Hengsten zijn liever dan merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:10

Misschien leuk om deze stelling hier te droppen om eens te kijken hoe het nou eigenlijk in werkelijkheid zit ? Er is onderzoek naar gedaan.
Lees eens en kijk wat je er van vindt, en wat je in je omgeving ziet.

Hengsten zijn veel liever dan merries, dat heeft te maken met hun 'bezitterigheid' waarmee ze eerder geneigd zijn anderen het hof te maken. Hengsten zijn, mits ze in de juiste omstandigheden mogen leven, uitermate lief voor merries maar ook voor de veulens. Hengsten tonen een enorm incasseringsvermogen en tolerantie naar veulens.
Een hengst in het bijzijn van zgende merries is een interessante speelmakker voor de opgroeiende veulens. Merries zijn niet altijd even vriendelijk en kunnen wat zurig reageren, terwijl een hengst over het algemeen uiterst consequent is stemmingen is en minder last heeft van hormomen.

In Nederland castreren we om ervoor te zorgen dat we geen mannelijk gedrag meer zien, in Frankrijk, Spanje en talie is het gebruik van hengsten voor het rijden normaal, Nederland onderscheidt zich hiermee vaqn de rest.

Kimbers

Berichten: 5111
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:14

Overl het algemeen denk ik wel dat de stelling klopt. Merries hebben net als wij vrouwen, toch wat vaker last van stemmingswisselingen Bloos

Merries zijn naar mijn ervaring sneller chagerijnig en meer geirriteerd, terwijl hengsten/ ruinen daarintegen vaak echte knuffels zijn.

Ikzelf heb meer met merries dan met hengsten/ruinen. Ik houd wel van wat pit. Er zijn natuurlijk zat hengsten die dit ook hebben maar merries hebben toch iets wat mij aantrekt. Wat het is kan ik niet precies benoemen. Hengsten en ruinen vind ik vaak maar een beetje sukkelig Bloos

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:26

Ik heb een merrie en een ruin.
Eigenlijk nog nooit een hengst echt 'meegemaakt'
(daarmee bedoel ik dat er nog nooit een verzorgd heb)

Maar ik ben het wel met je eens hoor.

ziatje
Berichten: 1198
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:54

Ik denk wel dat je gelijk hebt. Heb nog nooit met hengsten gewerkt maar merries hebben idd af en toe best wel eens last van stemmingswisselingen maar ze kunnen op hun tijd ook echte knuffels zijn hoor Lachen

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:30

ligt ook een beetje aan het paard hoor! de merrie die ik nu rijd is het meest knuffelige dat ik ooit meegemaakt heb, liefst zou ze in me kruipen bij wijze van spreken.

ik ken ook merries die echt zuur zijn, van die pismerrie's (qua gedrag, het zijn geen echte pismerries in de veterinaire zin van het woord)

ik ken ruinen die altijd willen knuffelen en een beetje sulletjes zijn, maar ken ook ruinen die zuur zijn en veel bijten en slaan...

ik ken hengsten die super braaf zijn in de omgang, altijd willen knuffelen, maar ik ken evengoed hengsten die heel graag laten zien dat zij de grote man zijn en die bijten en slaan...

het ligt deels aan de opvoeding, deels aan hoe ze gehouden worden (als er een apart hengsteblok is en een apart merrieblok, in een apart gebouw dus, dat heb je vaak minder moeite met de geslachten dan wanneer de geslachten in één gebouw bij elkaar staan) en ook wel een beetje aan het ras...
de meeste kwpn-ers worden toch meer gefokt op beweging en uitstraling dan op karakter... de andalusiers/quarters worden meer gefokt op karakter, als hengsten zich misdragen wordt er gecastreerd of gewoon afgemaakt...

ook onder de kleintjes is er veel verschil... ik heb met falabellahengsten gewerkt, de een was knuffelig en had absoluut geen hengstenmanieren, afgezien van af en toe eens gillen naar de merries... de ander was druk, beet, sloeg en gilde de hele stal bij elkaar...

dus ja, weet niet zo zeker of hengsten makkelijker zijn...
ik bekijk het meestal per paard...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 01:02

over het algemeen ben ik het helemaal met je eens
ik heb al met zoveel merries ruzie gehad Knipoog
korte lontjes, snel op de teentjes getrapt, sjagerijnig etc etc

en hengsten heb ik eingelijk nooit problemen mee, in welk opzicht dan ook

russell
Berichten: 22
Geregistreerd: 26-01-07

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 01:33

Ik heb een friese hengst gekocht die 11 maanden oud was en had toch wel het gevoel daar voorzichtig mee om te gaan. Had dus totaal geen ervaring met hengsten. Nu 2,5 jaar verder ben ik de trotste bezitter van een voorbeeldige hengst die een gentleman is onder de merries en voor mij natuurlijk.

