vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smarty

Berichten: 359
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Een lieflijk dorpje in Gelderland

vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 22:46

Hoi hoi,
Met dit weer van de afgelopen weet ik het hoe lang, is mijn wei dus een grote bagger geworden, en ik tot nu toe gaat het nog goed, maar ik zie al mok, rotstraal, kreupel door op bevroren grond te lopen etc.
Buiten dat ik degene die ik op stal kan zetten al op stal heb staan s'nachts, op vlas, wat perfect is voor mij tenminste. Maar ik heb er ook een paar waar dat dus niet voor werkt, (grote wei, door de K*t gemeente beleid een te klein schuilhokje) en die staan dus constant in die blubber... (tig ijzers dit seizoen al verloren!!). Ik vroeg me af hoe jullie dat nu doen, en of er preventieve middelen zijn om al die hoef problemen te voorkomen, en wat het best werkt als ze het alsnog gaan krijgen. Ik pak ze al dagelijks een tijd uit de wei/moddertroep, en droog hun voetjes.
Ben benieuwd of ik de enige ben die er helemaal gek van word als het weerberict weer meer regen voorspelt!!

Alvast bedankt voor het meedenken!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:43

ten eerste: van de ijzers af! die verslechteren hoe hoefkwaliteit en het functioneren ervan, en dat werkt door gebrek aan eigen weerstand al snel problemen in de hand. waarom kunnen deze paarden niet in een gewone box 's nachts, met de anderen?
verder durf ik er weinig over te zeggen, de mijne staan ook in de blub maar hebben nergens last van. ik gebruik geen ijzers, dat wel.
kreupel door bevroren grond? dat zou normaal gesproken niet moeten gebeuren, aangezien een paard er prima tegen kan om op harde grond te lopen.

preventief doe ik er niets aan, gewoon op tijd bekappen en de hoeven schoonmaken, verder lekker met rust laten.
een aardige oplossing zou kunnen zijn om ze dus óf 's nachts ook op stal te halen, of een vrachtwagen met houtsnippers/ zand laten komen, om een stuk van de wei droog te leggen.

Pytje

Berichten: 4363
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:50

je kunt ook springschoenen om doen, rubberen (neoprenen blijven te lang nat). Je zou hun hoeven in elk geval kunnen teren aan de onderkant, zo nu en dan. Dat droogt de straal e.d. wat uit. Preventief mokzalf smeren? Of vaseline, hierdoor kan het been niet zo nat worden.
Ik denk zelf dat het paard dat kreupel wordt van de bevroren grond, zoolkneuzingen krijgt van de harde grond. En hierdoor dus kreupel wordt. (Grond is niet vlak na blubber en bevriest dus ook zo met al zn gaten en hobbels)

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:30

De wei bij ons is ook een biggenstal.. Tong uitsteken
Ze staat nu in een apart weitje.
Het grootste stuk met modder is bij ons met een draadje afgesloten.
Is de hele wei bij jou een modderbad..?
Bij ons was het het meeste de voorkant daar hebben we draadje gedaan dat ze er alleen doorheen hoeven als je ze pakt.. Pling

smarty

Berichten: 359
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Een lieflijk dorpje in Gelderland

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 01:30

Helaas de optie van ijzers "er afgooien" is voor mij niet van toepassing, aangezien er een aantal op ijzers (voor) moeten staan... Droog gooien met houtsnippers.... nou ik denk dat dat met dit weer een vrachtwagentje of 3 per week zou opleveren en geen gras meer in de zomer!
De andere ideeen, daar kan ik wel een hoop mee, en zal met een aantal daarvan maar eens beginnen...

Ja ik heb op dit moment alleen nog maar modderslush! ik heb 2 ha grond, maar helaas op het laagste punt van het bos. Ik heb zelfs al mijn "stallen" met tegels eromheen gecrea-bea't om de stallen op zijn minst droog te houden!

Met revaliderende paarden is het al niet handig die blubber (pees en bot blessures) maar ik blijf gewoon stug vechten tegen het weer!!!
nog meer suggesties? graag! Bedankt alvast zover! (heb die schoenen al gehaald overigens, en teer ook!!)

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 01:41

Stro op de grond waar ze dan een plekje hebben om te staan? Wat wel telkens aangevuld zal moeten worden, anders wordt dat ook een kledderboel.

Of even door crea-bea'en om ze een plaats op tegels te geven?

Ik weet het verder ook niet, mijn paarden staan ook in de blub maar hebben prima voeten!

smarty

Berichten: 359
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Een lieflijk dorpje in Gelderland

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 01:50

GamblersCup schreef:
Stro op de grond waar ze dan een plekje hebben om te staan? Wat wel telkens aangevuld zal moeten worden, anders wordt dat ook een kledderboel.

Of even door crea-bea'en om ze een plaats op tegels te geven?

Ik weet het verder ook niet, mijn paarden staan ook in de blub maar hebben prima voeten!


Ze kunnen ook op vlas staan hoor, ik heb er nu ook nog geen last van, maar ik hoor om me heen al heel veel problemen met voeten, dus meer preventieve vraag ook.

de tegels.... die heb ik dus al gelegd, vraag maar aan mijn rug... hi hi
bedankt

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:07

Ik zou ze anders gewoon op stal zitten en elke dag een stukje lopen op het erf of loslaten lopen op het erf..
Het is echt vervelend joh al dei modder .

smarty

Berichten: 359
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Een lieflijk dorpje in Gelderland

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 23:10

JazzPony schreef:
Ik zou ze anders gewoon op stal zitten en elke dag een stukje lopen op het erf of loslaten lopen op het erf..
Het is echt vervelend joh al dei modder .


