2 jaar inrijden.. ? :|

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda_W
Berichten: 280
Geregistreerd: 23-06-06
Woonplaats: bij/op/naast/achter/voor mijn paarden :D

2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 21:05

Hoi,

Ik ben gevraagd om een paard van 2 jaar (over 1,5 maand) in te rijden. Het is een westernpaardje en die man zegt: westernpaarden worden altíjd vroeger ingereden. Waarop ik antwoordde: Zijn ze dan toevallig ook altijd vroeg dood?
Maarja, hij wil dus dat ik ga beginnen met longeren en rijden, het is de bedoeling dat hij met 2,5 bereden wordt..

Ikzelf ben hier erg optegen máár als ik hem niet ga rijden rijdt een meisje van 1.80 en 103 kilo hem in.. Zelf ben ik 1.65 en 45 kilo..
Natuurlijk is dat ook al te veel voor een paard van 2, maar het is iig beter dan een dikker iemand..
Én als ik hem ga rijden kan ik het allemaal een beetje uit stellen..

Wat zouden jullie doen?
(Die man ompraten gaat niet heb ik al meerdere malen geprobeerd.. )

Groetjes Jasmijn! (zusje van Linda Knipoog )

piaelfje
Berichten: 347
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Overal en nergens:)

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:07

ik vind het te vroeg.
En zou het niet doen,dan heb jij het niet op je geweten.

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:09

Dat is veel te vroeg. Je kunt een paard pas inrijden als hij minimaal 3 is. Maar dit vind ik zelf nog veel te vroeg!! 3.5 a 4 jaar vind ik een mooie leeftijd. Ik zou het niet doen. Straks krijg jij de schuld van alles en heb jij een slecht geweten!!

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:13

Als jij dat paard inrijd help je hem naar de klote. Ik zou het niet op me geweten willen hebben.

Edit: verkeerd gelezen
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 26-01-07 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

semenamy

Berichten: 795
Geregistreerd: 21-12-06
Woonplaats: Haaksbergen

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:14

niet doen veel te jong!!! heb mijne pas met 4 echt ingereden. Ze moeten wel de kans krijgen om te volgroeien.Voor de pezen en banden is het ook funest om als 2 jarige al aan het werk te moeten.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:15

Ik zou het niet doen.
Paarden die rond deze leeftijd worden in gereden halen meestal niet de 9 en als dan zijn de groeischijven ontstelt en kun je kampen met een héél lang heel proces of het is gewoon nooit meer rijden.
Dalijk zit je daarmee als je te horen krijgt dat die niet meer kan.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:15

beetjte raar.

miss moet jij het doen. alleen dan heel voorzichtig (lees net doen alsof je haar an het inrijden bent maar voor haar 3 er nog niet opzitten Nagelbijten / Gniffelen )

Karmandi

Berichten: 698
Geregistreerd: 10-04-05

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:17

Het klopt inderdaad dat westernpaarden vaak vroeger in worden gereden. Dit komt doordat de meeste quarterhorses al wat sneller volwassen zouden zijn. (Was ook in een aflevering van Horse&Co, daar lieten ze 2jarige Quarters zien die al helemaal ingereden waren).
Dat neemt niet weg dat ik het ook te vroeg vind, maargoed. Je moet zelf weten wat je doet, als je hier echt op tegen bent zou ik het eerlijk gezegd niet doen. Dan heb jij het op je geweten dat dat paard vroeg versleten is...

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:18

Weten jullie nog dat westernpaardje bij horse en co? die was ook 2.5, zaten al een boel knoppen op..
ik wil het absoluut niet goed praten! maar zoals het daar op mij over kwam is dat vrij normaal bij dat soort paarden..
maar als je de keuze hebt, dan zou ik het mooi zelf doen, en dan eeuwig lang doen over het longeren enz en er 1x pw op gaan zitten ofzo, lekker rekken. Als dat andere meisje er idd op gaat zitten dan he

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:20

Dan helpt zij het paard naar de knoppen. Maargoed eigen keus.

bloempje1

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Wassenaar

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:21

Het is juist bij western paardjes heel normaal op die leeftijd.
Nu vind ik het ook te vroeg maar bij ons op de manege gebeurt dat ook..

