Uit de hand gelopen haflingerstreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myrthesadee

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Den Helder

Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:05

Ik heb een rare vraag.
Ik heb heel lang een haflinger verzorgd, waarvan echt voelde alsof hij van mij was, want we waren echte maatjes.
Hij is ineens verkocht, en nu heb ik hem na een jaar zoeken weer gevonden. De mensen waar hij nu bij staat, willen hem naar de slacht doen, omdat de man een ongeluk gehad heeft met de kar.
Nu was hij een haflinger, die, als hij ergens van schrok, er heel hard voor wegrende. Dit is dus ook gebeurt toen hij voor de kar liep ( wat hij vroeger nooit deed ) en is de kar over de kop geslagen omdat hij op hol sloeg.
Deze mensen willen hem dus kwijt.
Toen hij nog bij ons stond, wilde hij vaak zijn stal niet in, trok zich los en rende weg. Dan moest je hem gaan pakken wat soms wel een heel karwei kon zijn. Altijd dreigde hij een beetje, maar nog nooit heeft hij echt wat gedaan. Als je hem uit de bak moest pakken, kwam hij altijd wel naar je toe.
In die tijd, reden er veel te veel mensen op hem, en kreeg hij vaak te veel voer. Ik denk dat hij hierdoor niet wist naar wie hij moest luisteren, en snapte hij soms niet meer wat hij moest. Ook moest hij vaak zijn stal in terwijl hij daar helemaal geen zin in had. Met rijden draaide hij zich soms ineens om, en probeerde met zn kop naar de grond (zodat je hem minder goed kon stoppen ) terug te rennen naar huis. Maar ik kon dat altijd wel corrigeren, en dan hadden we geweldige buitenritten.
Nu is dus mijn vraag, of jullie denken, dat als ik als enige op hem rijd, en hem iedere dag genoeg aandacht geef, en kijk wat hij precies voor voer moet hebben, of hij dan kan veranderen.
Ik ga zaterdag kijken hoe het met hem is, want ik heb hem al een jaar niet meer gezien !! Dan weet ik meer, hoe hij is en of hij echt heel extreem veranderd is of niet. (positief óf negatief)
Ik hoop dat jullie je een beetje in de situatie in kunnen leven, en mij kunnen vertellen wat ik het beste kan doen.
Alvast HEEL erg bedankt !!! Verdrietig

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:23

Ja, hij kan veranderen, maar dat vergt wel inzet, meer dan alleen maar correct voer en veel aandacht. Die aandacht moet wel gericht zijn op het corrigeren van het gedrag, want daar moet duidelijk wat veranderen. Dus als je hem wilt kopen, zorg dan dat je direct ook goede begeleiding erbij hebt om hem op te voeden, want daar ontbreekt duidelijk nog het één en ander.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:58

Ik denk ook dat hij zeker wel kan veranderen. Denk dat je wel met de huidige eigenaren moet afspreken wat het plan is. Bijvoorbeeld dat ze hem gewoon proberen te verkopen als rijpaard ipv voor de kar.
Dat je met kar en al op z'n kant of over de kop gaat kan altijd een x gebeuren. Heb 't 1 x mee gemaakt tijdens een 2-span men-les, was weinig meer aan te doen. Doordat mensen gaat trekken, aan 1 leidsel, wanneer het paard op hol slaat...dan schaart de kar en valt ie om. Is echt geen reden om je paard onbetrouwbaar te noemen. Is misschien ook deel eigen onkunde.

Mijn advies, ga lekker met hem rijden en wees consequent. Maar wel dus even een plan trekken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:01

ik begrijp hieruit dat jij hem zou willen kopen als het even kan?

ik zou gewoon gaan kijken en hem eens borstelen etc , gewoon even kijken hoe hij nu is
of hij erg veranderd is en of jij denkt dta je hem goed kan corrigeren en bijsturen mocht dat nodig zijn
ik denk wel dat je een heleboel kan rechtbreien bij een paard

myrthesadee

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Den Helder

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:49

Ja ik heb al heel veel dingen rond gekregen zodat ik aan het geld zou komen. De prijs moet alleen nog veranderen. Ik ga heel veel tijd in hem stoppen, en duidelijk met hem om gaan.
Tijdens het borstelen ging hij ook heel vaak
schrapen,
lopen te draaien.
Maar toen hij hier nog stond gingen meisjes die er soms op reden tijdens het voeren op hem zitten, als hij vast stond. Hij vond het niet erg, maar iig niet leuk, met zn oren in zn nek, maar wilde wel lekker zijn voer op eten.
Je kon op zich wel met zijn 2en op hem zitten, vond hij niet erg, ging niet bokken ofz0.
Het is volgens mij een talentje qua dressuur, want hij leerde altijd heel snel, met wijken, mooi draven, voltes, en aan de teugel lopen. Hij vondt het ook nooit erg met opzadelen, legde soms zijn oren in zijn nek omdat sommige mensen dat te ruig deden, alleen dan deed ik dat heel rustig, en reageerde hij helemaal niet. Ook met het bit omdoen liep hij soms weg, maar dan kreeg ik hem snel te pakken.
Ik las net iets op internet over vanaf de grond werken, wat houdt dit precies in?