Een hengst is wat ruwer en lomper in de omgang maar wel rechtvaardiger dan merries. Als een hengst iets zat is dan is het pats boem en klaar terwijl merries zo door kunnen drammen en pruimen.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 02:42

En ze zijn allemaal net zo lief als andere ruinen en merries, net zo ongehoorzaam als een slecht opgevoedde ruin en kunnen net zo hot zijn als een hengstige merrie (die ze ruiken).

Het voornaamste verschil dat ik heb opgemerkt tussen hengsten en merries/ruinen is hun onderzoekende (incuisitive) aard. Ze neuzen, proeven en voelen overal aan. Mijn ervaring is dat een hengst veel en veel meer paard is, waar je je handen vol aan hebt, maar dit in de minste zin op een negatieve manier.

[edit] goed om erbij te vermelden dat ik dit opmaak uit mijn bevindingen met shets en mini's (van geboorte tot 5 jr.), een haflinger (4,5 jr, heeft meerdere malen gedekt) en vijf andalusische hengsten (leeftijd 7> jr.). De kleinste hengsten waren overigens de grootste druktemakers. Haha!

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:18

Ik denk afhankelijk van krakter en band wat je met een merrie hebt. Voor mijzelf zullen merries altijd de voorkeur krijgen! I love them!!!!!!!!! Hengsten vind (mits goed afgericht) een gevoel van kracht geven. Ik denk dat als ze niet goed zijn afgericht ze 'onhandelbaar' (kunnen) zijn. Hiermee doel ik op niet geconcentreerd en zich afsluiten voor de hulpen bijv

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:15

ik denk dat het ook een hoop aan het paard zelf ligt. ik heb nu een merrie die erg lief en knuffelig is. Wel heeft ze karakter. Hoewel ik altijd zei dat ik liever een ruin had dan een merrie ben ik daar op terug gekomen. Ik rij toch het liefste op merries. ik heb niet zoveel met ruinen. Je kan wel zien in een groep paarden dat merries veel kattiger zijn tegen elkaar. Ruinen zijn vaak gemoedelijker. De hengst bij ons op stal is veel duidelijker in zijn expressie. Hij laat wel horen waar hij is en wie hij is.

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:19

merries zijn sensibeler dan ruinen,
dit moet je liggen, maar verschilt ook per paard.
Ruinen vind ik erg prettig in de omgang, constant en stabiel.
onze hengst daarin tegen is ook een lieverd, maar wee o wee als hij een hengstige merrie in de neus krijgt!
dan komt het mannelijke macho gedrag boven, en wordt hij een halve meter groter!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 02:02

Ik heb weinig ervaring met een hengst in een "natuurlijke" omgeving, dus het hele jaar door met een kudde merries die hij dekken mag, voor de rest geen vijanden om de kudde tegen te verdedigen, en ook geen concurrenten om hem van zijn leidersschap af te helpen. Het enige wat hij moet doen is de merries drachtig maken. Ja, ik kan me voorstellen dat een hengst in een dergelijke situatie makkelijker te pruimen is dan een merrie die zich voortdurend zorgen moet maken om haar positie binnen de kudde, om een eventueel veulen wat er aan haar zij loopt, en tussendoor ook nog eens te maken krijgt met een eventuele dracht en de hormonale schommelingen op het moment dat ze hengstig worden (en dus niet drachtig zijn).

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 02:35

Je zou inderdaad nog wel eens gelijk kunnen hebben.. Ik heb ook nog nooit echt voor een hengst gezorgd (heb mijn jaarlingetje na 2 maanden laten castreren) maar ik heb wel een merrie gehad een paar jaar en ik weet wel dat ik niet snel meer voor een merrie kiezen zou..

Ik houd het bij de ruinen Haha!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:02

ja ik heb persoonlijk een voorkeur vooor hengsten.
in de stal zijn ze oplettender en aanhankelijk
en met rijden lekker pittig(soms te)
maar ik vind hengsten gewoon wat hebben
en uitdaging.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:07

gekvanfleur schreef:
ja ik heb persoonlijk een voorkeur vooor hengsten.
in de stal zijn ze oplettender en aanhankelijk
en met rijden lekker pittig(soms te)
maar ik vind hengsten gewoon wat hebben
en uitdaging.


PENNYALARM!
Kind je bent net 13, je weet nog niet waar je het over hebt. Wordt maar snel volwassen, leer eerst de gevaren van een hengst goed in te schatten, en dan praten we verder.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:11

Cassidy schreef:
gekvanfleur schreef:
ja ik heb persoonlijk een voorkeur vooor hengsten.
in de stal zijn ze oplettender en aanhankelijk
en met rijden lekker pittig(soms te)
maar ik vind hengsten gewoon wat hebben
en uitdaging.


