Overlopen emmer in wei en inscharing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Overlopen emmer in wei en inscharing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 01:39

Hallo allemaal,

Ik loop tegen een bepaald probleem aan. Wij hebben 3 paarden aan huis staan, 1 ruin van 7, een merrie van 19 en een merrie van 4.

Het punt waar ik tegenaan loop is dat mijn paard, de ruin van 7 de andere 2 paarden opjaagt. Dit vind ik best heftig omdat hij niet stopt tot ik er tussen spring en dit voor behoorlijk gevaarlijke situaties zorgt. Mijn zusje met de merrie van 4 heeft er bewust voor gekozen om haar paard apart te zetten. Maar mijn moeder en ik zouden graag onze 2 paarden samen op de wei zetten.

Momenteel staan ze naast elkaar met een draadje er tussen. Vaak staan ze neus aan neus te grazen en als ze iets spannend vinden gaan ze altijd naast elkaar staan. Ze zoeken dus wel steun bij elkaar.

Mijn paard heeft maagzweren gehad, dus dit zal ook meespelen, maar ook toen hij aan de medicatie zat en duidelijk verbeterd was deed hij dit. Ik weet dat hij hiervoor apart op de wei stond en maar 3 uurtjes per dag... hij is ook al 7 keer verhuisd. Verder heeft hij moeite met stress loslaten als hij alleen is, hij kan dus ook zodra zijn emmer overloopt helemaal uit zijn plaat gaan. Dan moet ik bij hem gaan staan en dan pas kalmeert hij.

De paarden staan al bijna 1,5 jaar samen. En de merrie van 19 heeft op een pensionstalling gestaan en is al onderdanig aan mijn paard.

Wie heeft er nog tips zowel voor het weide probleem als het stukje stress? Of weten jullie iemand die hiermee kan helpen? Zelf ben ik hier niet zo in thuis namelijk. Wel doe ik een aantal keer per week grondwerk en oefenen we het afvloeien etc.

Elisa2

Berichten: 37336
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Overlopen emmer in wei en inscharing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:04

Is de ruin niet stiekem een klophengst?

Het klinkt als een nerveus paard, de 7 keer verhuizen zal ook niet fijn geweest zijn voor hem.

Het klinkt als een dier wat zijn frustraties afreageert op de andere paarden.
Of je het weide probleem kunt oplossen weet ik niet. Hij heeft eigenlijk een dominant paard nodig die hem op de plek zet.

Staat de ruin in het werk? En zo ja, ontspant hij hierdoor? Want is mijn eerste gedachte om spanning af te laten vloeien.

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 11:37

Elisa2 schreef:
Is de ruin niet stiekem een klophengst?

Het klinkt als een nerveus paard, de 7 keer verhuizen zal ook niet fijn geweest zijn voor hem.

Het klinkt als een dier wat zijn frustraties afreageert op de andere paarden.
Of je het weide probleem kunt oplossen weet ik niet. Hij heeft eigenlijk een dominant paard nodig die hem op de plek zet.

Staat de ruin in het werk? En zo ja, ontspant hij hierdoor? Want is mijn eerste gedachte om spanning af te laten vloeien.


Uhm ik zou eigenlijk niet weten of hij misschien een klophengst is. Hij is toen hij 2 was gecastreerd in Belgiƫ. Het is niet dat hij de merries wil dekken ofzo.

Nee al dat verhuizen heeft hem geen goed gedaan... toen ik hem kocht had hij waarschijnlijk ook al maagzweren. We zijn zeker een jaar bezig geweest om hem weer beter te krijgen... is 3 keer terug gekomen helaas.

Verder staat hij wel licht in het werk. In de periodes dat hij die maagzweren had heeft hij 4 weken vrij gehad en hebben we veel grondwerk gedaan. Het oefenen van afvloeien, leg yielding etc. Hiermee is hij erg braaf. Onder het zadel is mijn doel voornamelijk hem laten ontspannen, zo'n goede ruiter ben ik nog niet (heb 7 jaar niet gereden voordat ik hem kocht). Het ontspannen doet hij altijd bij het instappen al, ekker briesen etc. Ook heb ik de academy van FeatherLight en TRT.

