Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:58

Mijn haffie heeft ook inspraak, en waarom?

Omdat ik ervaren heb dat gaan rijden op een dag dat ze zich in de wei niet laat vangen uitloopt op ruzie onder het zadel, ze is het dan gewoon even beu en luister ik ernaar, dan doet ze de dag erna 3 keer zo hard haar best. maar niet laten vangen betekend ook niet poetsen, dus dit voelt ze wel een beetje als straf, maar soms heeft ze nu eenmaal een baaldag, nou dat hebben wij ook wel eens of niet soms.
Ze vind het werken verder erg leuk, en wordt ook chagerijnig wanneer er een week niet gereden wordt, om welke reden dan ook. Op deze manier zie ik niet in waarom het niet zou kunnen, doet ze dit een tweede dag dan ga ik na of er iets mis is en meestal is dat dan het geval. Door te luisteren naar je paard verrijk je je leven, ze vertellen je vaak meer over jou als over zichzelf.

becooltje
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-11-06

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:59

ik vind als een pony/paard in de wei zit of pedok of los in de bak zit dan mag die zelf doen wat die wilt maar als ik hem vast hebt of rijd van die dingen dan moet hij maar naar mij luisteren. hij hoefd eigelijk maar 1 a 2 uur naar mensen te luisteren en vedder mag die zelf doen wat die maar wilt. Pling

LadyElmira

Berichten: 3737
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: In een huisje

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:24

JoviBan schreef:
LadyElmira schreef:
Hallo,

Er zijn mensen die een eigen paard hebben en gaan rijden wanneer zij dat willen, op de manier die zij willen en hoe vaak zij dat willen. Heeft het paard geen zin en laat hij dit duidelijk merken? Pech dan maar want het baasje wilt rijden. Deze paarden zijn naar mijn idee ( ik ken ze natuurlijk niet allemaal ) vaak moeilijk of vervelend. Ikzelf denk dus dat dit komt doordat ze niet meer weten hoe ze aan kunnen geven dat iets niet leuk is op het moment, en dat dit dan ook succes boekt voor hen.

Je hebt ook paardeneigenaars die volledig luisteren naar hun paard. Dit heeft zoveel succes dat ze alleen maar naar het paard toe hoeven te gaan en hij/zij zelf laat merken wat hij wilt. Dit hoeft natuurlijk niet altijd want het kan ook zijn dat je paard helemaal niet meer de deur uit gaat maar, als je je paard op deze manier echt goed traint heb je een gelukkig paard. Jammer genoeg zie ik dit niet zo vaak!

Wat hebben jullie liever: Een paard dat zelf laat merken wat hij wilt, hij is dan gelukkig en zal vaker iets doen omdat hij het zelf óok leuk vind. Of een paard dat het niet leuk vind om elke dag de bak in te moeten en geen eigen willetje mag hebben?

Paarden uit je eerste alinea, zo zie ik ze niet graag. Op die manier wil ik niet met mijn paarden omgaan.

De paarden uit je tweede alinea, daar herken ik mijn paard in. Dit betekent echter niet dat ze "de deur niet uit komt" Knipoog . Ze lopen dag en nacht in de wei, dus sowieso altijd buiten. Maar daarnaast rijden en wandelen we regelmatig (en soms wat grondwerk) en ze heeft ook vrijwel altijd zin om met me mee te gaan. Maar àls ze een keertje aangeeft ergens 'geen zin' in te hebben, dan respecteer ik dat wèl. En juist omdat onze verstandhouding zo goed is, zal ze daar nooit 'misbruik' van maken.

Dus als antwoord op je vraag wat ik liever heb: dat is een paard dat laat zien hoe ze zich voelt, wat ze ervaart, wat ze graag wil, wat ze niet wil, dat initiatief toont, 'inspraak' en een eigen willetje en persoonlijkheid heeft.


Precies dit bedoel ik! Mijn stukje lijkt er niet zo op omdat ik het niet goed verwoord maar toch zie ik best veel mensen die er zo over denken.

LadyElmira

Berichten: 3737
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: In een huisje

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:26

inkepink schreef:
sorry maar je klinkt errug penny in mijn ogen.
Wat doe jij als je op stal komt en je paard heeft zoiets van o nee daar is ze weer? ga je dan maar naar huis en hoopt dat over een uurtje of zo je paard wel zin heeft?
Zou leuk zijn, dan denk ik dat je nooit meer aan rijden toekomt, zodra je paard doorheeft dat je wel weer weggaat als ie maar boos genoeg doet en hij dus niet hoeft te werken zal dit waarschijnlijk van kwaad tot erger gaan.


Waarom klink ik penny? Dat wil ik dan wel graag weten want, naar mijn idee zet ik hier gewoon een idee in van hoe ik iemand met een paard heb zien omgaan. Vraag hier een mening over en zeg totaal niet dat ik het zielig vind om de baas te zijn over een paard ( neem aan dat dit pennygedrag is). Nuja, laat het maar weten.

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:41

beide moeten lol hebben maar mijn pony mag niet altijd zelf denken van o nee geen zin.
soms moeten dingen gewoon en dan heeft ze maar mee te werken.

Jooorie

Berichten: 308
Geregistreerd: 02-01-07

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:38

Het 1e is leuker. Maar dit is wel heel erg zwart op wit. Je moet een tussenweg zien te vinden. Als je je pony altijd maar zn gang laat gaan dan denkt die pony ook na een tijdje: Als ik geen zin heb hoeft het niet dus dan doe ik het niet.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:04

Ik werk samen met mijn paard....máár ik heb wel de leiding Lachen
Ik heb een heel constant fijn paard, die eigenlijk altijd wel wil werken, de enige dagen dat ZIJ niet wil werken is op dagen als IK eigenlijk niet wil werken Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:47

[even offtopic] Jarrah, ik ben het zó eens met je onderschrift!

verder ben ik het ook met je post eens, samenwerken, daar gaat het toch uiteindelijk om. als je je paard dagelijks tot het werk aan moet zetten/ dwingen, dan heb je er toch zelf ook geen lol meer in? zolang mens en paard beiden plezier hebben in het werk, dal het paard dit ook niet snel weigeren. als ik merk dat mijn paard een keer geen zin heeft in rijden, doen we iets anders. dit heb ik in de afgelopen 8 jaar echter nog maar twee keer meegemaakt. als het werk leuk is, maakt je paard geen misbruik van het 'geen zin hebben'.