wat moet ik doen ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re: wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:04

Armani88 schreef:
MiniMouse schreef:
Ik vind dat een paard/pony vanaf veulen af de opfok in moet en hem pas weer van het land moet afhalen als hij oud genoeg is om mak te maken..Dan heb je vaak de minste problemen.
Ik kan niet helemaal uit jouw verhaal opmaken hoe dat met jouw paard is..

Energie teveel denk ik zelf?? Succes met je paardje! Haha!


ja inderdaad energie te veel, opfok is niet nodig..
hij staat elke dag bij leeftijdsgenootjes.. ik verwacht verder ook nog niks van hem maar ik wandel veel met hem, lekker poetsen.
ik denk dat hij het hier beter heeft, wat ik soms hoor van de opfok nee laat hem liever hier staan,, hij heeft de tijd van zijn leven

Het lijkt mij dat hij niet echt 'de tijd van zijn leven' heeft als hij zo moeilijk doet in stal. Een paardje van 2 jaar hoort imo op de wei bij andere paarden. Op zo'n manier leert het paard manieren (van de andere paarden), heeft hij de ruimte om te spelen en kan hij zich rustig ontwikkelen (geestelijk en lichamelijk groeien).

Ik denk dat je paard zich heel erg opgesloten voelt (is hij ook..) in stal. Door te steigeren en te bijten probeert hij zich eruit te vechten. Dat gaat natuurlijk niet werken, maar een paard is een prooidier en die probeert het toch. Als je je paard gaat negeren, dan denk ik dat hij ophoudt/minder vecht doordat hij erachter komt dat het verspilde moeite is: het is op dit moment niet levensbedreigend. Als jij hem aandacht geeft, dan denk ik dat hij gewoon wil spelen en daarvoor is ruimte nodig (hij moet dus zijn stal uit) of dat hij jou als bedreiging ziet en gaat vechten (het blijft een hengst...). Misschien krijg je hem wel rustiger door hem te negeren, maar ik denk dat het niet de goede oplossing is.


Armani88 schreef:
ik laat hem sávonds niet buiten !!

Waarom niet?

Anoniem

Re: wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:53

Armani88 schreef:
ik denk dat hij het hier beter heeft, wat ik soms hoor van de opfok nee laat hem liever hier staan,, hij heeft de tijd van zijn leven

Geloof je dit nu zelf? Wat was je openingspost ook alweer?
Armani88 schreef:
mijn paard van 2 jaar staat veel buiten en sávonds laat pas weer binnen, maar telkens wanneer die binnen staat en zijn voer op heeft probeert hij aandacht te krijgen door te trappen tegen de deur te duwen tegen de deur en zelf streigeren.
Hij bijt veel (ik straf hem dan ook wel, maar hij houdt niet op ), het lijkt wel alsof hij nog veel te veel energie heeft.
Wat kan ik hier aan doen ?? ik laat hem sávonds niet buiten !!


corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:02

Tsja, helaas, zou ik zo zeggen, worden er meer paarden groot in een stal van 3x3 met behoorlijk wat minder beweging, die zijn er nog steeds.
Ik zou mijn paardje idd of 24/7 buiten laten, of toch in de opfok doen...

Op zich kan je met een 2-jarige al flink wat grondwerk doen om hem zo manieren aan te leren. Longeren zou ik persoonlijk niet doen omdat dat niet ideaal is voor de gewrichten.

Effe een uurtje grondwerken voor hij op stal moet (helaas helaas). En zijn slechte gedrag negeren en waar mogelijk erop anticiperen...

Anoniem

Re: wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:11

Armani88 schreef:
hij staat elke dag met leeftijdsgenoten
van 7 uur sóchtends tot 5 uur savonds



Ik denk dat dat de reden is dat hij zijn stal afbreekt, hij wil bij zijn vriendjes blijven en snapt niet dat hij opgesloten is. Het zal een verschil uitmaken als zijn vriendjes naast hem en tegenover hem komen te staan, kan hij ze zien en snuffelen, maar als ze nog buiten staan, kan hij toch beter ook buiten blijven? Je kunt er toch nog niks mee doen.

Ik vraag mij ook af wat je bedoelt met "als hij zijn voer op heeft"? Krijgt hij krachtvoer? Zo ja wat dan en waarom? Als hij wat hooi krijgt en het is op, dan kan ik mij voorstellen dat hij zich daarna verveelt. Ook kan ik mij voorstellen als je krachtvoer bij voert dat hij daar druk van wordt, is allemaal energie dat je er in stopt en die hij dan voorts niet kwijt kan.

sternb
Berichten: 177
Geregistreerd: 28-01-07

Re: wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:56

zo te horen heeft hij veel energie en verveeld hij zich!

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:59

klinkt bot maar een keer een houte plank in je mouw stoppe.
en niet reageren op zijn gedrag van ik wil naar buiten.
probeer meer met hem te doen kijke of dat werkt

succes -x- d.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:51

z0rr0 schreef:
klinkt bot maar een keer een houte plank in je mouw stoppe.

succes -x- d.


wat bedoel je daar mee? om hem mee te slaan of zodat hij je geen pijn doet als hij bijt?
slaan met een stuk hout lijkt me geen oplossing... (en houten en stoppen
zijn met een n)

ontoppic: wat jij verteld klinkt inderdaad als teveel energie. geen je hem krachtvoer? zo ja zou ik dit wat terug brengen.
wat bij ons op stal werkt is inderdaad negeren. zolang ze alleen dreigen met bijten, ook negeren. mocht het per ongeluk een keer raak zijn, dan wel boos worden en eventueel een tik geven met je blote hand. vaak is zwaaien met je armen al genoeg. althans dat was het bij mij wel.

noekk_

Berichten: 362
Geregistreerd: 09-02-07

Re: wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:30

timokyana schreef:
Krijgtje paard s avonds nog hooi? Dan heeft hij in ieder geval iets om te knabbelen. Kan hij andere paarden zien als hij in stal staat of staat hij daar alleen? Misschien kun je wat speeltjes proberen in zijn stal, wat voor bal was het die je paard kapot heeft gemaakt? Zo'n speciale voor paarden, die zouden er eigenlijk toch wel tegen moeten kunnen. Wat voor voer krijgt je paard verder?


Sluit ik me volledig bij aan.