2 jaar inrijden.. ? :|

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:54

Ja ik zou daar maar geen waarde aan hechten. Vaak hebben paarden die dus een slechte strat gehad hebben, regelmatig problemen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:55

kan zijn dat het paard volgroeid oogt, zoals ik al zei is dat met Welshponies ook. die zien er al vrij jong uit alsof het echte kerels zijn. toen ik mijn veulen kreeg dachten veel mensen dat hij al 1,5 jaar was ipv een half jaar. anderen dachten weer dat het een Welsh B was ipv A. en zo kan je jezelf er behoorlijk op verkijken. de botten echter, zijn vanaf de buitenkant niet op dit doel te beoordelen.

Bonitakonya
Berichten: 119
Geregistreerd: 31-01-07
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:56

karoliena schreef:
Ja ik zou daar maar geen waarde aan hechten. Vaak hebben paarden die dus een slechte strat gehad hebben, regelmatig problemen


is ook niet mijn paardje staat alleen bij mij op stal nou moet ik wel zegge dat ze al heel lang kreupel enzo staat

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:35

en daar gaan ze al... en dan willen ze dat dier ook nog relatief vroeg inrijden?? waarom is ze eigenlijk kreupel, wat doen de eigenaren ermee?

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:40

En dat bedoelde ik nou, he, merrieveulen.... Te vroeg willen inrijden en nu al kreupel.
Komt het bij die mensen niet op dat zo'n paard een groeistoornis heeft en dat je daar gewoon niet op moet gaan rijden???

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:41

blijkbaar niet, nee...

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:21

Ik vind het te vroeg.

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:11

Ik wil ook nog ff wat toevoegen. Bloos
Op school is mij geleerd dat een paard tot zijn/haar 7e a 8e levensjaar doorgroeid! Ook de DA die ik gister bij toeval sprak bevestigde dat.
Hoe kan iemand het dat in zijn/haar ***** halen dat een paard op zijn/haar 3e levensjaar uitgegroeid is????????
Kan ik mij ff vreselijk Boos! om maken!
Zelf wacht ik ook tot het vierde levensjaar. Haha!
Al mijn paarden heb ik vanaf anderhalf/twee jaar en dan begin ik ook met grondwerk. Vooral lopen langs de weg, worden ze tegelijk verkeersmak van! En op hun derde begin ik voorzichtig met longeren etc. Met vier jaar inrijden is vroeg genoeg! En je hebt er langer plezier van, zoals je al op dit topic kunt lezen. Bij mij worden ze wel ouder dan 8!
Kaatje77 Pling

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:18

kaatje77 schreef:
Ik wil ook nog ff wat toevoegen. Bloos
Op school is mij geleerd dat een paard tot zijn/haar 7e a 8e levensjaar doorgroeid! Ook de DA die ik gister bij toeval sprak bevestigde dat.
Hoe kan iemand het dat in zijn/haar ***** halen dat een paard op zijn/haar 3e levensjaar uitgegroeid is????????
Kan ik mij ff vreselijk Boos! om maken!
Zelf wacht ik ook tot het vierde levensjaar. Haha!
Al mijn paarden heb ik vanaf anderhalf/twee jaar en dan begin ik ook met grondwerk. Vooral lopen langs de weg, worden ze tegelijk verkeersmak van! En op hun derde begin ik voorzichtig met longeren etc. Met vier jaar inrijden is vroeg genoeg! En je hebt er langer plezier van, zoals je al op dit topic kunt lezen. Bij mij worden ze wel ouder dan 8!
Kaatje77 Pling

Ik ben het helemaal met je eens, je ziet zelf toch wel dat een 2 jarig paard niet volgroeid is!! ik vind het dus dom van die eigenaar om een paard zo vroeg in te laten rijden. ik zou dit zelf niet doen want dan heb jij dadelijk de problemen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 03:12

kaatje77 schreef:
Ik wil ook nog ff wat toevoegen. Bloos
Op school is mij geleerd dat een paard tot zijn/haar 7e a 8e levensjaar doorgroeid! Ook de DA die ik gister bij toeval sprak bevestigde dat.
Hoe kan iemand het dat in zijn/haar ***** halen dat een paard op zijn/haar 3e levensjaar uitgegroeid is????????
Kan ik mij ff vreselijk Boos! om maken!
Zelf wacht ik ook tot het vierde levensjaar. Haha!
Al mijn paarden heb ik vanaf anderhalf/twee jaar en dan begin ik ook met grondwerk. Vooral lopen langs de weg, worden ze tegelijk verkeersmak van! En op hun derde begin ik voorzichtig met longeren etc. Met vier jaar inrijden is vroeg genoeg! En je hebt er langer plezier van, zoals je al op dit topic kunt lezen. Bij mij worden ze wel ouder dan 8!
Kaatje77 Pling


helemaal mee eens! mijn ruin en hengstje waren rond de vijf maand toen ik ze kocht, mijn merrie was drie maand. de merrie is inmiddels 3,5, en heeft al een paar keer voor de sulky gestaan. haast? nee niet echt. zelfs met mijn nu tien maanden jonge veulen is er genoeg te doen zonder het belastend te maken. netjes halthouden voor de staldeur, voetjes geven, af en toe eens een stukje wandelen... rijden? ach dat komt over een jaartje of wat weleens. ik begrijp überhaupt niet waarom dat rijden toch altijd zo belangrijk is. het paard wordt er niet minder van om later ingereden te worden.

