Vraag over mijn haflinger merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:18

Hallo bokkers,
Ik ben nieuw hier, en heb sinds kort ook een haflinger merrie en daar heb ik een paar vragen over.(Niet dat jullie denken dat ik schaduwacount aan maak hiervoor.)

Sinds zaterdag heb ik een eigen haflinger.Zaterdag was ze echt heel braaf, maar komt denk ik ook omdat alles niew voor er was.Toen ik zondag op stal kwam wou ik proberen haar te longeren, maar zei was het er niet mee eens en sleurde me heel de longeerbak door.Niks aan over gehouden behalfe een vleeswondje op me vinger, en ik was denk ik ook te snel en verwachte te veel.Maar ik dacht ik kijk even hoe ze erop reageert en waar ze aan toe is.Het lukte dus niet en ik had er toen losgegooid, toen me zus haar er weer uithaalden wou ze duidelijk naar een ander paard toe en sleurde me zus achter haar aan over het erf.Me zus trok aan het touw en liep met er naar stal.Toen we smiddagd weer kwamen was ze weer wel gewoon braaf, en vandaag ook.Nu wil ik morgen als ik haar smiddagd heb losgegooid en als het kan savonds ook even een rondje op haar stappen in de buitenbak.(uiteraard met iemand ernaast.)We hebben ook een binnenbak maar daar is ze nog nooit van haar leven ingeweest dus weet ook niet hoe ze reageert daarop.De buitenbak is gelukkig wel gedraaineerd dus heel netjes en goed te gebruiken.Denken jullie dat ik het al kan proberen?Uiteraard alleen maar EEN rondje stappen.En denken jullie dat een hengstenketting help, voor als ze weer een sprintje met ons ernaast trek.
Ze is zadelmak, maar heb er bij de vorige eigenaar ook al opgereden.Heb toen gestapt,gedraaft en gegalopeerd maar dat was uiteraard in vertrouwden omgeving.Ook had ik toen een klein ommetje met haar gemaakt buiten.

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:19

Ps ;; Sorry als het slecht leesbaar is, ben niet goed in leestekens.

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:22

Als je na de . eerst een spatie doet, dan wordt het denk ik al een stuk leesbaarder Lachen

Ik denk dat je juist nu even streng voor haar moet zijn. Ze is je waarschijnlijk gewoon aan het uitproberen, ze kijkt hoe ver ze gaat en hoopt zo onder het werk uit te komen.
Sowieso slim om even iemand mee te nemen. Anders misschien even aan de longe?

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:27

Oke bedankt. Zal het proberen. Ze probeert me denk ik idd uit, en ik probeer ook zo streng mogelijk te zijn. Nee is nee en ik voer ook geen snoepjes, of iets. Alleen als ze uit de stal is geweest en weer terug komt ligt er een peen in haar bak. Als ik een rondje ga stappen op haar, gaat er iemand naast die haar aan een halstertouw vast heb. Longeren is geen optie, dat moet ze allemaal nog goed leren.Ze is nu 4 maar altijd los gelongeerd, zonder longeerlijn dus.En het probleem is dat dat daar niet mag.

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 15:43

Iemand nog tips of iets voor me?

tamara_85
Berichten: 411
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:47

Je kan haar te leren longeren door 1 in het midden, en de ander ernaast, ze weet neem ik aan hoe ze in rondjes moet lopen, dus dan zal ze het snel genoeg door hebben, en doe dat wel met een hoofdstelletje, zodat je niet weer door de bak gesleept wordt

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:34

Haflinger_ schreef:
Iemand nog tips of iets voor me?


Ja, grondwerk. Het boek van Inge Teblick is een aanrader Ja

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:41

Tja, als het paard nooit geleerd heeft te longeren met een longeerlijn is het niet raar dat de eerste longeerervaring met longeerlijn niet zo goed verloopt. Het paard is nog jong, van omgeving veranderd en reageert daarop. Een nieuw baasje, die andere lichaamstaal heeft. Allemaal even wennen.


Sowieso met een ervaren persoon het longeren even juist aanleren en wat grondwerk. Er op gaan zitten en een rondje stap. Tja, zou je kunnen doen. Maar denk eraan dat als dit op een of andere manier verkeerd loopt dat je een boel schade weer hebt in te halen. Geen idee wat het karakter van je paard is, maar het zal heel snel plakken van paard aan de begeleider kunnen aanwenden..

