Hengsten zijn liever dan merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:43

Paardentango schreef:
Overigens een paard wat een hele dag met 'een stijve' staat is wel heel erg triest en toont ernstig verstoord gedrag. Dat zie je ook in dierentuinen bij andere diersoorten gebeuren, vaak een gevolg van frustratie en opperste verveling. Wat verveling doet met levende wezens is duidelijk denk ik.

Andere herkenbare voorbeelden zijn het weven, of luchtzuigen, ook stoornissen die in een weiland of zelfs een paddock weg zijn.
Zeker als je bedenkt dat juist hengsten zo sterk gericht zijn op contact en samen doen. Ze opsluiten en isoleren heeft effect op het gedrag van dieren.

Tsjah, en daar heb ik dus over geschreven, allerlei onderzoeken uitgeplozen en verbanden gelegd met weer de landen waar men normaal met hengsten om schijnt te kunnen gaan en waar castreren een doodzonde is, nou ja... bij wijze van.
Echt het is onze cultuur dat mannelijke gedrag niet weten te leiden, en het te veroordelen.


Mijn advies aan deze eigenaar is dan ook: castreren, want ik vind dat als je een hengst geen paardwaardig leven kunt bieden hij beter door het leven kan als ruin. Hij begint nu pas net met zijn ontwaken als hengst en is duidelijk overprikkeld, dat kan komen door de plotselinge verhuizing (verandering van omgeving en de nieuwe prikkels), maar zeker als het door het dagelijkse ritme niet beter wordt zie ik maar 1 oplossing voor hem.

Ik hou onze hengsten te midden van alle andere indrukken, ze komen dagelijks buiten, hebben sociaal contact, zien alles gebeuren rondom ze heen en krijgen veel aandacht, en ja, ze worden ook verwend (ik voer ze bijvoorbeeld wel uit de hand wat lekkers waar ook veel mensen tegen zijn).....ze worden zeker niet weggestopt, dat vind ik zo erg en zie je met regelmaat gebeuren. In donkere hokken, vol frustratie.

Ik blijf ze liever vinden...Knipoog

Er is iets in ze dat wat aan me vraagt en triggert, ik vind het oprecht. Ik zeg niet dat dat met merries niet kan, maar ik "heb" dat met hengsten. En vaak "hebben" ze ook wat met mij. Mijn eigen hengst is bezitterig bijvoorbeeld, hij heeft wel geleerd dat ie me moet delen, maar ik voel zijn teleurstelling daarover met regelmaat. Ze hebben zo hun eigen dingen die ze nodig hebben en hun eigen eigenaardigheden, ik heb geleerd als je daar gewoon respectvol mee omgaat en "gevaarlijk" gedrag niet pareert met jouw frustratie en onmacht maar gewoon eerlijk laat weten dat iets je potentieel kan beschadigen of angst kan roepen, of je ze terecht wijst ze daar heel positief op reageren.


Bij het puntje afkomst/verleden wil ik aangeven dat het belangrijk kan zijn om te weten hoe het dier is gehouden, het belangrijke punt frustratie is al voorbijgekomen. In mijn ogen moeten ze zo sociaal mogelijk gehouden worden,

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:44

mijn mening is en blijft....... als het dier niet goedgekeurd is voor de dekdienst......... dan gewoon de ballen eraf.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:55

Dit wilde ik nog toevoegen Knipoog : wij hebben een aantal jaar geleden voor onszelf een "kudde" samengesteld. Dat waren 12 jonge paarden (mannelijk) waarvan enkele hengsten als 6 maanden oude veulens al bij elkaar werden gezet, en er tussentijds wat bij kwam of afgehaald werd. De groep varieerde in leeftijd tussen 6 maanden en 1,5 jaar. Een aantal ponyhengsten en wat paardenhengsten en een oudere ruin. Zoals gezegd ging er soms wat af (revalidatie en weer beter) tot er kwam wat bij (stoute jaarlingen bijvoorbeeld...). Die groep leefde samen op 7 ha. wild land, hadden praktisch geen beschutting, water uit een poel en indien nodig werden ze bijgevoerd. Uit die groep die 2,5 jaar samen hebben geleefd werden er 1 keer per jaar koppels van 2 om 2 naar huis gehaald om te leren vast staan, voeten te geven, in een stal te vertoeven, tanden gedaan indien nodig, geborsteld, afgespoten, etc. de "normale" grote paarden dingen...

