Hengsten zijn liever dan merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 17:37

Vrouwen he Knipoog

Zonder dollen, maar je ziet wel dat hormoonwisselingen bij alle dieren van invloed zijn op hun gedrag en dito handelen.
Daarmee zijn hengsten, mannetjesdieren (gemakshalve alleen over het paard op bokt) consequenter in hun hoofd en lichaam. Wat gematigder en minder last van stemmingswisselingen zoals vrouwelijke dieren dat kunnen hebben.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:55

inderdaad, bij mijn ruin kan ik zijn gedrag zo goed als voorspellen, Flicka is de ene dag supervrolijk, en de andere dag weer wat onzeker of rustig zeg maar. ADHD aanvalletjes noem ik het altijd. Flicka is echter NOOIT chagrijnig, ik zie haar qua gedrag dan ook eerder als een ruin dan als een merrie. (of misschien wel als een hengst, aangezien ze juist op merries zo heftig kan reageren, compleet met hengstenhals, hihi!)

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:54

Tja, heb een merrie daar is echt helemaal niks mee te stellen dus in dat opzicht denk ik: nee, maar andere merries hier denk ik weer: Jazeker wel.
Maarja zo ook met de hengsten, ene hengsten denk ik: Wel degelijk, maar andere hengsten weer: Echt niet...

Denk dus dat het ook wel een beetje per paard verschilt.
Zo kan ik het aan mijn merrie bijvoorbeeld niet echt merken als ze sjaggie is, maar aan de hengst hier weer wel.
Denk dat het ook wel veel te maken heeft ook met de band die je met je paard hebt en hoe het karakter is. Merrie hier is echt een soort allemansvriendje, totaal niet nukkig naar mensen en eigenlijk ook naar andere paarden wel vriendelijk.
Hengst hier kan wel enorm geirriteerd raken als hij bijvoorbeeld alleen brok krijgt en geen mais, of wanneer je hem iets verbied, wat hij met alle geweld toch wil doen (aan de andere kant van zn stal staan ofzo, dat soort dingen). Dan trekt ie zn neus op, bromt wat, gaat wat staan huppelen etc.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 12:17

Bella, wil je iets vertellen over hoe de hengst die je beschrijft staat, hoe hij leeft. Staat hij in een box, met of zonder tralies en ik ben ook erg benieuwd naar wat je beschrijft over de voeding. Ja, wie ben ik....
Raakt dit paard geirriteerd over zijn menu, begrijp ik dat goed?
Je beschrijft het erg mooi, 'dan trekt ie z'n neus op', niet veel mensen zien dat, terwijl een heel duidelijke 'taal' is, voor het paard.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:10

Mijn hengst is altijd vrolijk altijd oortjes naar voren. Over het algemeen is hij altijd vrij stabiel van humeur. En wat ik erg belangrijk vind hij is een onwijse knuffel. Tegenwoordig moet er eerst geknuffeld worden en word ik helemaal begroet met een hinnik en een knuffel wat in het begin eigenlijk niet zo was. Merries leuk maar die van mij had vreselijke stemmingswisselingen ene dag was ze vrolijk andere dag onzeker weer andere dag sjagerijnig nee geef mij dan maar paardje wat lekker vrolijk is.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:42

Het ligt natuurlijk ook aan het karakter van dier. Daarnaast is mijn hengst inderdaad super lief emt kinderen, kijkt echt waar hij zn voetne neer zet. Uitermate tolerant tegen veulentjes en andere jonge pony's, pas als ze echt over de schreef gaan grijpt hij in. Dus ik kan me er redelijk in vinden, maar heb ook meer ervaring emt hengsten dan met andere geslachten

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:38

ik vind een hengst liever

mijn 2 merries zijn behoorlijk irritant en moeten altijd hun eigen zin hebben.
mijn hengstje is lief en doet alles voor me

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:02

Cassidy schreef:
Ik heb weinig ervaring met een hengst in een "natuurlijke" omgeving, dus het hele jaar door met een kudde merries die hij dekken mag, voor de rest geen vijanden om de kudde tegen te verdedigen, en ook geen concurrenten om hem van zijn leidersschap af te helpen. Het enige wat hij moet doen is de merries drachtig maken. Ja, ik kan me voorstellen dat een hengst in een dergelijke situatie makkelijker te pruimen is dan een merrie die zich voortdurend zorgen moet maken om haar positie binnen de kudde, om een eventueel veulen wat er aan haar zij loopt, en tussendoor ook nog eens te maken krijgt met een eventuele dracht en de hormonale schommelingen op het moment dat ze hengstig worden (en dus niet drachtig zijn).



