Hengsten in omgang.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:38

anneliesdj schreef:
Ja dan is het dus niet het ras maar het karakter wat het verschil maakt Knipoog .
Waarop baseer jij dat arabieren meer hengst zouden zijn? Watvoor ervaringen heb je?

Bij het kwpn moeten ze zowieso strenger zijn op karakter maar dat is mijn mening.


ik zeg nergens dat arabieren meer hengst zijn. ik heb zelf een jonge arab hengst opgevoed en ingereden, en ik heb nog nooit zo'n makkelijke, fijne hengst zelf meegemaakt wat betreft het inrijden. superbraaf, en meteen al heel veel dingen snappen, ideaal. ik vind de gevoelige typjes zowiezo het fijnst om mee te werken.
en inderdaad, het KWPN zou eens meer naar karakter moeten kijken ipv alleen naar prestaties, maar goed dat is ook mijn mening!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:20

welshfreak schreef:
Ja, zeker arabische hengsten zijn nét een tikkeltje meer hengst dan de gemiddelde hengst, tuurlijk heb je ook KWPN en NRPS die ferm de hengst kunnen uithangen. Als ze er misbruik van gaan maken heb je het imo al te ver laten komen.


Zij wel, ik had het ook tegen haar...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:30

anneliesdj schreef:
welshfreak schreef:
Ja, zeker arabische hengsten zijn nét een tikkeltje meer hengst dan de gemiddelde hengst, tuurlijk heb je ook KWPN en NRPS die ferm de hengst kunnen uithangen. Als ze er misbruik van gaan maken heb je het imo al te ver laten komen.


Zij wel, ik had het ook tegen haar...


oh, hihi! sorry...

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 18:32

Ik had het dan ook niet over die post MerrieVeulen

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:35

maar waar haal jij vandaan dat arabieren meer hengst zijn?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 18:38

Omdat alle arabiertjes die ik ken, net zoveel meer hengst zijn. Maar dat is dan blijkbaar toeval Verward

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:57

blijkbaar, ik hoor niks dan positieve geluiden over ze en mijn ervaring is de juist de kwpn'ers meer hengst zijn.

BBotanya
Berichten: 318
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:00

het is ook maar net hoe je ze opgevoed hebt,

tuurlijk moet je meer rekening houden met een hengst, vooral als er merrie;sin de buurt zijn, maar er zullen ook hengsten zijn die zich daar niks van aan trekken,

met rijden merk ik er met mijn hengst niet zoveel van, behalve wanner de veulens in het landje naast de binnenbak staan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:01

welshfreak schreef:
Ja, zeker arabische hengsten zijn nét een tikkeltje meer hengst dan de gemiddelde hengst, tuurlijk heb je ook KWPN en NRPS die ferm de hengst kunnen uithangen. Als ze er misbruik van gaan maken heb je het imo al te ver laten komen.

welnee Haha! Haha! die arabieren maken een hoop poeha, hoop gebrul maar zijn zo makkelijk weer met de voetjes op de aarde te krijgen Haha! Haha!

Ik heb altijd wat meer moeite (moeite is een groot woord) met die stille jongens, die ineens sterk worden

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:02

ook daar ben ik het niet mee eens...

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:03

k heb laatst nog heel onverwacht trap gehad van een hengst.. en diezelfde hengst heeft me vriendin aangevallen.. nog een shetlander veulen van 7 maanden Gestoord ben benieuwd hoe die later word.. word zeker weten wel geruind!!

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:08

Hallo,
Ik heb een 2 jarige hengst die natuurlijk vanalles probeert ik corrigeer hem met mijn stem en dat werkt prima. Verder zorg ik dat ik altijd oplet als ik met hem wandel en hij moet van mij z'n aandacht bij mij houden geen gesteiger gebrul etc. Bijten heeft hij nog nooit gedaan. Hij is momenteel wel aan het kijken hoe ver hij kan gaan met weglopen met vangen .......bang zijn van dingen die hij al tig keer heeft gedaan.
Maw zeker geen gevaarlijke toestanden.
Hij staat ook lekker op de wei met een ruin die hem ook prima opvoed!
Groetjes Angelica

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:47

KiWiKo schreef:
Ik heb altijd wat meer moeite (moeite is een groot woord) met die stille jongens, die ineens sterk worden


