Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyElmira

Berichten: 3737
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: In een huisje

Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 20:10

Hallo,

Er zijn mensen die een eigen paard hebben en gaan rijden wanneer zij dat willen, op de manier die zij willen en hoe vaak zij dat willen. Heeft het paard geen zin en laat hij dit duidelijk merken? Pech dan maar want het baasje wilt rijden. Deze paarden zijn naar mijn idee ( ik ken ze natuurlijk niet allemaal ) vaak moeilijk of vervelend. Ikzelf denk dus dat dit komt doordat ze niet meer weten hoe ze aan kunnen geven dat iets niet leuk is op het moment, en dat dit dan ook succes boekt voor hen.

Je hebt ook paardeneigenaars die volledig luisteren naar hun paard. Dit heeft zoveel succes dat ze alleen maar naar het paard toe hoeven te gaan en hij/zij zelf laat merken wat hij wilt. Dit hoeft natuurlijk niet altijd want het kan ook zijn dat je paard helemaal niet meer de deur uit gaat maar, als je je paard op deze manier echt goed traint heb je een gelukkig paard. Jammer genoeg zie ik dit niet zo vaak!

Wat hebben jullie liever: Een paard dat zelf laat merken wat hij wilt, hij is dan gelukkig en zal vaker iets doen omdat hij het zelf óok leuk vind. Of een paard dat het niet leuk vind om elke dag de bak in te moeten en geen eigen willetje mag hebben?

Nu moet je niet denken dat ik een pennymeisje ben en die het dus zielig vind om iets te doen wat het paard niet wilt. Ik ben er alleen achter gekomen dat sommige mensen op een heel andere manier met hun paard omgaan. Vraag me dan ook af of jullie hier vanaf weten en dus wat je ervan vind. Post je raak!

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:15

Ik vind eigenlijk dat je iets moet doen waar beiden plezier in hebben. Ik weet dat ik mijn pony het grootste plezier doe (qua werk dan) door een lekkere lange rit met de kar te maken.

Maar ik heb hier gewoon niet altijd tijd voor, dus zal ze zo nu een dan ook eens aan de longe moeten lopen (Waar ze iets minder plezier in heeft). Vaak probeer ik ook dit weer leuk te maken door er een sprongetje bij te zetten!

Maar het is niet zo dat ik zou kunnen vragen van:
" Wat wil je doen vandaag?" En dan doen we dat vervolgens...nee.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:18

sorry maar je klinkt errug penny in mijn ogen.
Wat doe jij als je op stal komt en je paard heeft zoiets van o nee daar is ze weer? ga je dan maar naar huis en hoopt dat over een uurtje of zo je paard wel zin heeft?
Zou leuk zijn, dan denk ik dat je nooit meer aan rijden toekomt, zodra je paard doorheeft dat je wel weer weggaat als ie maar boos genoeg doet en hij dus niet hoeft te werken zal dit waarschijnlijk van kwaad tot erger gaan.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:18

het paard moet jou als meerdere zien en moet daarom naar jou luisteren en doen wat jij wilt, wanneer jij dat wil. dit kan op verschillende manieren, maar altijd hoor jij de dominante rol te hebben!!! ook in NH en andere groepen die 'anders' met hun paarden omgaan...

ik heb een tijdje les gehad van een indiaan en die had diep respect voor zijn paard en zijn paard voor hem... maar die indiaan was duidelijk de leider hoor!!! en dat paard volgde hem in alles omdat hij die indiaan competent vond als leider en dus was het veilig om hem te volgen. dat paard sprong (letterlijk!) door brandende hoepels en over muren van 2,5meter omdat hij erop vertrouwde dat zijn berijder wel wist wat goed voor hem was... paard en ruiter waren sterk en gezond en gelukkig...

maar het paard moet ook dan dus echt doen wat de ruiter, als dominante persoon, wil!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:19

ik sta open voor communicatie met het paard, met dien verstande dat uiteindelijk IK bepaal.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:22

Ik denk dat ik je stukje niet zo goed begrijp, aangezien ik denk dat het een best samen kan gaan met het ander.

Ik kom zelf ook op de tijdstippen die ik wil en dan gaan we doen wat ik wil, maar daarnaast zorg ik er wel voor dat door de week heen we voldoende verschillende dingen doen.