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:56

Tja, die haflingers, hè Nagelbijten / Gniffelen

Fase "uitproberen nieuwe eigenaar" is kennelijk ingetreden Clown
Dit moet je echt meteen de kop indrukken anders kost het veel te veel moeite om het nog goed te krijgen. Grondwerk oefeningen doen, laat je eens goed informeren door iemand die er verstand van heeft. Jouw lichaamstaal kan al een heleboel basisproblemen oplossen.

Mijn eigen ervaring is dat je echt de baas moet zijn over je haf, anders zal hij telkens weer proberen om het van je over te nemen en dat kan gevaarlijk worden. En geen machtsstrijd aangaan als je niet zeker weet dat je het tot het eind kunt doorzetten.
Dat longeren zou ik ook voorlopig alleen maar doen als je zeker weet dat je het aan kunt, het lijkt makkelijk, maar goed longeren is niet zo simpel.

Volgens mij kun je best een rondje met haar stappen, zeker als je iemand er naast hebt lopen en het bitje in hebt. Maar blijf ontspannen en ga niet gestressd met haar aan de slag, want dan zal het zeker misgaan.
Als alles goed gaat, uitbundig belonen met je stem.

Verder nog 2 tips:
- laat dat idee van die hengstenketting alsjeblieft varen. Dat is niet de manier om met dit gedrag om te gaan. Het zal bij je hafje alleen maar weerstand oproepen. Als je haar aan het halster hebt en wat meer controle wilt hebben, kun je beter het halstertouw via de zijkant over de neus, en dan door de zijring trekken, dan heb je iets meer druk op de neus zonder dat het zo rigoreus overkomt.

- leg die peen niet van tevoren in de bak. Laat haar eerst maar even wachten in de stal totdat jij met die peen de stal in komt en bepaalt wanneer ze haar tanden er in mag zetten. Jij bent de baas en dat kun je door dit soort kleine dingen benadrukken.

Heel veel succes en vooral veel plezier met je hafje, en vooral: geef haar de tijd Knipoog

En als je het leuk vindt om met meer mensen te praten die haflingers hebben, dan is dit misschien een leuke site voor je: www.hethaflingerforum.nl

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:55

Remy schreef:
Tja, die haflingers, hè Nagelbijten / Gniffelen

Fase "uitproberen nieuwe eigenaar" is kennelijk ingetreden Clown
Dit moet je echt meteen de kop indrukken anders kost het veel te veel moeite om het nog goed te krijgen. Grondwerk oefeningen doen, laat je eens goed informeren door iemand die er verstand van heeft. Jouw lichaamstaal kan al een heleboel basisproblemen oplossen.

Mijn eigen ervaring is dat je echt de baas moet zijn over je haf, anders zal hij telkens weer proberen om het van je over te nemen en dat kan gevaarlijk worden. En geen machtsstrijd aangaan als je niet zeker weet dat je het tot het eind kunt doorzetten.
Dat longeren zou ik ook voorlopig alleen maar doen als je zeker weet dat je het aan kunt, het lijkt makkelijk, maar goed longeren is niet zo simpel.

Volgens mij kun je best een rondje met haar stappen, zeker als je iemand er naast hebt lopen en het bitje in hebt. Maar blijf ontspannen en ga niet gestressd met haar aan de slag, want dan zal het zeker misgaan.
Als alles goed gaat, uitbundig belonen met je stem.

