Erge sterke RUIN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 23:55

Haj,

Ik heb gezocht naar mijn vraag maar kon eigenlijk niet echt mijn antwoord vinden (als ik verkeerd heb gezocht zet er dan maar een slotje op).

Ik heb dus best een probleem al zeg ik het zelf. Ik heb een ruin van 16 (probeer hem dat maar wijs te maken, dit gelooft hij zelf nog geeneens). Toen we hem kochten en hem de trailer inlaadde, zijn wij hier anderhalf uur mee bezig geweest. Dat vond ik balen, en heb het een tijdje laten rusten. Nu ben ik laatst begonnen met trainen, drie keer op een dag heb ik hem erin en uitgehaald.De eerste keer duurde het vijf minuutjes, de tweede keer twijfelde hij een keer maar liep me braaf achterna, daarna naar de bakker gereden, derde keer niks aan de hand. Nu ging ik gister lessen en omdat ik met gescheurde enkelbanden zit, en hij er nogal vaak vandoor schiet op de weg gingen we met de trailer. Erin was het probleem niet, en toen we hem eruit haalden rende hij achter zijn kudde aan die alvast naar bak gingen (waren wel over de weg gegaan).Oke, dat was niet zoo erg. Maar toen we hem weer gingen inladen begon hij raar te doen, ik kon hem moeilijk houden. Steigeren sleuren. Op een gegeven moment kon ik hem niet meer houden en hij rende kneiterhard de weg op. Twee meisjes hielden hem net optijd tegen, misschien was hij er anders nu niet meer geweest. Ik naar hem toerennen met tranen in me ogen. Als reactie gaf ik hem een 'klap' op zijn neus (t stelde egt nx voor harstikke zacht, maar ik dacht je gaat hem hier toch niet voor belonen) Meisjes gelijk boos op me, terwijl andere mensen zeiden dat het HARSTIKKE meeviel (alsof ik ooit slecht voor me paard ben). Vervolgens hek dichtgedaan weer geprobeerd, toen ben ik eronder belandt en blabla. Naja uiteindelijk rustig, wou hij de trailer weer in. Hier weer kwartier meebezig geweest.

Nou hoorde ik vandaag dat zijn oude eigenaar dit met hengstenketting deed. Nou weet ik toevalliug ook dat ze zowat alles met hengstenketting deed, hij sleept je namelijk nogal snel mee.

Wat vinden jullie van dit hele verhaal, moet ik ook maar een hengstenketting gebruiken? Sleuren doet hij nog maar heel afentoe en dit soort extreme gedrag ken ik niet van hem. Ik ben eigenlijk niet voor hengstenkettingen, het niet in de trailer willen lijkt me eerder dat hij er bang voor is. En hebben jullie er goede of slechte ervaringen mee? En wat vinden jullie van de reactie van de meisjes? Ik straf mijn paard nooit erg, hij is dat ook absoluut niet gewend.

Bedankt voor de reacties.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:17

Nee, geen hengstenketting gebruiken, ga aan grondwerk met hem doen. Je paard heeft geleerd zijn kracht tegen mensen te gebruiken, en dat moet je hem afleren. Hij moet leren respect voor je te hebben maar je ook te vertrouwen en niet in blinde paniek weg te rennen.

Gooi die hengstenketting in de hoek, ga grondwerk met hem doen of eventueel Parelli, schaf een halstertouw, een leadrope en een stick aan en ga aan grondwerk doen. Een advies voor een boek dat je echt de kop niet kost (Parelli kan namelijk door de prijs nogal afschrikken):

viewtopic.php?f=125&t=625206

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 00:26

Die hengstenketting vond ik inderdaad zelf ook geen oplossing. Het boek is ondertussen besteld, heeft er iemand nog meer tips?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:27

Schaf ook halstertouw, leadrope en stick aan.

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 00:30

Mag ik vragen wat dit precies inhoudt?