Hoe zie jij dat dan? Je komt bij het paard en het paard zegt dat hij op buitenrit wil? Hoe zegt dat paard dat dan?

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:30

Nou...

" Ik wil op buitenriiiiiiiiiiiiiiiiiit!!! *LOL* "

Hmm nee lijkt mij niet dat een paard van tevoren aangeeft wat hij graag wil.
Mijn shet zou dan lekker denken..pff doen we toch niks meer, lang leve het weiland Knipoog

Anoniem

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:47

LadyElmira schreef:
Hallo,

Er zijn mensen die een eigen paard hebben en gaan rijden wanneer zij dat willen, op de manier die zij willen en hoe vaak zij dat willen. Heeft het paard geen zin en laat hij dit duidelijk merken? Pech dan maar want het baasje wilt rijden. Deze paarden zijn naar mijn idee ( ik ken ze natuurlijk niet allemaal ) vaak moeilijk of vervelend. Ikzelf denk dus dat dit komt doordat ze niet meer weten hoe ze aan kunnen geven dat iets niet leuk is op het moment, en dat dit dan ook succes boekt voor hen.

Je hebt ook paardeneigenaars die volledig luisteren naar hun paard. Dit heeft zoveel succes dat ze alleen maar naar het paard toe hoeven te gaan en hij/zij zelf laat merken wat hij wilt. Dit hoeft natuurlijk niet altijd want het kan ook zijn dat je paard helemaal niet meer de deur uit gaat maar, als je je paard op deze manier echt goed traint heb je een gelukkig paard. Jammer genoeg zie ik dit niet zo vaak!

Wat hebben jullie liever: Een paard dat zelf laat merken wat hij wilt, hij is dan gelukkig en zal vaker iets doen omdat hij het zelf óok leuk vind. Of een paard dat het niet leuk vind om elke dag de bak in te moeten en geen eigen willetje mag hebben?

Paarden uit je eerste alinea, zo zie ik ze niet graag. Op die manier wil ik niet met mijn paarden omgaan.

De paarden uit je tweede alinea, daar herken ik mijn paard in. Dit betekent echter niet dat ze "de deur niet uit komt" Knipoog . Ze lopen dag en nacht in de wei, dus sowieso altijd buiten. Maar daarnaast rijden en wandelen we regelmatig (en soms wat grondwerk) en ze heeft ook vrijwel altijd zin om met me mee te gaan. Maar àls ze een keertje aangeeft ergens 'geen zin' in te hebben, dan respecteer ik dat wèl. En juist omdat onze verstandhouding zo goed is, zal ze daar nooit 'misbruik' van maken.

Dus als antwoord op je vraag wat ik liever heb: dat is een paard dat laat zien hoe ze zich voelt, wat ze ervaart, wat ze graag wil, wat ze niet wil, dat initiatief toont, 'inspraak' en een eigen willetje en persoonlijkheid heeft.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:19


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:55

Ik ga ook helemaal niet altijd even graag naar school hoor, maar wanneer ik moet dan moet ik toch Haha! .

Ja, ik rij mijn paard wanneer ik dat wil. Logisch, ik ga niet op mijn paard zitten als ik daar geen zin heb. En dan heeft ze ook de luisteren. Ik ben gewoon de baas, ik bepaal wat er gebeurd en hoe het gebeurd. Dat is simpelweg je taak als leider. Als jij de dominante positie inneemt dan vertrouwt het paard gewoon dat jij de beslissingen maakt. Als je paard alles bepaald wat gebeurt en jij maar ja en amen knikt als ze nu dit wil en dan dat, dan is er iets grondig mis met jouw leiding.
(edit: dat wil niet zeggen dat je een paard zomaar kan misbruiken en oneerlijk behandelen. De beslissingen die je maakt moeten ook eerlijk zijn tov het paard, je gaat geen ziek paard berijden omdat jij dat wil of hem afslaan omdat hij geen pirouette wil draaien terwijl hij dat helemaal niet kent en jij het fout aangeeft).
En ik heb nu eenmaal een paard met energie te over. Die werkt graag, het is vaak meer een probleem om terug te stoppen dan te starten Haha! .

