Niet te vangen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 17:59

Hoi,

Vandaag weer eens wat meegemaakt met mijn jonge (2 jr) Ijslandse hengst.
Ik wilde hem uit de wei halen en meneer liet zich niet vangen..................een en al stress zogenaamd want hij is zelfs al mee door het verkeer geweest en dat doet hij prima.
Ik erachter aan met eten lieve woordjes etc ....nee niks hoor.
Even met rust gelaten en later weer proberen...weer niets.
Daarna heb ik een gedeelte van de wei afgezet als een soort longeer bak en hem daar in gejaagd. Daarna lekker aan de arbeid gezet en jawel hoor 7 min later gaf hij het op en liet zich netjes pakken en leiden aan zijn halstertje daarna lekker gepoetst etc etc.
Maken jullie dit ook wel eens mee en zo ja, hoe lossen jullie dit op.
ps ik moest hem echt even hebben want hij had een wondje aan zijn been. (dat is verzorgd nu.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:03

Ik kan m'n shetlander ook nooit pakken.. Ofja nooit, Meestal niet. Ik lok haar meestal gewoon naar de schuilstal of neem iets lekkers mee. Als ze in haar tweede weide staat gaat ze vanzelf al naar haar stal;

Waar ik met m'n paard sta gestalt, zijn er ook best veel paarden die zich niet laten vangen, daar zijn er een paar mensen die een lang lang touw nemen, en 2 mensen nemen het uiteinde, en zo sluiten ze de paarden of het paard op. Maar ik denk niet dat dit zo gemakkelijk is in jouw geval? (omdat ik aanneem dat je alleen gaat?)

Een ding weet ik wel ALTIJD blijven lopen, of stappen achter je paard. Anders denkt je hengst dat je het hebt opgegeven.

Jou manier vind ik ook best goed. Al snap ik dat je dat niet meermaals wil doen ?!

o0o_Jade_o0o

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Mechelen, België

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:06

Bij mijn pony moet je er echt heel rustig naartoe gaan... Vanaf het moment dat je nog maar in je hoofd denkt van ik ga je vangen is ze al weg... Meestal begint ze dan wel rustig te wandelen maar dan loop ik er gewoon heel rustig achter, begin aan haar staart te krabbelen of zet me inneens op mn hurken... Dat hang van moment tot moment af...

Maar ik denk niet dat deze manier bij alle paarden van toepassing is Clown

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:10

Soet schreef:
Ik kan m'n shetlander ook nooit pakken.. Ofja nooit, Meestal niet. Ik lok haar meestal gewoon naar de schuilstal of neem iets lekkers mee. Als ze in haar tweede weide staat gaat ze vanzelf al naar haar stal;

Waar ik met m'n paard sta gestalt, zijn er ook best veel paarden die zich niet laten vangen, daar zijn er een paar mensen die een lang lang touw nemen, en 2 mensen nemen het uiteinde, en zo sluiten ze de paarden of het paard op. Maar ik denk niet dat dit zo gemakkelijk is in jouw geval? (omdat ik aanneem dat je alleen gaat?)

Een ding weet ik wel ALTIJD blijven lopen, of stappen achter je paard. Anders denkt je hengst dat je het hebt opgegeven.

Jou manier vind ik ook best goed. Al snap ik dat je dat niet meermaals wil doen ?!

Degene die de minste passen maakt, is de leider.
Dus je zou juist niet altijd moeten blijven lopen.

Als je dit een paar keer hebt gedaan, laat 'ie zich vanzelf wel weer vangen.
Dit is gewoon een kwestie van kijken wie de baas is. Nu heb jij gewonnen. Volgende keer gewoon weer doen dus! Knipoog

Dunja_Vigu_
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-01-07

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:10

Uhmmm.. Bij de kennise die gaan wel is op vakantie en dan mogen wij de paardjes(5) verzorgen en kippen enz. En die late zich ook niet makkelijk vangen.. Maar doen we eten in de voerbakken en dan komen ze vanzelf!:)

katrienh

Berichten: 2655
Geregistreerd: 16-01-05

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:10

Mijn paard is het gewend iedere keer wat lekkers te krijgen. Als ze ons nog maar ziet aankomen, staat ze al aan de poort te wachten Clown

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:12

Ach, hier wordt dat spelletje ook weleens gespeeld. Ik probeer ze eerst even wat achterna te lopen. Soms blijven ze dan al staan en zodra ze dat niet doen draai ik me om en negeer ze volkomen totdat ze uit zichzelf bij me komen.

