niet reageren dus geestelijk is ie nog steeds bang, reageert dus op harde geluiden op voorhand

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:39

sporadies is niet contant er is geen 24u/7dagen in de week. Onweer of hagel of vuurwerk af en toe een knal dan weer een x onweer dan weer een knal dan laat iemand de deur dicht knallen door de wind...

en wat jij niet eng zou vinden wat voor jou gewoon is is niet voor hem gewoon en hij is er doodsbang voor

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 16:42

speurneusc schreef:
rien10 schreef:
Wij ontzien onze Brix al dik 12 jaar niet Speurneusc, en toch vind hij vuurwerk dood-eng.
Brix leeft totaal niet steriel voor geluiden, maar vuurwerk trekt hij niet.
Het gaat dus niet altijd op wat je zegt.
Bovendien is het een aanname, je weet niet hoe het paard van TS leeft en opgevoed is.


wanneer is er vuurwerk? hele jaar door? nee dus

dus prop je hem vol met middeltjes dat ie wel net bewust is van zijn omgeving maar geen puf meer heeft om te reageren, of te wel pappen en nat houden en hopen dat het goed gaat.... maar bang blijft ie, zo niet banger, want hij heeft die enge knallen wel gehoord maar kon niet reageren dus geestelijk is ie nog steeds bang, reageert dus op harde geluiden op voorhand


Sorry, maar ik vind je reactie erg kortzichtig. Je hebt totaal geen idee van de situatie.

De middeltjes die ik mijn paard tot nu toe gegeven heb zorgen er in geen geval voor dat hij geen puf heeft om te reageren, maar zorgen dat hij zijn spanning kwijt kan. Bij ons is er wel degelijk het hele jaar door vuurwerk. Ik woon tegenover de stal waar hij staat, dus als ik savonds in bed lig en knallen hoor, hoort hij ze ook.

Bedankt voor je input, maar niet wat ik zoek. Ik hoef hier verder geen discussie over.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:55

speurneusc schreef:
rien10 schreef:
Wij ontzien onze Brix al dik 12 jaar niet Speurneusc, en toch vind hij vuurwerk dood-eng.
Brix leeft totaal niet steriel voor geluiden, maar vuurwerk trekt hij niet.
Het gaat dus niet altijd op wat je zegt.
Bovendien is het een aanname, je weet niet hoe het paard van TS leeft en opgevoed is.


wanneer is er vuurwerk? hele jaar door? nee dus

dus prop je hem vol met middeltjes dat ie wel net bewust is van zijn omgeving maar geen puf meer heeft om te reageren, of te wel pappen en nat houden en hopen dat het goed gaat.... maar bang blijft ie, zo niet banger, want hij heeft die enge knallen wel gehoord maar kon niet reageren dus geestelijk is ie nog steeds bang, reageert dus op harde geluiden op voorhand

Ik prop helemaal niks.

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:08

Hier ook een pony die compleet in paniek raakt al is het maar 1 knal :(
Wij hebben geen mogelijkheid de pony's te verplaatsen naar iets rustiger helaas .
Ze staan in het centrum van de herrie aangezien onze overburen alles boven onze stal schieten ( illegale zooi)
Ieder jaar vraag ik of ze rekening willen houden maar helaas...
Wij laten de lampen aan radio hard, en toch een sedering via de dierenarts het is niet anders.
Doen wij dit niet dan is de paniek compleet met pony's die zichzelf wat aan doen.
Zo doen wij dit al jaren.
Ze hebben een uitloop stal en kunnen nu heen en weer rennen als er een knal klinkt zo kunnen ze ook wennen aan de knallen .
Ik weet .. niet de ideale oplossing maar zo gaat het al jaren goed.

Madelief7
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:37

Die van mij had vorig jaar ook heel veel stress door het vuurwerk op de nieuwe stal dus ik lees hier even mee. Gister was ik ook al wat tips aan het zoeken in oude topics en toen kwam ik nog iets tegen over zo'n therapie deken die zou helpen. Misschien is dat nog iets? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Verder ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen met zo'n masker met geluiddempende oren.

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 18:42

Madelief7 schreef:
Die van mij had vorig jaar ook heel veel stress door het vuurwerk op de nieuwe stal dus ik lees hier even mee. Gister was ik ook al wat tips aan het zoeken in oude topics en toen kwam ik nog iets tegen over zo'n therapie deken die zou helpen. Misschien is dat nog iets? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Verder ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen met zo'n masker met geluiddempende oren.


Ik heb een toevallig recuptex, daar is hij normaal lekker chill en ontspannen onder maar met vuurwerk maakt hij zich zo druk dat hij helemaal zeiknat van het zweet staat onder die deken. Afgelopen jaren was het met oudjaar ook 15/16 graden snachts

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:03

Mijn Welsh Cob is ook al jaren compleet gestresst geweest met vuurwerk en dingen geprobeerd die niet hielpen. Vorig jaar op de Heltie Horse stress gezet en dat heeft echt goed geholpen. Telefonisch contact gehad met Heltie Horse over hoe ik het beste op kon bouwen en kon doseren. Ik ben op 21 december begonnen met opbouwen en uiteindelijk op oudjaars dag 2x 50 ml gegeven.
Heb hem nog nooit zo rustig gezien met oud en nieuw. Schrok af en toe wel maar kwam dan steun bij ons zoeken terwijl dat de jaren daarvoor geen optie voor hem was.
Heb hem trouwens ook een therapie deken opgedaan, dat had ik ook als tip gekregen.

