jaarling "trapt" met voetjes geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:32

Ik heb nu een jaarling van 9 maanden, en hij is echt super braaf.
Alleen sinds een tijdje doet ie een beetje vervelend met zijn achterbenen optillen.

Hij maakt namelijk een soort van trap beweging richting mij. Het is lastig want hij trapt niet naar achteren, maar opzij.

Nu komt morgen voor het eerst de hoefsmid, en weet nu al dat het niet gaat lukken met de achterbenen.

Hoe kan ik dit afleren? Want doordat ie opzij trapt kan ik niet goed zijn been vasthouden en tegenhouden.

Dus wie helpt mij? Want heb geen zin om de klappen op te vangen Clown

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:26

Je moet altijd zorgen dat je het hoefje op russtand hoogte houd met uitkrabben(eigenlijk bijna op de grond). Dan lijkt het net of ze op rust staat en wil ze het minste er naar neigen om te gaan trappen omdat het een ontspannen houding is. Uit ervaring weet ik dat dit de beste/rustigste manier is. Nooit het been hoog optillen zoals je bij een volwassen paard doet. Dat komt later allemaal wel als ze wat meer gewend zijn. Zeg dit ook tegen je smid om problemen te voorkomen.
Dit is echt de makkelijkste/prettigste manier voor jullie beide.
Succes Haha!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 22:54

Maar hij is het wel gewend om voetjes te geven, het ging hele tijd super! Maar sinds 3 weken heeft ie zo iets: ga lekker ergens anders heen...

Moet er wel bij zeggen dat ie verder niet trapt, ik kan er achterlangs en dergelijke. Ook kan ik gewoon aan zijn been zitten en de benen poetsen.

Alleen zodra ik em ga optillen zwaait ie uit richting mij.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:59

ik heb ditzelfde probleem gehad, als ze een trap gaf dan gaf ik een zacht tikje tegen de bovenkant van dat been en zei ik dat ze dat niet mocht doen, heb het doorgezet door toch uiteindelijk de hoef uit te kunnen krabben, en is uiteindelijk gelukt.. zo is dit eigenlijk vanzelf overgegaan als ik dit deed..
succes ermee en hopen dat je jaarling zich een beetje gedraagd bij de hoefsmid Knipoog

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:01

cardy schreef:
Maar hij is het wel gewend om voetjes te geven, het ging hele tijd super! Maar sinds 3 weken heeft ie zo iets: ga lekker ergens anders heen...
Moet er wel bij zeggen dat ie verder niet trapt, ik kan er achterlangs en dergelijke. Ook kan ik gewoon aan zijn been zitten en de benen poetsen.

Alleen zodra ik em ga optillen zwaait ie uit richting mij.


dit had ik hetzelfde.. eerst was ze heel braaf en ineens werd ze zo..
misschien hoort het wel bij de jaarlingen Tong uitsteken

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:07

Mijn ervaring is dat als je één keertje het been uit je handen laat trekken ze het iedere keer weer willen doen. Enige oplossing is dan ook erop voorbereid zijn en vooral niet loslaten. Zodra hij doorheeft dat je niet loslaat geeft hij waarschijnlijk vanzelf weer op. Hij maakt er dus eigenlijk gewoon een spelletje van. En inderdaad het been ook niet onnodig hoog optillen.
Succes ermee!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 23:23

Voorbenen ging ie ook vervelend doen, en iid ik hield gewoon vast ookal ging ie lopen. Paar keer ging ie zelfs door zijn knieën maar ik liet niet los. Nu doet ie de voorbenen weer super.

Maar als ik achter probeer vast te houden gaat ie echt trappen dat is mijn probleem. Wil graag vasthouden maar heb geen zin in klappen. Want hij trapt echt letterlijk opzij.

De eerste keer optillen van zijn voorbeen raakte ie zo bijna me hoofd! Moet je na gaan hoe ver ie opzij trapt.

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:27

Ach ja, ze moeten ook wennen aan alles.. Consequent zijn en rustig.. dat is bij die jonge beesten erg belangrijk! Vraag eens aan iemand anders om het te doen, en vertellen wat ie van plan is om te gaan doen.. Misschien kan een ander persoon hem er even doorheen helpen??

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:33

cardy schreef:
Voorbenen ging ie ook vervelend doen, en iid ik hield gewoon vast ookal ging ie lopen. Paar keer ging ie zelfs door zijn knieën maar ik liet niet los. Nu doet ie de voorbenen weer super.

Maar als ik achter probeer vast te houden gaat ie echt trappen dat is mijn probleem. Wil graag vasthouden maar heb geen zin in klappen. Want hij trapt echt letterlijk opzij.

De eerste keer optillen van zijn voorbeen raakte ie zo bijna me hoofd! Moet je na gaan hoe ver ie opzij trapt.



Als tip kan ik je nog meegeven om zo dicht mogelijk tegen hem aan te gaan staan, dan is het bijna niet mogelijk om een klap te krijgen.
Pak eerst het achterbeen op en blijf het vasthouden (nog niet gaan uitkrabben of iets dergelijks), blijf gewoon zo staan (zo dicht mogelijk naast hem), waarschijnlijk gaat hij nu eerst maaibewegingen maken, blijf dan rustig staan en zeg kort maar krachtig nee. Als hij niet meer weg wil trekken kun je uitkrabben. Het helpt soms ook om het voetje op te nemen en deze als het ware op je knie/been te plaatsen. (dan heeft hij toch nog steun en voelt hij zich misschien wat veiliger). Ik weet dat het allemaal makkelijk is gezegd, maar succes ermee!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:57

Als hij voorheen voetjes gaf en nu niet meer, vraag ik me af of er iets gebeurt is. Verder terug naar de basis en met de handdoek of het halstertouw werken. Halstertouw waar je de knip van hebt afgehaald is nog het beste, maak er een lus in zodat het echt niet van het been af kan, en blijf oefenen. En vooral: wacht op de ontspanning voordat je los laat.
Als je met touw gaat werken kun je rechtop blijven staan, blijft je hoofd uit de buurt van die maaiende achterrbenen en kost het je ook je rug niet.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:39

touwtje had ik ook al gedaan, daar doet ie braaf mee. Maar zodra ik mijn hand zijn been raak dan begint ie alweer Boos!

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:42

Al gekeken of hij niet iets van mok oid heeft?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:51

nee heeft ie niet.... hij doet alleen zo zodra ik zijn achterbenen wil optillen, ik kan er verder wel aanzitten.

hiawattah
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-10-06

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:10

wat je ook kan proberen, is om de hoefop te tillen een seconde vast te houden en dan weerneerzetten en belonen. En dan iedere keer iets langervast houden. Is hij braafbeloon je hem door onder andere zijn voet terug te geven en is hij vervelend dan houd je hem vast en bestraf je hem met je stem. Als je dat een paardagen veel oefent snap hij het snel genoeg.

Blijf inderdaad wel altijd dicht bij het been staan en houdt hetbeen net boven de hoefvast en ondersteun desnoods door het been op jouw been te leggen.
Succes!!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 19:20

Nou hoefsmid is geweest, en ik denk dat de beste oplossing is: goed aanpakken, maar wel rustig blijven.

Zijn achterbenen zijn ook gewoon bekapt, hij heeft wel 1x de hoefsmid geraakt met trappen (niet zo erg hard, want hoefsmid reageerder er niet eens op Clown).

Dus ik ga gewoon lekker veel oefenen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: jaarling "trapt" met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 02:13

Tipje (en een quote uit een ander topic)
Cassidy schreef:
Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie.