Is mijn manier van omgang goed of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyElmira

Berichten: 3737
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: In een huisje

Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 19:17

Hallo,

Ik loop sinds een tijdje stage op een manege samen met nog drie andere meiden. We waren aan het uitmesten en af en toe moeten er dan pony's verplaats worden omdat je niet goed in de stands kan komen ( alles moet eruit dus ook waar de pony op staat ). Ik moest dus twee pony's naar buiten brengen en het liefst tegelijkertijd. Dit deed ik ook. Mickey liep rustig mee, dit is een hele lieve pony en volgens mij ook wat ouder. Dusty van vier jaar daarintegen vond het niet leuk dat hij voor de tweede keer in de buitenbak moest staan die dag en ging in verzet. Nu ben ik geen persoon dat snel een pony of paard een tik geef. Ookal zal er gedacht worden dat het geen pijn doet en het niet uitmaakt doe ik het liever op een rustige en aardige manier. Ik vraag aan de pony om iets te doen met een lieve stem en breng hem dan naast mij mee naar waar ik hem wilt hebben. Aangezien Dusty echt geen zin had vroeg ik iemand anders om mickey in de buitenbak te zetten zodat ik Dusty kon proberen. Zo gezegt zo gedaan maar inplaats van dat Dus de bak inliep, liep hij een rondje langs de deur en liep zo weer naar binnen. Hij is erg sterk en trok mij bijna tegen een vuilnisbak ( heb ik later nog wel even om gelachen zo klein als hij is ). Toen kwam er een meisje aan die ook stage loopt bij ons. Zij heeft altijd het idee dat wanneer ze leiding probeert te geven zonder toestemming, ze minder hoeft te doen en dus niet moe wordt ( stel je voor! ). Ze pakte Dusty van mij af terwijl hij nét met me mee wilde lopen... vervolgens schopte ze hem in zijn flank en dit echt niet zachtjes als een tik!! Nu vond ik dit erg zielig want hij gaf zich net over en door die schop konden we weer overnieuw beginnen. Ik heb haar gelijk gezegt dat ik dit niet meer wil zien en vooral niet als ik ermee bezig ben.

Graag hoor ik jullie mening over wat ik heb gedaan en op wat voor manier. Het is immers een hele jonge pony die nog veel moet leren. Één klein foutje en alles is voor niets! Ook wil ik wel horen wat jullie doen in zo'n situatie.

Groetjes

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:21

Ik vind dat je het goed hebt aangepakt hoor.

Ik zou ook boos geworden zijn op dat andere meisje.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:53

Idd, dat vind ik ook. Belachelijk dat mensen een paard zomaar gaan trappen als hij even niet wil luisteren. Dat zal vast helpen :S

Karmandi

Berichten: 698
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:02

Ik vind het goed dat je dat andere meisje op haar plaats hebt gezet, zij mag niet zomaar de pony afpakken terwijl jij ermee bezig bent en zo alles verpesten.
Ook vind ik dat je het wel goed doet om op een rustige, lieve manier die pony naar de bak te brengen! Maar dat omverlopen tegen die vuilnisbak aan vind ik wel een probleem. Zelfs al is de pony pas 4, hij mag jou niet zomaar omverlopen. Daar moet je duidelijk over zijn. Ik zeg niet dat je hem dan gelijk ook een trap moet geven, maar als zoiets dat doet let hij gewoon niet op en als hij dat blijft doen kan het gevaarlijk worden.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:08

Vind ik ook belachelijk van dat meisje. Maar jij stelde je ook niet op als leider, geen wonder dat het paard zich niets van je aantrok. Ik rijd ook op een manege, en de laatste tijd doe ik een beetje grondwerk met het paard waar ik op dat moment op heb gereden. Dit wil niets meer zeggen dan dat ik naast de pony ga lopen, de teugels over zijn hoofd haal en voor hem uit ga lopen. Zodra ik stop moet het paard stoppen op de afstand dat zijn neus ter hoogte van jouw schouder is, en niet verder. Ook mag het paard jou niet aanraken. Doet hij dit toch, laat het paard dan eventueel met een zweepje een paar passen achteruit gaan, tot op de hoogte dat hij weer goed staat. Je zult merken dat je dit maar een paar keer hoeft te herhalen en dan snapt de pony het. Je hoeft natuurlijk niet te gaan slaan met het zweepje, als het paard niet op jouw commando achteruit gaat, kun je hem hiermee door zachtjes en steeds iets harder op zijn borst tikken totdat hij voldoende achteruit is gegaan. Op deze manier zal de pony ook achteruit gaan wanneer jij achteruit gaat en met jou meelopen aan een losse teugel of halstertouw, en heb je dit hele probleem niet meer.
Succes!