in een "natuurlijke" omgeving, vind ik hengsten over het algemeen makkelijker dan dan merries...
maar ook in een minder natuurlijke omgeving heb ik de ervaring dat hengsten makkelijker zijn dan merries
laat ik het samenvatten, merries en ik..mmm, vaak geen goede combi
en dan heb ik het ook over merries die wel "natuurlijk" gehouden worden en die niet "natuurlijk" gehouden worden

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:05

KiWiKo schreef:
Hengsten zijn eerlijker dan merries.......... en daar bedoel ik mee, dat je van een hengst gelijk lik op stuk krijgt. Ruin is wat gematigder, en een merrie onthoud het en pakt je later Lachen Lachen

Hier ben ik het zo mee eens. Ik heb nu een merrie, en jeetje die kan haar buien hebben, echt typisch een vrouw Haha!

Roep dus ook altijd dat m'n volgende paard een ruin wordt (gezien ik voor een hengst misschien net niet hard/consequent genoeg ben), maar ach, de tijd zal het leren Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:49

ik denk dat het trouwens ook erg verschilt per persoon
de 1 kan over het algemeen heel goed met merries overweg, de ander beter met hengsten ..
zo ook met ruinen

Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:09

Hoeft niet altijd dat merries liever zijn.. ik heb een ruintje die heeft wel iets teveel hengstenstreken Vork

Vaak is het wel zo dat merries rustiger zijn.. naar mijn idee Knipoog

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:41

of ze 'hengstenstreken' hebben is een kwestie van opvoeding (respect), zelfs merries kunnen dergelijk gedrag vertonen imo.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:02

"hengstestreken" zijn idd een kwestie van opvoeden

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:35

iedereen zo zijn eigen ding.
ik heb het meestal op ruintjes.
maar mijn merrie is heel lief hoor.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:22

draumpje schreef:
"hengstestreken" zijn idd een kwestie van opvoeden


Toch is de ene hengst "van nature" meer hengst dan een ander. Het grootste gedeelte van " het leren zich te gedragen" komt dan wel vanuit de opvoeding door de mens, maar zoals er karakterverschillen zijn bij mensen zijn die er ook bij paarden, dus ook bij hengsten. Ik heb momenteel 10 hengsten op stal staan en ze zijn allemaal anders, hebben een andere afkomst, een ander verleden en een ander karakter.

De een heeft veel meer het idee dat ie zich moet bewijzen dan de ander.

Wat een rol kan spelen:
*Al gedekt of niet
*Opvoeding
*Leeftijd
*Afkomst

Van de 10 zijn er 3 Lusitano, 4 Andalusiërs, 2 Tinkers en 1 Akhal Teke.

Bij de Lusitano's/Andalusiërs merk ik eigenlijk altijd pas tussen hun 5e en 6e jaar dat ze zich heel bewust worden van de vrouwtjes. De Akhal Teke's zijn over het algemeen ook wat laat "rijp" en de jonge Tinker staat de hele dag met een stijve **** op stal, de oudere Tinker is heel erg beleefd.

Ik vind dat hengsten liever zijn naar 1 persoon toe, "hun" persoon, de persoon waar ze zich aan commiteren, ik merk dat bijvoorbeeld als ik een dag niet ben geweest, dan zijn ze bezitterig en vragen extra aandacht. Mijn eigen hengst heeft dat met name naar ander dieren toe, de rest uit het door chagrijnig te zijn. De Tinkerhengsten maakt het niet zoveel uit, die vinden iedereen ongeveer hetzelfde, ze hebben wel voorkeur voor, maar zijn minder op 1 persoon gericht. De AT's hebben het heel sterk, de Iberiërs hebben het sterk maar willen ook nog wel voor anderen werken.

Als ik met de ene hengst heb gewerkt en ik loop daarna de stal van de andere binnen wordt dat niet altijd op prijs gesteld. Ik heb gemerkt dat in ieder geval handen wassen, een eigen halster, de hengsten onderling niet in elkaars boxen zetten, een vaste routine in het aanbieden van werk/dagritme heel belangrijk voor ze zijn. En specifiek in gaan op hun behoeften ook, sommigen voelen zich "keizer" of "koning" en willen zo ook behandeld worden.