Wanneer hij gestressd in de wei staat of op andere momenten zie je dat hij mij nodig heeft om het stukje ontspanning te kunnen vinden. Ik ben druk bezig ernaartoe te werken dan hij dit stukje spanning ook zelf kan afvloeien.

We zouden ze graag samen zien omdat sociaal contact zo belangrijk is, maar als dit niet mogelijk is dan houdt het natuurlijk op.

Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Overlopen emmer in wei en inscharing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:38

Persoonlijk zou ik de twee merries samen zetten en hem in een stukje erlangs. Dat er sowieso wel zicht is en dat ze samen langs de draad op kunnen grazen, samen op en af kunnen rennen, etc. maar dat een omheining hem ervan weerhoudt de andere paarden op te jagen.
Voor de rest zou ik hem vooral veel routine geven. Laat hem zijn plekje vinden, laat zijn leven een constante worden, laat hem rustig worden in de routine. Dat zal niet van vandaag op morgen zijn en mogelijks zal er altijd een soort van gejaagdheid blijven. Hij heeft veel meegemaakt in het eerste kwart van zijn leven. Zal sowieso tijd kosten.

Elisa2

Berichten: 37336
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Overlopen emmer in wei en inscharing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:36

Klophengst kun je uitsluiten dmv een simpele bloedtest. Zou ik wel even doen voor de zekerheid, klophengsten hoeven ook niet te dekken maar kunnen wel erg last hebben van hun eigen gedrag.

Ik denk dat jullie goed bezig zijn, als hij meer leert te ontspannen ohz dan wordt het voor hem in de wei ook makkelijker.

Wat Gini zegt is wel een goed idee denk ik, voorlopig. En wellicht dat het tzt wel mogelijk is dat hij bij de rest kan. Maar dan in een vol weilland met veel ruimte en gras zodat hij drukker is met eten dan met wat anders oid.

DuoPenotti

Berichten: 29734
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Overlopen emmer in wei en inscharing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:09

Hoe groot is je weide?
Mijn ruin jaagt ook, sluit als het kan in de hoek op en slaat dan.

Dit doet hij als hij te klein staat.
Of het gras is of paddock maakt niets uit.
Heb wel eens een weitje afgemaakt met 20x20 wat aan de rijbak van 20x60 zat, toch sloeg hij de merrie door de draad. Zet ik hem flink groter dan jaagt hij wel een stukje, maar blijft dan niet aan de gang. Merrie kan dan ook makkelijk weg.
Merrie is harstikke onderdanig dus dat is voor hem geen reden.

Dus hoe groot staan ze?

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 16:06

DuoPenotti schreef:
Hoe groot is je weide?
Mijn ruin jaagt ook, sluit als het kan in de hoek op en slaat dan.

Dit doet hij als hij te klein staat.
Of het gras is of paddock maakt niets uit.
Heb wel eens een weitje afgemaakt met 20x20 wat aan de rijbak van 20x60 zat, toch sloeg hij de merrie door de draad. Zet ik hem flink groter dan jaagt hij wel een stukje, maar blijft dan niet aan de gang. Merrie kan dan ook makkelijk weg.
Merrie is harstikke onderdanig dus dat is voor hem geen reden.

Dus hoe groot staan ze?


Ze stonden samen op een wei van 1400 m2 met zijn 2e. En dan ging hij door de hele weide erachter aan.

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 16:10

Elisa2 schreef:
Klophengst kun je uitsluiten dmv een simpele bloedtest. Zou ik wel even doen voor de zekerheid, klophengsten hoeven ook niet te dekken maar kunnen wel erg last hebben van hun eigen gedrag.

Ik denk dat jullie goed bezig zijn, als hij meer leert te ontspannen ohz dan wordt het voor hem in de wei ook makkelijker.

Wat Gini zegt is wel een goed idee denk ik, voorlopig. En wellicht dat het tzt wel mogelijk is dat hij bij de rest kan. Maar dan in een vol weilland met veel ruimte en gras zodat hij drukker is met eten dan met wat anders oid.


Ohh okee dan zal ik dat is overleggen met mijn DA.

Dat stukje over de 2 merries bij elkaar lijkt mij ook een goed idee. Maar daar kiest mijn zusje niet voor helaas.

We gaan het volgend weide seizoen weer is aankijken. En wie weet gaat het straks stukken beter