Weide probleem, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjaslique

Berichten: 2094
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 11:04

Hey bokkers,

Ik heb een verzorgpaard en hij staat altijd met een hele kudde paarden in de wei. Ze worden er 's morgens ingezet en 's avonds weer uitgehaald. Wanneer ik hem uit de wei wil halen om te poetsen en te rijden, wandelen of wat dan ook dan heeft hij zijn oude spelletje weer uit de toverhoed gehaald.

Hij blijft staan tot je vlak bij hem bent en dan knijpt hij hem er tussenuit. Hij kan dit spelletje ook vlot 2 uur volhouden. Ik heb al allerlei manieren geprobeerd, zoals met een wortel, met muesli, met brokken, insluiten, halster niet laten zien en noem maar op. Ook geprobeerd hem te laten vangen door voor hem vreemde mensen maar hier trapt hij ook niet in.

Het is alleen het vreemde dat hij het niet iedere keer doet als je hem uit de wei haalt. Hij heeft nu standaard het halster om zodat het makkelijker is om hem uit de wei te halen. Het is ook niet zo dat er niet genoeg afwisseling is, want dan gaan we wandelen, dan in de bak rijden en de andere keer weer een buitenrit.

Dus ik vraag me echt af waar dit gedrag vandaan komt, want hij heeft ook tijden gehad dat hij wel gewoon bleef staan.

Sylvester06
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-01-07

Re: Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:13

Misschien met een emmertje vol lekkere dingen de wei ingaan? Dan alle paarden wat laten eten, dan komt hij vanzelf wel.
Verder ook de wei ingaan en hem lekker laten staan. Zodat hij van te voren niet weet of hij aan het werk moet of dat hij lekker mag blijven staan. Dus de wei in om lekker te kroelen of wat lekkers te geven en dan weer weggaan.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:21

Lijkt mij een beetje link om met een emmertje lekkers de wei in te gaan bij een kudde paarden. Een vriendin van mij dacht ook zo slim te zijn maar ze heeft moeten rennen voor haar leven. Er zaten een paar paarden met voernijd tussen. Ze kreeg bijna een klap recht in haar gezicht dus ik zou hier mee oppassen.

Ik ken het probleem. Alleen geeft die van mij het niet op in 2 uurtjes hoor. En ik haal hem echt niet alleen uit de wei om te rijden. Maar er zijn dagen dat ie gewoon echt niet komt. Ik loop er ook niet meer achteraan. Als ik de wei in loop en hij loopt weg dan ga ik de wei weer uit. Hij blijft ook rustig alleen op de wei achter. Maakt hem echt niet uit.
Heb ook van alles geprobeerd maar alles werkte of niet of tijdelijk.
Hij krijgt nu bach bloesem remedy. En eigenlijk gaat het nu wel goed. Heel af en toe denkt ie nog daaaaaag maar kan hem nu eigenlijk altijd wel pakken. Niet 's morgens maar wel in de loop van de middag.

Amani
Berichten: 586
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:54

Tja bij ponys komt dit volgens mij veel vaker voor, mijn pony heeft het ook wel eens geprobeert Clown
Wat ik deed is gewoon alle andere ponys uit het weiland halen en haar achterlaten. dan ging ze heel zielig hinniken en dan kwam ik haar halen. daarna heeft ze het eigenlijk niet meer geprobeert.
Wat je ook kunt doen is een ander paard in de wei pakken en daarmee naar jou paard lopen en jou eigen paard dan ook pakken. dit wilde ook nog wel eens helpen. Haha!

Jasia

Berichten: 6759
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:58

Ga je alleen maar de wei in als je hem ook werkelijk uit de wei wilt halen?
Mijn paard heeft het ook een tijdje gehad dat ze dus weg liep als ik de wei in kwam. Op een gegeven moment zo erg dat ze weg draafde/galopeerde met de oren in de nek en gewoon heel boos werd op mij..
Ik ben toen een paar keer de wei in gegaan zonder iets te doen. Probeerde eerst gewoon te aaien maar dan liep ze ook weg.
Ben toen een keer 1,5 uur in de wei blijven staan (alle paarden kwamen kijken behalve mijn kleine Anneloesje Tong uitsteken ).. Uiteindelijk wilde ze toch wel heel graag weten wat ik nou toch kwam doen, en toen ze naar me toe kwam kreeg ze een appeltje..
Sindsdien liep ze niet meer weg..
Ik ga nu ook heel vaak de wei in om alleen even te aaien of zo, dus Anneloes weet nooit van te voren of ik de wei in kom om haar te pakken, te aaien of wat dan ook..

Misschien een idee..?