Ja dat is een goed punt, mijn oudste is ook van de poeha, maar die is inderdaad wel super onder controle te houden. Terwijl de jongste aan een los touwtje mee loopt en ineens kan ontploffen, dan ben je er niet op bedacht

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:05

Het paard wat ik van mn stagebedrijf mee neem als leerpaard voor op school is ook een hengst. Niet dat dit valt te merken: hij brult niet, kijkt nergens naar op of om, is absoluut niet dominant etc. Zoals wij zeggen is het een ruin met ballen. Daarentegen stond er op mn stagebedrijf in het handelsgedeelte ook een hengst, en deze had het zeker wel door: brullen, dominant gedrag, zeer zeer aanwezig. Wat waarschijnlijk meespeelt is de leeftijd: Die ik mee neem is nu 10, andere is 2,5.

BBotanya
Berichten: 318
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:09

yup 't zijn net pubers,, moeten gewoon even over hun hormonen heen

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:24

We hebben Juntos als veulen gekocht en pas als hij vervelend zou worden zou hij geruind worden. Maar hij is nu 5 en nog steeds heel braaf. Nooit gebeten of getrapt. Alleen aan het halster wil hij zich weleens ontrekken. De enige dag loopt hij als een watje mee, de andere dag draait hij plots om en gaat bij de merries staan neuzen. Maar ik weet niet of ruinen dit probleem wel zou oplossen. We moeten er zelf gewoon beter op voorbereid zijn.
Met drie jaar is hij ingereden en heeft hij ook wat merries gedekt (helaas zonder resultaat) maar ondertussen zijn we twee jaar verder en heb ik hem begin dit jaar voor het eerst uitgebracht. Volgend mijn instructeur John Maarsse, wordt het echt een doetje als ik hem ga ruinen. Dus gaan we gewoon zo verder al ben ik zelf niet echt een hengstenruiter. Dan moet je toch een zelfverzekerd iemand zijn. Ik ben altijd bang dat mensen bij een bokje ofzo al gaan zeggen, kijk die moet zonodig op een hengst rijden terwijl er zoveel paarden zijn die een keer bokken. Gillen heeft hij alleen bij de eerste onderlinge wedstrijd gedaan en toen er bij de laatste wedstrijd iemand van zijn paard viel tijdens mijn proef en deze los galoppeerde toen gilde hij soms in mijn proef. Ook was er toen een hele heftige friese hengst aan het gillen en kon ik toch gewoon rijden. Zelfs uitstappen naast een merrie is geen probleem al laat ik mijn teugels voor de zekerheid niet helemaal los. En ik heb altijd sporen en een zweep bij dat als hij toch een keer op een paard wil springen ik hem een gigantische draai tegen zijn oren kan geven.
Het enige verschil dat ik bij hem maak ten opzichte van mijn andere paarden is dat hij net iets minder mag. Altijd een pas terug als ik de box in kom. Niet tegen me aan duwen. De anderen mogen het ook niet maar dan ben ik soms iets minder concequent. En met opzadelen heb ik een band rond zijn nek nadat hij een keer wegsprong toen ik het hoofdstel wilde omdoen.

FuegoJoy
Berichten: 1162
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Roswinkel ( emmen)

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:26

In mijn puberjaren had ik een prachtige kruising arabier/camarque hengst waar ik superdol op was. Hij heeft nooit een stap verkeerd gezet, was heerlijk te rijden op wedstrijden en een knuffelkont. Helaas heb ik hem moeten verkopen toen ik uit huis ging.

Dochterlief is net als haar moeder besmet met het paardenvirus en deze zomer heb ik een eenjarig arabiertje gekocht, weer een hengst.
Ook hij is een heerlijke knuffelkont, ik vind het jammer dat er vaak zo een gedoe word gemaakt over hengsten. Ik zie in mijn omgeving maar weinig hengsten die totaal onhandelbaar zijn. Bij ons op stal staan er aardig wat , zoveel dekhengsten als hengsten die alleen gebruikt worden in de sport.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:29

en die zijn niet onhaldelbaar omdat ze gewoonweg goed opgevoed zijn EN er wordt adequaat mee omgegaan Haha! Haha!