Soms gebeurt het wel eens dat ze er minder zin in heeft. Dat merk ik dan wel aan haar enthousiasme. Dan pas ik de training een beetje aan. Ik vraag geen zware en moeilijke dingen en ik stop vroeger (of ik doe iets totaal anders zoals een balkje springen). Maar zomaar ineens stoppen omdat mevrouw vandaag een slechte dag heeft nee. Dat bepaal ik nog altijd zelf.

Maar die laatste alinea zijn gewoon dingen niet niet of zeer zelden gebeuren. Eigenlijk alleen maar als ik de zomer gek genoeg ben om tijdens een hittegolf 3 dagen na mekaar zwaar te werken, anders ben ik anders degene die eerder wil stoppen dan haar Clown .

liefiej
Berichten: 1267
Geregistreerd: 07-01-07

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:58

ik vind dat je idd ook naar je paard moet luisteren...
maar aan de andere kant, jij bent zo'n beetje de moeder van je paardje, en kindjes zijn nog wel eens eigenwijs enzo, je krijgt wel een heel verwend paard, als je ALTIJD naar je paard luisterd...dan kan je nooit wedstrijden doen enzo ( sommige paarden vinden dat wel TE gek hoor!) want sommigen vinden dat gewoon niks enzo...
tja, het verschilt een beetje, maar het is wel handig om rekening te houden met je peerdje Haha!

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:02

Citaat:
Wat hebben jullie liever: Een paard dat zelf laat merken wat hij wilt, hij is dan gelukkig en zal vaker iets doen omdat hij het zelf óok leuk vind. Of een paard dat het niet leuk vind om elke dag de bak in te moeten en geen eigen willetje mag hebben?


Ik luister naar mijn paard, maar hij maakt niet de regels. Als ik aan het dressuren ben en hij heeft geen zin, dan ga ik springen of naar buiten. Maar hij rijd wel. Ik zet hem niet op stal omdat hij het wil Knipoog

Nicky__

Berichten: 2892
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:07

KiWiKo schreef:
ik sta open voor communicatie met het paard, met dien verstande dat uiteindelijk IK bepaal.


Ben ik het mee eens!
als ze echt niks doet, Doe ik het even, en ga daarna maar een buitenritje maken ofzo.
zodat ze het toch wel heeft gedaan

Mobi
Berichten: 26
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:20

ik vind het een beetje kortzichtig,
want ik denk dat ieder die een paard of pony bezit, zorgt dat ze hun beestje goed kennen,

Als daaruit komt dat het paardje of pony geen zin heeft, hij toch gewoon moet doorzetten om te gaan rijden,

Het is anders als hij zo doet omdat hij of zij niet lekker is en misschien wat onder leden heeft.
Maar zoals ik net al zei de eigenaar kent zijn paard of pony over het algemeen het best,

Anoniem

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:24

xKatleentjex schreef:
En dan heeft ze ook de luisteren. Ik ben gewoon de baas, ik bepaal wat er gebeurd en hoe het gebeurd. Dat is simpelweg je taak als leider. Als jij de dominante positie inneemt dan vertrouwt het paard gewoon dat jij de beslissingen maakt. Als je paard alles bepaald wat gebeurt en jij maar ja en amen knikt als ze nu dit wil en dan dat, dan is er iets grondig mis met jouw leiding.

Het hoeft niet of – of te zijn. Het kan wel degelijk en - en zijn.
Het en – en is meer op basis van hechte vriendschap, samenwerking, en wederzijds respect, begrip en vertrouwen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:30

Ja, ik bepaal En mijn paard luistert Haha! . Daarbij zijn we beste maatjes, werken we samen, heb ik respect voor haar en zal nooit dingen vragen waartoe ze niet in staat is, heb ik begrip als als ze een keertje wat minder zin heeft en vertrouw ik haar volledig. Dat is gewoon die eerlijkheid waar ik het over heb.

