Help, mijn paard valt aan!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ancie

Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-07

Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 20:08

Ik heb een Tinker en die heeft 4 jaar lang bij mij thuis gestaan op stal en 's zomers op het weiland. 4 jaar lang is dit goed gegaan. Afgelopen zomer stond ze ergens anders op het land met een ander paard, ging ook hartstikke goed. Omdat het zo goed ging tussen mijn paard en dat andere paard, vroegen de eigenaren van het andere paard of ik mijn paard niet bij hun wilde laten staan. Dat vond ik oke, want dan stond mijn paard niet meer alleen op stal en hun paard stond ook niet meer alleen. En mijn paard kan nu heel de dag buiten lopen samen met die andere in de paddock en de rijbak, alleen maar beter. Dat andere paard is wel dominant over haar, maar rangorde hoort.

Het is een hele tijd goed gegaan tot een tijdje terug.
Ik had me paard gepoetst en ik wilde haar opzadelen, dus ik kwam met me zadel aanlopen. Komt ineens mijn paard op me af! Flink geschrokken, maar toch door gegaan. Tijdens het rijden was er niets aan de hand. De tijd erna deed me paard wel boos, maar viel mij niet meer aan. Een beetje saggerijnig kan toch?

Tot vanmiddag. Ik was de poep aan het scheppen in de bak en in de paddock, de paarden liepen gewoon los (doen we altijd, gaat altijd goed). Mijn paard kwam een kijkje nemen wat ik aan het doen was en het was gewoon goed. Zij friemelde een beetje bij mij, ik gaf haar een aai en een klopje. Dat ging zo even door, op een gegeven moment gingen haar oren plat in haar nek en nam ze een dreigende houding aan, dus ik gaf een waarschuwing: hé pas je op!!

Te laat, ze sprong op me af, stijgerde en sloeg naar me. Bijna raak!
Ze sprong nog een keer op me af, toen kon ik gelukkig over het hek klimmen.

Nu is er niets gebeurd, maar als het zo doorgaat gebeuren er ongelukken, dat is het laatste wat ik wil.

Heeft iemand een tip of een oplossing voor mij?

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:11

nou die had ik een pak slaag gegeven met die schop dat moet je niet pikken dat loopt alleen maar erger uit de hand ik heb ook ooit z`n pony gehad die da deed 1 heel hard aan pakken dan leren ze het snel af en niet laten merken dat je schrik hebt. succes ermee

Lynn_Nikita

Berichten: 25527
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:12

ja, lijkt wel of hij probeert jou weg te jagen bij die ander, beschermend naar die andere toe. ik had hem gelijk een schop terug verkocht. JIJ bent de baas en niet een paard

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:16

Ik zou haar maar goed in de gaten houden. Zeker dit gedrag niet accepteren. Ik heb een merrie gereden die dit ook deed, zij heeft last van haar eierstokken. Als ze drachtig was verdween dit gedrag. (Eigenlijk moeten haar eierstokken verwijdert worden, maar dat vinden de eigenaren te duur.)

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:17

hmm...zou niet proberen hem af te straffen door schoppen/slaan op dat moment, beetje gevaarlijk op dat moment, paard schopt een stuk harder!

Misschien kun je een zweep meenemen? Niet om gelijk mee te gaan meppen als ze bij je komt om te kriebelen, maar om haar wel goed duidelijk te maken dat het niet de bedoeling is om je aan te vallen. Zoals je zelf al zegt 'rangorde hoort', dus denk wel dat het nodig is om die rangorde weer even te verfrissen tussen haar en jou.

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:18

Duidelijk dat het paard zich boven jou beschouwd, meteen de leiding terug nemen, desnoods met geweld, doen ze ook bij elkaar. Als je een roundpenn hebt (longeerbak of paddock) zou ik hem gaan loswerken om de dominantieverhoudingen weer recht te zetten

Ancie

Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 20:24

Ik kan mijn paard wel straffen met de zweep, maar daar is ze niet bang voor, ze wordt alleen maar bozer.
Met longeren valt ze nameljik ook aan, ik kan haar met de zweep zelfs op der hoofd slaan en dan komt ze nog op je af, dus een zweep is niet de oplossing.

gelijk terug meppen was ook niet helemaal de optie, want ook toen ik achter het hek stond bleef ze dreigen.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:29

Hmm, dan zit er duidelijk nog wel meer mis in jullie verstandhouding. Denk dat het toch belangrijk is om hiermee aan het werk te gaan, anders gaat t van kwaad tot erger.

Het is volgens mij verstandig om hier hulp van een professional bij te vragen. Op het moment dat het paard al gevaarlijk wordt op het moment dat je hem longeert is het al veel te ver.

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:30

Ik kan hier niet over oordelen, want ik ken jullie relatie niet en weet ook niets over de ervaringen die je hebt, maar wat doe je achter het hek? Laat je nooit wegjagen, maar ik weet dat is zo makkelijk gezegt, ik zou in dit geval hulp inroepen van iemand die het wel aankan

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:40

roest schreef:
Ik kan hier niet over oordelen, want ik ken jullie relatie niet en weet ook niets over de ervaringen die je hebt, maar wat doe je achter het hek? Laat je nooit wegjagen, maar ik weet dat is zo makkelijk gezegt, ik zou in dit geval hulp inroepen van iemand die het wel aankan


wat doe je achter het hek?? Nou als je zo'n beest op je af krijgt ga je echt wel even het veilige gebied opzoeken hoor!! Mijn verzorgpony konden we wel met een longeerzweep op afstand houden.