Klopt, die modder is vreselijk, zeker als het gaat vriezen! Dan is het echt op stal houden, anders breken ze hun benen!
Ik heb gelukkig een roundpen die wat hoger ligt, maar ben toch al wel begonnen met (ik zag beginnende mok opkomen) preventief behandelen en langer op stal houden, hoewel dat dus niet al te makkelijk is met die fijne gemeente regels van een "schuilstalletje!!! Boos! )

Pytje

Berichten: 4363
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:16

hoi, een paard die bij ons heeft gestaan had altijd heel snel erge mok. wij smeerden mud gard van de paardendrogist in zn kootholtes, dit werkt echt super!
hoe gaat het verder? doet de teer al een beetje zijn werk?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:06

Ik heb ze gewoon buiten ook al is het blubber zooi of vorst nooit geen problemen

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:14

Bij ons staan ze op een vrij groot stuk, zodat het geen bagger is. Het is wel nat, maar ze hebben nergens last van
Ze krijgen gras, hooi en pavo Vital voor vitaminen en mineralen.

Jakary

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: België

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:17

Die van mij staan ook dag en nacht buiten, ook in de modder en blubber.
Ik heb wel op een stukje aan het bad (waar hun hooi in ligt) houtschors gesmeten, want omdat ze daar stonden te eten, was de blubber daar het ergste. Nu staan ze daar wel droog.
Die van hebben in ieder geval nog nergens last van gehad

Dribbel_24
Berichten: 964
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:22

Die van mij staan ook dag en nacht buiten, maar in de wei waar ze normaal altijd staan is het geen doen meer, het land ligt een stuk lager langs een sloot die was overstroomt het land in het is dus echt zeik en zeik nat, kon de pony`s er niet meer in houden ze konden nergens meer rustig gaan liggen en ze vonden het ook gewoon echt niet meer fijn. Nu staan ze bij huis in een kleinere wei maar die wel lekker droog is hier waren ze erg blij mee. Maar een oplossing voor jou heb ik zo niet... het is en blijft een lastig probleem hoop dat je wat aan de suggestie`s van de anderen hebt...

smarty

Berichten: 359
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Een lieflijk dorpje in Gelderland

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 01:48

@pytje-----> Helaas (droge) mok, al bij 3 van de 5 paarden... smeren maar!!
heb nu al wel een hoop preventieve maatregelen genomen... bedankt iedereen!

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben l

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:17

onze bak was 1 en al water en daarna keihard maar mijn beesten die 24/7 buiten staan met inloopstal hebben nergens last van. ik denk dat je zowiezo de ijzers af moet doen en goed op de benen letten. zo goed mogelijk droog houden. succes!

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:40

Bij ons is een klein stuk dat aan de schuilstal grenst bestraat met tegels. Daar worden ze ook gevoerd. Ze kunnen dus altijd droog staan. Als het erg nat is, kan je dat stuk ook afzetten en ze alleen maar daar op laten lopen en bv 2 uurtjes per dag op het land. Dan hebben ze misschien minder bewegingsvrijheid als op het land zelf, maar veel meer dan als ze op stal moeten staan. Ik vind deze oplossing perfect, ze kunnen altijd droog staan en liggen, geen mok, rotstraal oid, het land blijft gespaard, het hooi wordt niet vertrapt, én je hebt ze wel lekker buiten in de kudde en in de frisse lucht staan.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:51

mijn paardje staat samen met zn shetvriendje in de modder, wel hebben ze een schuilstal en een stuk tegels waar ze gevoerd worden. heb er nog nooit problemen mee gehad

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: vraagje aan degenen die hun paardjes ook buiten hebben lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:15

Jammers dat de ijzers er niet af mogen.

Houtsnippers is inderdaad iets waar je bezig mee blijft. Toch heb ik dit ook een paar jaar gebruikt. Aan het eind van de winter is er niets meer van over, en kan je de volgende winter weer opnieuw laten storten. Ik moet zeggen dat bij ons de paarden het toch wel fijn vonden en er regelmatig op stond te slapen. Je hoeft dan echt niet het hele blubber stuk vol te gooien, maar gewoon een stukje vooraan bij het hek ofzo dat ze droog kunnen staan.

Tegenwoordig hebben we een stukje bestraat in de wei (een hele klus om het goed te doen zonder dat het gaan verzakken). En daar staan ze nu regelmatig op. Vanochtend toen ik ging voeren bijv. stonden ze ook op de tegels. STaan ze lekker even droog en op het harde met hun voetjes, zoeken ze zelf op.

Tegels zijn wel een blijvende oplossing, mits je het goed bestraat. Wij hebben er aardig wat zand onder gedaan, en dan naast de tegels plankjes/ balkjes in de grond gestopt zodat het zand niet wegspoelt onder de tegels vandaan.

Dus ik zou zeggen, net als Nado, een stukje bestraten!
Overigens zetten wij dit stukje nooit af, ze kunnen zelf kiezen of ze in de wei gaan of op de tegels. En vaak genoeg kiezen ze zelf voor de tegels.