Maar dat wil gewoon niet zeggen dat als ik voorwaarts zeg en mijn paard 'nee, ik heb eigenlijk meer zin in een appel', ik in allerijl mijn paard afzadel en een zak appels in de voerbak gooi. De eindbeslissing ligt uiteindelijk nog altijd bij mij.
Maar nogmaals, dat komt gewoon nooit voor dat ik mijn paard moet 'dwingen' te werken omdat ze het eenmaal meer dan graag doet Haha! .

edit: En als je band met het paard goed is, dan moet je eigenlijk zelden of nooit in die situatie komen. Want een normaal paard wil dan gewoon met je werken. Dan is het voor jouw en voor hem/haar gewoon vanzelfsprekend dat jullie bepaalde dingen doen. Als ik mijn paard altijd maar moet dwingen zou ik me ernstig zorgen beginnen maken over mijn kwaliteiten Haha! .

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 13:11

Als ik zin heb om te rijden, gaat hij gewoon mee of hij zin heeft of niet.

Karmandi

Berichten: 698
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:54

Het is voor een paard helemaal niet fijn om zelf alles te moeten bepalen. Op die manier is het niet duidelijk voor hem wie nou de leider is, en aangezien jij die taak niet op je neemt, moet hij dat maar doen. Zo krijg je gewoon een verkeerde verhouding tussen mens en paard. Imo ontstaat er dan alleen een dominant paard.
Ik vind persoonlijk dat je paard ook gewoon naar jou moet luisteren. Wil jij rijden, dan ga je rijden.

Seranolover
Berichten: 264
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:56

dat heb ik ook. kom op ze kunnen daarna 24 uur stil staan

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:59

: Een paard dat zelf laat merken wat hij wilt, hij is dan gelukkig en zal vaker iets doen omdat hij het zelf óok leuk vind.

Ben het daar mee eens, maar tuurlijk ga ik doen wanneer ik het wil, hoe zou zij aan moeten geven wanneer ze wat wil, moet ze me eerst bellen en vragen of ik kom.. Tong uitsteken Clown
Nee, maar als ze niet wilt, dan moet ze wel heel even doen wat ik zeg. Maar niet lang doorgaan, als ik heb bereikt wat ik wilde ben ik blij, en ik vraag toch niet veel, lekker wandelen enz. Alleen met longeren wel es van, nu ga je ook dit doen weetjewel.. Maar als ze het dan gedaan heeft is het ook klaar en doen we wat anders.. zo blijven ze het toch leuk vinden.. Lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:55

ik verbaas me er altijd over hoeveel mensen ervan uitgaan dat hun paard het rijden ziet als werk, en vaak als niet leuk. als ik een tijdje niet rijd, wordt mijn ruin chagrijnig, en gaat bijten. als ik dagelijks rijd, of met hem wandel (wel regelmatig blijven rijden) is hij gelukkig. hij geniet ervan. en ja, hij geeft het allemaal aan. zo had ik ooit een nieuw zadel gekocht, en bij de tweede keer dat ik ermee wilde rijden draaide Faram weg van het zadel. foute boel, ik heb het zadel niet nogmaals laten passen, maar meteen teruggebracht. met het zadel dat ik daarna kreeg was er niets aan de hand. en zo zijn er meer dingen. je paard kan je een hoop vertellen, als je oren en ogen open houdt.
mijn (hengste)veulentje heeft een periode gehad dat hij beet. hij wilde daarmee zeggen: ik wil dat je me krabt in mijn nek.
als ik in zijn nek krabde, en er dan mee ophield, ging hij bijten. dat heb ik omgedraaid, als hij beet ging de hand weg, weg aandacht. als hij neusde kwam de hand terug om te krabben. en hij bijt niet meer.
mijn merrie kan bijna praten, die voelt mij aan als geen ander. als ik een paar dagen niet met haar knuffel (ja ik MOET dagelijks even een paar minuutjes met haar praten en haar hals krabbelen), komt ze niet meer hinnikend naar het hek, maar sjokkend. alsik dan weer een keer knuffel, komt ze de dag erna weer hinnikend, en bij voorkeur in draf of galop. ze wil een goede verstandhouding onderhouden en verwend worden. als ze gekrabd wil worden, gaat ze zachtjes tegen me aanstaan, en klauwt met haar voorbeen naar mijn been, of als ik zit naar mijn arm/ hand. als ze haar beentje over mijn arm slaat, trekt ze mijn arm naar zich toe, met een klauwende beweging. ik moet altijd oppassen, want ze doet het 'paards', dus best hard. maar goed, het is een teken van genegenheid, dus ik straf het niet. zo kunnen paarden met mensen praten, wat Flicka doet is aangeleerd gedrag, maar niet door mij. ze heeft gemerkt dat ze me op bepaalde manieren dingen duidelijk kan maken, in feite heeft zij MIJ geleerd dat ze gekrabd wil worden als ze klauwt.

