Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:18

Hoi

M'n pony verveelt zich onwijs, ik heb al een heleboel speelgoed in zijn stal geprobeerd maar alles maakt hij of heel snel stuk of hij vind het niet leuk. Ik geef hem iedere dag aandacht en rij ook zowat iedere dag met hem en anders longeer ik hem of gooi ik hem los. Hij staat op stro en heeft zowat altijd hooi. Ook staat hij overdag een aantal uur buiten.
Maar in de tijd dat ik er niet ben is hij onwijs vervelend, hij maakt dingen stuk ( zoals zijn naambordje ) en hij begint nu ook aan het hout van zijn staldeur te bijten, hij heeft namelijk een luik. De staleigenaresse is hier natuurlijk niet blij mee.
Maar ik weet echt niet wat ik kan doen zodat hij zich minder verveelt, hij verveelt zich gewoon erg snel. Nu bijt hij "alleen" nog dingen stuk, maar straks gaat hij misschien wel ergere stalondeugden zoals luchtzuigen ontwikkelen.
Wie heeft de tip ?

Alvast bedankt,
Groetjes Marijke

jammes
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:20

Heb je al eens zo'n harde bal aan zijn staldeur gehangen? Volgens mij krijgen ze die niet zo snel kapot gebeten, toch?

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:22

Ik heb nu zo'n bal in zijn stal liggen, maar erg interessant vind hij het niet

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:22

Kan hij niet meer uren naar buiten? Zo te lezen vindt hij het niet leuk op stal.

TanteSabien
Berichten: 2507
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:23

hoi,

ik weet niet of je pony agressief is naar andere dieren toe,
maar misschien is een dwerggeit als stalmaatje een idee?

Pling

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:26

Karin schreef:
Kan hij niet meer uren naar buiten? Zo te lezen vindt hij het niet leuk op stal.


Ik zou hem graag van 9 tot 6 buiten hebben staan, maar dat is helaas niet mogelijk. s'Zomers staat hij wel 24/7 buiten

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:28

Een voerbal of meer hooi en minder brokken. Dan is hij langer bezig.
Hoe lang mag hij naar buiten dan?

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:59

@Sabine: Hij is onwijs dominant, een dwerggeitje durf ik eerlijk gezegd niet in zijn stal te zetten
@Jeannine: Meestal staat ze van 12 tot 5 buiten

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:40

Hmmm, dat is ook wel erg kort. Mijn Pownie gaat dan ook weven en aandacht trekken om eruit te mogen. Tja, waarom zit er een slot op een box. Zo een beest gaat er echt niet met plezier 19 uur in staan. Zou het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen...

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:49

Een voerbal is een goed idee, daar mik je z'n eten in en die moettie rollen om het eten eruit te krijgen...

En ik zou toch proberen te zorgen dat hij meer naar buiten toe kan...

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:54

Ik zou een ander plekje voor hem gaan zoeken, waar 'ie lekker buiten kan staan. Je pony verveelt zich enorm en ik denk niet dat je daar veel aan kan doen. Mijn pony is ook niet bepaald een stalpaardje en ik heb hem lekker buiten staan, hoor.

suusje26

Berichten: 2430
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:54

Vjestagirl schreef:
Een voerbal is een goed idee, daar mik je z'n eten in en die moettie rollen om het eten eruit te krijgen...

En ik zou toch proberen te zorgen dat hij meer naar buiten toe kan...


Iid, daar dacht ik ook aan, een voerbal, dan zijn ze een stuk langer bezig..
Als hij hout gaat bijten kan je er ook stuk boshout (van speciale boom, maar ben de naam kwijt) inleggen, dan bijten ze het mos eraf en dat schijnt weer goed te zijn voor de paarden, doe ik bij de mijne ook.

Weet je ook waarom hij niet langer na buiten mag? Als het om de wei gaat kan je vragen of hij in de bak mag, of dat je hem eventueel zelf buiten zet.

Heeft hij wel contact met andere paarden op stal, en heeft hij wel wat te zien, bedoel dat hij niet in een "donkere" ruimte staat, zonder zicht op iets anders.