PENNYALARM!
Kind je bent net 13, je weet nog niet waar je het over hebt. Wordt maar snel volwassen, leer eerst de gevaren van een hengst goed in te schatten, en dan praten we verder.


hihi!

goed ontopic: ik ben het ermee eens. ik zie het in mijn ruin ook terug, tenminste hoe hij met zijn merries en met mij omgaat, en sinds kort (jaartje) ook met Flicka. van veulens moet hij niks hebben, maar hij is geen echte maatstaf omdat hij eigenlijk sociaal gestoord is.
mijn merrie Flicka is eigenlijk ook meer een hengstje/ ruintje in haar gedrag, dan echt merrie. ze vecht (speels) met mijn hengstveulentje als was ze er zelf één, daagt mijn ruin uit en irriteert de andere merries. het is gewoon een bijdehand ding, maar goudeerlijk, stabiel, en uitzonderlijk intelligent en begripvol.
ook bij mijn hengsteveulentje begint zich steeds meer karakter te vormen, tja mannelijke dieren hebben nou eenmaal mijn voorkeur, en dat toont zich ook weer in hoe hij zich ontwikkelt. waarschijnlijk wordt hij een soort Flicka de tweede. bij de opvoeding van Faram heb ik enkele erge fouten gemaakt, en bij Flicka is alles voor 100% gegaan zoals ik het graag heb. met Snatje wil ik het net zo doen, en ik ben op de goede weg ermee.
wat ik ook vind, over het algemeen, is dat hengsten trouwer zijn aan de baas, minder snel van hun stuk gebracht en minder wispelturig.

c_alsemgeest

Berichten: 20728
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:48

gekvanfleur schreef:
ja ik heb persoonlijk een voorkeur vooor hengsten.
in de stal zijn ze oplettender en aanhankelijk
en met rijden lekker pittig(soms te)
maar ik vind hengsten gewoon wat hebben
en uitdaging.


Over het algemeen zijn hengsten vaak wat trager en slomer met het rijden... tenminste, dat is mijn ervaring Clown
Wel snel afgeleid e.d.

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:10

Ik heb zelf nu een merrie die altijd wel een beetje chagerijnig is op stal! Ik heb een poos geleden ook een hengstje gereden en die was super vrolijk en braaf! Maar allebei zijn ze evenlief de merrie vind ik toch wat liefer Ja ik heb niet echt een voorkeur eenhengst of een merrie ik denk dat een merrie makkelijker is of een ruin natuurlijk

BBotanya
Berichten: 318
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:12

ligt ook maar net aan het karakter van het dier, en hoe het opgevoed is.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:12

Ik ben het er helemaal mee eens, mits natuurlijk aantal uitzonderingen.

Maar hengsten zijn stuk constanter dan merries. Ze hoeven niet perse liever te zijn, maar constant scheelt met rijden. Dus je kunt opbouwend rijden zonder echte terugvallen. Een merrie kan ineens 3 weken bij wijze van onder haar niveau lopen, een hengst zal hooguit wat frisser zijn of eens een keer zijn bui niet mee hebben.

Sylvester06
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-01-07

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:32

Doe mij maar een ruintje in plaats van een hengst;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:35

Hengsten zijn eerlijker dan merries.......... en daar bedoel ik mee, dat je van een hengst gelijk lik op stuk krijgt. Ruin is wat gematigder, en een merrie onthoud het en pakt je later Lachen Lachen

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:49

Zijn merries rancuneus ? Bedoel je dat een paard dus in staat is im iets te onthouden en op basis daarvan een plannetje smeedt om de ruiter terug te pakken, klopt dat?
Misschien leuk om, te vertellen hoe dat dan werkt.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:52

Ik vind ruinen/hengsten over het algemeen leuker dan merries. Ik heb heel lang merries gehad, maar daarna kreeg ik een hengst & ruin.
Die vind ik veel leuker. Bloos

Maar één hengst die bij ons op stal stond was werkelijk een draak. Je kon er niet veilig achter langs lopen. Paarden zijn niet gauw uit zichzelf gemeen, maar hij wel. Hij had z'n eigenaar al 3 keer van de trailer afgetrapt, ze is elke keer bewusteloos geraakt. Hij zit nu bij een africhtingsschool, daar heeft hij alle tegels al uit de muur getrapt.
Maar goed, kleinigheidjes houdt je altijd. Haha!

Over het algemeen heb ik liever een hengst. Ja

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:11

Paardentango schreef:
Zijn merries rancuneus ? Bedoel je dat een paard dus in staat is im iets te onthouden en op basis daarvan een plannetje smeedt om de ruiter terug te pakken, klopt dat?
Misschien leuk om, te vertellen hoe dat dan werkt.


merries zijn niet constant in gedrag. Natuurlijk kan een paard niet een plannetje smeden......... Iedereen die wel ruime ervaring heeft met heel veel verschillende paarden begrijpt helemaal wat ik bedoel Lachen met mijn woordjes Lachen

hengsten zijn heel eerlijk, ruinen zijn gematigd en merries zijn bitches.... Haha! Haha!