inkepink schreef:
sorry maar je klinkt errug penny in mijn ogen.
Wat doe jij als je op stal komt en je paard heeft zoiets van o nee daar is ze weer? ga je dan maar naar huis en hoopt dat over een uurtje of zo je paard wel zin heeft?
Zou leuk zijn, dan denk ik dat je nooit meer aan rijden toekomt, zodra je paard doorheeft dat je wel weer weggaat als ie maar boos genoeg doet en hij dus niet hoeft te werken zal dit waarschijnlijk van kwaad tot erger gaan.


als je eerlijk bent, en de verstandhouding is goed, en je luistert op tijd naar je paard, denkt je paard niet 'oh God daar is ze weer', dan denkt hij 'JA! daar is het vrouwtje!'. tenminste zo is het bij mij met AL mijn paarden en verzorgpaarden geweest. natuurlijk moeten ze weleens iets wat ze niet willen, voetje leren geven is in het begin niet leuk, de DA ook niet als ze geënt moeten worden oid. wormenkuren, en meer van die dingen. verder maak ik met mijn eigen dieren NOOIT mee dat ze iets echt niet willen. soms is er minder zin, maar ze weigeren mij niets. het dikgedrukte deel: als je het rijden en de relatie met je paard vertrouwelijk, stabiel en aangenaam maakt, is er geen reden voor het paard om het niet leuk te vinden. ook zwaar werk kan leuk zijn voor je paard, tenslotte zijn het dieren die rangorde kennen, en van nature graag hun kracht benutten. Flicka bijvoorbeeld, die is dit jaar voor het eerst op de keuring geweest. nou zij wist het wel hoor! hinniken en schreeuwen toen ze haar lint aanhad! lekker menselijk zal je denken, maar zij wist echt waar ze voor kwam. ze wilde zich graag laten zien, tussen al die mensen (aandacht) en paardjes (stoer doen).

het gaat er niet om dat mijn paarden de dingen bepalen, want ik bepaal waar we naartoe gaan, hoe laat ik kom (wel altijd op tijd, want ze willen eten), of er gewerkt wordt of niet, maar altijd in samenwerking met. mijn paarden hebben me in de afgelopen zes jaar nog nooit iets geweigerd. voor die tijd wel, mijn verstandhouding met Faram was toen echt beroerd, hij begreep me niet meer (hormoontjes), en ik kon het hem niet duidelijk maken. ik dwing ze niet, omdat het niet HOEFT. ze doen gewoon met me mee, omdat ze weten dat het goed is. en niet omdat ze anders klappen krijgen oid.

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat je paard ook gewoon naar jou moet luisteren. Wil jij rijden, dan ga je rijden.


en waarom precies zou je paard het daar niet mee eens zijn? waarom zou dat niet leuk zijn voor je paard? als je het goed doet, vindt je paard jou leuk, en alles wat je doet leuk. dan zet hij zich net zo hard voor jou in als andersom.

Skippy01 schreef:
het paard moet jou als meerdere zien en moet daarom naar jou luisteren en doen wat jij wilt, wanneer jij dat wil. dit kan op verschillende manieren, maar altijd hoor jij de dominante rol te hebben!!! ook in NH en andere groepen die 'anders' met hun paarden omgaan...

ik heb een tijdje les gehad van een indiaan en die had diep respect voor zijn paard en zijn paard voor hem... maar die indiaan was duidelijk de leider hoor!!! en dat paard volgde hem in alles omdat hij die indiaan competent vond als leider en dus was het veilig om hem te volgen. dat paard sprong (letterlijk!) door brandende hoepels en over muren van 2,5meter omdat hij erop vertrouwde dat zijn berijder wel wist wat goed voor hem was... paard en ruiter waren sterk en gezond en gelukkig...

maar het paard moet ook dan dus echt doen wat de ruiter, als dominante persoon, wil!


nogmaals, waarom zou het paard dat niet willen, ik vind het zo raar om ervan uit te gaan dat het paard eigenlijk niet mee wil werken. als de verhouding goed is, en het paard ook zijn portie respect krijgt, wat voor reden heeft hij dan om zich te verzetten? muren van 2,5 meter is overigens onmogelijk, omdat in de jaren 60 het record op 2,47 meter is komen te staan, en niet verbeterd is sinds die tijd.
verder, als de verstandhouding/ relatie/ verhouding tussen ruiter en paard goed is, is het dan nog nodig om je als 'dominantste' te willen bewijzen? volgens mij is dat helemaal niet nodig, zolang de ruiter op de juiste manier met het paard omgaat. waarom zou je paard je iets weigeren, als hij je vertrouwt?

verder ben ik het voor 100% met JoviBan eens. je hoeft je paard in principe niets op te leggen, ook door minimale signalen valt te communiceren, en als de connectie tussen ruiter en paard goed is, valt er ook niets op te leggen.

even voor de duidelijkheid: het gaat er niet om dat je paard zegt of hij wil dressuren of buitenrijden, maar het gaat erom dat je verhouding/ band/ connectie/ relatie/ whatever goed genoeg is, zodat weerzin helemaal niet aan de orde komt.

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:16

Ik denk dat een paard niet aan kan geven wat die wil doen dressuren springen het bos in! Dat bepaal jij tenslotte, ik snap dus de stelling niet zo goed!

Anoniem

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:20

Mobi schreef:
ik vind het een beetje kortzichtig,
want ik denk dat ieder die een paard of pony bezit, zorgt dat ze hun beestje goed kennen,
Als daaruit komt dat het paardje of pony geen zin heeft, hij toch gewoon moet doorzetten om te gaan rijden,
Het is anders als hij zo doet omdat hij of zij niet lekker is en misschien wat onder leden heeft.
Maar zoals ik net al zei de eigenaar kent zijn paard of pony over het algemeen het best,

Dit is dus lang niet altijd het geval. Gedragingen van het paard worden vaak geïnterpreteerd als “klieren”, “pesten”, “in de maling nemen”, “dwars zijn”, “over je heen walsen”, “een loopje met je nemen” e.d.. Waarop de mens reageert met “hem laten zien wie de baas is”, “hem een lesje leren”, “hem verdorie respect met voor mij laten hebben”; ze worden boos en gefrustreerd en/of grijpen naar harde aanpak/middelen.

KarmY_LoVeR schreef:
Het is voor een paard helemaal niet fijn om zelf alles te moeten bepalen. Op die manier is het niet duidelijk voor hem wie nou de leider is, en aangezien jij die taak niet op je neemt, moet hij dat maar doen. Zo krijg je gewoon een verkeerde verhouding tussen mens en paard. Imo ontstaat er dan alleen een dominant paard.
Ik vind persoonlijk dat je paard ook gewoon naar jou moet luisteren. Wil jij rijden, dan ga je rijden.

Het gaat er niet om dat je paard alles bepaalt. Ook niet dat hij het leiderschap zou (over)nemen.
Het gaat er – voor mij iig – om dat mijn paard mag laten zien hoe ze zich voelt, wat ze ervaart, wat ze graag wil, wat ze niet wil, dat ze initiatief toont, 'inspraak' heeft en zeker ook haar eigen willetje en persoonlijkheid toont, behoudt en ontwikkelt.

Mijn paard is ‘dominant’ in de kudde. Daar regeert ze en heeft ze het voor ’t zeggen. Een echte alpha, waar ik enorm van geniet. Dit trekt ze echter nièt door wanneer ze bij mij is. In onze relatie is duidelijk dat ik zeg maar “de alpha” ben, en dat geeft haar rust. En juist omdat onze verstandhouding zo goed is, we elkaar begrijpen, respecteren, vertrouwen en elkaar ook echt kunnen ‘lezen’, kunnen we samenwerken op alle gebieden. En is het altijd leuk.
Ik hoef haar niet telkens duidelijk te maken dat ik uiteindelijk de eindbeslissingen neem en dat ik eindverantwoordelijk ben. Dat wéét ze en daar vertrouwt ze ook op. En ik vertrouw op haar, onder welke omstandigheden ook. En dat is ook de kracht van onze samenwerking en is de basis van onze harmonie.