Die groep hebben we vrij intensief geobserveerd. Onderlinge ruzies (zelden) en vriendschappen waren goed beoordeelbaar, zelfs een gedeelde 1e plaats was goed te zien. Ze waren lief als je de wei in kwam (leek soms wel het busje van het leger des heils met soep hahaha), vol galop aanrennen, en ook als je je in de groep begaf waren ze respectvol naar je toe (ik nam mijn dochtertje van nu 5 altijd mee om te voeren of indien nodig water te geven). En blij met aandacht.

Helaas door plotseling optredend vandalisme moesten we voortijdig ons "project" afbreken, na al die jaren waren we gedwongen ze met redelijke spoed te verkopen, het land was niet meer betrouwbaar voor ze en 12 jonge dieren op stal kon niet. Dus met enkele maanden allemaal onder kunnen brengen. En wat schetst nu mijn verbazing? Dat iedere nieuwe eigenaar terug koppelde dat ze zelden zulke evenwichtige jonge dieren in handen hadden gehad. Ze waren zonder uitzondering relatief makkelijk gewend aan de nieuwe situatie, ze waren "open" van geest, gaven je direct het voordeel van de twijfel, en leerden makkelijk bijvoorbeeld om onder het zadel te komen.

We hebben niet veel "aan" ze gezeten, ze gingen slechts 1 keer per jaar een paar dagen naar huis mee. Ze werden wel ontwormd en bekapt (2 keer per jaar), en we waren er wel elke dag, met het bekende busje (rood, dus ze kwamen over de heuveltjes al aanrennen als we over het pad kwamen, hoezo geconditioneerd Clown ). Ze hebben zichzelf dus zo gemaakt.

Waar ik op doel met opvoeding uit het eerdere rijtje is dus niet alleen het menselijke opvoeden (zodra ze in full time handen zijn WEL). En komt direct weer terug in de afkomst van de dieren.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:58

KiWiKo schreef:
mijn mening is en blijft....... als het dier niet goedgekeurd is voor de dekdienst......... dan gewoon de ballen eraf.



Snappik, maar ik zie dat genuanceerder. Uit voorzorg zou ik zeggen: ballen eraf, want de kans dat hengsten in handen komen van oncapabele mensen is erg groot en dan kies ik liever het zekere voor onzekere. Maar ik zie mij zelf niet als oncapabel en heb diverse niet goedgekeurde hengsten, volgens mij zijn ze ook niet ongelukkig. Vind je dan ook dat ballen eraf moeten? Motiveer dat eens?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:05

waarom ballen erop laten als het dier er toch niks mee kan,

motivatie........... zo een hengst kan nooit de sociale contacten hebben die ze zouden moeten hebben

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:10

KiWiKo schreef:
waarom ballen erop laten als het dier er toch niks mee kan,

motivatie........... zo een hengst kan nooit de sociale contacten hebben die ze zouden moeten hebben


Mijn hengsten staan praktisch altijd samen met andere paarden.... mijn eigen Lusitano loopt gewoon met ruinen samen, niet anders dan merries of ruinen. John's eigen hengst liep gewoon in de wei ernaast, 1 draadje ertussen. Het is een kwestie van wennen.