Ik vind hengsten echt liever, ik zelf heb er duidelijk voorkeur voor.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:02

heb je helemaal gelijk in , de ene is wat heftiger dan de ander

maar toch blijf ik er bij dat bij een goede opvoeding een hengst handelbaar kan blijven

ik heb hier de voorbeelden gehad bij friese hengsten die dekten en makkelijk waren
maar ook bij kwpn
welsh, arabier, fjord etc etc etc

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 15:07

monya schreef:
draumpje schreef:
"hengstestreken" zijn idd een kwestie van opvoeden


Toch is de ene hengst "van nature" meer hengst dan een ander. Het grootste gedeelte van " het leren zich te gedragen" komt dan wel vanuit de opvoeding door de mens, maar zoals er karakterverschillen zijn bij mensen zijn die er ook bij paarden, dus ook bij hengsten. Ik heb momenteel 10 hengsten op stal staan en ze zijn allemaal anders, hebben een andere afkomst, een ander verleden en een ander karakter.

De een heeft veel meer het idee dat ie zich moet bewijzen dan de ander.

Wat een rol kan spelen:
*Al gedekt of niet
*Opvoeding
*Leeftijd
*Afkomst



Ineressante overweging, ik zou daar toch een sterke nuancering in willen aanbrengen op basis van proeven.
In een groep, alleen maar hengsten zijn geen conflicten, wel spel en genegenheid en heus ook wel eens een lichte irritatie alleen de gevechten die we in de boekjes zien vinden geen plaats. Dat zijn momentopnames die op basis van andere feiten plaatsvinden. Maar we zien het zo graag !
(Net als de Western films laten zien dat de Amerikanen het hinniken van paarden niet begrepen hebben, ach ze hebben ook nog maar 450 jaar paarden.)
Pas als er sprake is van concurrentie, voer op een plek bv komt er langzaam frustratie op gang. Een conclusie die je hieruit op mag maken is dat pas als er concurrentie is er sprake is van frustratie.
Frustratie....

Daaruit zou je kunnen concluderen dat als hengsten dus veel minder gefrustreerd gehouden zouden worden ze veel vriendelijker zijn en de ware aard van een mannetjesdier, n dit geval een hengst, naar voren kan komen.
Dekken is een stigma wat mensen eraan hebben gegeven.

Op de reizen door Spanje, waar bijna alleen maar, hengsten worden gebruikt heb ik de eer gehad op vele dekhengsten ook te mogen zitten. Hetverschil was dat de Spanjaarden zeiden als een hengst wat ging tonen, MOOI !! Gebruik dit en geniet ervan !
In Nederland krijg je de instructies anders, bestraf het gedrag !

Mijn eigen hengstje bijt niet, schopt niet en is daarmee zo een bijzonder aardig paardje. Hij is er nog nooit voor bestraft, ik heb hem dit alleen maar verzocht. Snuffelen prima, dat is inderdaad heel erg belangrijk voor hengsten. Merries vinden alles eerder al wel prima, hengste zijn zintuiglijk goed ontwilkkeld en hebben veel belang bij hof maken, versieren en intimiteit. Hengsten hebben die behoefte sterker dan de meeste merries. Het is aan ons wat we ermee doen.....

Ik denk zelf dat ik wel begrijp waarom dat kleine ventje zo vriendelijk en respectvol met mensen omgaat.... hij leeft zonder frustraties en zijn gedrag wordt nooit en te nimmer bestraft, maar juist aangemoedigd. Hij is zo mooi als ie toont ! (en hij is zo klein)

Alleen... ik wil wel dat hij zich bewust is van mij, zoals de Spanjaarden me dat voordeden, en het werkt fantastisch, simpel en paardvriendelijke, o ja, en mensvriendelijk.

Een ander uitgangspunt denk ik. Knipoog

Ik heb het opgeschreven, hoewel anderen waren me voor, want er is onderzoek naar gedaan, wat interessante gegevens oplevert.

Een ervan.... ahum.... Nederlanders houden niet van mannelijk gedrag.... Bloos
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 11-02-07 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:16

ik ben het met je eens paardentango, bij mijn hengstje is dat net zo. nou is hij nog maar een veulen, dus niet echt 'man' te noemen nog. toch zijn er genoeg hengstjes van zijn leeftijd die zich heel anders gedragen. hij vraagt inderdaad veel, mijn merrie trouwens ook. dingen als 'wil je me krabben' (wat bij mijn merrie vaak wat dwingender gevraagd wordt: 'je moet me nu krabben', 'mag ik snuffelen', 'wil je knuffelen', of ze roepen 'kom eens hier'. ik krijg met mijn eigen dieren uiteraard makkelijker contact dan met vreemde dieren om het zo maar te zeggen, maar ik zie ook dat het met hengsten makkelijker gaat vaak dan met ruinen.
en inderdaad, als mijn veulen 'toont' vind ik dat schitterend! zo zag hij een keer bij een wandeling mijn merrie rondrennen, verderop in de wei. kopje omhoog, staart in de lucht en dansen. hij gedroeg zich keurig, trok niet aan het touw, maar gaf wel duidelijk aan 'ik wil erheen'. juist omdat hij zo braaf was heb ik hem laten draven, mooie beloning voor hem om snel bij zijn vriendinnetje te zijn, en voor mij om hem zo mooi te zien gaan...