(Bedankt voor de hulp Lachen )

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:34

Vooral niet uit het veld laten slaan door zo'n gebeurtenis. Met geweld los je totaal niet op en zoals je al beschreven had was je al lekker met hem aan het trainen. Gewoon met rust, consequent zijn en liefde opbouwen dan heb je geen hengstenketting nodig.

Die tik op het eind was ook niet nodig geweest. Probeer altijd opwinding te vermijden en het paard daarmee niet te beinvloeden. Succes!

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 00:40

Nee, over die tik heb je helemaal gelijk. Maar het is gewoon zo frustrerend, hij weet het prima! En hij deed me zo gigantisch pijn, mn armen mn nek alles. Het praat het niet goed, maar ik heb absoluut geen losse handjes ofso! Ik was het ook gewoon zoo zat, mn opa moest vandaag WEER terug naar het ziekenhuis voor zijn rug omdat hij die ook uit zijn verband had getrokken. En op dat moment dacht ik ik heb het lief geprobeert, nu maar boos. Maarja, je hebt absoluut gelijk, Maar dat betekent toch niet gelijk dat ik 'slecht' ben voor hem?

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 06:45

gewoon met rust, veel trainen met de trailer.. Misschien moet je het een keer door een ander laten doen.. Diegene heeft zelf de spanningen niet die jij nu waarschijnlijk hebt bij het laden van je paard... Succes in ieder geval Haha!

Baccaro

Berichten: 55
Geregistreerd: 20-01-07

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:48

Rust houden, geen paniek. Heel veel trainen, dan komt het wel goed. Dit heeft gewoon zijn tijd nodig, en dit kan niet binnen een week opgelost zijn. Succes ermee

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:26

grondwerk is hierin inderdaad belangrijk. straffen als je hem weer hebt moet je nooit doen, dan laat hij zich de volgende keer helemaal niet meer pakken. hoe moeilijk het ook is, beloon hem als je hem weer hebt, of als hij terugkomt. ook als hij niet trekt oid blijven belonen. verder is er gewoon een hoop geduld bij nodig, succes!

wonderlover

Berichten: 183
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:34

Cassidy schreef:
Nee, geen hengstenketting gebruiken, ga aan grondwerk met hem doen. Je paard heeft geleerd zijn kracht tegen mensen te gebruiken, en dat moet je hem afleren. Hij moet leren respect voor je te hebben maar je ook te vertrouwen en niet in blinde paniek weg te rennen.

Gooi die hengstenketting in de hoek, ga grondwerk met hem doen of eventueel Parelli, schaf een halstertouw, een leadrope en een stick aan en ga aan grondwerk doen. Een advies voor een boek dat je echt de kop niet kost (Parelli kan namelijk door de prijs nogal afschrikken):

viewtopic.php?f=125&t=625206



niet mee eens als je niet aan een hengsen ketting trekt is het een normaal halstertouw maar als je een keer wel trekt dan heb je wat te vertellen

Henry
Berichten: 209
Geregistreerd: 03-01-07

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:50

Gewoon rustig met hem trainen en geen geweld gebruiken, maar ook zeker niet gaan verwennen. Ik ken jou paard niet goed maar ik denk dat het wel een dominant typ is. Ik was pas ergens op een manege aan het rijden geweest en dat paard wou niet in de trailer. En als ik het paard was dan had ik dat ook niet gedaan. Want wat ze deden was namelijk: Zodra dat paard 2 voeten op de trailer had kreeg die een hand brokjes. En als ie dat gehad had liep ie zo weer achteruit terug. En ze wouden hem absoluut geen tik geven. En er stond iemand bij te kijken en die zei dat ze ongeveer een uur al bezig waren. Dus toen ben ik er heen gelopen en toen heb ik gezegd misschien is het een idee als jullie geen brokjes meer geven en m iets meer aanpakken. Zeiden ze: nee wij slaan ons paard niet. Ik dacht echt: ik kom geen matras brengen voor vannacht. Dus toen kwam er iemand aanlopen en die heeft even geholpen nl zo: hij pakte eerst het halstertouw en trok iets toen het paard doorkreeg toen werd ie eigenwijs. Dus toen heb ik de longeerzweep gepakt een paar goeie tikken op z'n reet gegeven en hij sprong er zo in. En toen wou dat mens m daarna nog brokjes gaan geven ook. Maar sommige paarden moet je ook met beleid doen en ik denk dat dat met ie van jou ook geld.