Verder nog 2 tips:
- laat dat idee van die hengstenketting alsjeblieft varen. Dat is niet de manier om met dit gedrag om te gaan. Het zal bij je hafje alleen maar weerstand oproepen. Als je haar aan het halster hebt en wat meer controle wilt hebben, kun je beter het halstertouw via de zijkant over de neus, en dan door de zijring trekken, dan heb je iets meer druk op de neus zonder dat het zo rigoreus overkomt.Mij werd juist wijsgemaakt dat een hengstenketting het handigst was om te gebruiken.Zelf heb ik er geen ervaring mee, dus weet niet wat het beste is.- leg die peen niet van tevoren in de bak. Laat haar eerst maar even wachten in de stal totdat jij met die peen de stal in komt en bepaalt wanneer ze haar tanden er in mag zetten. Jij bent de baas en dat kun je door dit soort kleine dingen benadrukken.
Sorry, maar dat van die peen van te voren in haar bak leggen blijf ik doen.Als je het uit de hand geeft of iets, dan worden paarden vind ik er erg verwend van. Volwassenen die al veel ervaring hebben, waar ik me pony ook vandaan heb hebben het ook hellemaal uitgelegd enz. Als je het uit de hand geeft dan blijven ze zoeken bijv. als ze het een keer niet krijgen. Op me pony haar vorige stal stond ook een paard, die altijd als hun aankwamen en/of uit de hand lekkers gevoerd kreeg.Dat beest wil je nu echt niet meer meemaken als die bijv. iets hoort kraken of ruikt.Alle anderen paarden daar kregen als ze uit stal waren iets lekkers is hun bak gelegd zo dat ze wisten dat als ze weer terug kwamen in stal er wat lekkers op hun wacht, en dit werkte prima.Alleen als ik met pionnen enz. ga oefenen neem ik snoepjes in me zak.
Heel veel succes en vooral veel plezier met je hafje, en vooral: geef haar de tijd Knipoog
En dat van het longeren, moet ze inderdaad nog leren.De dag ervoor had ik er los gelongeerd dat ging super, maar toen ik te horen kreeg dat je alleen met lijn mag longeren en ik het ging proberen ging het fout.Uiteraard zijn er altijd volwassen in de buurt op stal, en die helpen me ook.Vandaag is het rondje stappen er niet van gekomen, omdat het te druk was enz. En de paddock ook niet vrij was, alleen toen het al donker werd dus.Maar waarschijnlijk ga ik dat morgen doen, dan laat ik wel weten hoe het gegaan is.Met wandelen loopt ze ook braaf mee, op zondag ochtend na.Ze heb vandaag ook een uur op de poetsplaats gestaan, met mij erbij en niks aan de hand.Wandelen volgt ze me gewoon netjes en kan ook met een heel los lijntje lopen, en ben erg streng voor haar.En als me lessen besproken zijn ga ik ook met haar lessen dus.Ps ; Ze is ook erg leergierig.
En als je het leuk vindt om met meer mensen te praten die haflingers hebben, dan is dit misschien een leuke site voor je: www.hethaflingerforum.nl

[b]

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 22:01

Bienotje schreef:
Tja, als het paard nooit geleerd heeft te longeren met een longeerlijn is het niet raar dat de eerste longeerervaring met longeerlijn niet zo goed verloopt. Het paard is nog jong, van omgeving veranderd en reageert daarop. Een nieuw baasje, die andere lichaamstaal heeft. Allemaal even wennen.


Sowieso met een ervaren persoon het longeren even juist aanleren en wat grondwerk. Er op gaan zitten en een rondje stap. Tja, zou je kunnen doen. Maar denk eraan dat als dit op een of andere manier verkeerd loopt dat je een boel schade weer hebt in te halen. Geen idee wat het karakter van je paard is, maar het zal heel snel plakken van paard aan de begeleider kunnen aanwenden..

Het paard is erg leergierig, en het gaat tot nu toe echt heel goed.Met wandelen over het erf en alles gaat het echt goed, ze luisterd gewoon.(Op zondag na dan.*LOL*Tegen dieren en andere mensen is ze lief, alleen meet longeren wacht ik nog even aangezien ik niet weet hoe het zal gaan en er dan beter anderen mensen in kunnen.Aangezien het bij ons altijd erg druk is met mensen die in de longeerbak en paddock willen.

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 22:02

Jamezy schreef:
Haflinger_ schreef:
Iemand nog tips of iets voor me?

Ja, grondwerk. Het boek van Inge Teblick is een aanrader Ja

Wat is de prijs van dat boek, en kan je het gewoon bij de mr ed kopen?

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 22:04

tears_85 schreef:
Je kan haar te leren longeren door 1 in het midden, en de ander ernaast, ze weet neem ik aan hoe ze in rondjes moet lopen, dus dan zal ze het snel genoeg door hebben, en doe dat wel met een hoofdstelletje, zodat je niet weer door de bak gesleept wordt

Ja als ik weer ga longeren, doe ik een hoofdstel in.Maar aangezien ik die net nieuw was, was die nog niet in elkaar gezet.En ze weet hoe een ronde bak werkt hoor.Zonder longeerlijn longeren doet ze ook super, alleen erg jammer dat het persee met lijn mag alleen.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:23

Je hoeft niet sorry te zeggen als je een tip niet opvolgt hoor, het is maar een tip, geen verplichting Lachen
Met die peen bedoelde ik trouwens niet uit de hand geven, maar in de bak leggen en dan zelf bepalen waneer ze er naar toe mag om hem er uit te halen. Het is inderdaad zo als je het uit de hand geeft dat dat veel klierigheid en zoekerigheid uitlokt.