Daphne__
Berichten: 12497
Geregistreerd: 12-12-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:23

ik zou het niet doen je krijgt er egt spijt van en dat kan ik weten

mvg daphne
pm me maar als je wilt weten hoe ik dat kan weten wil er in het open topic niet over hebben

idd het kolopt dat ze met 2 ingereden worden maar pleas doe het niet

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:26

Tja zelf zou ik er niet aan meewerken! Maar ik snap je redenering wel! Je kan het proberen uit te stellen, maar wat als die man zegt: 'Oké ga er maar even op zitten...' En inderdaad later zul JIJ de schuld krijgen.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:28

Ik zou het gewoon niet doen. Echt niet!

Amy_Tiamo
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-05-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:34

het is gewoon te vroeg... je moet pas echt met 3 jaar een paard inrijden... Maarja het is je eigen keus Knipoog

Linda_W
Berichten: 280
Geregistreerd: 23-06-06
Woonplaats: bij/op/naast/achter/voor mijn paarden :D

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 22:07

Het is wel zo dat IK dan mag bepalen wanneer het tijd is erop te gaan zitten.. Ik mag het op mijn manier doen, en eigenlijk is die man nooit met dat paardje bezig..
Ik wil het zolang mogelijk uitstellen, en als het MOET dan 1 keer in de week 5/10 minuutjes longeren en tegen de tijd dat hij drie is 1 keer per week er even op ofzo..

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:08

Vertel tegen dat meisje dat waarom jij het niet doet, vertel het ook aan die man en zeg dat als hij op 3,5 jarige leeftijd wil inrijden dat jij wel intresse hebt om het te doen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:47

ook bij Quarters sluiten de laatste groeiplaten (die van de ruggegraat) pas als ze 5,5 tot 6 jaar zijn. ze zien er eerder volwassen uit, maar mensen hebben nou eenmaal geen röntgenogen. ik zou het niet doen dus, je helpt het paard naar de knoppen ermee, ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben. het is niet voor niets dat westernpaarden meestal op relatief jonge leeftijd uit de sport worden teruggetrokken.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:55

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je je eigen haflinger te jong vond, maar er wel over nadenkt om het paard van een ander te gaan rijden op deze leeftijd! En het ongeloofelijke STOMME verhaaltje dat een westernpaard eerder volwassen zou zijn,moet nu voor eens en voor altijd uit de wereld worden geholpen!!! Geen enkel paard is volwassen op 2 jarige leeftijd!!!!
Anky wordt dan ook hartelijk bedankt dat ze er aan heeft meegeholpen om dit fabeltje in de wereld te houden!!!!!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:57

aerdenhout1 schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je je eigen haflinger te jong vond, maar er wel over nadenkt om het paard van een ander te gaan rijden op deze leeftijd! En het ongeloofelijke STOMME verhaaltje dat een westernpaard eerder volwassen zou zijn,moet nu voor eens en voor altijd uit de wereld worden geholpen!!! Geen enkel paard is volwassen op 2 jarige leeftijd!!!!
Anky wordt dan ook hartelijk bedankt dat ze er aan heeft meegeholpen om dit fabeltje in de wereld te houden!!!!!



Het was niet anky die dat zij he, ricky of hoe noemt ze.... Zou toch beter moeten weten.
Nuja anky had her inderdaad moeten tegenspreken

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:04

aerdenhout1 schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je je eigen haflinger te jong vond, maar er wel over nadenkt om het paard van een ander te gaan rijden op deze leeftijd! En het ongeloofelijke STOMME verhaaltje dat een westernpaard eerder volwassen zou zijn,moet nu voor eens en voor altijd uit de wereld worden geholpen!!! Geen enkel paard is volwassen op 2 jarige leeftijd!!!!
Anky wordt dan ook hartelijk bedankt dat ze er aan heeft meegeholpen om dit fabeltje in de wereld te houden!!!!!