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:31

Heb je al eens geprobeerd een stereo aan te zetten met vuurwerk geluiden? Eerst zachtjes en dan steeds harder

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 20:34

Sintara schreef:
Heb je al eens geprobeerd een stereo aan te zetten met vuurwerk geluiden? Eerst zachtjes en dan steeds harder

Hij vindt geluid uit een muziekbox ook spannend, inmiddels heb ik hem wel zo ver dat we dat ‘oké’ vinden, maar ik ben bang dat als ik er dan vuurwerk uit laat komen, dat ik terug bij af ben.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:44

In aanvulling van wat Rien schreef: ik heb ooit een CD bij Martin Gaus gekocht met allerlei geluiden, waaronder 7 minuten vuurwerk.

Voor honden geeft MG het advies: ga gezellig spelen en zet de cd dan hééél zacht op.
Het idee is, dat het dier zich blij, ontspannen en trots voelt 'en leert dan er voetzoekers bestaan'.

Nu dat laatste weet jouw paard helaas maar al te goed...!
En met zacht bedoel ik zacht, een paard hoort zo ongeveer tien keer beter dan wij.
Dus los in de bak, de zachtste variant van je telefoon en daarna nog tien meter verderop gaan staan.

Maar er zijn trainers die goed zijn in 'emotie clickeren' (net niet op gedrag, maar vooral op ontspanning gericht) - en wellicht is daar winst te boeken.

Ook is 'emdr voor paarden' wellicht een idee.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:54

Hier ooit iemand die tijdens een fotoshoot vuurwerk geluid afspeelde voor oortjes. Niet eens hard. En dat gaf een paniek reactie bij m'n merrie dat ik denk dat dat niet werkt....

Ik lees even mee. Mijn merrie is flink gestresst met oud en nieuw. Ik overweeg te kijken naar een stalling voor 2 nachten op een locatie waar het wellicht minder is qua vuurwerk. Maar ik heb geen jdee waar ik dan moet zijn want het is overal :=

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:03

Gewenning in een rustige opbouw oefenen met clickertraining en op het moment supreme ondersteunen met radio en licht aan. In welke regio zit je?

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 07:15

Even een aanvulling..
Ik krijg heel veel tips met licht aan en muziek aan, maar dit werkt niet voor hem. Zijn reactie is met en zonder licht hetzelfde. Muziek uit een box vindt hij ook super spannend, dus dit gaat zijn spanning niet ten goede komen.

Trainingen met geluid doen we al een beetje, hij vond muziek eerst mega eng en inmiddels gaat dit al stukken beter. Ik denk niet dat we al op een punt zijn om hier vuurwerk aan toe te voegen, dan zijn we weer terug bij af vrees ik.

Ik ben in contact met Hidez over een hoofdmasker wat hem zou kunnen helpen. Mocht ik deze bestellen zal ik m’n ervaring delen!
https://hidez.nl/winkel/compressieproducten/hidez/hidez-hoofdstuk/

Tancreda4 schreef:
Ik lees even mee. Mijn merrie is flink gestresst met oud en nieuw. Ik overweeg te kijken naar een stalling voor 2 nachten op een locatie waar het wellicht minder is qua vuurwerk. Maar ik heb geen jdee waar ik dan moet zijn want het is overal :=


Ik zou vorig jaar naar een stalletje aan huis gaan vlakbij mijn moeder in Wernhoutsburg (onder Zundert). Er wordt daar bijna niks afgeschoten, zij wonen er nu zo’n 5 jaar en onze hond met vuurwerkangst heeft het daar helemaal prima rond de jaarwisseling

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:22

Oriotti schreef:
Zo’n training voor paarden ben ik nog niet tegen gekomen. Zijn reactie is zo heftig, dat ik dat ook niet aandurf met een hondentrainer omdat het trainen van een hond toch wel anders is dan mijn dinosaurus van 750 kilo Mocht je iets weten voor paarden, sta ik daar zeker voor open!

Voor vuurwerktraining zou ik contact opnemen met Vera Bergmeijer: https://verabergmeijer.nl/ . Zij kan jou daar zeker goed mee helpen!

Super naar voor je paard en jou, sterkte!

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard met vuurwerkangst (& angst voor harde geluiden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:49

Ik zou het ook actief aangaan met training.
Ons buitenrij gebied heeft een schietbaan. Aangezien ik me niet wil laten beperken met buitenrijden op schiettijden heb ik dat dus moeten oefenen. Inmiddels lopen we met een lang teugeltje erlangs.
Vuurwerk vind ze dus ook niet meer eng terwijl ze als 3 jarige nog stond te flippen van een paar klappertjes.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:56

En bedenk ook:
(zoals een vriendin van mij vaak zegt):
'een paard heeft zes zintuigen en alle zes zijn ze scherper dan die van mij'.

Trainen op geluid heeft beslist zin, zoals het geluid mega-zacht 'aanbieden' in een ontspannen context.
Maar het kan ook de geur zijn, de lichtflitsen, trillingen etc. waar het dier zich naar over voelt.

Zachte, rustige muziek kan een mens helpen als zijnde afleiding, maar een bang paard wil instinctmatig weten of er gevaar is of niet - je dier moet dus al ver zijn mbt 'desensitisatie' voor een zacht muziekje waar je positieve associaties bij getraind hebt gaat werken.