Jaarling steigert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:20

Dat niets doen met een jaarling ben ik het niet mee eens, wij beginnen met onze dravers ook jong en dat zijn op latere leeftijd altijd hele prettige paarden in de omgang - ook bij DA en hoefsmid - omdat ze jong al in handen zijn geweest, maar je moet wel weten wat je doet, wat je kunt vragen en wanneer je moet stoppen.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:55

Bij de volbloeds beginnen ze ook heel jong, zo omstreeks deze tijd ligt eraan wanneer de sales geweest zijn. Over het algemeen heb je het dan waarschijnlijk over een totaal ander type paard.

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:01

prompter schreef:
Dat niets doen met een jaarling ben ik het niet mee eens, wij beginnen met onze dravers ook jong en dat zijn op latere leeftijd altijd hele prettige paarden in de omgang - ook bij DA en hoefsmid - omdat ze jong al in handen zijn geweest, maar je moet wel weten wat je doet, wat je kunt vragen en wanneer je moet stoppen.


Entrainement voor jonge renpaarden is heel fysiek en natuurlijk; vooral vooruit lopen over een duidelijke, brede baan. Bovendien is het bijna uitsluitend in handen van ervaren mensen/beroeps. Zij schatten direct in of het een stress-steigertje is of een echte proteststeiger. Binnen de paar seconden hebben die mensen gepast gereageerd en kanaliseren de stress in (het natuurlijke) vooruit lopen.
( de fysieke gevolgen van het vroege fysieke werk, dat is een andere discussie)

Grondwerk is vooral mentaal: communicatie tss. paard & mens, leiderschap ...
Vaak wordt het door minder ervaren mensen gedaan.
Dit kan je beter vermijden, of toch heel erg beperken bij een jaarling.

Zoals velen hier al opmerken is de gewone omgang ( gebonden staan, touwtje lopen, voetjes geven ...) nog wat anders en wel gepast vanaf veulenleeftijd. Zoiets ga je ook niet "trainen", gewoon regelmatig 1 keertje doen.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:06

ChantalAM schreef:
Ik vrees dat er teveel gevraagd wordt van dit diertje. Een jaarling moet lekker jaarling kunnen zijn.
Af en toe er iets mee doen ok maar 5 a 10 minuten is genoeg dan weer lekker in de wei en paard laten zijn.
Less is more.

dit :j

Als je lekker aan de slag wilt met een paard koop je een 7 jarige of ouder.
Jaarling is een keer borstelen en voetje vragen en rondje wandelen samen niet langer dan 10 minuten genoeg.
En dat niet dagelijks maar af en toe eens.

Voor de rest hoort hij lekker in de wei te staan met andere waar hij ook kan spelen.
Zijn er geen speelmaatjes dan staat hij ook niet goed

Rubs

Berichten: 516
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:35

Ik vermoed dat er voorafgaand aan het steigeren al een paar signalen zijn gemist door ts. 10 stappen terug doen, dier is nog zo jong.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:45

Rubs schreef:
Ik vermoed dat er voorafgaand aan het steigeren al een paar signalen zijn gemist door ts. 10 stappen terug doen, dier is nog zo jong.


Dit idd. Er word al geroepen om het dier met pijn te straffen, maar als het dier nu al 10 keer beleefd en daarna 10 keer wat minder beleefd en daarna 10 keer dringend aan ts heeft aangegeven dat het te moeilijk is vind ik niet dat als het dier de 31e keer steigerd het een klap moet krijgen.

Ts laat je jaarling eens een paar maanden met rust en ga dan op een wat meer vrijblijvende basis af en toe wat aandacht geven. Mijn jaarling bv word vooral gekriebeld, ik til terwijl ze los in de groep staat eens een voetje op en beloon dat dan uitbundig. Loopt ze op den duur weg, prima dan is het blijkbaar genoeg geweest.

Ik doe verder wel best veel met haar in die zin dat ze af en toe mee gaat als handpaard naast haar moeder, voor stapritjes van 30 min of zo. maar zou ze daarbij gaan steigeren dan zou ik dat zien als een teken om een tijdje te stoppen.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:01

koend schreef:
prompter schreef:
Dat niets doen met een jaarling ben ik het niet mee eens, wij beginnen met onze dravers ook jong en dat zijn op latere leeftijd altijd hele prettige paarden in de omgang - ook bij DA en hoefsmid - omdat ze jong al in handen zijn geweest, maar je moet wel weten wat je doet, wat je kunt vragen en wanneer je moet stoppen.


Entrainement voor jonge renpaarden is heel fysiek en natuurlijk; vooral vooruit lopen over een duidelijke, brede baan. Bovendien is het bijna uitsluitend in handen van ervaren mensen/beroeps. Zij schatten direct in of het een stress-steigertje is of een echte proteststeiger. Binnen de paar seconden hebben die mensen gepast gereageerd en kanaliseren de stress in (het natuurlijke) vooruit lopen.
( de fysieke gevolgen van het vroege fysieke werk, dat is een andere discussie)

Grondwerk is vooral mentaal: communicatie tss. paard & mens, leiderschap ...
Vaak wordt het door minder ervaren mensen gedaan.
Dit kan je beter vermijden, of toch heel erg beperken bij een jaarling.