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:48

Waarom vraag je hem niet eventjes op proef?
Misschien willen de mensen de gang naar de slacht wel eventjes uitstellen en jou en de Haf een kans geven?
(overigens, als die mensen hem naar de slacht zouden brengen, dan zou ik ook niet meer dan de slachtprijs betalen)

myrthesadee

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Den Helder

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:41

Is inderdaad een heel goed idee. Die mensen hebben een fokkerij, en volgens mij zijn ze heel sociaal aangelegd. Maar omdat die man een ongeluk heeft gehad met de kar, willen ze er niet meer mee rijden... Ze willen hem op zeer korte termijn zelfs weghebben. Dus ik ga dat zaterdag allemaal dan bespreken Gaaaap

myrthesadee

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Den Helder

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:44

Is inderdaad een heel goed idee. Die mensen hebben een fokkerij, en volgens mij zijn ze heel sociaal aangelegd. Maar omdat die man een ongeluk heeft gehad met de kar, willen ze er niet meer mee rijden... Ze willen hem op zeer korte termijn zelfs weghebben. Dus ik ga dat zaterdag allemaal dan bespreken Gaaaap

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:36

Dit gedrag is gerust wel er weer uit te krijgen, ook dat blinde wegrennen als hij ergens van schrikt. Ik zou aan grondwerk met hem doen, dreigen als je hem pakken wilt getuigd niet van respect voor jou, en als je een paard leert om NA TE DENKEN, zal hij minder snel blind er vandoor schieten. Ik zou aan Natural Horsemanship met hem gaan doen, maar dan wel onder begeleiding.

myrthesadee

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Den Helder

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 22:04

Ik ben gisteren wezen kijken, en op zich ging het wel goed.
Samenvatting:
Ik liep naar Willy toe, in het land, en hij kwam meteen naar ons toe, een kijkje nemen.
Willy had 5 maanden stilgestaan, ze hadden alleen de wormen kuren gedaan.
Ik ging met hem naar de bak lopen, waar hij heel energiek heen liep. Hij ging niet dribbelen, maar wel snel.
Toen waren we in de bak, ging ik een paar rondjes met hem lopen. Dat ging wel goed, soms ging hij een beetje met zijn kop tegen me aan schuren.
Op een gegeven moment wilde hij ervandoor schieten, maar ik hield hem. Toen een paar rondjes later, deed hij dat weer, ik hield hem, maar inene
begon hij hoog te stijgeren, en rende aan de rechterkant om me heen. Toen ging hij met zijn hoofd gooiend door de bak heen rennen, iets wat me wel logisch leek, omdat hij al zo lang alleen in het land stond. Toen lieten we hem even rennen, pakte ik hem weer, en weer een paar rondjes gelopen. Toen wat oefeningetjes gedaan met
achterwaarts, voorwaarts, halthouden. Ging wel goed voor mijn gevoel.
Wel deed hij vaak zijn oren in zijn nek, maar dat kwam ook door de harde wind enzo.
Ik had het idee dat het wel goed ging. De vrouw die er bij was zei 'ja het gaat goed, wij kunnen niet normaal met hem lopen'
Was ik wel een beetje trots op. Volgens mij was hij wel blij dat ik er eventjes was.
Toch maak ik me er wel een beetje druk om, omdat ik bang ben dat het straks echt niet goed gaat, en ik hem zelf naar de slacht moet brengen, daar moet ik eigenlijk niet aan denken. Hij liep wel heel goed, mooie draf met zijn hoofd in de lucht.
Maarja, nu even jullie mening graag, hoop dat jullie je er een beetje kunnen inleven.

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:09

Hoi! nou ik heb het net doorgelezen. Maar als ik het zo lees kon jij altijd wel goed met hem over weg, net als nu dan weer.
Ik denk dat zijn gedrag dan zeker wel weer te corrigeren is, met veel geduld en oefening.
Mocht het dan niet goed gaan en je moet hem weer verkopen dan heb je het in ieder geval geprobeerd toch?
Als je het niet doet en hun brengen hem naar de slacht, dan zal je (lijkt mij ) best wel spijt van krijgen.
En als je er de middelen voor hebt om hem te kopen ,en de tijd en wil, waarom niet?

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:39

Klinkt goed hoor, er is al een poos niks met hem gedaan, dus echt niet gek dat ie het even uitprobeerd. Dit winderige weer is trouwens niet ideaal.
Heb je al iets afgesproken met de eigenaren?

Suus_Blik
Berichten: 78
Geregistreerd: 22-12-06

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:18

jij, moet gewoonzijn vertrouwen weer winnen.
en hem gewoon weer berijden Lachen


xx

myrthesadee

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Den Helder

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:03

Die man komt hem misschien vrijdag brengen Haha! IK ben zo blij Lachen
Alles lijkt wel mee te zitten nu.
Nu alleen nog een goed boek over natural horsemanship. Heb al veel tips van
www.paardnatuurlijk.nl gehaald Pling En nog wat boekjes.. Hoop dat het me gaat lukken ! Vork
x

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:40

Oooh wat goed zeg! Gefeliciteerd! Nou hopen dat het allemaal gaat lukken, veel succes ermee!