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:24

Ik bedoelde niet dat ze op dat moment onjuist gehandeld heeft, als ik het zo begrijp heeft ze op dat moment wel degelijk juist gehandeld door aan de andere kant van het hek te gaan staan, anders zou ze hier niet om hulp gevraagt hebben!
Het is voor mij een aanwijzing dat ze op dat moment niet de capaciteit heeft om te handelen en het dus verstandig is om er iemand bij te halen.

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:28

Maar als je toch een longeerzweep nodig hebt om je verzorgpony op afstand te houden... Sorry, maar ik houd mijn paarden liever niet op een afstand, ik probeer te communiceren en te begrijpen en ik doe dat alleen met een leadrope.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:32

Ik denk uitproberen( wat het paard doet) gewoon hard aanpakken..!!
Een tik met een zweep en meteen op stal ofso.
Laten merken dat je het niet pikt..!!
Ik vind het wle goed dat je gewoon doorgegaan bent met rijden enzo.

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:39

roest schreef:
Maar als je toch een longeerzweep nodig hebt om je verzorgpony op afstand te houden... Sorry, maar ik houd mijn paarden liever niet op een afstand, ik probeer te communiceren en te begrijpen en ik doe dat alleen met een leadrope.


Heb je het hele topic gelezen? Mijn oude vzpony had last van haar eierstokken!!

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:46

Ja dat heb ik gelezen, en ik doelde niet op jou situatie!! Dat kan niemand voor zijn.

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:49

Maar als je toch niet naar je paard geluisterd had, was je er dan ooit achter gekomen dat het met de eierstokken te maken had gehad?

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:43

@ TS Als ik lees hoe jouw paard je aanvalt lopen de rillingen over mijn rug. Levensgevaarlijk. Ik kan me voorstellen dat je maakt dat je uit de paddock komt, maar dit vraagt wel om een oplossing voordat er echt ongelukken gaan gebeuren. Misschien voelt ze zich de leider van de kudde waar jij in zekere zin op dat moment ook deel van uit maakt en eist ze haar plek op. Zij bepaalt de regels, wanneer ze in je ruimte komt, je knuffelt of wegjaagt. Ik ken jouw paard niet en elk paard vraagt een andere benadering en zeker bij getraumatiseerde paarden zou ik heel voorzichtig zijn met de manier van aanpak, maar als vandaag de dag mijn paard dit zou doen zou hij alle hoeken van de paddock te zien krijgen. Bijten, slaan en over mijn heen lopen vind ik veel te gevaarlijk om te tolereren. Nu heb ik een zorgeloos vrolijk paard en we zijn heel goede maatjes en hij probeert wel eens wat uit, maar doorgaans is hij heel gevoelig voor beloning en werkt dat het beste. Alleen bij bijten heb ik hem een keer gigantisch aangepakt en dat was twee jaar geleden en sindsdien heeft hij het niet weer gedaan.
Bij ons op de pensionstal werkt een hele goede professionele trainster die ook veel met hengsten werkt en problemen met paarden oplost. Ik zie hoeveel het uitmaakt dat zij een goede aanpak hanteert. De hengsten zijn vriendelijk, geen gedoe en zitten lekker in hun vel omdat ze weten waar ze aan toe zijn. Sommige dingen zijn relatief eenvoudig oplosbaar als je de goede aanpak hanteert. Zou ik in jouw schoenen staan dan zou ik een professioneel iemand vragen om begeleiding bij de oplossing te vragen. Het is gevaarlijk voor jezelf als zoiets niet opgelost wordt.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:52

En, wat ga je doen?

Ancie

Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 22:14

Deze week komt er nog iemand langs om te kijken wat er aan te doen is en om mij te helpen.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:20

Ancie schreef:
Deze week komt er nog iemand langs om te kijken wat er aan te doen is en om mij te helpen.

Goed dat je hulp roept! dit word te gevaarlijk. Hopelijk komt alles goed!

Palhaço

Berichten: 1587
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:27

inderdaad, professionele begeleiding heb je nu wel even nodig.
Even kijken hoe je paard reageert op een ander..
veel succes alvast, hoop dat het opgelost kan worden met die persoon Lachen

Cavaliere

Berichten: 2259
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:37

k hoop dat het allemaal goed komt, want so kan het ook niet, dat is gewoon gevaarlijk, wel zal ik het paard hebben aangepakt maar this goed te begrijpen dat je achter het hek ging. naja veel succ6 iniedergeval

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:59

Ik volg dit even. Grondwerk lijkt me inderdaad het beste om te doen. Ja

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:08

Zou het niet kunnen zijn dat ze altijd alleen gestaan heeft en eigen baas is geweest, en ze nu onder dat andere paard staat, dat ze probeert om boven jou te staan???
In dat geval moet je indd hulp inschakelen als je het zelf niet kunt oplossen. Goed van je dat je dat zelf inziet Ja
Succes!

Kim_89

Berichten: 2846
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Meppel

Re: Help, mijn paard valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:00

Als dat andere paard zo dominant is boven de jouwe, kan het misschien wel zijn dat zij onder dat andere paard staat, maar boven jou wil staan. Gewoon een machtspelletje.

Misschien is je paard gewend door het alleen staan, de baas te zijn en doordat het andere paard haar domineert, is zij niet meer de baas. Dus dan wil de de baas over jou worden.

Misschien kan je eens een join-up proberen Lachen