Zoals velen hier al opmerken is de gewone omgang ( gebonden staan, touwtje lopen, voetjes geven ...) nog wat anders en wel gepast vanaf veulenleeftijd. Zoiets ga je ook niet "trainen", gewoon regelmatig 1 keertje doen.



Wat een onzin. :')

Grondwerk is zelfs mee lopen aan een touwtje en voetjes geven bij de hoefsmid. Dus dat laatste wat je schrijft is eigenlijk gewoon grondwerk.

Hoewel ik dat zelf gewoon normale opvoeding vindt, wordt dit wel geschaard onder grondwerk.

Stukje wandelen met een jaarling, eventueel met een volwassen paard er bij is niks mis mee.

Gewoon direct mee nemen, worden ze ervaren en makkelijk van.

Maar je moet wel weten hoe.

Zonder te vragen wat iemand doet, kun je helemaal geen oordeel vellen over het "grondwerk" wat gegeven wordt.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:28

Een jaarling (naarling) moet gewoon uitgroeien in het lichaam, maar ook in het hoofd. Het beste gaat dat in kuddeverband. l Met ]dat gepiel met jonge dieren zie ik geen enkel voordeel.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:34

koend schreef:
prompter schreef:
Dat niets doen met een jaarling ben ik het niet mee eens, wij beginnen met onze dravers ook jong en dat zijn op latere leeftijd altijd hele prettige paarden in de omgang - ook bij DA en hoefsmid - omdat ze jong al in handen zijn geweest, maar je moet wel weten wat je doet, wat je kunt vragen en wanneer je moet stoppen.


Entrainement voor jonge renpaarden is heel fysiek en natuurlijk; vooral vooruit lopen over een duidelijke, brede baan. Bovendien is het bijna uitsluitend in handen van ervaren mensen/beroeps. Zij schatten direct in of het een stress-steigertje is of een echte proteststeiger. Binnen de paar seconden hebben die mensen gepast gereageerd en kanaliseren de stress in (het natuurlijke) vooruit lopen.
( de fysieke gevolgen van het vroege fysieke werk, dat is een andere discussie)

Grondwerk is vooral mentaal: communicatie tss. paard & mens, leiderschap ...
Vaak wordt het door minder ervaren mensen gedaan.
Dit kan je beter vermijden, of toch heel erg beperken bij een jaarling.

Zoals velen hier al opmerken is de gewone omgang ( gebonden staan, touwtje lopen, voetjes geven ...) nog wat anders en wel gepast vanaf veulenleeftijd. Zoiets ga je ook niet "trainen", gewoon regelmatig 1 keertje doen.


:j

Ik lees grondwerk en wandelen bij een jaarling, wat bedoel je daar precies mee TS?

Hoeveel ervaring heb je zelf?

Jaarlingen hebben het concentratievermogen van een aardappel..oftewel, 2 minuten is al veel..daarom zijn ze snel overprikkeld en wordt er aangeraden om er niet veel mee te doen maar te wachten tot ze minstens 2.5 zijn.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:47

Steigeren kan in mijn ogen 2 dingen betekenen. 1. je vraagt teveel van hem en hij ziet maar 1 uitweg = omhoog komen om protest/frustratie/te veel in z'n hoofd te uiten. 2. vooral als het een hengst is: die gaan op die leeftijd echt uitproberen of jij wel stevig genoeg in je schoenen staat om hem te leiden. Hengsten doen dat al snel door op hun achterbenen te gaan staan. Helemaal als het echt een aanval gericht naar jou is en niet een omhoog komen omdat hij geen andere uitweg ziet, dan is straffen oftewel heel duidelijk maken dat dit gedrag echt niet mag heel erg nodig. Doe je dit niet, zal hij op jonge leeftijd leren dat mensen geen goede leiders zijn en zal hij altijd proberen de leiding te nemen.

Nu mag steigeren bij mij echt absoluut nooit. Ik heb mijn jonge trekpaard 3 keer recht omhoog voor me gehad. Alle 3 de keren was dit achteraf omdat hij mij niet begreep of omdat ik te veel druk op hem legde. Toch heb ik hem daar op dat moment voor gecorrigeerd. Maar direct daarna heb ik iets van hem gevraagd wat hij sowieso begreep en daarna hem weer op het land gezet. Mijn fout dat ik te veel van hem vroeg, maar hij moet wel weten dat omhoog komen nooit mag.

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:53

Anne_V97 schreef:
Alleen nu als ze iets lastig vindt komt ze omhoog,


Als ze iets lastig vindt? Wat is dat dan? Wat zou een jaarling lastig kunnen vinden?
Een jaarling in de hand hebben en kort mee wandelen moet geen probleem zijn. Maar je moet niet langdurig met zo’n jong dier bezig zijn. De aandachtsspanne is kort, het is nog een kleutertje eigenlijk.
Halster om en af, voetjes geven, borstelen en wat wandelen is prima. Verder gewoon met rust laten.
Ik denk dat het een combinatie is van teveel/te lang en het niet correct opvoeden van een jong paard. Professionele hulp lijkt me inderdaad een goed plan.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:40

Je moet eigenlijk voorkomen dat je te moeilijke dingen vraagt of dat je te lang bezig bent met zo'n jong paard. Dan ben je het kliergedrag voor en blijft het gewoon leuk. Als je al moet corrigeren dan doe je waarschijnlijk al teveel.