Dus succes

eva2
Berichten: 386
Geregistreerd: 24-12-06

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:11

Eerst zorgen dat je hem in de hand kunt houden! Een paard dat op de weg ook vaak wegschiet staat niet goed aan de hulpen. Zorg er dus voor dat hij altijd naar je luistert, hier heb je genoeg oefeningen voor. Succes.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:12

Matsjo schreef:
Mag ik vragen wat dit precies inhoudt?

(Bedankt voor de hulp Lachen )


Een touwhalster is een halster van touw, dat dunner is dan een gewoon halster en inwerkt op bepaalde drukpunten op dat paardenhoofd, en niet, zoals de hengstenketting of bijv. een Dually halster, op de neus. Een Leadrope is een soort halstertouw, maar dan wat langer, en een stick is een hele stevige en niet buigbare zweep, die je bij de grondwerkoefeningen als verlenging van je arm kunt gebruiken. Aan het uiteinde zit een stukje touw, zodat je ook van afstand aanwijzingen kunt geven en je paard kunt raken als dat nodig is. Touwhalsters, stok en leadrope zijn op www.equiplay.nl te kopen, en zijn een onmisbaar attribuut bij grondwerk.

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 09:56

Oké heel erg bedankt Cassidy! Ik baal ook zo want die vorige eigenaresse blijkt dus en een hengstenketting en zon Dually Halster gebruikt te hebben (Ik wist neit hoe het heette zo'n halster). In ieder geval ga ik dit ook allemaal aangeschaffen.

@Eva2: Het rare is dat hij het alleen doet als het weer verandert. Hij krijgt nu ook geen krachtvoer meer, met rijden zelf kan ik hem altijd goed bij me houden. Meestal als hij buiten is probeert hij het wel, maar kan ik hem houden alleen afentoe heb ik het iets te laat door.

Maarja, hij doet het niet altijd maar zoals toen die avond achter zijn kudde aanrennen, en gisteravond opeens uit het niks gaf hij mij een trap in mn rug (was niet de bedoeling, hij wou een ander paard trappen maar ik stond in de 'weg') maar wel als gevolg dat ik nu de hele dag plat moet. Normaal trekt hij me ook niet mee, en beloon ik hem aan een stuk door als hij gewoon doet en rustig buiten is. En als hij er vandoor gaat en ik krijg hem terug beloon ik hem altijd onwijs erg.

Iedereen bedankt voor de hulp! Nog meer tips zijn onwijs welkom omdat ik er echt mee aan ben

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:03

Als je paard je kan trappen (of bijten, of op je tenen kan staan), sta je te dichtbij. Iedere persoon heeft een persoonlijke hoolahoop, een persoonlijke ruimte om zich heen. Deze is ongeveer zo groot als de lengte van je stick, hou die voor je navel en draai 360 graden om je eigen as. Dat is je hoolahoop. Komt je paard in deze ruimte, moet je hem terugzetten, het toont van een gebrek aan respect als een paard over je heen walst. Een ondergeschikt paard gaat ook niet ongestraft de persoonlijke ruimte van een dominanter paard binnen. Een dominanter paard gaat ook niet uit de weg als er een ondergeschikt paard op hem afloopt. Degene die als eerste zijn voeten beweegt, is ondergeschikt. Dus wil je wat van je paard gedaan krijgen, blijf gewoon staan en laat hem zijn voeten bewegen, ga niet om hem heen dansen, dat werkt niet.