Maar zo te lezen heb je genoeg mensen om je heen die je kunnen helpen, dus dat komt vast helemaal goed Lachen

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:30

gewoon ff een vraagje wat ik me nu afvraag na aanleiding van de TS (in het algemeen vraag ik het me af): ..maar zouden de meeste van jullie dus vrij snel aan de gang gaan met zo'n nieuw paardje??
Ik bedoel het echt niet als kritiek op jou TS, maar ik verbaas me een klein beetje..
ik zou zelf nl eerst een soort van de kat uit de boom willen kijken..(kan dus ook te voorzichtig zijn)
er wel mee bezig gaan en inderdaad van het begin af duidelijk maken wie er de baas is, maar ik zou eerst een beetje willen kijken hoe ze is, en hoe ze reageert enzo..bijvoorbeeld als ze los loopt in de bak inderdaad.
Ik merk wel aan hoe je er mee bezig bent dat je dat ook wel doet hoor..zoals een paar keer op een dag gewoon gaan kijken enzo..en haar inderdaad eerst aan de longe zetten enzo...nogmaals; het is zeker geen kritiek, maar ik vroeg me nu gewoon af of ik dus niet te voorzichtig denk (als je snapt wat ik bedoel).. Haha!
of is het juist goed om meteen in de diepe te springen met je nieuwe paardje, omdat het anders natuurlijk uitstel is..je moet al die dingen toch gaan doen nl Knipoog ??

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:55

-> OMG

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:46

Mag ik vragen hoe vaak je Haflinger buiten komt? Staat ze overdag wel gewoon in de wei? Want dan kan dat "meesleur-gedrag" natuurlijk ook gewoon komen door teveel energie? En ze moet natuurlijk ook nog wennen aan haar nieuwe omgeving, dus het kan ook gewoon onwennigheid van haar zijn. Een verhuizing is niet altijd even makkelijk voor een paard, zeker niet als ze nu veel meer op stal komt dan vroeger.

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:36

Bij haar vorige baasje stond ze soms gewoon een week in stal, en kwam er alleen uit als er gemest werd omdat ze geen tijd hadden.Bij mij komt ze er smiddags uit en savonds.

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:38

sabby schreef:
gewoon ff een vraagje wat ik me nu afvraag na aanleiding van de TS (in het algemeen vraag ik het me af): ..maar zouden de meeste van jullie dus vrij snel aan de gang gaan met zo'n nieuw paardje??
Ik bedoel het echt niet als kritiek op jou TS, maar ik verbaas me een klein beetje..
ik zou zelf nl eerst een soort van de kat uit de boom willen kijken..(kan dus ook te voorzichtig zijn)
er wel mee bezig gaan en inderdaad van het begin af duidelijk maken wie er de baas is, maar ik zou eerst een beetje willen kijken hoe ze is, en hoe ze reageert enzo..bijvoorbeeld als ze los loopt in de bak inderdaad.
Ik merk wel aan hoe je er mee bezig bent dat je dat ook wel doet hoor..zoals een paar keer op een dag gewoon gaan kijken enzo..en haar inderdaad eerst aan de longe zetten enzo...nogmaals; het is zeker geen kritiek, maar ik vroeg me nu gewoon af of ik dus niet te voorzichtig denk (als je snapt wat ik bedoel).. Haha!
of is het juist goed om meteen in de diepe te springen met je nieuwe paardje, omdat het anders natuurlijk uitstel is..je moet al die dingen toch gaan doen nl Knipoog ??

De vorige eigenaar zei dat ik het gewoon moest proberen.Tot nu toe heb ik het alleen maar een keer geprobeerd, en voorderest alleen maar losgegooid.Ga vandaag mischien even een zadeltje er op gooien, en EEN rondje stappen meer niet.Maar daarvoor gooi ik er wel eerst los.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:47

Haflinger_ schreef:
Bij haar vorige baasje stond ze soms gewoon een week in stal, en kwam er alleen uit als er gemest werd omdat ze geen tijd hadden.Bij mij komt ze er smiddags uit en savonds.