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:43

Echt fijn, wat mooi. Gefeliciteerd!! Wordt het gelijk je eerste paard? Ben heel benieuwd. Niet vergeten foto's te maken en te plaatsen hé?!
Heel veel succes, hopelijk voelt hij zich snel op zijn gemak en kan je lekker met hem aan de slag. Veel plezier!!

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:28

myrthesadee schreef:
Die man komt hem misschien vrijdag brengen Haha! IK ben zo blij Lachen


Laat je ons wel weten hoe het gaat? ik ben erg benieuwd. Heel fijn dat je hem krijgt en hem een kans kan geven OK dan!

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:14

Grondwerk is dat je door middel van paardentaal aan je paard laat zien dat jij de leider bent, en dat hij dus respect voor jou moet hebben. Dit kan op verschillende manieren, en er zijn dus verschillende methodes voor. Zo heb je bijvoorbeeld Parelli, dat bestaat uit drie verschillende pakketten die je kunt doen, daar ben je wel een paar jaartjes zoet mee. Het is wel duur, maar het is het zeker waard!
Als een paard meer respect voor jou heeft, en meer leert over dingen na te denken, zal hij uitkijken voor jou, en je dus niet meer omver lopen, naar je toe komen en nog veel meer positieve dingen.

myrthesadee

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Den Helder

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 23:34

Nou hij is er nu dus, en het gaat heel goed:|
Ik had eigenlijk een duivels monster verwacht, maar het valt reuze mee !!
Als ik naar de wei toe loop, komt hij al heel lief op me af lopen. Ook als ik hem wil pakken blijft hij heel braaf staan. Ik ging hem een beetje door de bak laten lopen, dat ging wel goed, hij ging zelfs op de volte lopen, omdat die man waar hij bij stond altijd ging longeren. Ik ga vanaf donderdag ook weer longeren, en kijken hoe het gaat. Ook weer laten wennen aan het bit, hopen dat alles goed komt Bloos
Zijn paspoortje had ik ook opgehaald, heb ik het eindelijk zelf in handen Vork
Ben heel erg blij met mn moppie Haha!

Saskiia

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Lienden

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:55

Elk paard kan veranderen! Het duurt misschien even, maar dan heb je een geweldig paard! Ik ken het paardje niet, maar ik denk dat als je hem goed rijdt, veel liefde en aandacht geeft, je er hartstikke veel plezier me hebt. Succes!

Jespri

Berichten: 9652
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:02

Heel veel geluk!!

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:11

Als ik zo dit topic door lees, dan heb ik wel een beetje het idee dat jij al zo'n streken goed wilt praten..

'oren in de nek.. oh dat komt door de harde wind'

'stijgeren aan de hand.. oh hij heeft lang stil (in de wei) gestaan'

dus ik hoop dat je niet alleen maar door verliefde oogjes naar je pony kijkt, maar ook ziet dat hij behoorlijk wat dingen moet afleren en dat je dan ook duidelijk en strikt bent naar hem.

myrthesadee

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Den Helder

Re: Uit de hand gelopen haflingerstreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:41

ThaGirl schreef:
Als ik zo dit topic door lees, dan heb ik wel een beetje het idee dat jij al zo'n streken goed wilt praten..

'oren in de nek.. oh dat komt door de harde wind'

'stijgeren aan de hand.. oh hij heeft lang stil (in de wei) gestaan'

dus ik hoop dat je niet alleen maar door verliefde oogjes naar je pony kijkt, maar ook ziet dat hij behoorlijk wat dingen moet afleren en dat je dan ook duidelijk en strikt bent naar hem.


Neeh hoor, echt niet. Heel veel mensen waar ik bij op de boerderij staan kenden hem van vroeger, zeggen het ook. Hij staat nu in de wei, omdat hij nog niet bij de andere pony's kan staan, want de grootste valt hem aan. Dat van die oren doet hij al niet meer, ik denk echt dat dat toen door de harde wind kwam.
Ik kan heel goed bij hem in het land staan, en hij loopt heel netjes mee aan de hand.
Ook als ik in de bak met hem ben en ik ga staan met het commando dat hij moet gaan draven, blijft hij heel mooi op de volte om me heen lopen. Het valt me echt allemaal reuze mee!! Ik denk dat hij gewoon extreem veranderd is toen hij op Texel stond, door de goede aanpak van die man. Stijgeren heeft hij alleen toen eventjes gedaan, verder hier totaal niet, en hij ging er niet vandoor toen hij uit zn trailer kwam.
Aan rijden begin ik nog niet, laat hem eerst nog wennen, en mezelf ook Clown .
Vannacht maar even op stal gezet vanwege de storm, normaal staat hij dag en nacht buiten.
Bleef extreem rustig in zijn stal, ging lekker aan zijn hooi staan eten.
Lomp zal hij altijd blijven, maar met de goede aanpak komt het helemaal goed.
En ik weet het, bij ieder paard op je hoede blijven, hoe lief hij ook is. Knipoog