Op het moment dat je bij een paard bent die los is, moet je uitkijken, helemaal in een kudde. Op het moment dat je hem aan de hand hebt met touwhalster en leadrope, kun je het hoofd met het halstertouw naar je toehalen (dan kan hij je automatisch niet met de achterbenen raken). En als jij er voor zorgt dat hij uit je hoolahoop blijft, kan hij je ook niet met de voorbenen raken.

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 10:07

Ik had hem neergezet om te poetsen, liep naar de zadelkamer en mn moeder stond er achter (niet heel erg achter hij had er nooit bij gekund) Ik ging er net achterlangs, (niet heel dichtbij hoor) nooit gedacht dat het fout zou gaan omdat dat nog nooit gebeurt is ook Verward Raar beest Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:09

Matsjo schreef:
Meestal als hij buiten is probeert hij het wel, maar kan ik hem houden alleen afentoe heb ik het iets te laat door.


De timing goed krijgen bij omgang met paarden is een van de moeilijkste dingen om te leren...

Matsjo schreef:
Normaal trekt hij me ook niet mee, en beloon ik hem aan een stuk door als hij gewoon doet en rustig buiten is. En als hij er vandoor gaat en ik krijg hem terug beloon ik hem altijd onwijs erg.


Niet doen, niet belonen als hij zich gewoon gedraagd, daarmee stomp je hem af. Grijp in als het verkeerd dreigt te gaan, en als het goed gaat dan doe je gewoon niets. Maak het hem ongemakkelijk om de verkeerde dingen te doen, en maak de goede dingen makkelijk. Dus als je met halster en touw aan het werk bent geweest en je weer een situatie tegenkomt waarin hij je mee wil trekken (en als je eenmaal met touwhalster hebt gewerkt zul je zien dat hij daar wel naar luisterd) zet hem in een klein cirkeltje om je heen. Laat hem zijn energie kwijtraken en zijn benen bewegen, en zorg ervoor dat je eigen voeten stil blijven staan, hou hem desnoods bij je vandaan met een tik van de stick.

Overigens een kleine waarschuwing: touwhalsters zijn halsters om mee te werken. Niet mee vastzetten, ook niet mee losgooien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:11

Matsjo schreef:
Ik had hem neergezet om te poetsen, liep naar de zadelkamer en mn moeder stond er achter (niet heel erg achter hij had er nooit bij gekund) Ik ging er net achterlangs, (niet heel dichtbij hoor) nooit gedacht dat het fout zou gaan omdat dat nog nooit gebeurt is ook Verward Raar beest Tong uitsteken


Als je achter een paard langs moet, kun je maar beter heel dicht langs gaan, want als hij dan trapt, krijg je alleen een duwtje. Als je er een meter of anderhalf a twee achterlangs gaat (of daar toevallig staat), krijg je de volledige kracht van die trap.
Is maar een weetje....

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 10:15

Ja, dat had ik inderdaad ook gelezen maar ik had er gewoon echt geen rekening meegehouden omdat het altijd goed is gegaan. Dus absoluut niet aangedacht

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 10:20

Ik hoop inderdaad dt een touwhalster goed voor hem werkt. Ik denk dat ik wel moet toevoegen dat hij me niet meesleurt om er vandoor tegaan, maar om naar het eten toe telopen op het erf. Hij maakt er echt een spelletje van, bij mij flikte hij het al niet meer. En met stemverheffingtje weet hij het al weer, maar een jongen bij ons opstal krijgt alle hoeken van het erf te zien.