myxlea

Berichten: 3905
Geregistreerd: 27-11-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 08:49

och sommige mensen kunnen ook zo zeuren hé!
2 jaar is te jong, mijne was BIJNA drie toen ik hem inreed!
ik reed hem de eerste maand elke dag en daarna 5 x in de week.
En natuurlijk was het dan maar een kwartiertje per dag..!
Mijn pony is nu bijna vier (april) en ik spring er gewoon mee, ben L1 dressuur;)
het is dan een jonge pony maar dan alsnog;)


sorry dit moest ik even kwijt;)

en; ik zou dus pas beginnen op zijn derde;)
iedereen mag het zelf weten maar dit is mijn mening;
gewoon op zijn derde beginnen, vroeg zat!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:37

myxlea schreef:
och sommige mensen kunnen ook zo zeuren hé!
2 jaar is te jong, mijne was BIJNA drie toen ik hem inreed!
ik reed hem de eerste maand elke dag en daarna 5 x in de week.
En natuurlijk was het dan maar een kwartiertje per dag..!
Mijn pony is nu bijna vier (april) en ik spring er gewoon mee, ben L1 dressuur;)
het is dan een jonge pony maar dan alsnog;)


ik vind jou er ook erg vroeg mee hoor, jouw pony is ook nog lang niet uitgegroeid, en meteen beginnen met dagelijks rijden en daarna teruggaan naar 5x per week vind ik ook niet echt een goede volgorde. tenslotte is rijden een hele belasting voor het (jonge) paardenlichaam, en dient rustig opgebouwd te worden. wat dan wel weer goed is is om te beginnen met korte belasting, dus liever drie keer per week een kwartier dan eens in de week een uur, maar toch.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:46

Misschien kun je rustig beginnen met allerlei andere dingen als verkeersmak maken en het zo proberen uit te stellen totdat het paard minstens 3 is. Als een ander het gaat doen, is het ook niet bepaald goed voor het paard natuurlijk.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:06

merrieveulen schreef:
myxlea schreef:
och sommige mensen kunnen ook zo zeuren hé!
2 jaar is te jong, mijne was BIJNA drie toen ik hem inreed!
ik reed hem de eerste maand elke dag en daarna 5 x in de week.
En natuurlijk was het dan maar een kwartiertje per dag..!
Mijn pony is nu bijna vier (april) en ik spring er gewoon mee, ben L1 dressuur;)
het is dan een jonge pony maar dan alsnog;)


ik vind jou er ook erg vroeg mee hoor, jouw pony is ook nog lang niet uitgegroeid, en meteen beginnen met dagelijks rijden en daarna teruggaan naar 5x per week vind ik ook niet echt een goede volgorde. tenslotte is rijden een hele belasting voor het (jonge) paardenlichaam, en dient rustig opgebouwd te worden. wat dan wel weer goed is is om te beginnen met korte belasting, dus liever drie keer per week een kwartier dan eens in de week een uur, maar toch.


Helemaal mee eens, merrieveulen!!! Ja

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:05

Bonitakonya schreef:
nee sorry er is een paardje op mijn stal ja die is uitgegroeid en is 2 of 3 jaar arts alles bij geweest dus bijdeze het kan


Dat een paard niet meer of nauwelijks meer verder zal groeien wil niet zeggen dat een paard volgroeid is. De groeiplaten sluiten in een vaste periode. De groeiplaten tuusen de ruggenwervels op z'n vroegst op het 5de levensjaar. Dus het kan simpelweg niet. Ik denk dat de DA bedoeld dat ze niet veel meer zal groeien, iets anders kan ik ook niet bedenkenl.

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:08

myxlea schreef:
och sommige mensen kunnen ook zo zeuren hé!
2 jaar is te jong, mijne was BIJNA drie toen ik hem inreed!
ik reed hem de eerste maand elke dag en daarna 5 x in de week.
En natuurlijk was het dan maar een kwartiertje per dag..!
Mijn pony is nu bijna vier (april) en ik spring er gewoon mee, ben L1 dressuur;)
het is dan een jonge pony maar dan alsnog;)


sorry dit moest ik even kwijt;)

en; ik zou dus pas beginnen op zijn derde;)
iedereen mag het zelf weten maar dit is mijn mening;
gewoon op zijn derde beginnen, vroeg zat!