En de genen die goedgekeurd zijn en dus dekken staan ook neus aan neus, in de stal en in de wei kruislings, ze kunnen elkaar aanraken, bij ons thuis hebben we open stallen, voorfronten met slechts 5 spijlen erin die elk zo'n 37 cm tussenruimte hebben dus voorbenen kunnen er ook uit, daar staan ze ook in, de andere stallen hebben soms open voorfronten waardoor ze met de hoofden bij elkaar staan, in de weide plaatsen we ze kruislings dus kunnen ze ook met de neuzen en halzen bij elkaar, ze komen elke dag buiten, in modder en weer en wind. Ze lijken niet gefrustreerd en ogen verder prima in hun vel te zitten. Nu komt het voorjaar eraan en merk je wel dat ze wat meer zichzelf willen bewijzen tegenover andere collega hengsten, en dan laten we wel eens een paddock naast hen leeg, dus zetten we ze om en om.

Nog meer motivatie? Clown

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:13

dan ben jij in een bevoorrehte positie....... maar hoeveel hengsten hebben die positie????

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:16

KiWiKo schreef:
dan ben jij in een bevoorrehte positie....... maar hoeveel hengsten hebben die positie????


Okay, dat was ook mijn vraag in een eerder bericht Knipoog .

En ik vroeg je dat te motiveren.

IK zit niet in een bevoorrechte positie. Ik zie het anders. Ik heb zaken dusdanig gecreeerd dat ik hengsten kan houden, en niet dat mijn hengsten gecastreerd moeten worden om gehouden te kunnen worden. Om liever te zijn dan andere paarden moeten we hengsten iets te bieden hebben waardoor ze dus hun karakter en gedrag kunnen tonen zoals ze zijn. Hormonen, okay, die hebben merries ook. Maar voor mij heeft het ballen eraan toegevoegde waarde. Ik hoef ze ten eerste minder snel te delen Haha! , ten tweede vind ik ze oprecht, maar dat is wat ik schrijf: ik acht mijzelf capabel om hengsten te houden, maar ik denk er ook over na. Hoe ik ze gelukkig kan houden (dat geld overigens voor alle paarden hier). En dan is het wat mij betreft wat ongenuanceerd om alle ballen eraf te roepen.

Helaas is het in het algemeen voor veel hengsten beter om geen hengst te zijn.
Laatst bijgewerkt door monya op 11-02-07 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:21

maar hier dan weer......... 20 % van de hengsten worden gehouden door profs...... 10 % door liefhebbers die hun hengsten een volwaardig leven kunnen geven en de overige 70 % door mensen die er niet mee om kunnen gaan waardoor en van die 70% 40 % bij de slager staan met het stempel onhandelbaar en 25 % in de handel terecht komt met uiteindelijke bestemming Italie.......... en 5% misschien braaf genoeg is om met een onkundig baasje het leven uit te zingen SOLITAIR

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:25

KiWiKo schreef:
maar hier dan weer......... 20 % van de hengsten worden gehouden door profs...... 10 % door liefhebbers die hun hengsten een volwaardig leven kunnen geven en de overige 70 % door mensen die er niet mee om kunnen gaan waardoor en van die 70% 40 % bij de slager staan met het stempel onhandelbaar en 25 % in de handel terecht komt met uiteindelijke bestemming Italie.......... en 5% misschien braaf genoeg is om met een onkundig baasje het leven uit te zingen SOLITAIR


Ben ik het helemaal mee eens. De stelling hengsten zijn liever dan, moet ook gezien worden als wens, want we moeten omstandigheden scheppen waarin ze gewoon paard kunnen zijn en geen frustranten....

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:26

Hier klopt de stelling allesinds wel.

De merrie die ik reed was meestal nogal ongeïnteresseerd en vaak nukkig. Terwijl de hengst die ik nu rijd altijd lief en vrolijk is. Heb hem nog geen dag nukkig geweten en reageert ook nooit vies naar mij (wat die merrie veel meer had)

Ik merk dat ik met de hengsten hier gewoon veel beter overweg kan dan met de merries Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:28

monya schreef:
KiWiKo schreef:
maar hier dan weer......... 20 % van de hengsten worden gehouden door profs...... 10 % door liefhebbers die hun hengsten een volwaardig leven kunnen geven en de overige 70 % door mensen die er niet mee om kunnen gaan waardoor en van die 70% 40 % bij de slager staan met het stempel onhandelbaar en 25 % in de handel terecht komt met uiteindelijke bestemming Italie.......... en 5% misschien braaf genoeg is om met een onkundig baasje het leven uit te zingen SOLITAIR


Ben ik het helemaal mee eens. De stelling hengsten zijn liever dan, moet ook gezien worden als wens, want we moeten omstandigheden scheppen waarin ze gewoon paard kunnen zijn en geen frustranten....



en daar ben ik het dus meer dan meer mee eens..............