Vanavond ga ik ook naar de manege en hoop ik wat goeie hulp te krijgen van mn instructriese. Het probleem is gewoon dat ik er zo mee aan ben, dat ik echt steeds denk dat ik hem liever wil verkopen terwijl dit eigenlijk het laatste is wat ik wil. Moeilijk kwestie, ben ERG blij met jullie hulp !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:05

Als hij zo gebrand is op eten, komt dat omdat voorgangers hebben toegestaan dat hij loopt te snacken als je met hem aan het wandelen bent. Mijn paarden hebben geleerd dat ze niet mogen eten als ze hoofdstel met bit in hebben, en als ik met ze ga grazen, dat ik dat ook alleen maar doe op een aantal specifieke plekken op het terrein. Ze weten donders goed waar ze mogen grazen, en een snoekduik naar ieder plukje gras wat toevallig tussen twee stenen doorkomt accepteer ik niet. Ze moeten overigens op de plek waar ze mogen grazen wachten op mijn commando voordat ze het hoofd mogen laten zakken.

Nogmaals, consequent zijn in wat je doet en wat je laat zal je helpen in je omgang met je paard. Als er anderen met je paard omgaan, spreek duidelijk af wat jij wilt dat ze toestaan en wat niet. Trekken naar voer of gras op het erf is iig iets wat je niet moet toestaan.
En nogmaals, je paard heeft geleerd dat hij het qua kracht van je kan winnen. Ga daar eens mee beginnen, met dat touwhalster. Je zult zien dat hij minder kracht tegen je kan gebruiken, puur omdat het halster wat onaangenamer is op het moment dat hij trekt. Maar reageer er dan ook op door de druk acuut te laten vallen als hij doet wat je van hem verwacht. Timing is heel belangrijk!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:38

Misschien schop ik nu iedereen tegen het verkeerde been, maar als een paard mij meesleept en dus totaal geen respect toon, dan kan ik echt de longen uit mn lijf vloeken tegen dat dier. (en dat gebeurt dus ook. Geen reactie? Dan vliegen er zelfs enkele ledematen van mij door de lucht Schijnheilig)

Tot nu toe zijn ze dan vaak behoorlijk onder de indruk en ik bereik dus wat ik wil bereiken, de leiding.
Dan ook niet snel problemen om mijn paarden in de trailer te krijgen, gelukkig, ze lopen er op allerlei manieren op, met of zonder licht, etc.

Vroeger ook altijd gedacht: Met kwaad worden los je niets op. Maar na veel geduldig zijn met een paard, was ik het zat en barste hier de bom en met daverend succes. Dus ammehoela met het afwachten (en dat terwijl een stalgenootje die dat dus wel had, eens 5 uur bezig geweest is zijn paard in de trailer te krijgen, wat zal dat dier een lol gehad hebben).

(dit is trouwens puur respect (weglopen, bijten, trappen, steigeren, etc), verder gaat het wel met rust en geduld)

Verder kan ik me helemaal vinden in het hoepel-verhaal..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:53

Kwaad worden is niet erg, kwaad blijven wel. Als jij met vloeken en met fysiek geweld dat bereikt wat je hebben wilt, en daar geen moeite mee hebt, is dat toch goed?
Je zult alleen nooit te weten komen hoe het zou zijn als je hetzelfde zou bereiken met een simpel wijzen van je vinger. En vooral de gezichten van de omstanders missen die zich afvragen " hoe krijgt ze DAT nou voor elkaar?"

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Erge sterke RUIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:14

Cassidy schreef:
Kwaad worden is niet erg, kwaad blijven wel. Als jij met vloeken en met fysiek geweld dat bereikt wat je hebben wilt, en daar geen moeite mee hebt, is dat toch goed?
Je zult alleen nooit te weten komen hoe het zou zijn als je hetzelfde zou bereiken met een simpel wijzen van je vinger. En vooral de gezichten van de omstanders missen die zich afvragen " hoe krijgt ze DAT nou voor elkaar?"

Kwaad blijf ik nooit, daar is de reactie van de paarden te goed voor...
Maargoed, 'het' vingertje weet ook ik wel, die volgt namelijk op het voorgaande. (waardoor je dus uiteindelijk met het wijzen alleen al genoeg kunt zeggen, maar dat is dan weer op het moment dat je WEL respect hebt) En die gezichten zijn er inderdaad ook ja, prachtig!