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 15:19

Mooi joh.... dat is precies wat ik bedoel met samenwerken, samen spelen, samen ontdekken, samen doen en elkaar in elkaars waarde laten en respect hebben.
Alles komt wel goed, begeleid het alleen met verstand en gevoel.
Misschien moeten we een beetje omdenken, niet alles willen domineren (beetje ouderwets ook) maar juist oefenen met samenwerken.
Ik hoop er straks mee te gaan beginnen, want iedereen kan het, samenwerken en koesteren,. in plaats van onderdrukken !

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:22

ongeacht het geslacht,
ik maak geen onderscheid haha.
Het karakter vind ik belangrijker dan het geslacht.

En een merrie kan net zo goed een knuffelkont zijn en een hengst echt chagrijnig. Andersom ook.

Hoe een dier in de omgang is, is naar mijn mening ook grotendeels te verwijzen naar de opvoeding aangepast op het karakter van het dier.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 15:26

Overigens een paard wat een hele dag met 'een stijve' staat is wel heel erg triest en toont ernstig verstoord gedrag. Dat zie je ook in dierentuinen bij andere diersoorten gebeuren, vaak een gevolg van frustratie en opperste verveling. Wat verveling doet met levende wezens is duidelijk denk ik.

Andere herkenbare voorbeelden zijn het weven, of luchtzuigen, ook stoornissen die in een weiland of zelfs een paddock weg zijn.
Zeker als je bedenkt dat juist hengsten zo sterk gericht zijn op contact en samen doen. Ze opsluiten en isoleren heeft effect op het gedrag van dieren.

Tsjah, en daar heb ik dus over geschreven, allerlei onderzoeken uitgeplozen en verbanden gelegd met weer de landen waar men normaal met hengsten om schijnt te kunnen gaan en waar castreren een doodzonde is, nou ja... bij wijze van.
Echt het is onze cultuur dat mannelijke gedrag niet weten te leiden, en het te veroordelen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:26

Paardentango schreef:
Mooi joh.... dat is precies wat ik bedoel met samenwerken, samen spelen, samen ontdekken, samen doen en elkaar in elkaars waarde laten en respect hebben.
Alles komt wel goed, begeleid het alleen met verstand en gevoel.
Misschien moeten we een beetje omdenken, niet alles willen domineren (beetje ouderwets ook) maar juist oefenen met samenwerken.
Ik hoop er straks mee te gaan beginnen, want iedereen kan het, samenwerken en koesteren,. in plaats van onderdrukken !


bedankt, hihi! mijn oudste paard moet ik wel echt een beetje leiding geven, en af en toe berispen. dat is een gevolg van fouten in zijn opvoeding. wel is hij makkelijk en anhankelijk als je hem eenmaal kent. de twee jongsten hoef ik nooit op hun kop te geven, Flicka zou panisch worden als ik me tegenover haar te dominant opstel. bij Flicka is het echt 'jij en ik', samen, niet de één boven de ander. ze kiest ervoor om mij de dingen te laten bepalen, zo voelt ze zich zeker en vertrouwd. met mijn veulen is het allemaal nog aan het ontwikkelen, het vertrouwen springt omhoog met de dag, ik merk wel dat ik soms tegen hem wat duidelijker moet spreken, in de zin van commando's. sommige commando's zitten er nog niet helemaal in, en dan raakt hij nog weleens in de war. hij leert het allemaal wel steeds beter, wordt geduldiger en krijgt begrip. toch weer mooi om te zien.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:29

Merries zijn vaak wel echte tutjes, niet voor niets de term 'pismerrie'

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:26

vroeger hadden we 2 merries staan en dat zorgde enkel voor problemen en nu 2 ruinen en die zijn zo mak als 2 lammetjes Haha! ik ken ook een hengst en die is heel aanhankelijk en lief Lachen

xxx

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:00

Qimm schreef:
Merries zijn vaak wel echte tutjes, niet voor niets de term 'pismerrie'


deze term heeft niks te maken met het 'scheldwoord' pismerrie. dat is puur een verbastering. een pismerrie is een merrie die overmatig hengstig is, simpel gezegd.