Hengsten in omgang.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:07

Hey,
Ik vroeg me af of hengsten in omgang etc. echt zo "anders" zijn dan ruinen en merries. Je hebt natuurlijk hengsten die weten dat ze hengst zijn en zich flink laten zien/horen. Cool
Maar bij mij op stal stonden er 2hengstjes waar je het niet eens van merkt. Bij de eerste (newforest kleine maat) kon je gewoon een merrie voor zijn neus zetten, hij bewoog niet eens, en dat was een dekhengst. De tweede (ook newforest grotere maat) is nu 3jaar en laat zich al wat meer zien, met naar de paddock brengen etc maar is wel braaf, in de hand te houden, heeft een hele hoop lawaai bij maar is controleerbaar. Maar laatst zag ik op concours een arabofriese hengst die echt wel wist dat hij hengst was, continu hinniken, groot maken, trippelen, naar alles wat voorbij de trailer kwam, mond opentrekken en brullen maar. Zo'n soort hengsten vind ik niet aangenaam. Een "stillere hengst" vind ik véél aangenamer. Men zegt altijd dat je bij hengsten consequenter moet zijn dan met ruinen en merries.
Maar ik ben tegen elk paard even consequent voor mij maakt het geslacht echt niet uit. Maar hoe voed jij je hengst op? En waar hou jij rekening mee op wedstrijd en in de bak?

Doei!

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:12

Je moet met hengsten misschien iets meer rekening houden. Je kunt ze niet bij anderen in de wei zetten (meestal). Ik heb zelf een Haflinger hengst van bijna 3. Is nog niet beleerd, en heeft totaal niet door dat hij hengst is.
Ik merk wel dat er veel mensen vooroordelen hebben over hengsten en er "bang" voor zijn en dat je niet overal welkom bent.
Over wedstrijden ed kan ik dus nog niets zeggen.
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 20-01-07 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:14

Ik heb het in het algemeen over een pakweg 10jarige ponyhengst. 1.55m ofzo. Die wedstrijden gewoon is.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:15

welshfreak schreef:
Ik heb het in het algemeen over een pakweg 10jarige ponyhengst. 1.55m ofzo. Die wedstrijden gewoon is.


En is er verschil dan tussen een paard-hengst of een pony-hengst? Is toch allemaal hetzelfde?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:18

Ja, maar een hengst van 1.75 intoom houden of een hengstje van 1.30 is een klein verschilletje, niet?

Mysha
Berichten: 79
Geregistreerd: 11-09-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:23

Iedere hengst is natuurlijk anders.
Dekhengsten zijn vaak een stuk feller. Er zijn er een paar die zelfs aanvallen, terwijl anderen zich ook als doetjes kunnen gedragen.
Opvoeding is heel belangrijk.
Als je zelf een hengst hebt, merk je gauw genoeg waar je tijdens wedstrijden op moet letten.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:25

Ik heb geen hengst, maar soms wordt er zo'n heisa om gemaakt, terwijl er ook knuffelhengsten zijn, die zich als ruintjes gedragen.

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:28

ik heb nu een hengstje van 8 maanden dat is echt een sul.
ook heb ik een shethengstje van 8 maanden die springt overal op als je niet uitkijkt.
En ik heb nog een ouder shethengstje die laat zich wel horen zodra die een ander paard ziet maar die dekt ook.
Verder kan ik hem nu wel heel goed bij me houden.

joep10
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-12-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:30

Alle paarden zijn nooit volledig betrouwbaar, d.w.z. dat je altijd rekening moet houden met een beweging of een trap naar voor of naar achter. Hengsten hebben deze agressiviteit sterker en kunnen daarbij ook nog al eens gemeen bijten. Dus het blijft altijd uitkijken.

Mysha
Berichten: 79
Geregistreerd: 11-09-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:33

Ja hengsten worden vaak als 'gevaarlijk' en 'onhandelbaar' gezien. Ik werk bijna alleen maar met hengsten en dan merk je zoveel verschil.
Zoals ik al zei is er eentje zo erg die andere paarden aanvalt, maar een ander kijkt niet op of om wanneer er een merrie in de buurt is.
In het dekseizoen kunnen ze allemaal wel heel 'gevaarlijk' uit de hoek komen. Dan moet je echt op je tellen letten. Ieder ander dier is dan voor hun een concurrent.