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:29

In mijn geval, stonden er bij ons 7 merries op stal, en een enterhengst, die al behoorlijk 'hengst' was. Hij stond steil in de stal als de buurvrouw hengstig was (en geloof me, zon merrie kan een hengst behoorlijk op stang jagen Vork )
Hij was van nature ook een beetje 'bot', dat hielp niet met opvoeden.

Wij hebben hem geruind op zijn tweeenhalfde en sindsdien loopt hij altijd bij merries.

Nu fokken we mini's en de dekhengst loopt s'zomers altijd in de weide pal naast die van de merries. Het is wel prettig als we een merrie bij hem kunnen zetten (een die pas laat is uitgerekend, of die net gedekt is) anders gaat hij de hele dag lopen ijsberen van frustratie.
Swinters loopt hij meestal bij een drachtige merrie.
We kunnen wel aan hem merken dat het langer licht wordt, nu. hij wordt onrustig op stal en vertoont ook frustratie.
Dit is overigens geen prototype dekhengst, hij is zeer bleu van karakter, de merries zijn hem de baas.

Verder, ik heb jaren een fantastische cobmerrie gehad waaraan ik zelfs niet kon merken wanneer ze hengstig was. Maar ik heb ook zat merries gereden die echte dames waren, zelfs een die ik niet reed als ze hengstig was. (weleens na vijf minuten afgestapt, paard hengstig, ik ongest*ld....hahaha, dat dreigde een bloedbad te worden. Duivel )

_Caitje__
Berichten: 1869
Geregistreerd: 06-10-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:30

ik vind dat de stelling wel klopt.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:32

monya schreef:
KiWiKo schreef:
maar hier dan weer......... 20 % van de hengsten worden gehouden door profs...... 10 % door liefhebbers die hun hengsten een volwaardig leven kunnen geven en de overige 70 % door mensen die er niet mee om kunnen gaan waardoor en van die 70% 40 % bij de slager staan met het stempel onhandelbaar en 25 % in de handel terecht komt met uiteindelijke bestemming Italie.......... en 5% misschien braaf genoeg is om met een onkundig baasje het leven uit te zingen SOLITAIR


Ben ik het helemaal mee eens. De stelling hengsten zijn liever dan, moet ook gezien worden als wens, want we moeten omstandigheden scheppen waarin ze gewoon paard kunnen zijn en geen frustranten....


Er zijn anders zat profs waar de hengsten in hokken zonder uitzicht staan, uit angst dat ze de stal afbreken (zelfs stroom op de bovenzijde van de stal.) als ze maar een ander dier zien, nooit buiten komen en waar hengst zijn ook niet alles is.
Vooral ponyhengsten van de verschillende rassen mogen vaak bij de merries in de weide. Komt ook omdat ze minder kostbaar zijn, denk ik.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:34

ook niet goed te keuren......... echter zijn die hengsten vaak wel goedgekeurd voor de dekdienst en mogen ze wel hun dingetje doen, al dan niet op een namaak merrie................ en geloof me dat scheelt heel wat

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:40

Overigens ben ik het met je eens, Kiwiko, dat de meeste hengsten een beter leven zouden hebben zonder dat extra...setje. Haha!

ze kunnen zo lekker in de weide, met anderen.
Bovendien gaat het met hengsten en niet ter zake kundige mensen meestal goed als de hengst nog jong is.
Zoals Monya aangaf, niet iedere hengst is even snel. Maar dan, wordt het brave beest 5 (onze Rugby was zelfs 6 voor hij echt machogedrag ging vertonen -nou is die 89cm, dus dan is dat gedrag nog te behappen.) en het wordt voorjaar...meestal moet er dan iets naars plaatsvinden, eigenaar schrikt en de DA mag dezelfde week langskomen.
En al die tijd heeft de hengst alleen in de stal gestaan....