Marei

Berichten: 686
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: zeeland

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:20

Goed gedaan hoor ,hem aan het werk zetten in de wei!Kijk alleen uit met een stukje afzetten dat hij er niet doorheen kan jagen..
Zorg ervoor dat hij het niet meer leuk vindt in de wei door hem contineu de pas af te snijden en hem de andere kant op te sturen.Vinden ze misschien even leuk maar als je door blijft gaan geeft ie zich vanzelf gewonnen.Als je het goed doet hoef je zelf niet eens zoveel te rennen als hij doet Vork

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:35

angelica2 schreef:
ps ik moest hem echt even hebben want hij had een wondje aan zijn been. (dat is verzorgd nu.


Heel goed dat je hem niet hebt laten lopen, en dat je hebt doorgezet om hem te pakken. Had je hem al eerder moeten pakken ivm dat wondje? Kans is groot dat het morgen ook niet echt makkelijk gaat, hij zal je toch in verband brengen met dat wondje, en dat je hem toch een beetje pijn moet doen.

Iedereen die met jonge paarden omgaat komt vroeg of laat een keertje in de situatie die jij beschrijft. Belangrijk is dat je niet boos wordt, en vooral niet opgeeft. Neem de tijd, trek er desnoods een hele dag voor uit. Gaat vanzelf weer over als je je daar niet door laat afbluffen.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:45

Haal hem misschien eens wat vaker uit de wei, zonder dat je wat gaat doen, geef em een snoepje ofzoiets en zet hem dan weer terug, het kan dat hij dan nieuwsgierig wordt wat je komt doen en zal dan al komen kijken, als je er aan komt de volgende x, als ik die van mij niet gevangen krijg, dan negeer ik hem en ga ik de andere paarden in de wei aaien en als ik snoepjes heb geef ik de andere paarden een snoepje en dan komt die vanzelf kijken. Maar uit je verhaal te horen staat ie alleen hé?
Ik ga alleen mijn paard niet met snoepjes enzo achter nalopen, want ik heb geen zin in die spelletjes. Hij komt trouwens nu altijd naar me toe! Wel goed van je dat je niet opgeeft. hopelijk heb je wat aan de tip;) groetjes

NeverForgetS
Berichten: 117
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:00

Dat doet mijn paard ook weleens. Wat bij mij ook wil helpen is geen aandacht aan mijn paard schenken, andere kant opkijken, zolang het maar niet in de richting van je pony is, armen achter je houden en er rustig naar toe lopen. Meestal blijft ze dan rustig staan.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:04

is het een import? vaak hebben import ijslanders een soort tik.
en vooral met vangen.

p.s off topic neem aan dat de foto in je profiel niet de 2 jarig is??

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 20:13

Hoi,

Nee het is niet het paardje uit het profiel en hij staat ook zeker niet alleen.
Het wondje heb ik verzorgd , terwijl meneer een wortel aan het eten was en heeft het niet gemerkt verder heb ik hem lekker geborsteld en verwend....ik ben zeker niet boos geworden.
De dader Haha! is het schimmeltje hij is van mei 2005.Afbeelding Gàski is zijn naam.
Ik zal hem inderdaad eens wat vaker pakken en hem alleen een snoepje geven.
Bedankt voor jullie leuke reacties.
Fijn om te horen dat je niet de enige bent Knipoog
Groetjes Angelica

Lucilla

Berichten: 88
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:18

als hij zich niet laat pakken gewoon negeren, als hij zich wel laat pakken (ook al is dat pas na een paar min) belonen.
Niet achter aan gaan jagen dat vind ie leuk, maar gewoon blijve staan, mischien met wat brokjes beetje rammelen, hij word dan nieuwsgierig en komt vanzelf wel.

succes ermee

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 20:20

Haha,
Brokjes .........nou nee daar kon ik hem echt niet mee paaien..............is het eerste waar je aan denkt (mijn andere Ijslander was er goed mee Haha! )

smarty

Berichten: 359
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Een lieflijk dorpje in Gelderland

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 00:17

niet recht op hem af lopen, en gewoon net doen of je langs hem af gaat, op het laatste moment, dan blijf je gewoon staan, een paar passen van hem af, word ie vanzelf nieuwsgierig en komt ie wel. En idd laat hem rennen en niet je zelf, zorg dat je hem moe maakt en niet zelf gaan rennen!

_Manon

Berichten: 1403
Geregistreerd: 02-04-05

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:14

Ik heb dit probleem ook gehad met aanvallen erbij..
Wat ik toen aan tips heb gekregen was dit:
* Loopt met de kruiwagen net of je gaat mesten langs hem en dan proberen te pakken. (ik weet niet hoe dit bij jou pony werkt)
Maar nu ik ook met hem weg ga met de trailer en steeds vaker rij, wordt die ook steeds vrolijker.. en laat die zich gemakkelijker pakken.

hiawattah
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:11

Nooit last van, mijn paard is gewend dat ze altijd iets lekkers krijgt als ze komt of anders als ze op stal komt. Dat heeft zijn resultaat dat ze altijd naar me toe komt en anders blijft ze op zijn minst staan.

