Vraag over mijn haflinger merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 20:42

Sorry voor de dubbelpost.Weet ook niet hoe je dat moet weghalen?

Willeke12

Berichten: 419
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: noordwijk

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:54

die probleempjes die je met je haffie hebt heb ik in het begin ook gehad. longeren was bij mij ook drama maar als je consequent blijft en geduld hebt komt alles goed, na 2 weken liep ze super aan de longe. maar nog ff over de wortels die je in haar bak legt zou ik echt niet doen. als ze het eenmaal weet dan sleurt ze je de stal in. die haf van mij is zelfs 4 keer losgebroken uit de paddock om snel naar haar stalletje te gaan omdat daar wat lekkers klaar lag. zet haar op stal en geef 10 minuten later wortels in haar voerbak dat kan echt geen kwaad. nou heel veel succes......

sylvie
Berichten: 173
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: haarlem

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:50

Ik heb zelf ook een haflinger van 2 jaar en die heeft mij ook heel vaak het erf over gesleurd.
Zelfs als ik een rondje in de bak liep slurde ze me de bak door in galop en ging bokken.
Ik maakte zelf de fout dat als zij los brak om dat ik haar niet meer hield en ik haar weer te pakken had vreeslijk kwaad op haar te worden.
Tjahh er nooit over na gedacht dat mijn pony zich de volgende keer helemaal niet meer liet vangen.
Ik heb hulp ingeroepen om haar dit af teleleren.
Ik heb haar een hoofdstel ingedaan en moest naast haar gaan lopen.
Mijn pony mocht alleen maar voor uit kijken ( ik liep zelf links van haar)zodra mijn pony haar hooft naar links draaide moest ik een flinke ruk aan de teugel geven. als ze met haar hooft naar mij toe kwam een klein stompje tegen de neus opzij geven ze moest gewoon recht vooruit blijven lopen en kijken.En voor al vaak het halt houden oefenen.Als mijn pony een spurt nam en ik hield haar niet gewoon rustig opnieuw beginne en net doen of er niks aan de hand is.
Hield ik haar wel een flinke ruk en even je stem verheffen.
Na afloop een snoepje en goed belonen.
En vooral stoppen op het moment dat het goed gaat niet doorgaan tot je pony geen zin meer heeft.
Ik heb dit 2 weken heel consequent gedaan en het is nu over.
Het is een harde manier maar een haflinger is dan ook behoorlijk sterk.Mijn pony was dan ook erg jong en nog niet eens volgroeit dus ze zou alleen nog maar sterker worden.
Over het longeeren denk ik dat je gewoon veel geduld moet hebben en misschien iemand zoeken die ervaring heeft met het longeeren van onervaren pony's .
suc6 in ieder geval groetjes sylvia

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 15:50

sylvie schreef:
Ik heb zelf ook een haflinger van 2 jaar en die heeft mij ook heel vaak het erf over gesleurd.
Zelfs als ik een rondje in de bak liep slurde ze me de bak door in galop en ging bokken.
Ik maakte zelf de fout dat als zij los brak om dat ik haar niet meer hield en ik haar weer te pakken had vreeslijk kwaad op haar te worden.
Tjahh er nooit over na gedacht dat mijn pony zich de volgende keer helemaal niet meer liet vangen.
Ik heb hulp ingeroepen om haar dit af teleleren.
Ik heb haar een hoofdstel ingedaan en moest naast haar gaan lopen.
Mijn pony mocht alleen maar voor uit kijken ( ik liep zelf links van haar)zodra mijn pony haar hooft naar links draaide moest ik een flinke ruk aan de teugel geven. als ze met haar hooft naar mij toe kwam een klein stompje tegen de neus opzij geven ze moest gewoon recht vooruit blijven lopen en kijken.En voor al vaak het halt houden oefenen.Als mijn pony een spurt nam en ik hield haar niet gewoon rustig opnieuw beginne en net doen of er niks aan de hand is.
Hield ik haar wel een flinke ruk en even je stem verheffen.
Na afloop een snoepje en goed belonen.
En vooral stoppen op het moment dat het goed gaat niet doorgaan tot je pony geen zin meer heeft.
Ik heb dit 2 weken heel consequent gedaan en het is nu over.
Het is een harde manier maar een haflinger is dan ook behoorlijk sterk.Mijn pony was dan ook erg jong en nog niet eens volgroeit dus ze zou alleen nog maar sterker worden.
Over het longeeren denk ik dat je gewoon veel geduld moet hebben en misschien iemand zoeken die ervaring heeft met het longeeren van onervaren pony's .
suc6 in ieder geval groetjes sylvia

Tot nu toe heb ik het longeren niet meer geprobeerd.Maar wel wandelen over het erf, en dat gaat nou heel goed.Vanmiddag weer even tien minuutjes erop nadat ze is losgegooid, en daarna nog even in de binnenbak aan de hand lopen.Als ik weer ga proberen te longeren, en het lukt niet ga ik ook even met me ouders over hebben, voor iemand met veel ervaring met longeren & jonge paarden.Maar iig bedankt voor je reactie.

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 20:42

Het rijden is er nog niet van gekomen vandaag, kon niet losgooien dus.Toen dacht ik nou dan pak ik hoofdstelletje , longe en zweep en ga ik longeren.Ik dacht ze gaat er toch weer met mij achter vandoor, maar ze was gewoon echt braaf, en deed alles netjes.Heb ook nog hulp gehad van een volwassenen van stal.KnipoogMorgen ochtend met stro & hooi uitgiften weer even longeren, en dan smiddags losgooien & rijden.

horsii

Berichten: 7688
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:14

Dit heb ik ook emt me haflinger gehad die ik nog maar een weekje heb maar nu is ze gewoon braaf (meestal)!

Haflinger_
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Vraag over mijn haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 12:57

O;).