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:15

wat ik merk is dat mensen vaak paniekeriger zijn tegenover hengsten waarom weten ze zelf geloof ik niet. Zoals vandaag goed voorbeeld de mijne staat altijd met ruinen geen probleem hij is sociaal genoeg en ik probeer hem zolang hij hengst is ook gewoon sociaal te laten blijven. Staat een ruin in de bak prima is hij van de winter ook wel is mee buiten geweest maar hij kan zelde buiten (ben ook bezig met wat anders waar hij wel buiten kan)dus hij heeft wat energie teveel meteen word er gezegd ja maar het is een hengst dus gevaarlijk en zet hem er maar niet bij. Komt later een ander stalgenootje heeft ook een ruin heb hem later daar mee buiten gezet totaal niets aan de hand dus al die paniek voor niets. Nu ben ik het er wel mee eens ga je er niet mee fokken( en ik vind fokken doe je om iets te verbeteren) dan gewoon lekker castreren is voor t paard zelf ook lekkerder

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 02:30

Nou dacht ik dat we in Nederland toch wel een beetje meer nadachten en dat we eigenlijk na Machteld van Dierendonck haar werk in zouden zien dat de huisvesting van paarden heel veel zegt over het paard zijn houding en gedrag.
Wat Monya vertelt over de jonge groep zou kunnen zeggen dat onbedorvenheid dus een wenselijker effect kan hebben op het gedrag voor ons mensen, en dat alles later wel goed komt en met de juiste fundering een stormpje doorstaan kan worden.

De oplossing ballen eraf, wat ik persoonlijk zo cru vind klinken maar wat helaas wel een feit is, is een oplssing die een stukje van het gedrag zeker beinvloedt. Het temt een paard nog meer, en vervolgens gaan we hem dan op zitten porren, en trekken om zich toch als 'hengst', mooi opgericht, trots en fier te laten lopen onder het zadel? We hebben dus paarden gefokt die moeilijk te rijden zijn en die lastig zijn in het gedrag.. hmmm....
Onwtikkeling is niet altijd verbetering, noch voor veulens noch voor het voortplanten van paarden.

Hoe huistvesten wij onze paarden en wat is echt goed voor ze. Als je mensen in een 'beestachtige' omgeving opsluit krijg je mensen die als ze weer vrijkomen zich onaangepast en dus beestachtig gedragen. Waarmee ik bedoel at we voor onze menselijke gevangenen een heel dagrogramma samenstellen, en nu sinds een jaar ze gezelschap gunnen door samen opgesloten te zitten ipv individueel.
Ach ja, ik vind het leuk om te pluizen naar dieren in gevangeschap en de effecten daarop.

Een ding zijn we het over eens, hengsten zijn over het algemeen liever dan merries, en merries hebben meer hinder van wisselende stemmingen. Maar uiteindelijk is dus van grot belang hoe we onze gevangen paarden opsluiten, hengsten zijn heel vaak in ons land een somber leven beschoren in donkere stallen en eenzame, donkere boxen.

Als dat blijkbaar niet gebeurt zijn de hengsten ineens leuke paarden, met name voor vrouwen, zouden ze verschil zien tussen man en vrouw?

