Losgooien met springschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassielvr

Berichten: 412
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: A'dam

Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 21:39

Hey mensen,

Laatst zette ik mijn pony los in de buitenbak en ze ging lekker tekeer; bokken, rennen, op zich niks mis mee. Maar ik kreeg het idee dat ze weleens op de achterkant van haar voorhoeven trapt als ze neerkomt na een bok.
Nou dacht ik springschoenen te kopen en deze (en haar peesbeschermers) om te doen...Of kan ik dat beter niet doen?

Ik hoor het graag!

Groetjes,

Sassielvr/ Kim

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:11

gewoon doen Lachen zekere voor het onzekere neem je dan. Er zijn zat paarden die met beenbescherming naar buiten gaan.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:13

Van de ene kant: paarden in de natuur hebben ook geen bescherming om, en je maakt met veel gebruik de pezen alleen maar zwakker.

van de andere kant: wat randie zegt, je weet min of meer zeker dat het niet kwaad kan. (minder kans op ongelukken)

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:17

De pony van mijn zusje kan ook lekker te keer gaan, lekker gek doen, bokken, schijnbewegingen. Ik doe haar altijd even peesjes om en na 10minuutjes als ze lekker aan het grazen is haal ik ze er weer af.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:23

ijslanderfan schreef:
Van de ene kant: paarden in de natuur hebben ook geen bescherming om, en je maakt met veel gebruik de pezen alleen maar zwakker.

van de andere kant: wat randie zegt, je weet min of meer zeker dat het niet kwaad kan. (minder kans op ongelukken)



Paarden in de natuur hebben ook geen bescherming nee, maar paarden in de natuur lopen 24 uur per dag buiten en hebben minder de neiging zo uit hun dak te gaan als paarden die op stal gehouden worden en af en toe eens los in de bak komen om hun overtollige energie kwijt te raken. Hoe dicht staat dat nog bij de natuur en in hoeverre kan je het daar dus mee vergelijken? Een paard dat los in de bak komt om even uit te razen, gaat vaak even heel heftig te keer en loopt daardoor meer risico's op blessures.

Bovendien ben ik het niet met je eens dat pezen zwakker worden van peesbeschermers.
Ik ben van mening dat peesbeschermers en springschoenen verstandig zijn bij het losgooien. Bovendien kunnen springschoen je ook weer extra kosten van de hoefsmid besparen als je paardje ijzers onder heeft. Tijdens zo'n jolige bui in de bak kunnen ze hun ijzers er wel eens onder weg trappen. Het gevaar van blessures vind ik trouwens een belangrijkere reden voor het gebruiken van peesbeschermers en springschoenen dan kostenbesparen op de hoefsmid hoor, dat was maar een voorbeeld.

Springschoenen kunnen nare blessures aan de hoefbal en kroonrand voorkomen. Dit zijn rotplekken als het gaat om wondjes e.d. Die van mij gaan altijd los met peesbeschermers en springschoenen.
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen!!!

(Even voor de duidelijkheid: De wei vind ik een ander verhaal. Dan gaan ze bij mij zonder peesbeschermers en springschoenen)
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 23-12-06 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nicky

Berichten: 5135
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:26

Ik gooi altijd los met peesjes/strijkjes en springschoenen.
Zoals al gezegd, voorkomen is beter dan genezen. Knipoog
Zelf ben ik het er niet mee eens dat beenbescherming de pezen zwakker maakt.

Sassielvr

Berichten: 412
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: A'dam

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:29

Okay, Thanks voor jullie reacties!

Ik ga van de week eventjes naar de winkel Knipoog

en even offtopic Bloos leuke avatar _Nicky, wist je dat hij vader wordt?! Huilen

Ayasha
Blogger

Berichten: 58076
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:30

ik ook niet Nicky, ze steunen niet maar beschermen tegen wondjes...Daar worden de pezen niet zwakker van ze moeten nog net zo hard 'werken'.

_Nicky

Berichten: 5135
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:31

Sassielvr schreef:
Okay, Thanks voor jullie reacties!

Ik ga van de week eventjes naar de winkel Knipoog

en even offtopic Bloos leuke avatar _Nicky, wist je dat hij vader wordt?! Huilen


Ja, jammer Huilen Maar ik gun hem het wel hoor Knipoog

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:01

Ik doe het ook altijd. Ja

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:30

Pas met die rubberen springschoenen wel op met zand. Laar ze niet te lang om. Anouar kreeg flinke wonden in z'n kootholte van een uurtje met rubberen springschoenen. Hij is er een week kreupel van geweest Ach gut

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:58

Laine gaat altijd met springschoenen los/rijden/longeren en in de wei.Zomers gebruiken we neopreen en swinters ligt het aan het weer welke we gebruiken Knipoog

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:12

Als je pony zo gek doet is extra bescherming nooit weg...beter vooraf maar gewoon doen dan achteraf als het te laat is denken "had ik maar..." Knipoog

finn2003
Berichten: 288
Geregistreerd: 31-05-05

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:14

doen wij ook met sprinschoenen. Niek had een periode dat hij anders zelf op de achterkant van zn ijzers trapte en lagen zn ijzers er steeds onder weg

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:47

Een flinke balbetrapping en je bent een hele tijd klaar met rijden...dus springschoenen omdoen bij het losgooien (in combinatie met peesjes): als je je er prettig bij voelt, gewoon doen.

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:24

Ik heb al 2 keer losse ijzers gehad, Tadella doet helemaal níks meer zonder springschoenen *LOL*.
(Behalve op de wei natuurlijk dan Knipoog )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:43

Springschoenen zullen niet bij ieder paard voorkomen dat hij zijn voorijzers aftrapt....

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:32

Helaas niet, ik ga ook de hoefsmid vragen om te kijken of de takken (zo heet dat toch? Nagelbijten / Gniffelen) wat korter te maken. Ze loopt gewoon overijverig en is daarbij nogal lomp.

Sassielvr

Berichten: 412
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: A'dam

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:33

okay, bedankt voor de tips mensen! Knipoog

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:05

Nu in de winter staat mijn paard met alles om buiten. Springschoenen, peesbeschermers en strijklappen. Gezien de wei dicht is voor de winter, kunnen ze allemaal niet zo lang naar buiten. Als je haar dan buiten zet, is ze echt helemaal knettergek.

Voorkomen is zeker beter dan genezen, dus lekker om die springschoenen.

Van de zomer, als de rust weer terug is, gaat ze weer alleen met springschoenen naar buiten voor haar ijzers.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:00

mijn paard doet nooit gek, komt elke dag 2 á 3 uur buiten maar rend hoogtens een rondje, daarom heeft die ook niks om.

maar als ik jou was deed ik het wel idd

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:22

paarden die wel heel erg blij worden van los in de bak mogen (wat niet zo hel vreemd is als ze op stal staan )
die zou ik idd even peesjes en eventueel springschoenen aan doen
ze doen niets anders dan beschermen van het been tegen invloeden van buitenaf

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Losgooien met springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:10

Ik heb ook nooit gehoord dat peesbeschermers de pezen en spieren verslappen is mij alleen bekend van bandages. Maar als er het woord 'ondersteundend' bij staat vind ik het al wat anders. Hoe meer de benen worden ondersteund hoe minder ze zelf ontwikkelen. Loop zelf maar eens 5 maanden hard op kisten/bergschoenen en probeer het dan op gympies, grote kans dat je door je enkel gaat.