Maar ach, ieder paard is anders. Een ruin kan net zo irritant zijn en een merrie net zo onbetrouwbaar. Het ligt vooral in het karakter, niet zo zeer in het geslacht.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:42

En stel nu dat je een hengst hebt, voor de sport, die nooit dekt. Hebben die ook last van de hormonen tijdens het voorjaar?

blacklight

Berichten: 1010
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:45

Ja vaak wel, ook al dekken ze nooit, dan hebben ze die drang toch van nature in zich. Maar ieder paard is anders. Maar een hengst is toch vaker wat heter en je moet er gewoon meer mee uitkijken verder zijn er ook eisen op wedstrijden enzo

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:48

In Belgie mag je vanaf de eerste keer op het laagste niveau met een hengst starten, ookal ben je maar 12jaar ofzo. Maakt voor onze jurys niks uit. Vind ik wel goed zo, je hebt ook hete ruinen en watjes van hengsten. Een hengst is niet persé heet en moeilijk.

Mysha
Berichten: 79
Geregistreerd: 11-09-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:51

welshfreak schreef:
En stel nu dat je een hengst hebt, voor de sport, die nooit dekt. Hebben die ook last van de hormonen tijdens het voorjaar?

Hormonen blijven ze houden. Ze zullen vast een stuk rustiger zijn, maar dat hangt er ook weer vanaf. Ik moet zeggen dat ik weinig hengsten mee maak die niet dekken Bloos
Jonge hengsten zijn vaak een rustiger qua hormonen. Het schijnt dat als ze ook maar één keer gedekt hebben, ook feller worden en blijven.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:59

Hier in Belgie, zijn er veel sporthengsten, gewoon omdat ze imposanter zijn, en als er iets mee is dat je niet meer kunt rijden, kan je nog steeds dekken etc. Merrie hetzelfde, heeft ze een nietoverdraagbare aandoening, fokken ermee. Verdient men er ook nog wat aan. Zo redeneren veel mensen in mijn omgeving, en ergens hebben ze wel gelijk.

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:15

welshfreak schreef:
In Belgie mag je vanaf de eerste keer op het laagste niveau met een hengst starten, ookal ben je maar 12jaar ofzo. Maakt voor onze jurys niks uit. Vind ik wel goed zo, je hebt ook hete ruinen en watjes van hengsten. Een hengst is niet persé heet en moeilijk.

dat vind ik inderdaad wel krom van nederland. het gaat erom dat je je paard bij je kan houden. zolang dat goed gaat is er niets aan de hand toch? ze zouden beter een soort toelatingstest voor ruiters met hengsten kunnen doen. ik reed met mijn friese hengst die ik bijreed altijd tussen alle merries in de bak. en dan wastie best pittig, maar wel te houden.

verder vind ik dat het naast het karakter van de hengst ook ligt aan de opvoeding, en hoe je uiteindelijk met het paard omgaat. die fries die ik reed was door de eigenaar niet echt opgevoed, en die stond dan ook naar elk paard te bléren, ongeacht of het een ruin of een merrie was. maar ik hoefte maar heel hard HEEE te roepen en hij was weer rustig...

ik werk ook met vrij veel hengsten, en uit mijn ervaring ligt het aan je eigen instelling. als de hengst goed is opgevoed kan hij dan ook aan een gewoon halstertouw mee. op mijn vorige bedrijf moesten bijna alle hengsten aan een hengstenketting, omdat je anders gewoon het halve bedrijf overgesleurd werd. en niet eens omdat ze gek werden van een merrie, maar gewoon omdat ze niet opgevoed waren...