Meetje22

Berichten: 3605
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 03:23

Mijn merrie was een echte schat zonder nare trekjes.
Tuurlijk had ze der buien als ze hengstig was maar humeurig of iets?nee.
Nu ik een aantal maanden een hengst heb van 3 jaar ben ik ook super tevreden.
Hij is lief,betrouwbaar,een echt maatje en hij draagt me op handen.
Hij wil altijd aan mijn eisen voldoen,bij hem voel je je een prinses.
Maar........ik wijt dat wel aan het feit dat ik de enige ben waarmee ie contact heeft.
Hij kan/mag nooit bij de andere paarden anders gaat ie met ze spelen( vieze spelletjes Haha! Haha! )
Ik vermoed dat als hij contact zou hebben met andere paarden hij heel anders tegenover mij word.
Hij is nu echt afhankelijk van mij,als ik geen zin of tijd heb om met hem wat te doen staat ie zich alleen te vervelen.
Vandaar ook mijn keuze om hem te laten ruinen.
Hij is dus niet vervelend of iets maar gewoon zodat hij meer paard kan zijn en ook met andere paarden kan spelen.
Omdat ik hem zn vrijheid gun, die ik hem nu helaas moet onthouden.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:08

KiWiKo: Er zijn dan tegenwoordig een hoop hengsten die dan volgens jou bevoorrecht zouden leven. Er zijn genoeg ehngsten dei een heel goed leven hebben ondanks dat ze hengst zijn

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:22

Paardentango schreef:
Nou dacht ik dat we in Nederland toch wel een beetje meer nadachten en dat we eigenlijk na Machteld van Dierendonck haar werk in zouden zien dat de huisvesting van paarden heel veel zegt over het paard zijn houding en gedrag.
Wat Monya vertelt over de jonge groep zou kunnen zeggen dat onbedorvenheid dus een wenselijker effect kan hebben op het gedrag voor ons mensen, en dat alles later wel goed komt en met de juiste fundering een stormpje doorstaan kan worden.

De oplossing ballen eraf, wat ik persoonlijk zo cru vind klinken maar wat helaas wel een feit is, is een oplssing die een stukje van het gedrag zeker beinvloedt. Het temt een paard nog meer, en vervolgens gaan we hem dan op zitten porren, en trekken om zich toch als 'hengst', mooi opgericht, trots en fier te laten lopen onder het zadel? We hebben dus paarden gefokt die moeilijk te rijden zijn en die lastig zijn in het gedrag.. hmmm....
Onwtikkeling is niet altijd verbetering, noch voor veulens noch voor het voortplanten van paarden.

Hoe huistvesten wij onze paarden en wat is echt goed voor ze. Als je mensen in een 'beestachtige' omgeving opsluit krijg je mensen die als ze weer vrijkomen zich onaangepast en dus beestachtig gedragen. Waarmee ik bedoel at we voor onze menselijke gevangenen een heel dagrogramma samenstellen, en nu sinds een jaar ze gezelschap gunnen door samen opgesloten te zitten ipv individueel.
Ach ja, ik vind het leuk om te pluizen naar dieren in gevangeschap en de effecten daarop.

Een ding zijn we het over eens, hengsten zijn over het algemeen liever dan merries, en merries hebben meer hinder van wisselende stemmingen. Maar uiteindelijk is dus van grot belang hoe we onze gevangen paarden opsluiten, hengsten zijn heel vaak in ons land een somber leven beschoren in donkere stallen en eenzame, donkere boxen.

Als dat blijkbaar niet gebeurt zijn de hengsten ineens leuke paarden, met name voor vrouwen, zouden ze verschil zien tussen man en vrouw?


Ik ben met je eens dat de manier waarop een dier gehouden wordt zijn gedrag beinvloed.
Dat gebruiken we zelf ook in onze manier van dieren houden.

Maar: de praktijk is nog steeds dat veel mensen een hengst nemen, zonder na te denken over de consequenties.
Een hengst is meer paard dan een ruin of merrie. Zijn hormonen wisselen dan wel niet zo als bij een merrie, in het voorjaar gieren die dingen wel degelijk door zijn lichaam.
Niet iedere hengst zal er evenveel last van hebben, en het karakter van het dier doet ook veel. (Zo is onze minihengst zeer schuchter en zachtaardig van aard, maar er zijn ook hengsten die echt wel het dominantiegevecht aangaan.)
Maar als gevolg van de hormoonwerking, kan een hengst ineens in een onberekenbaar beest veranderen.
Niet iedereen is het gegeven met een hengst tussen de merries op concours te gaan.
Niet iedereen is consequent genoeg om de rangorde te bewaken.
Niet iedereen heeft de tijd en ruimte om zon paard een dierwaardig bestaan te geven.