Vind dit eerlijk gezegd ook veel te snel. Je pony is nog 3 en je springt er al mee en rijdt L1 dressuur. En ik vind 5 keer in de week erg veel, is jouw keuze maar dit schema ben ik het ook niet mee eens. Mijn paard is bijna 5 en heb er nog maar 2 keer een heel klein beetje mee gesprongen en rijdt nog echt de basis dingen en lekkere rustige bosritje. Ik doe gewoon liever te rustig aan dan dat ik te snel ga en me paard straks atrose of weet ik veel wat heeft.

marleen_usar

Berichten: 24690
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:13

Heeft allemaal niet alleen met de groei te maken, maar ook met alles dat zeer flexibel is op een jonge leeftijd.Mijn pony heeft te klein behuisd gestaan en daar door was zijn groei geremd, ik kocht hem dus voor mezelf.Hij zag er sterk uit, maar ik mocht er pas op toen hij 6 jaar was.Ik ben niet zwaar,en hij is ongeveer 147.Zijn rug was nog erg flexibel daarom mocht ik er pas op toen zijn rug bijna was uit gegeroeid.Maar iedereen die een beetje verstand van paarden heeft zou ook zijn verstand moeten gebruiken.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:55

Voor alle mensen die 2 jarigen in willen rijden of te snel met hun jonge paard van alles doen (op 3 jaar al L rijden e.d.); kijk eens in het topic 'boomloos en gewicht ruiter'. Daar staat een foto van een paardenrug (skelet) die al op 2 jarige leeftijd ingereden is. Dieptriest word ik van dit soort foto's. Huilen

Denk toch eens na wat je met zo'n jong paard doet.

(Helaas weet ik niet hoe je een topic in je post kan zetten, heb ook effe geen tijd om het uit te zoeken). Bloos

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:20

Ik zou het niet doen als ik jou was. Zoals iedereen al zegt: Als dat paardje straks wat mankeert kan jij de schuld krijgen, wie weet wat er dat allemaal gaat gebeuren. Natuulijk is er een kans dat het allemaal goed gaat. Maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.

Naar mijn idee is het ook nog te jong voor zo'n beestje om al onder het zadel te lopen. Ik had hem/haar nog ruim een jaar in de wei laten staan. Lekker laten spelen. Maar ja, zo denken er meer mensen over. Wij kunnen er niet over beslissen, dat is niet aan ons.

groetjes,

X__Hardc0re_
Berichten: 866
Geregistreerd: 03-08-05

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:32

Niet doen!!!
Als jij der op gaat heb jij het op je geweten en andere mensen op stal zouden dit denk ook niet goed keuren en zal je altijd het meisje zijn die dat paard tevroeg heeft ingereden en zal je altijd de naam hebben het is jou paard niet dus als die man zijn paard naar de kl.ote wilt hebben moet hij dat vooral doen maar dan niet met jou hulp echt je krijgt der spijt van hoor.
Laat dan dat andere meisje der maar op en die het verklo.te of jij der nou op gaat of zei het maakt niet uit het paard is niet volgroeit dus het blijft bij bijde niet goed voor het paard ook al ben jij een stuk lichter het is niet goed klaar.
En probeer met haar tepraten en uit teleggen dat het paard niet volgroeit is enz en ja stel dat hij daalijk wel wat gaat mankere zal der altijd naar haar gewezen woorden omdat zei hem tevroeg heeft ingereden een western paard is niet anders als een kwpn of een schet het is en blijft een paard.

Bonitakonya
Berichten: 119
Geregistreerd: 31-01-07
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:47

Nadya schreef:
En dat bedoelde ik nou, he, merrieveulen.... Te vroeg willen inrijden en nu al kreupel.
Komt het bij die mensen niet op dat zo'n paard een groeistoornis heeft en dat je daar gewoon niet op moet gaan rijden???


sorry hoor maar dat paardje is kreupel van het schrape en daar wordt nie opgereden!!

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:51

wenstern paarden worden altijd vroeg ingereden maar 2 jaar !!

Anoniem

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:54

Helemaal niet!
Sommige helaas, maar de meeste niet.

Kijk maar even naar dit topic op het westernforum.

viewtopic.php?f=4&t=405744

Hoezo denk je dat eigenlijk Verward

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:54

Bonitakonya: Een paard dat kreupel word van schrapen? Dan moet hij dag en nacht schrapen dan is er echt wel iets aan de hand

Lotte_Shadow
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-02-07

Re: 2 jaar inrijden.. ? :|

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:25

longeren kan wel maar er nu al echt mee aan de slag te gaan zou ik niet doen