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 23:57

Ik vind persoonlijk dat ze (bij ons) een hengst veel sneller een duw of mep geven. Liefst nog op zijn koppie. Ok, dan is je hengst wss meteen een stuk stiller (als je het opgevoede type hebt) maar als je een agressieve hebt, wordt het alleen maar gevaarlijk.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:16

Ik vin deen henhst erg prettig in de omgang, als je duidelijk voor ze bent, zijn zij zo eerlijk als wat, dit geldt eigenlijk voor elk geslacht, maar een hengst vind ik dan toch net iets extra's hebben

lexie37
Berichten: 22
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: noord-holland

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:46

ik sluit me helemaal aan bij mackie, als je een hengst hebt als vriend zal die je nooit laten stikken. (sommige merries zijn net vrouwen, 1x per maand slaan ze het licht uit je ogen Knipoog )

Suus_Blik
Berichten: 78
Geregistreerd: 22-12-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:59

ik en mn nicht deden samen met een andalusier hengst..
hij was vroeger mishandelt geweest,
dus we moesten er heel voorzichtig mee omgaan.
hij was bang voor de zweep en kon hem geen tik verkopen als hij die nodig had,
maar uiteindenlijk deed hij wat wij van hem verlangden,
je moet gewoon door blijven gaan .
en heeeeel erg veeeeel geduld hebben Lachen



xxx

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 03:58

Een hengst is in omgang niet anders dan een ruin of een merrie, mits goed opgevoed. Hij zal wel eerder zijn grenzen gaan verkennen, je moet altijd ogen in je achterhoofd hebben, altijd op een confrontatie bedacht zijn, nooit je aandacht laten verslappen, en bereid zijn om iedere aanvaring, op ieder moment, het hoofd te bieden. Een hengst gaat daar door waar een merrie of een ruin stoppen. Dat kan tot levensgevaarlijke situaties leiden, soms met dodelijke afloop. Dat moet je altijd in je achterhoofd houden, ook bij die sulletjes.

Een aantal topics over hengsten:

viewtopic.php?f=1&t=287216

viewtopic.php?f=13&t=595930

viewtopic.php?f=1&t=594652

viewtopic.php?f=1&t=567542

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:26

natuurlijk moet je met hengsten iets meer rekening houden in de buurt van merries, net als met hengstige merries... die staan beide onder invloed van hormonen... en tjah, hormonen doen gekke dingen met zo'n beestje... daarnaast kun je geen enkel dier ooit voor 100% vertrouwen, ze blijven toch instincten houden... dus ook al heb je de braafste ruin ter wereld, het blijft een dier... en dat geldt voor hengsten (en sommige merries) net ietsje meer, maar verder vind ik hengsten niet echt een probleem...
met weiden is het idd lastiger, maar een niet-dekkende hengst kan gemakkelijk de wei op met een niet-dominante ruin...

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:11

- Hengsten hoef je niet apart te behandelen. Denk maar gewoon dat het een merrie of ruin is
- Je moet er wel rekening mee houden dat je hem niet zomaar bij merries in de wei zet.
- Veulens moet je wel goed corrigeren

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:45

welshfreak schreef:
Ja, maar een hengst van 1.75 intoom houden of een hengstje van 1.30 is een klein verschilletje, niet?


nee, geen verschil
wat de kleine mist aan afmetingen dat compenseren ze absoluut in wendbaarheid etc als het moet
een hengst is een hengst ...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:56

ik heb een Welsh A hengstje van bijna 10 maand, die voed ik gewoon op zoals ik ook met mijn merrie heb gedaan. en hij doet het allemaal prima, niks aan de hand. wel merk ik dat hij meer interesse krijgt in de vrouwtjes, maar dat hoort bij de leeftijd. ik wil met hem naar de hengstenkeuring, en voor die tijd wordt er niks gedekt, en is het gewoon een ruintje, echter wel eentje die niet bij de merries in mag. verder durf ik over hem nog niks te zeggen, hij moet zich nog flink ontwikkelen, hij kan ene brutaal karakter hebben maar ook heel ingetogen, daar ben ik nog niet uit. verder is er nog de vraag of hij last krijgt van zijn hormoontjes of ze gewoon negeert (zoals ook bij bijv. veel Andalusiërs het geval is).
met oudere hengsten werk ik gewoon paardgericht, in principe behandel ik een hengst niet anders dan een merrie. ook merries kunnen op de achterbenen gaan staan immers, al doen ze het wel minder snel. een paard dat ik niet ken hou ik ook wat beter in de gaten dan één van mijn eigen.