Dat merries over het algemeen liever zijn ben ik ook niet met je eens.
Ik heb een supersensibele merrie, ze is misschien niet eenvoudig in de omgang, maar je vind nergens een liever paard.
Zoals al meer gezegd, hengst/ruin of merrie, is een persoonlijke voorkeur.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:22

wat vinden jullie hier dan van:

mijn hengstje, die ik gekocht had met als doel ermee naar de HK te gaan (1B premie als veulen, goede afstamming dus wel de moeite waard dacht ik), wordt waarschijnlijk toch gecastreerd. mijn ruin moet hem niet, en dat lag wél in de planning voor als hij ouder zou worden. nu staat hij met mijn merrie, die ik absoluut nog niet drachtig wil hebben. er zou tussen de beiden een kruising ontstaan, die niet van bijzondere waarde is, en dus weet ik veel waar terecht zou kunnen komen. ik heb niet de mogelijkheid om het eventuele veulen te houden.
mijn merrie en het hengstje (die zelf overigens nog maar een veulen is) wil ik ook niet scheiden, ze zijn gelukkig met elkaar, ik heb zelden zo'n combinatie zo met elkaar gezien. wat mij betreft is het onvruchtbaar maken van één van beiden, op een zo paardvriendelijk mogelijke manier, de meest passende oplossing hier. de merrie spuiten brengt haar hormonen in de war, wat ik haar niet gun, dus wat imo de beste oplossing is om ze samen een prettig leventje te geven is het hengstje te castreren, hoe jammer ik het ook vind. echter, het belangrijkste vind ik een paardwaardig bestaan, dus lekker op het land met elkaar. en niet het hengstje aan de ene kan van het hek en de merrie aan de andere.
andere mogelijkheden zijn ze apart te zetten, het hengstje dus alleen tot hij oud genoeg is, en mijn ruin hem waarschijnlijk wel accepteert, de merrie te spuiten... etc.
volgens mij krijg ik dan een gefrustreerd beessie, wat gek wordt als zijn maatje langskomt, met zijn hormonen de weg niet meer weet, en noem het maar.

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:50

Ik heb niet alles gelezen, maar ben het met de laatste posten van Kiwiko helemaal eens Knipoog.

Ik heb een hengst en hij heeft een super leven.
Hij staat zomer en winter, dag en nacht tussen de merries (1 die niet drachtig wil worden en 1 of 2 merries die al drachtig zijn 's winters en zomers bij meerdere merries die gedekt mogen worden). Ik heb hier geen andere hengsten of ruinen, dat word ruzie (kan alleen 's winters als ik de hengsten achter op het land heb en de merries op het erf, ver uit elkaar waneer de hormoontjes wat gedimt zijn dus).
Hij loopt wat kinder lesjes, krijgt zomers af en toe een merrie te dekken en is echt de kalmheid zelve Lachen (lees: tis een luie trapzak die van het leven geniet Knipoog ).

Hengsten zijn eerlijker en minder snel beledigd. Merries kunnen echt krengen zijn, hengsten vaak niet (tenzij er mee geknoeit is).

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hengsten zijn liever dan merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 09:59

Misschien overbodig om te vermelden, maar wat ik dus pertnent niet zeg is dat we in NL nu allemaal hengsten moeten gaan houden, neu dat zou een domme uitspraak zijn. Ik denk zelf ook wat randalinpony zegt heel erg waar is !

Er zijn al genoeg Kamikazi -coureurs op concoursen Lachen

Het is wel zo denk ik, op basis van de reacties van velen, dat het er dus heel erg veel mee te maken heeft hoe de paarden gehuisvest zijn.

Conclusie c.q. stelling: Een paard wat zich prettig voelt en zich tevreden voelt met de huisvesting is vriendelijker voor mensen omdat de frustratie veel minder, of niet, aanwezig is doordat het paard zich prettig voelt.