Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 13:43

Tja, de titel geeft het al aan, ik zit met een klein dilemma.

Ik ben onlangs verhuisd waardoor mijn pony nu een half uur snelweg rijden van huis staat ipv het voorgaande kwartiertje binnendoor. Op de hoek van de straat van het nieuwe huis ligt een boer, waarbij binnenkort waarschijnlijk een stal vrijkomt. Alleen is deze boer dus een loonbedrijf en rijden er de hele dag tractoren rond en af en aan.

Nu het dilemma: Mijn pony heeft flinke angst voor tractoren. Iets in me zegt, ze wordt er dan op de nieuwe stal zo sterk aan blootgesteld dat het wel zal wennen. Maarja... Wat als dat niet zo is? Steeds met stress op stal zijn want stel er komt zo een tractor zie ik ook niet echt zitten :')

Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt en kan berichten of het inderdaad beter werd met de tijd?

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:47

Dat wordt inderdaad beter met de tijd, en die van mij had ook heel veel verschil tussen 'eigen trekkers/terrein' en op straat trekkers tegenkomen.
De buurman kon prima vlakbij met grote trekker maaien of mest rijden ofzo, daar werd paardlief al heel snel niet meer anders van, op straat werd het jammer genoeg veel minder snel beter en is het helaas nooit weer helemaal goed gekomen.

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:16

Ik heb ook lange tijd op een loonbedrijf gestaan en inderdaad binnen no time was meneer gewend aan trekkers.

tennan
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:21

Niet met trekkers, wel met koeien, en dat was met twee dagen klaar :+

Anoniem

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:24

Die van mij had ook flinke angst voor tractors. 1 keer op buitenrit bijna samen op straat onderuit gegaan omdat ze zo hard schrikt. Op de huidige stal rijden nu ook regelmatig tractors en andere grote machines voorbij haar stal en haar angst is echt vele malen minder geworden.

heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:27

Hier een ervaring dat het niet beter gaat. Paard bleef er angstig voor, werd misschien zelfs erger ipv minder. Dit betreft een jong paard, was niet zozeer bekend dat die trekker angst had, maar is over het algemeen wel sensibel. Sommige dingen, shovel bijv, wende die wel aan, maar de grote dingen niet. Paard heeft er 1,5 jaar gestaan. Nu op een stal met een stuk kleinere en ook minder intensief gebruik van machines gaat het goed, maar de tractor is niet z’n vriend geworden…

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:39

Onze fries had dat met groot verkeer, voor de wagen is dat niet prettig, hij kromp in elkaar en kon dan wat loperig worden. Onze wij ligt aan een N weg, na een zomer hier was geen enkel verkeer meer een probleem, ook niet wat van achteren kwam als ik met hem op pad ben.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:27

Onze boerderij ligt aan de rand van het dorp. Het voorste deel van de weide ligt aan de weg ter hoogte van de overgang van de bebouwde kom. Mijn paarden schrikken eigenlijk nergens meer van, ook niet op momenten waarop ik mij rot schrik van een aanhanger die hard stuitert omdat de bestuurder te laat afremt bij de strook klinkers bij de overgang van 80 naar 50 km per uur.
Het stuk vooraan vinden de paarden zelfs het fijnste om te staan. Blijkbaar zien en horen ze graag veel :+

Marieke1495

Berichten: 5219
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:29

Ik zou ESDR eens een kans geven, heeft hier erg geholpen voor angst. :)

MarloesHJ

Berichten: 2472
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:35

Een van mijn paarden heeft angst voor zwaar motorgeluid (dus vrachtwagens, tractor etc, stilstaand met motor uit geen probleem) en die heeft een wei langs de weg waar ook genoeg landbouwverkeer en tractoren langsrijden maar die angst is echt niet minder geworden. Als ik moet oversteken om de wei in te gaan moet ik echt opletten en bij zwaar verkeer een stukje naar achter. In de wei gaat het wel redelijk al wilt hij soms nog steeds wel eens wegrennen. Ik zie bij hem dus echt geen verbetering.

Vetra

Berichten: 94
Geregistreerd: 24-03-12

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:08

Mijn (voormalig) paard had ook het verschil tussen de machines op het eigen erg: die waren na enkele weken niet meer eng. Maar machines langs de weg, konden nog best spannend zijn.
Verschilt erg per paard ook volgens mij! Maar je kan het altijd proberen!

prompter

Berichten: 11160
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:13

Mijn merrie was geboren op een loonbedrijf, maar ze heeft er nooit aan kunnen wennen :D. Dit was wel een uitzondering, maar voorspellen kun je het nooit :)

Celebi
Berichten: 3711
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:20

Lijkt mij de ultieme kans om er op een veilige manier mee te trainen. Die dingen staan daar vaak stil op het erf, rijden wat rond. ESDR kan ik inderdaad ook aanraden als het niet snel went. Dus als het teveel stress oplevert zijn daar zeker nog mogelijkheden voor.

Lekker dichtbij huis zou wel heel fijn zijn denk ik. :D

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Tractor angst en verhuizen naar een loonbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:25

Met mijn merrie is dat echt verbeterd.
Ze vind het nu eng ipv dat ze denkt dat tractoren haar eten.

Beste keuze ooit voor die drama queen

fransje23

Berichten: 15381
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:34

Grote kans dat je paard er snel aan went. Zeker als de andere paarden op stal ontspannen blijven. Die geven dan het goede voorbeeld :j

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:43

Mijn merrie wende heel snel aan al dat drukke verkeer op het erf haha. Zij was sowieso wel geen drama queen, dus ze is nooit helemaal los gegaan op een tractor oid.