Jennasilver
Berichten: 1544
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Aruba

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:59

Ik ben het eens met merrieveulen en JoviBan. Ik heb een verzorg merrie en er moet gewoon sprake zijn van respect. En ik denk niet er paarden zijn die lui zijn zover kunnen ze niet eens denken.
Als ik buitenrit op haar maakt dan stopt ze altijd op het zelfde punt en kijkt ze naar de uitzicht en maakt ze een zucht of geluidje. Ik weet dat en ze mag ook altijd op dat punt stoppen van mij. En op die momenten begrijpen we elkaar ook echt.
Ze ook altijd blij om me te zien. Komt altijd aangehold als ze me ziet daar kan ik zo van genieten. Als zij gelukkig is ben ik het ook maar respect van twee kanten en begrip, daar kom je een heel eind mee.
Wel verder dan geweld en hulpmiddelen om af te dwingen.( Daarmee wil ik niet zeggen dat hulpmiddelen altijd slecht zijn)

Karmandi

Berichten: 698
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:07

JoviBan schreef:
KarmY_LoVeR schreef:
Het is voor een paard helemaal niet fijn om zelf alles te moeten bepalen. Op die manier is het niet duidelijk voor hem wie nou de leider is, en aangezien jij die taak niet op je neemt, moet hij dat maar doen. Zo krijg je gewoon een verkeerde verhouding tussen mens en paard. Imo ontstaat er dan alleen een dominant paard.
Ik vind persoonlijk dat je paard ook gewoon naar jou moet luisteren. Wil jij rijden, dan ga je rijden.

Het gaat er niet om dat je paard alles bepaalt. Ook niet dat hij het leiderschap zou (over)nemen.
Het gaat er – voor mij iig – om dat mijn paard mag laten zien hoe ze zich voelt, wat ze ervaart, wat ze graag wil, wat ze niet wil, dat ze initiatief toont, 'inspraak' heeft en zeker ook haar eigen willetje en persoonlijkheid toont, behoudt en ontwikkelt.

Mijn paard is ‘dominant’ in de kudde. Daar regeert ze en heeft ze het voor ’t zeggen. Een echte alpha, waar ik enorm van geniet. Dit trekt ze echter nièt door wanneer ze bij mij is. In onze relatie is duidelijk dat ik zeg maar “de alpha” ben, en dat geeft haar rust. En juist omdat onze verstandhouding zo goed is, we elkaar begrijpen, respecteren, vertrouwen en elkaar ook echt kunnen ‘lezen’, kunnen we samenwerken op alle gebieden. En is het altijd leuk.
Ik hoef haar niet telkens duidelijk te maken dat ik uiteindelijk de eindbeslissingen neem en dat ik eindverantwoordelijk ben. Dat wéét ze en daar vertrouwt ze ook op. En ik vertrouw op haar, onder welke omstandigheden ook. En dat is ook de kracht van onze samenwerking en is de basis van onze harmonie.


Ben ik ook helemaal met je eens. Wat ik alleen probeer te zeggen, is dat wanneer jij je paard laat bepalen wanneer je gaat rijden, wat je gaat doen, enz. dat je dan erg snel het risico loopt dat je paard de leiding geheel over gaat nemen. Jij moet zelf wel de baas blijven. En wanneer je gewoon op een normale manier met je paard omgaat(dwz.: wel luisteren naar je paard, maar wel zelf de beslissingen maken) vind je paard het ook heus wel leuk om voor je te werken. Ik zeg ook niet dat het slecht is als je het leuk probeert te houden voor je paard.

merrieveulen schreef:
Citaat:

Ik vind persoonlijk dat je paard ook gewoon naar jou moet luisteren. Wil jij rijden, dan ga je rijden.



en waarom precies zou je paard het daar niet mee eens zijn? waarom zou dat niet leuk zijn voor je paard? als je het goed doet, vindt je paard jou leuk, en alles wat je doet leuk. dan zet hij zich net zo hard voor jou in als andersom.

Ik zeg ook nergens dat dat niet leuk zou moeten zijn voor het paard. Zelfde als hierboven, hardstikke fijn juist als je het leuk houdt voor je paard. Dat hij naar jou moet luisteren betekent niet dat hij er gelijk een hekel aan heeft om te moeten rijden.