Lijkt mij nog steeds erg weinig!
Hoe oud is ze? (Of staat dat ergens en heb ik niet goed gelezen?).

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:56

VeerenAshley schreef:
Haflinger_ schreef:
Bij haar vorige baasje stond ze soms gewoon een week in stal, en kwam er alleen uit als er gemest werd omdat ze geen tijd hadden.Bij mij komt ze er smiddags uit en savonds.


Lijkt mij nog steeds erg weinig!
Hoe oud is ze? (Of staat dat ergens en heb ik niet goed gelezen?).

Ze komt per dag minimaal 2 uur uit stal, meestal probeer ik nog langer.Maar we hebben nou eenmaal tijden met de paddock en longeerbak waar we ons aan moeten houden.En als ik ga rijden op haar(lessen) dan komt ze nog een uur langer haar stal uit.Dus vergeleken met sommigen anderen paarden komt ze niks te kort hoor.Ze word 1 juni 5.En natuurlijk heb ik haar het liefst in een weilandje, maar dat kan hier in de buurt niet.(zodra het weideseizoen weer begint gaat ze overdag in de wei en savonds op stal.(mischien dag & nacht weten we nog niet.)

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:54

2 uur per dag is al heel wat meer dan een boel paarden in dit seizoen krijgen, hoor!

Je hoeft je niet te verdedigen, tuurlijk is het nooit helemaal perfekt, maar als ik het zo lees dan kom je verstandig genoeg over en heb je genoeg mensen met know-how om je heen.

En voor wat betreft het direct aan de slag gaan met een nieuw paard op stal: je moet daar ook niet te lang mee wachten. Een dagje met rust laten en dan lekker mee aan de slag moet echt geen probleem zijn. Komt ze meteen een beetje in een ritme en kan ze haar energie ook kwijt. Tenslotte is ze ook niet van suiker.
Dus, gewoon lekker zo doorgaan Lachen

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 20:40

Remy schreef:
2 uur per dag is al heel wat meer dan een boel paarden in dit seizoen krijgen, hoor!

Je hoeft je niet te verdedigen, tuurlijk is het nooit helemaal perfekt, maar als ik het zo lees dan kom je verstandig genoeg over en heb je genoeg mensen met know-how om je heen.

En voor wat betreft het direct aan de slag gaan met een nieuw paard op stal: je moet daar ook niet te lang mee wachten. Een dagje met rust laten en dan lekker mee aan de slag moet echt geen probleem zijn. Komt ze meteen een beetje in een ritme en kan ze haar energie ook kwijt. Tenslotte is ze ook niet van suiker.
Dus, gewoon lekker zo doorgaan Lachen

Zulke reacties zijn leuk om te horen.En er zijn veel mensen op stal die me helpen enz, dus dat komt echt wel goed.Vandaag even op der gestapt en ze deed het gewoon braaf.Morgen weer 10 minuutjes en even naar de binnenbak en daar in lopen, kan ze even kijken wat het is en alles.Aangezien ze nog nooit een binnenbak heb gezien.

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 20:41

VeerenAshley schreef:
Mag ik vragen hoe vaak je Haflinger buiten komt? Staat ze overdag wel gewoon in de wei? Want dan kan dat "meesleur-gedrag" natuurlijk ook gewoon komen door teveel energie? En ze moet natuurlijk ook nog wennen aan haar nieuwe omgeving, dus het kan ook gewoon onwennigheid van haar zijn. Een verhuizing is niet altijd even makkelijk voor een paard, zeker niet als ze nu veel meer op stal komt dan vroeger.

En iedereen wil ze paardje het liefst wel in een weiland hebben.Maar hellaas kan dat bijna nergens.

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 20:41

VeerenAshley schreef:
Mag ik vragen hoe vaak je Haflinger buiten komt? Staat ze overdag wel gewoon in de wei? Want dan kan dat "meesleur-gedrag" natuurlijk ook gewoon komen door teveel energie? En ze moet natuurlijk ook nog wennen aan haar nieuwe omgeving, dus het kan ook gewoon onwennigheid van haar zijn. Een verhuizing is niet altijd even makkelijk voor een paard, zeker niet als ze nu veel meer op stal komt dan vroeger.

En iedereen wil ze paardje het liefst wel in een weiland hebben.Maar hellaas kan dat bijna nergens.