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:39

iets lekkers meenemen.
werkt bij beauty ook altijd wel:d

Myrkvi

Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-08-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:41

z0rr0 schreef:
iets lekkers meenemen.
werkt bij beauty ook altijd wel:d

dat heeft ze dus al geprobeert.. staat ook in de tekst Knipoog

juno1
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:32

Het is nooit verstandig om met eten een wei in te lopen, zeker met meerdere paarden waarbij jij risico loopt, misschien een andere verzorger welke zich daar ook ergens bevindt en niet te vergeten de paarden onderling.
De tijd nemen en er ook voor uit trekken, dus ga het weiland in en loop gewoon naar de andere kant.
Dan ga je even op je hurken zitten en friemel aan het gras, paard denkt dat je ook aan het eten bent en dat wekt interesse.
Wandel weer weg, ga het weiland uit en doe hetzelfde na een halfuur opnieuw.
Herhaal dat enkele dagen, komt het paard naar je toe dan doe je een halster om, of zet de lijn er even aanvast en maak het los en loop het weiland weer uit zonder dat je iets 'vraagt' aan je paard of hem meeneemt.
Op deze wijze leert het paard dat je niet alleen naar het weiland komt om hem te halen en aan het werk te zetten of het eeuwige gefriemel en getuttel te moeten meemaken waar sommige helemaal niet van houden.
En wat vaak vergeten word, een kudde is veilig want daar zit de leider, als je namelijk zelf geen leider bent waarom zou die dan met jou meegaan.
Die problemen kom ik vaak tegen, het paard maakt dat die wegkomt, het paard is het erf niet af te krijgen, de eigenaar loopt met de schouders omlaag en toont geen fiere houding van een leider Knipoog of staat te trekken aan het halster met aan de andere kant het veel sterkere paard.
Na wat uitleg, oefenen en geduld en duidelijke andere lichaamstaal liep het paard daarna in het weiland direct naar haar toe, en ook het erf af 'achter de leider aan'
( waarbij ik dan altijd zeg, leiderschap moet je verdienen )
succes Knipoog

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:28

Ik herken dit, de oplossing die ik gevonden heb is je paard laten zien dat je geen enkele bedreiging voor hem vormt (niet dat dat zo is maar weet het anders even niet zo uit te leggen) als die zich niet laat vangen en steeds maar weer wegdraaft/gallopeerd moet je vlak bij hem gaan staan, ergens waar die je nog net laat komen voordat die weggaat, je maakt je kleiner dan hem en gaat daar zitten op je hurken ofzo. Zo ziet het paard het anders, want dat je dit doet is hij niet gewend. Je kan op je hand een brokje leggen, het hoeft echt niet veel te zijn maar genoeg dat het paard het ziet. Hij zal dan na een poosje wat meer aandacht aan je besteden en wat nieuwsgierig naar je toe komen, als die door andere dingen afgeleid word roep je zijn naam gewoon rustig en met zachte stem. Als hij naar je toekomt maak je je langzaamaan wat groter ( het kan nl best gevaarlijk zijn als je zo laag staat bij zn benen) je laat hem het brokje pakken en doet rustig het halster om, desnoods eerst een halstertouw om zn hals zodat je hem hebt. Dit is mijn theorie, zie maar wat je ermee kunt, het lijkt heel ongeloofwaardig maar het werkt echt. Je laat het paard eigenlijk kiezen om jou als baas te zien of juist niet. Je hebt de 1e keer waarschijnlijk wel wat gezult nodig, maar succes en laat horen of het je is gelukt Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:52

lokken met voer werkt, in de zin van: ik wil voer. maar meer plezier om met jouzelf mee te gaan krijgt hij er niet van. doe dingen met hem die hij leuk vindt, neem hem mee, poets even, en wandel naar een graasplek, waar hij lekker wat kan happen. ook grondwerk is hier wel belangijk, als de leider/ kuddeverhouding goed is wil een paard ALTIJD met je mee. ik zorg dat mijn paarden zich 100% op hun gemak voelen bij mij, en dat meegaan prettig voor ze is. mijn ruin vindt het rijden leuk, en dat kan ik merken. mijn merrie vindt alles leuk, en mijn veulen ook. ze komen ALTIJD!

jouw paard verkiest nu de wei (en zijn kudde) boven jou. dat komt doordat hij je niet ziet als 'soortgenoot/ leider'. dat heeft niks met 'de baas' zijn te maken, maar met vertrouwen en kameraadschap. zorg dat hij je gaat zien als iemand waarmee het veilig, en prettig is, maak het leuk voor hem, en geef hem zekerheid en vertouwen. dit bereik je het makkelijkst door aan grondwerk te doen. je zal merken dat je paard anders tegen je aan gaat kijken, en anders met je omgaat (vertrouwelijk, vriendschappelijk en met respect).

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Weide probleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:17

Die van mij deed het ook, toen we dr net hadden. Maar dat is opgelost toen ik een keer het weiland in kwam om fotos te maken, schonk haar vanaf het eerste moment geen aandacht, ook geen poging gedaan bij haar in de buurt te komen ofzo. Helemaal niks, gewoon lekker fotos zitten maken van het spul en binnen no-time stond madame ineens stijf naast me, vreemd te kijken, waarom ik niet achter dr aan kwam.

Sindsdien heb ik geen problemen meer met haar uit het weiland halen. Kan dr nu zelfs roepen en dan komt ze aangesjokt. (ook geregeld dat ik haar het halster om doe, vervolgens een ander paard ga halen die ook mee moet en vervolgens ze keurig wacht tot ik de ander heb en meesjokt het land uit naar stal...en dan loopt ze gewoon los...zo makkelijk)