Mijn vorige paard speelde ik het spelletje mee, als zij niet wilde komen ging ik haar juist wegjagen uiteindelijk was ze het beu en kwam ze naar me toe. Of ze was gewoon nieuwsgierig wat er aan de hand was..
Dit is alleen niet handig als je een hele grootte wei hebt.

Brokjes hebben in derdaad alleen nut als het een gewoonte is.

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:38

Ik ging vroeger altijd op mijn hurken zitten, en net doen alsof ik iets vreselijks interessants zag Haha!
Ze kwamen wel altijd!
Maar nu komen ze vanzelf.

Brokjes is niet zo slim, als je er dan een keer geen bijhebt, en ze krijgen altijd, kunnen ze daar behoorlijk chagerijnig van worden! Lachen

hiawattah
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:02

Misschien zijn mijn paarden dan altijd heel braaf geweest, want ze zijn nog nooit chagerijnig geweest als ik zonder wat lekkers in de wei kwam. Maar dan kregen ze meestal wel wat lekkers als ze op stal kwamen.

Op je hurken zitten werkt inderdaad ook heel goed!!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:05

als je de tijd ervoor hebt.
de rollen omdraaien
hem van je wegdrijven,
hij mag dan niet naar jou toekomen als jij dat niet wilt.
uiteindelijk zal hij willen stoppen,
maar hij mag dan echt alleeen maar komen als jij dat wilt.
het kan lang duren,
en meestal doen ze het nog wel een keer of 2 daarna(niet gelijk over)
maar het duurt dan wel korter.

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:11

nou, dat sommige zeggen gewoon negeren komt ie vanzelf, dat klopt niet bij iedereen hoor, Tong uitsteken mijn vz pony, die komt niet hoor. die moet ik gewoon wegjagen.

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:26

ik had ook een pony die niet te vangen was. Stond in wei van 6 hectare Nagelbijten / Gniffelen
Nja, ik deed hem eerst altijd proberen te lokken met voer, maar dat werkte meestal niet helemaal zoals het moest, de andere paarden kwamen Nagelbijten / Gniffelen behalve mijne.

toen ben ik het spelletje ook meegaan spelen, wegjagen en zodra hij stil wil staan erheen rennen of whatever en wegjagen. Na een minuut of 10 bleef ik dan met de rug richting hem staan en kwam hij vanzelf.

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:28

als ik me pony ga hale.
neem ik een stukje appel mee en ga in de opening staan.
gewoon stuk appel in me hand en dan der roepe.
in het begin rende ik ook altijd de bak door.
maar toen ik dit ging doen hoefde dat niet meer.
wel heb me pony zoiets van ik kom niet helemaal dus ik doe ook altijd een stapje.
is toch eerlijk.

succes
-x- d.

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:33

oke.. zelfde antwoord als bij het topic *weideproblemen, tips?*

Ik herken dit, de oplossing die ik gevonden heb is je paard laten zien dat je geen enkele bedreiging voor hem vormt (niet dat dat zo is maar weet het anders even niet zo uit te leggen) als die zich niet laat vangen en steeds maar weer wegdraaft/gallopeerd moet je vlak bij hem gaan staan, ergens waar die je nog net laat komen voordat die weggaat, je maakt je kleiner dan hem en gaat daar zitten op je hurken ofzo. Zo ziet het paard het anders, want dat je dit doet is hij niet gewend. Je kan op je hand een brokje leggen, het hoeft echt niet veel te zijn maar genoeg dat het paard het ziet. Hij zal dan na een poosje wat meer aandacht aan je besteden en wat nieuwsgierig naar je toe komen, als die door andere dingen afgeleid word roep je zijn naam gewoon rustig en met zachte stem. Als hij naar je toekomt maak je je langzaamaan wat groter ( het kan nl best gevaarlijk zijn als je zo laag staat bij zn benen) je laat hem het brokje pakken en doet rustig het halster om, desnoods eerst een halstertouw om zn hals zodat je hem hebt. Dit is mijn theorie, zie maar wat je ermee kunt, het lijkt heel ongeloofwaardig maar het werkt echt. Je laat het paard eigenlijk kiezen om jou als baas te zien of juist niet. Je hebt de 1e keer waarschijnlijk wel wat gezult nodig, maar succes en laat horen of het je is gelukt