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 14:56

Jeannine schreef:
Hmmm, dat is ook wel erg kort. Mijn Pownie gaat dan ook weven en aandacht trekken om eruit te mogen. Tja, waarom zit er een slot op een box. Zo een beest gaat er echt niet met plezier 19 uur in staan. Zou het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen...


Ik weet ook dat paarden er zeker geen plezier aan beleven om op stal te staan, maar als je op een pensionstal staat kan je helaas niet doen wat je wilt.
Overigens heeft hij een buitenstal en kan hij andere paarden zien en kan hij ook genoeg zien.
Een andere stal zoeken vind ik ook geen optie, ik sta heel goedkoop en anders kunnen we het financieel niet redden. Bovendien staan ze s'zomers 24/7 buiten en word er veel rekening met m'n pony gehouden, afgezien van dat op stal staan dan.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:05

Marijkjuh schreef:

Ik weet ook dat paarden er zeker geen plezier aan beleven om op stal te staan, maar als je op een pensionstal staat kan je helaas niet doen wat je wilt.
Overigens heeft hij een buitenstal en kan hij andere paarden zien en kan hij ook genoeg zien.
Een andere stal zoeken vind ik ook geen optie, ik sta heel goedkoop en anders kunnen we het financieel niet redden. Bovendien staan ze s'zomers 24/7 buiten en word er veel rekening met m'n pony gehouden, afgezien van dat op stal staan dan.


Kijk en daarom zou ik zelf dus nooit aan mijn pony begonnen zijn als ik hem niet het hele jaar door buiten had kunnen houden of er geen geld voor had gehad. Het is nogal een verantwoording, waar je van tevoren goed over na moet denken. Zo zie ik het...... Ja

missMuppit

Berichten: 17
Geregistreerd: 16-01-07

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:10

Je kan een spiegel, bal, stal maatje, buurman, noem maar op regelen. een geit ofso. een spiegel helpt meestal ook. niet altijd. dan wordt ie nieuwschierig omdat ie denkt dat er ook een ander paard in de stal staat en issie ff besig. Bloos of hang een bal op of iets dat hem intereseert Knipoog een liksteen, met mineralen Haha! , kan die lekker likke hoeft ie zich ook niet te vervelen. of een banenen, wortel, appel likkit. Tong uitsteken man o man ik zit vol ideeen Bloos Haha!

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 15:15

@Nayda: Ik snap best dat het het beste is voor een pony om 24/7 buiten te staan, toch vind ik paarden die natuurlijk gehouden worden er s'winters heel slecht uitzien. Bovendien vind ik jou bericht klinken dat je vind dat iedereen die zijn of haar pony niet 24/7 buiten heeft staan niet goed verzorgt.
Financieel kunnen we verder alles betalen, onverwachtse dierenkosten, goede spullen enz. Ook is m'n pony zo'n pony waar rekening mee gehouden moet worden, hij word namelijk snel te dun ( dus s'zomers moet hij wel is apart op een voller weiland ) en hij is heel gevoelig als het om voer gaat.
@MissMuppit: Bedankt voor de ideeen, een liksteen heeft hij al en lik-it's snapt hij niet. Maar een spiegel is misschien wel een goed idee

missMuppit

Berichten: 17
Geregistreerd: 16-01-07

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:19

dank je Knipoog ik heb dr ervaring mee Haha! Bloos

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:20

Marijkjuh schreef:
@Nayda: Ik snap best dat het het beste is voor een pony om 24/7 buiten te staan, toch vind ik paarden die natuurlijk gehouden worden er s'winters heel slecht uitzien. Bovendien vind ik jou bericht klinken dat je vind dat iedereen die zijn of haar pony niet 24/7 buiten heeft staan niet goed verzorgt.
Financieel kunnen we verder alles betalen, onverwachtse dierenkosten, goede spullen enz. Ook is m'n pony zo'n pony waar rekening mee gehouden moet worden, hij word namelijk snel te dun ( dus s'zomers moet hij wel is apart op een voller weiland ) en hij is heel gevoelig als het om voer gaat.
@MissMuppit: Bedankt voor de ideeen, een liksteen heeft hij al en lik-it's snapt hij niet. Maar een spiegel is misschien wel een goed idee


Zie mijn profiel, foto is van 2 weken geleden. Ziet mijn paardje er slecht uit? Het is echt grote onzin dat paarden die natuurlijk gehouden worden er slecht uitzien 's winters!!! Kom eens bij ons kijken, zou ik zeggen. Ja, mijn paardje is een heerlijke smeerpoets, die regelmatig in de modder rolt, als jij dat al slecht vindt? Ik vind dat heel natuurlijk en lach er hard om. Haha! Haha! Haha!