Bedankt dat wou ik ook al zeggen.
Maar dat over Horse & Co...
Het is COMMERcieeeeeellllll Dromen
Horse & Co schreef zelf dat hun mening niet met dat van wat er wordt aangeboden overeenstemt.
En nog daarbij staat in de regels van de FEI dat een paard niet onder Commerciele handelingen mag leiden.

Wat een humor Vingers aflikken

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:14

Linda_W schreef:
Het is wel zo dat IK dan mag bepalen wanneer het tijd is erop te gaan zitten.. Ik mag het op mijn manier doen, en eigenlijk is die man nooit met dat paardje bezig..
Ik wil het zolang mogelijk uitstellen, en als het MOET dan 1 keer in de week 5/10 minuutjes longeren en tegen de tijd dat hij drie is 1 keer per week er even op ofzo..


In dat geval, denk ik dat jij het beter kunt doen. Je kunt dan wel blijven zeuren dat 3 te vroeg is. Maar volgens mij wordt minimaal 80% van de paarden op de derde ingereden. En als je dan gewoon rustig aan doet, en dan ook echt rustig...
Ik denk wel dat een paard van 3 het beter aankan dan een van 2.
Ik zou het later doen, maar daar heeft dit niks mee te maken.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:17

Stom gel***l !!! Dat is wat ik er van vind! Iemand waar heel dressuurminnend Nederland zo hoog tegen aan kijkt heeft een voorbeeld functie! Als Anky morgen zegt dat een paard naar de slager moet als hij 15 jaar oud is zullen een hele hoop mensen dat ook echt denken!! Zij had nooit mee mogen werken aan het verkopen van een 2 1/2 jarig paardje dat al zoveel "kunstjes" kon! Dus nogmaals Linda_W hou de eer aan jezelf en help niet mee aan dit soort dingen, helemaal omdat je weet dat het echt niet goed is voor het dier!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:20

aerdenhout1 schreef:
Stom gel***l !!! Dat is wat ik er van vind! Iemand waar heel dressuurminnend Nederland zo hoog tegen aan kijkt heeft een voorbeeld functie! Als Anky morgen zegt dat een paard naar de slager moet als hij 15 jaar oud is zullen een hele hoop mensen dat ook echt denken!! Zij had nooit mee mogen werken aan het verkopen van een 2 1/2 jarig paardje dat al zoveel "kunstjes" kon! Dus nogmaals Linda_W hou de eer aan jezelf en help niet mee aan dit soort dingen, helemaal omdat je weet dat het echt niet goed is voor het dier!


Sjah ricky staat hoog in de western wereld neem ik aan?
En dat zijn juist de personen die de meeste verandering kunnen brengen neem ik aan.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:21

katiavl schreef:
aerdenhout1 schreef:
Stom gel***l !!! Dat is wat ik er van vind! Iemand waar heel dressuurminnend Nederland zo hoog tegen aan kijkt heeft een voorbeeld functie! Als Anky morgen zegt dat een paard naar de slager moet als hij 15 jaar oud is zullen een hele hoop mensen dat ook echt denken!! Zij had nooit mee mogen werken aan het verkopen van een 2 1/2 jarig paardje dat al zoveel "kunstjes" kon! Dus nogmaals Linda_W hou de eer aan jezelf en help niet mee aan dit soort dingen, helemaal omdat je weet dat het echt niet goed is voor het dier!


Sjah ricky staat hoog in de western wereld neem ik aan?
En dat zijn juist de personen die de meeste verandering kunnen brengen neem ik aan.


inderdaad, jammer...