LadyElmira

Berichten: 3737
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: In een huisje

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:30

dorientjuh schreef:
Vind ik ook belachelijk van dat meisje. Maar jij stelde je ook niet op als leider, geen wonder dat het paard zich niets van je aantrok. Ik rijd ook op een manege, en de laatste tijd doe ik een beetje grondwerk met het paard waar ik op dat moment op heb gereden. Dit wil niets meer zeggen dan dat ik naast de pony ga lopen, de teugels over zijn hoofd haal en voor hem uit ga lopen. Zodra ik stop moet het paard stoppen op de afstand dat zijn neus ter hoogte van jouw schouder is, en niet verder. Ook mag het paard jou niet aanraken. Doet hij dit toch, laat het paard dan eventueel met een zweepje een paar passen achteruit gaan, tot op de hoogte dat hij weer goed staat. Je zult merken dat je dit maar een paar keer hoeft te herhalen en dan snapt de pony het. Je hoeft natuurlijk niet te gaan slaan met het zweepje, als het paard niet op jouw commando achteruit gaat, kun je hem hiermee door zachtjes en steeds iets harder op zijn borst tikken totdat hij voldoende achteruit is gegaan. Op deze manier zal de pony ook achteruit gaan wanneer jij achteruit gaat en met jou meelopen aan een losse teugel of halstertouw, en heb je dit hele probleem niet meer.
Succes!


Goede tip, ik ga het van de week proberen en kijk of het succes boekt!

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:43

LadyElmira schreef:
Hallo,

Ik loop sinds een tijdje stage op een manege samen met nog drie andere meiden. We waren aan het uitmesten en af en toe moeten er dan pony's verplaats worden omdat je niet goed in de stands kan komen ( alles moet eruit dus ook waar de pony op staat ). Ik moest dus twee pony's naar buiten brengen en het liefst tegelijkertijd. Dit deed ik ook. Mickey liep rustig mee, dit is een hele lieve pony en volgens mij ook wat ouder. Dusty van vier jaar daarintegen vond het niet leuk dat hij voor de tweede keer in de buitenbak moest staan die dag en ging in verzet. Nu ben ik geen persoon dat snel een pony of paard een tik geef. Ookal zal er gedacht worden dat het geen pijn doet en het niet uitmaakt doe ik het liever op een rustige en aardige manier. Ik vraag aan de pony om iets te doen met een lieve stem en breng hem dan naast mij mee naar waar ik hem wilt hebben. Aangezien Dusty echt geen zin had vroeg ik iemand anders om mickey in de buitenbak te zetten zodat ik Dusty kon proberen. Zo gezegt zo gedaan maar inplaats van dat Dus de bak inliep, liep hij een rondje langs de deur en liep zo weer naar binnen. Hij is erg sterk en trok mij bijna tegen een vuilnisbak ( heb ik later nog wel even om gelachen zo klein als hij is ). Toen kwam er een meisje aan die ook stage loopt bij ons. Zij heeft altijd het idee dat wanneer ze leiding probeert te geven zonder toestemming, ze minder hoeft te doen en dus niet moe wordt ( stel je voor! ). Ze pakte Dusty van mij af terwijl hij nét met me mee wilde lopen... vervolgens schopte ze hem in zijn flank en dit echt niet zachtjes als een tik!! Nu vond ik dit erg zielig want hij gaf zich net over en door die schop konden we weer overnieuw beginnen. Ik heb haar gelijk gezegt dat ik dit niet meer wil zien en vooral niet als ik ermee bezig ben.

Graag hoor ik jullie mening over wat ik heb gedaan en op wat voor manier. Het is immers een hele jonge pony die nog veel moet leren. Één klein foutje en alles is voor niets! Ook wil ik wel horen wat jullie doen in zo'n situatie.