Ik vind het persoonlijk prettiger voor paarden als ze zoveel mogelijk buiten staan, zich bewegen kunnen, sociaal contact met andere paarden hebben, en niet de hele dag (of winter) op stal met een uurtje beweging. Daar kom ik heel eerlijk voor uit, ja.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:33

Wij hadden dat ook.
We hebben nu een tsal met een kelin weitje erachter met een tractorband, een paar sprongen en wat geiten ernaast.(Zit wel een hek tussen) Ze gaat de hele deag een beetje springen en rennen nu verveelt ze zich neit meer.

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:48

Marijkjuh schreef:
@Nayda: Ik snap best dat het het beste is voor een pony om 24/7 buiten te staan, toch vind ik paarden die natuurlijk gehouden worden er s'winters heel slecht uitzien. Bovendien vind ik jou bericht klinken dat je vind dat iedereen die zijn of haar pony niet 24/7 buiten heeft staan niet goed verzorgt.
Financieel kunnen we verder alles betalen, onverwachtse dierenkosten, goede spullen enz. Ook is m'n pony zo'n pony waar rekening mee gehouden moet worden, hij word namelijk snel te dun ( dus s'zomers moet hij wel is apart op een voller weiland ) en hij is heel gevoelig als het om voer gaat.
@MissMuppit: Bedankt voor de ideeen, een liksteen heeft hij al en lik-it's snapt hij niet. Maar een spiegel is misschien wel een goed idee


Ik vind juist de paarden die buiten gehouden worden er beter uitzien. 's Winters horen ze geen zomervacht te hebben. Ze hoeven niet te glanzen als een spiegel. Mijn paardje is heel erg schoon, staat alleen overdag buiten. Heerlijk vind ze het... Foto's staan in m'n profiel.

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:51

Nadya schreef:
Marijkjuh schreef:
@Nayda: Ik snap best dat het het beste is voor een pony om 24/7 buiten te staan, toch vind ik paarden die natuurlijk gehouden worden er s'winters heel slecht uitzien. Bovendien vind ik jou bericht klinken dat je vind dat iedereen die zijn of haar pony niet 24/7 buiten heeft staan niet goed verzorgt.
Financieel kunnen we verder alles betalen, onverwachtse dierenkosten, goede spullen enz. Ook is m'n pony zo'n pony waar rekening mee gehouden moet worden, hij word namelijk snel te dun ( dus s'zomers moet hij wel is apart op een voller weiland ) en hij is heel gevoelig als het om voer gaat.
@MissMuppit: Bedankt voor de ideeen, een liksteen heeft hij al en lik-it's snapt hij niet. Maar een spiegel is misschien wel een goed idee


Zie mijn profiel, foto is van 2 weken geleden. Ziet mijn paardje er slecht uit? Het is echt grote onzin dat paarden die natuurlijk gehouden worden er slecht uitzien 's winters!!! Kom eens bij ons kijken, zou ik zeggen. Ja, mijn paardje is een heerlijke smeerpoets, die regelmatig in de modder rolt, als jij dat al slecht vindt? Ik vind dat heel natuurlijk en lach er hard om. Haha! Haha! Haha!

Ik vind het persoonlijk prettiger voor paarden als ze zoveel mogelijk buiten staan, zich bewegen kunnen, sociaal contact met andere paarden hebben, en niet de hele dag (of winter) op stal met een uurtje beweging. Daar kom ik heel eerlijk voor uit, ja.


Helemaal mee eens.
Als jij vind dat natural-paarden (ofwel paarden die lekker buiten mogen staan, zoals het hoort) er slecht uitzien, moet je nog eens nadenken Lachen
En anders stuur ik je wel een foto van mijn ow zo zielige paard zonder dek Knipoog

Maarja, ik zou ook niets anders weten verder..
Al zou ik geen spiegel in de stal hangen als hij dominant is..
Als hij hem kapot maakt, komen er wel flink scherven vanaf hé...

Een stuk schors kan wel, een stukje boom zeg maar. Of iets wat rammelt als zijn neus ertegenaan komt.
Of gewoon lekker buiten!!

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 20:56

Nog even over dat 24/7 buiten. Ik vind het niet echt realistisch als er gezegd word zet hem 24/7 buiten. Welke pensionstal doet dit nou ?!? En bovendien is dat heel handig met dekens, een wintervacht krijgt mijn pony namelijk niet ( zelfs al laat ik hem zonder deken staan )
Ik heb niks tegen mensen die hun paard "natuurlijk" houden, maar er hoeft niet gezegd te worden dat mensen die hun paard niet 24/7 buiten zetten beter geen paard hadden kunnen kopen, kom op, iedereen heeft een ander idee van hoe je een paard het beste kan houden.

Een band in de stal in de stal is misschien een goed idee, als ik hem in de bak zet gaat hij ook altijd scheuren aan de banden waarmee we wel eens springen. Hij vind dat echt geweldig Ja

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:36

Hey, jij begon met dat paarden die 24/7 buitenstaan er slecht uitzien. Aangezien mijn paarden 24/7 buitenstaan, voelde ik me nogal aangesproken. Mijn paarden zijn kerngezond.

En ik denk niet dat JazzPony bedoelde dat die band in de stal ligt.. Waar moet je pony dan liggen?
Ik denk dat ze bedoelde dat dat is sinds ze binnen en buiten kunnen, of niet?

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 21:43

MissEvil schreef:
Hey, jij begon met dat paarden die 24/7 buitenstaan er slecht uitzien. Aangezien mijn paarden 24/7 buitenstaan, voelde ik me nogal aangesproken. Mijn paarden zijn kerngezond.

En ik denk niet dat JazzPony bedoelde dat die band in de stal ligt.. Waar moet je pony dan liggen?
Ik denk dat ze bedoelde dat dat is sinds ze binnen en buiten kunnen, of niet?


Dat laatste snap ik even niet, ben niet zo helder vandaag Tong uitsteken

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Pony verveelt zich onwijs, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:16

Marijkjuh schreef:
Nog even over dat 24/7 buiten. Ik vind het niet echt realistisch als er gezegd word zet hem 24/7 buiten. Welke pensionstal doet dit nou ?!? En bovendien is dat heel handig met dekens, een wintervacht krijgt mijn pony namelijk niet ( zelfs al laat ik hem zonder deken staan )
Ik heb niks tegen mensen die hun paard "natuurlijk" houden, maar er hoeft niet gezegd te worden dat mensen die hun paard niet 24/7 buiten zetten beter geen paard hadden kunnen kopen, kom op, iedereen heeft een ander idee van hoe je een paard het beste kan houden.

Een band in de stal in de stal is misschien een goed idee, als ik hem in de bak zet gaat hij ook altijd scheuren aan de banden waarmee we wel eens springen. Hij vind dat echt geweldig Ja


Voor alle duidelijkheid; ik vind dat je je paard moet houden op de manier die het beste bij hem past. Jij vertelt dat je paard zich enorm verveelt op stal. Helaas zie ik dat ook bij een aantal paarden op mijn pensionstalling (waar ik toevallig mijn paard het hele jaar door buiten mag laten staan, dat heb ik ook speciaal geregeld, omdat mijn paard doodongelukkig is op stal). Ik vind zelf dat jij als eigenaar moet zorgen dat je paard zich zo happy mogelijk voelt, dus daarom zou ik (als ik jou zou zijn) een ander plekje voor hem zoeken. Maar ja, het is mijn paard niet, maar jij zit dus met een paard die het niet fijn heeft op stal. Dan kun je allerlei speeltjes gaan kopen, nou succes ermee! Ik hoop voor je paard dat je echt iets vindt, waardoor hij het op stal staan meer kan accepteren. En dat meen ik oprecht.

Dat je dan gaat roepen dat alle 'natural' paarden er slecht uitzien, tja...... Dat is jouw vooroordeel, hoor. Die ik erg bekrompen en dom vind, maar goed, ik weet wel beter. Doei!