Hengsten in omgang.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:06

karoliena schreef:
Ohh ja kan je soms echt niet aanzien, begint al op de merriekeuring met veulens die staat te wachten op eht chippen en dan in de nek of schoot vand e eigenaar springen, en wat een lol dan zeg. En ik maar keurig buiten de rij wachten omdat ik een hengst heb en niemand in de weg ermee wil lopen


maar dat is toch schattig? als mijn paarden in mijn nek springen om te knuffelen knuffel ik ze lekker. wat ben jij hard zeg!

(sorry ik word vervelend, zal het niet meer doen)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:09

Hihi

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:39

ze zijn eigenlijk gewoon heel beleefd door je een handje te geven als begroeting Haha!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:44

Haha jeetje dacht ik dat ze goed opgevoed had ben ik ze vergeten te leren een handje te geven

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:31

JAJA!!! Flicka kan dat wel! als je voor haar zit, op je hurken, dan steekt ze haar been uit... maar ja, Flicka is wel een merrie he?

russell
Berichten: 22
Geregistreerd: 26-01-07

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:25

Ik heb een 3,5 jarige friese hengst die sinds een half jaar op de
manege staat. Hij is sinds een half jaar ingereden en is een
echte gentleman onder de merries. (ze geloven niet dat hij hengst is)

Ik heb hem toen hij 11 maanden oud was zelf opgevoed, en dat
was best lastig want bijten en steigeren is geen pretje om af te leren.

Maar al met al heeft hij dit gelukkig afgeleerd want er zijn genoeg hengsten
waarbij je dit moeilijk kan afleren of helemaal niet.

Omdat hij zo waanzinnig makkelijk is wil ik hem dus niet castereren, en veel
mensen hebben daar zo hun eigen mening over. Jammer, want zolang hij
geen gevaar is voor de mens of een ander paard blijf ik bij dit standpunt.

Maar ik weet wel dat ik op mijn hoede moet blijven, maar dat moet je altijd wel
met paarden.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 12:46

same here, geen gevaar voor mens of dier why not

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:26

Mijn ene arab had ook niet door dat hij hengst was tot een jaar of vijf. Toen kreeg hij echt hengstenneigingen. Had zelf erg last van mijn schouder en daar kon hij goed misbruik van maken.
Hij is dus gecastreerd....was echt niet te doen. Maar dat is dan ook beetje familie trekje van vaders kant zegt de stoeterij waar hij vandaan komt...

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:51

Ja, zeker arabische hengsten zijn nét een tikkeltje meer hengst dan de gemiddelde hengst, tuurlijk heb je ook KWPN en NRPS die ferm de hengst kunnen uithangen. Als ze er misbruik van gaan maken heb je het imo al te ver laten komen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:33

Mijn hengst is toch ook echt een Arabier maar doodbraaf. Wel hengst als er merrie's in de buurt zijn maar ik hoef hem maar even tot de orde te roepen en hij is weer volledig braaf. Het is niet voor niets dat mijn zusje van 11 ermee aan een touwtje kan lopen...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:31

russell schreef:

Omdat hij zo waanzinnig makkelijk is wil ik hem dus niet castereren, en veel
mensen hebben daar zo hun eigen mening over. Jammer, want zolang hij
geen gevaar is voor de mens of een ander paard blijf ik bij dit standpunt.



inderdaad, als niemand er last van heeft (ook hijzelf niet) dan hoeft er toch geen probleem te zijn?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:55

welshfreak schreef:
Ja, zeker arabische hengsten zijn nét een tikkeltje meer hengst dan de gemiddelde hengst, tuurlijk heb je ook KWPN en NRPS die ferm de hengst kunnen uithangen. Als ze er misbruik van gaan maken heb je het imo al te ver laten komen.


Ik weet niet waar je deze onzin vandaan hebt, maar dat is niet waar. Het ligt niet aan het ras, maar aan de opvoeding nogmaals...

BTW een bravere hengst dan mijn 10 jarige arab-hengst kun je niet vinden

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:56

het ras heeft wel degelijk invloed, zo zijn bijv. Andalusiërs en Lusitano's makkelijker dan de gemiddelde KWPN-er. opvoeding speelt in elk ras de hoofdrol, maar ras speelt weer een rol in hoe makkelijk de opvoeding verloopt.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 20:07

Merrieveulen zegt net datgene wat ik bedoel,

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:12

mijn fries is tot hij 3 was hengst geweest. een enorm schatje tegen mij dan rest beet hij sprong hij bij in de nek liep hij omver. en mij kon hij alleen maar knuffelen. als hij geen kusje kreeg of een knuffel was hij beledigd. totdat mijn meriie ook daar op stal is komen staan toen kreeg ik ze niet meer uit elkaar. als ik met mn hengst ging wandelen ging het eerste stuk heel goed totdat ik in het bos aankwam kwam hij omhoog draaide dan gelijk en wel eens over mij heen en kwam dan weer neer. en dat soort dingen. toen maar laten castreren nu kan ik er ook mee op wedstrijd enheeft hij een vriendinnetje waar hijd e hele dag bij op de wei staat. vaak wordt er een hele heisa om gemaakt. als je zegt dat het een hengt is willen veel mensen hem niet meer op stal of in de buurt. bij mij stonden ze hem vaak te aaien en als ik dan zei dat het een hengst was pakte ze hn kind en warn heel snel weg.

Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:17

Ik verzorg zelf twee dekhengsten en ik merk echt zo ongelovelijk veel verschil tussen ze!

Wairan is zo'n ongelovelijke schat! Vorige week bijvoorbeeld, toen waren we na het rijden aan het uitstappen en ik liet hem aan een lang teugeltje stappen en het leek net of hij niet eens wist dat er een merrie naast hem liep. Vanmiddag ben ik ook helemaal languit op zijn nek gaan liggen, het is zo'n lieverd! Je kan er gewoon alles mee! Natuurlijk heeft hij zo nu en dan even een hengstenstreek maar verder is hij gewoon perfect! Zou nooit bijten slaan en is lekker in de hand te houden. Prima beest!

Atlantic daarin tegen is de hengst hemzelfe.. Zogauw hij een ander paard in de bak ziet word hij helemaal gek en vermoord hij zijn stal zo'n beetje.. Ook als je op hem zit niet normaal meer! Bokken, stressen, dribbelen en maar gek blijven doen! Hij weet gewoon zo vreselijk goed dat hij een hengst is.. Het is wel een lieverd hoor maar wel een echte echte hengst..

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:47

merrieveulen schreef:
het ras heeft wel degelijk invloed, zo zijn bijv. Andalusiërs en Lusitano's makkelijker dan de gemiddelde KWPN-er. opvoeding speelt in elk ras de hoofdrol, maar ras speelt weer een rol in hoe makkelijk de opvoeding verloopt.


Het is niet het ras wat invloed heeft maar het karakter. Dat Arabieren meer hengst of vervelender zouden zijn is gewoon een fabeltje. Net zoals dat iedereen denkt dat Arabieren zenuwpezen zijn en Arabische hengsten je vermoorden zodra je erbij in de buurt komt. Gestoord
Bullshit, het is het karakter.
En wat ik ervan merk (en ik heb best wat ervaring met verschillende rassen) is dat arabieren vaak mensgerichter zijn, gevoeliger voor een aai of de stem. Bij hengsten zal dat niet anders zijn, dus is een arabier hengst makkelijker te houden op stem of door in te spelen op zijn mensgerichtheid.
KWPN'ers zijn vaak wat afstandelijker, hebben niet zo'n behoefte aan een band met hun verzorger/eigenaar en dan kun je dus ook minder inspelen op gevoeligheid. Vandaar dat je een KWPN hengst over het algemeen goed duidelijk moet maken wie er de baas is.
Als je eerlijk en respectvol met je Arabier omgaat accepteerd hij dat jij zijn baas en vriend bent en doet hij graag dingen voor je, dan werkt het juist averechts als je ze met harde hand duidelijk maakt wie de baas is.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, niet iedere KWPN'er is wat afstandelijker en niet iedere arabier is zo mensgericht maar dat is wel wat ik uit mijn ervaring opmaak.

En ik denk dat je een hoop mensen beledigt als je zegt dat Arabieren meer hengst zijn Knipoog .

Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:11

anneliesdj schreef:
merrieveulen schreef:
het ras heeft wel degelijk invloed, zo zijn bijv. Andalusiërs en Lusitano's makkelijker dan de gemiddelde KWPN-er. opvoeding speelt in elk ras de hoofdrol, maar ras speelt weer een rol in hoe makkelijk de opvoeding verloopt.


Het is niet het ras wat invloed heeft maar het karakter. Dat Arabieren meer hengst of vervelender zouden zijn is gewoon een fabeltje. Net zoals dat iedereen denkt dat Arabieren zenuwpezen zijn en Arabische hengsten je vermoorden zodra je erbij in de buurt komt. Gestoord
Bullshit, het is het karakter.


Idd. Want mijn vz. paarden zijn toch echt allebij Haflingers hoor.. Tong uitsteken

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:25

echter, bijv. andalusiërs worden al jaren op oa karakter gefokt, bij KWPN-ers is dat veel minder, daar speelt de prestatie een grotere rol.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 01:22

Ja dan is het dus niet het ras maar het karakter wat het verschil maakt Knipoog .
Waarop baseer jij dat arabieren meer hengst zouden zijn? Watvoor ervaringen heb je?

Bij het kwpn moeten ze zowieso strenger zijn op karakter maar dat is mijn mening.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:33

anneliesdj schreef:
merrieveulen schreef:
het ras heeft wel degelijk invloed, zo zijn bijv. Andalusiërs en Lusitano's makkelijker dan de gemiddelde KWPN-er. opvoeding speelt in elk ras de hoofdrol, maar ras speelt weer een rol in hoe makkelijk de opvoeding verloopt.


Het is niet het ras wat invloed heeft maar het karakter. Dat Arabieren meer hengst of vervelender zouden zijn is gewoon een fabeltje. Net zoals dat iedereen denkt dat Arabieren zenuwpezen zijn en Arabische hengsten je vermoorden zodra je erbij in de buurt komt. Gestoord
Bullshit, het is het karakter.
En wat ik ervan merk (en ik heb best wat ervaring met verschillende rassen) is dat arabieren vaak mensgerichter zijn, gevoeliger voor een aai of de stem. Bij hengsten zal dat niet anders zijn, dus is een arabier hengst makkelijker te houden op stem of door in te spelen op zijn mensgerichtheid.
KWPN'ers zijn vaak wat afstandelijker, hebben niet zo'n behoefte aan een band met hun verzorger/eigenaar en dan kun je dus ook minder inspelen op gevoeligheid. Vandaar dat je een KWPN hengst over het algemeen goed duidelijk moet maken wie er de baas is.
Als je eerlijk en respectvol met je Arabier omgaat accepteerd hij dat jij zijn baas en vriend bent en doet hij graag dingen voor je, dan werkt het juist averechts als je ze met harde hand duidelijk maakt wie de baas is.


ik sluit me volledig aan bij bovenstaande Pling

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:48

merrieveulen schreef:
het ras heeft wel degelijk invloed, zo zijn bijv. Andalusiërs en Lusitano's makkelijker dan de gemiddelde KWPN-er. opvoeding speelt in elk ras de hoofdrol, maar ras speelt weer een rol in hoe makkelijk de opvoeding verloopt.



Het blijft aan de mens liggen. Een arabier (4 example) is zelf hardstikke cool in de kop, maar zijn oh zo gevoelig. De arabier is bij een rustig persoon zelf ook heel rustig, bij een druk persoon is de arabier een fel ding.
Dus de stelling waar het hier om ging klopt niet geheel
De anda's en Lusi's zijn ook cool in de kop, en zijn niet zo gevoelig als de bloedpaarden, maar met een druk persoon kunnen ook zij fel zijn, zij het wat minder dan de OX of XX of X etc...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:50

anneliesdj schreef:
Het is niet het ras wat invloed heeft maar het karakter. Dat Arabieren meer hengst of vervelender zouden zijn is gewoon een fabeltje. Net zoals dat iedereen denkt dat Arabieren zenuwpezen zijn en Arabische hengsten je vermoorden zodra je erbij in de buurt komt. Gestoord
Bullshit, het is het karakter.
En wat ik ervan merk (en ik heb best wat ervaring met verschillende rassen) is dat arabieren vaak mensgerichter zijn, gevoeliger voor een aai of de stem. Bij hengsten zal dat niet anders zijn, dus is een arabier hengst makkelijker te houden op stem of door in te spelen op zijn mensgerichtheid.
KWPN'ers zijn vaak wat afstandelijker, hebben niet zo'n behoefte aan een band met hun verzorger/eigenaar en dan kun je dus ook minder inspelen op gevoeligheid. Vandaar dat je een KWPN hengst over het algemeen goed duidelijk moet maken wie er de baas is.
Als je eerlijk en respectvol met je Arabier omgaat accepteerd hij dat jij zijn baas en vriend bent en doet hij graag dingen voor je, dan werkt het juist averechts als je ze met harde hand duidelijk maakt wie de baas is.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, niet iedere KWPN'er is wat afstandelijker en niet iedere arabier is zo mensgericht maar dat is wel wat ik uit mijn ervaring opmaak.

En ik denk dat je een hoop mensen beledigt als je zegt dat Arabieren meer hengst zijn Knipoog .



Dat zeg ik Tong uitsteken
Fijn dat jij het beter kunt verwoorden Ja

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:40

hihi dank je... niet dat ik me altijd zo goed uitdruk Clown . Heb weleens moeite om het toch duidelijk te zeggen maar niet lomp over te komen terwijl dat helemaal niet de bedoeling is. Hamer

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:00

dat verschilt gewoon onwijs
de een kna je alles mee
terwijl de ander alleen maar loopt te klieren.
maar ze zijn idd anders