Groetjes


Ik denk dat jij wat strenger moet worden, en die stagaire wat minder

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:19

LadyElmira schreef:
Goede tip, ik ga het van de week proberen en kijk of het succes boekt!


Mooi zo! Laat je even weten hoe het is gegaan?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:32

dit zijn ook wel meteen 2 uitersten. Dat andere meisje probeert met grof geweld iets gedaan te krijgen van een paard; dit werkt soms, maar uiteindelijk worden je paarden daar niet liever van, eerder bang.

Jij stelt je niet op als leider, en dan lopen ze over je heen. Als je iets van een paard wilt, vraag jij het op zo'n manier dat het paard de ruimte krijgt om te zeggen "nee, daar heb ik vandaag geen zin in", terwijl je het ook zo kan vragen/aardig opdragen zonder dat het paard de ruimte krijgt om daar tegenin te gaan. Met je stem (mn intonatie) kan je daar al een hoop nuance verschil in leggen

Veloz

Berichten: 612
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:45

Inderdaad, die schop was niet terecht, je hebt goed gehandeld.

Geef vooral jonge paarden de tijd om de opdracht die ze krijgen (in dit geval normaal meelopen) uit te voeren. Indien straffen noordzakelijk is, doe je dit in 2 seconden, anders snapt het paard niet waarvoor hij gestraft word. Blijf vooral consequent, zodat het paard weet waar hij aan toe is.

kissielover

Berichten: 1740
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:49

Ik vind wel dat het goed is dat je lief ben voor de paarden en het allemaal met gedult wilt oplossen, maar als je paard je meesleurd moet je wel even streng zijn! Dat dat meisje die pony van je afpakte en gelijk een trap gaf vind ik wel overdreven!

Saskiia

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Lienden

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:30

Arm paard.. Je hebt het zeker goed aangepakt! Super!

LadyElmira

Berichten: 3737
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: In een huisje

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 15:05

kissielover schreef:
Ik vind wel dat het goed is dat je lief ben voor de paarden en het allemaal met gedult wilt oplossen, maar als je paard je meesleurd moet je wel even streng zijn! Dat dat meisje die pony van je afpakte en gelijk een trap gaf vind ik wel overdreven!


Inderdaad.

Voor de rest: Ik ben ook niet te lief voor hem, maar ben streng met mijn stem en ik vind dat ik daar meer mee bereik. Vooral omdat hij pas op de manege is en nog erg moet wennen. Vind je het gek dat je dan niet in een vreemde blubberige bak gezet wilt worden en vervolgens allemaal rare geluiden hoort van een bak met wielen. Nouja, volgende keer beter. Ben nog niet geweest want m'n kies is pijnlijk getrokken.

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:57

Dan wil je volgends mij juist in een bak gezet worden, zodat je kan rennen en om je heen kan kijken...

En ik denk dat het belangrijk is om juist in de eerste periode streng te zijn, zodat ze iig gaan snappen dat jij de baas bent. En als ik lees dat jij iets vraagt met een lieve stem denk ik niet dat je heel erg als de leider over komt...

Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:17

Narya schreef:
Idd, dat vind ik ook. Belachelijk dat mensen een paard zomaar gaan trappen als hij even niet wil luisteren. Dat zal vast helpen :S

Mee eens Knipoog
Ik vind echt niet dat je zoiets kan doen ofzo.
Mijn buren hebben wel is ons paard geschopt.. nou ik ben me toch boos geworden Knipoog

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:19

je hebt het perfect gedaan.
ik vindt dat het meisje raar gehandeld heeft en zou gaan overlegge met de eigenaar van de manege.
want dit vindt ik eerlijk gezegt niet kunne
als iemand mijn pony een schop geeft schop ik mooi terug.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Is mijn manier van omgang goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:23

Je was op het moment dat je werd meegesleurd niet streng genoeg Knipoog Als een pony je als leider ziet, dan doet ie dat ook niet. Het is eigenlijk hetzelfde verhaal, wat de andereen ook hebben neergezet Knipoog Consequent zijn. Als paarden in een hoge rang, en paard in een lage rang op zijn/haar plek wil zetten, vragen ze dat ook niet met een lief geluidje Knipoog