De hengsten die "gevaarlijk" zijn, zijn over het algemeen de hengsten die door een mieppie opgevoed en gehouden worden.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:13

Volgens mij zijn paarden die gefrustreed worden gevaarlijk, paarden die zich lekker voelen zijn prima. Of fat nu hengst of merrie of ruin is.
Opvallend is dat degenen die echt ervaring hebben met hengsten hier duidelijk maken dat ze heel erg consequent zijn en iets meer afstand houden. Is dat meer respect tonen en verwachten?

Wat is mieppie, een moderne term voor meisje ?

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:25

@KiWiKo: Over die stille jongens, ben ik het helemaal mee eens. Ik werkte een tijdje op een pension/handelsstal. Daar stonden een paar hengsten. Een daarvan kwam altijd een beetje bang en onzeker over. Ik als mieppie probeerde zijn halster om te doen en hij beet me echt flink hard in mn arm. Daaraan tegen reed ik een hengst( waren allebei kwpn) die brulde altijd en liet zien dat hij een man was. (stond in een gang met 8 merries 1 ruin en hijzelf) Ik vond dit ook niet erg prettig maar ja. Die was juist prima te handhaven. je stem verheffen en hij was alweer braaf. En met rijden keek hij nergens naar.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 01:58

Niet alle stille jongens zijn zo hoor, ik heb een stille jongen die ook stil blijft Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:23

Rissjuh17 schreef:
@KiWiKo: Over die stille jongens, ben ik het helemaal mee eens. Ik werkte een tijdje op een pension/handelsstal. Daar stonden een paar hengsten. Een daarvan kwam altijd een beetje bang en onzeker over. Ik als mieppie probeerde zijn halster om te doen en hij beet me echt flink hard in mn arm. Daaraan tegen reed ik een hengst( waren allebei kwpn) die brulde altijd en liet zien dat hij een man was. (stond in een gang met 8 merries 1 ruin en hijzelf) Ik vond dit ook niet erg prettig maar ja. Die was juist prima te handhaven. je stem verheffen en hij was alweer braaf. En met rijden keek hij nergens naar.


dat is precies wat ik ook zeg Haha! Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:53

Paardentango schreef:
Volgens mij zijn paarden die gefrustreed worden gevaarlijk, paarden die zich lekker voelen zijn prima. Of fat nu hengst of merrie of ruin is.
Opvallend is dat degenen die echt ervaring hebben met hengsten hier duidelijk maken dat ze heel erg consequent zijn en iets meer afstand houden. Is dat meer respect tonen en verwachten?

Wat is mieppie, een moderne term voor meisje ?


hihi soort van...
maar ik ben het er wederom meer dan mee eens. ik merk het bij mijn ruin. de afgelopen tijd heb ik minder gereden, en hij geniet daar zo van. klinkt misschien gek, maar hij wordt dan altijd kribbig en chagrijnig, ik hou hem het gelukkigst als ik bijna elke dag rij. soms is dat nou eenmaal lastig, maar hij heeft het dan behoorlijk zitten. ik merk het ook gelijk als ze minder in hun vel zitten, Flicka (merrie) wordt dan 'knuffelig' en komt constant lichamelijk contact zoeken, een soort van troost. Faram wordt boos, en voor degenen die hem niet zo goed kennen kan dat zelfs gevaarlijk worden (vorige week heeft hij een stalgenoot een beuk op haar neus gegeven, omdat hij niet meewou. ik had nog gezegd dat ze van hem af moest blijven nu, maar OK). van Snatje merk ik er nog niet veel van, maar die heb ik ook nog niet zo lang.

Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:13

Ik vind dat hengsten opzich niet heel ander gedrag vertonen alleen soms hebben ze last van 'hengstenstreken'
Dat kan wel erg vervelend zijn Tong uitsteken

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:40

Jas_verdi schreef:
Ik vind dat hengsten opzich niet heel ander gedrag vertonen alleen soms hebben ze last van 'hengstenstreken'
Dat kan wel erg vervelend zijn Tong uitsteken


niet? mag ik vragen hoeveel hengsten je daadwerkelijk onder je hoede hebt gehad of hebt meegemaakt? volwassen hengsten? en wat versta je precies onder 'hengstenstreken'?